Nästa artikel
Provkörning: Opel Corsa 2014
Provkörning

Provkörning: Opel Corsa 2014

Publicerad 25 november 2014 (uppdaterad 26 november 2014)
Opel kan använda samma pressverktyg som tidigare eftersom gamla och nya Corsa har samma form.
Den trecylindriga enlitersmotorn imponerar i en bil som annars är lagom i det mesta, men Opel borde lägga säkerhetsribban högre.
Tidigare har den senaste säkerhetstekniken bara funnits i större och dyrare bilar, men system som bromsar automatiskt för att undvika eller mildra kollisioner börjar glädjande nog leta sig ned i storleksklasserna. Till exempel har nya Skoda Fabia autobroms som standard och Ford Fiesta har det sedan tidigare som tillval.

Tekniken kan vara vår tids största bilinnovation. Enligt Folksams forskning är autobroms lika livräddande som krockkuddar och antisladd.
Men alla tillverkare verkar inte ha fattat galoppen.
– Våra kunder vill ha full kontroll över bilen och bromsa själva, säger Andrew Marshall, informationsdirektör på Opel.
Med tanke på rönen om autobroms är den inställningen urbota dum eller bara en bortförklaring till att nya Corsa inte erbjuds med nödbroms.

Senaste generationen av Opels småbil är bekant i mångt och mycket, karosspanelerna är nya men formen och proportionerna är samma som tidigare. Istället för att utveckla en ny bil från grunden har Opel använt den gamla grundstrukturen. Under huven är nyheten en trecylindrig bensinturbo på 90 eller 115 hästar och det är en trevlig maskin, rapp och duktig på segdragning, vibrationsfri och relativt tyst, men förbrukningen sticker iväg långt över de deklarerade siffrorna om föraren inte är försiktig med gaspedalen. Motorn kombineras med en kortstegad manuell låda, automat finns bara till den äldre bensinaren på 1,4 liter.

Enligt Opel delar chassit inte en enda komponent med den utgående modellen och nog går nya Corsa fint på vägen, fjädringen är skruvad åt det lite mjukare hållet samtidigt som köregenskaperna är kompetenta. Styrningen är progressiv, det vill säga lättvevad i låg fart och hårdare i takt med att hastigheten ökar, med alert känsla.

När vi testar Corsa i en skarp undanmanöver tappar framhjulen greppet men antisladdsystemet går in hårt och får ned hastigheten på ett säkert sätt.
Finishen inuti bilen är högre än i föregångaren och mycket av hårdplasten är borta. Ända upp till Volkswagens nivå når dock inte Opel. Framstolarna  får godkänt komfortbetyg, även om lårstödet skulle kunna vara bättre, och första intrycket är att kupén är väl bullerisolerad.

Utrymmena är bra för en småbil, i baksätet finns hygglig plats för benen och väl tilltagen takhöjd, och en hel del bagage kan stuvas in under det dubbla lastgolvet. Opel skulle dock kunnat kosta på några enkla lastkrokar. Sammantaget känns nya Corsa måttlig i de flesta avseenden och ganska anonym, men det kanske är rätt recept för att locka bilköpare i landet lagom? Två frågetecken behöver dock rätas ut; i skrivande stund är priset inte spikat och bilen inte krocktestad av Euro NCAP.

Diskutera: Vad tycker du om nya Opel Corsa?
FAKTA Opel Corsa 1,0 ECOtec 115 hk

PRIS, FRÅN KR: Inte fastställt.
MODELL: Femdörrars halvkombi.
SÄLJSTART: Årsskiftet.
MÅTT, CM: L 402/B 175/H 148.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 199.
MOTOR: Rak tvärställd trecylindrig bensinturbo, volym 999 cm3, max effekt 115 hk (85 kW) vid 5 000–6 000 v/min, max vridmoment 170 Nm vid 1 800–4 500 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell låda.
PRESTANDA: Toppfart 195 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,3 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,0 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 117 g/km.
KONKURRENTER: VW Polo, Skoda Fabia, Hyundai i20, Ford Fiesta,
Renault Clio, Peugeot 208, med flera.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2014-11-27 18:08
N-iklas

Corsa 2014?
Nej det är ju 2015 det handlar om.

Det är ju roligt att man äntligen efter 9 år uppmärksammar hatthyllan.
Samma sak finns i Meriva

En annan detalj som är okänd är att Corsa har ett ställbart ryggstöd i baksätet, det finns ett läge där de båda halvorna individuellt kan ställas nästan vertikalt så att man kan lasta höga föremål, typ lådor, ända fram mot ryggstödet och därmed utnyttja hela lastlängden.

Ryggstödets lutning tar normalt bort 5-6 cm av den teoretiska lastvolymen.
En finnes alla bilar borde ha, speciellt små.

Angående priset 138 000 grund.
Polo 149 000 grund och skillnaden är att Corsa har allmänt högre utrustningsnivå medan Polo har ett mindre antal dyrare utrustningar som Corsa saknar – men får då betala detta genom spartanskare klass på många detaljer.

Polo har bara 14 tums fälgar AUX till radion med bara 4 högtalare och enkel ratt och förarstol medan Corsa har 15 tums fälgar, AUX, USB, MP3 och Bluetooth med 6 högtalare, eluppvärmd läder ratt med fulla rattkontroller och förarstol med justerbart svankstöd och armstöd, Corsa har också förddator och växelindikator, vilket Polo inte ser ut att ha i grundpris – för att ta bara några exempel.
Svenska Corsa har också ett starkare batteri än på övriga marknader för att klara extrem kyla bättre.
Och för 1900 kan man få elvärmd vindruta.

Det är en fråga om vad man föredrar, en spartansk bil som toppar med några dyra detaljer eller en som håller allmänt hög standard men saknar motsvarande extremteknik.
En fråga om vad man lägger pengarna på, vilken som blir trevligast att leva med till vardags behöver man knappast tveka om.

Det är så att till Sverige tas vanligen bara mer välutrustade och lyxigare bilar, den Svenska billigaste grundmodellen är alltså mer påkostad och utrustad än den billigaste grundmodellen i England och Tyskland och priset blir därmed automatiskt högre.

När man talar om billigaste och lägsta pris är det alltså inte samma utrustningsnivå man talar om.
I England har enklaste modellen t.ex. ett bakre ryggstöd som inte är delbart och baksidan är inte klädd med filtmatta utan i svartlackerad plåt – en sådan modell skulle man aldrig ta till Sverige.
Svenska grundmodellen har t.o.m. armstöd i baksätet.

För att veta om ett pris är högt eller lågt så måste man gå in och se efter vilken utrustning som ingår, att bara se till priset, säger ingenting.

Sedan är det en feltolkning att tro att det är meningen att Corsa skall sälja på lågt pris bara för att man sänkt priserna.
Corsa skall inte sälja på någon enstaka världsbäst egenskap eller enstaka världsbäst utrustningsdetalj, utan på helheten, kombinationen av allt sammantaget - det är hela konceptet som gäller.

#c • Uppdaterat: 2014-11-27 19:03
Pi

Om N-iklas hade ansträngt sig en smula och läst utrustnings-specen på den Polo för 139.900 kr som jag länkade till (Masters-utförande - det vanligaste i Sverige) så hade han bl a funnit blåtandskoppling, 15" alu , "svensk" färddator, 6 högtalare - samt nåt ännu viktigare i dagens trafik nämligen autobroms. Sen kan man bl a få fabriksmonterad dragkrok inkl back-kamera för 6.900 kr - tvivlar på att Corsan matchar detta - och även adaptiv farthållare finns på tillvalslistan. Men som vanligt så är det tur att smaken är som baken - och eftersom vi redan haft ett par Corsor så skulle jag utan vidare välja Polon om det var aktuellt att välja mellan dessa två. Men nya Fabian är ju helt klart ett mycket intressant alternativ i denna storleks- och prisklass.

#d • Uppdaterat: 2014-11-27 19:16
crylen

Kvalitet kostar, de här är bra grejor.

#e • Uppdaterat: 2014-11-27 20:22
N-iklas

Enligt svenska generalagenten som rimligen är mer pålitlig än en handfull återförsäljare som säljer för halva priset, är priset på Masters 161 400.

#f • Uppdaterat: 2014-11-27 20:49
Pi

N-iklas - hur ofta köper du en bil till listpris ? Och det är nog inte bara "en handfull" ÅF som säljer till bättre pris - men är detta ditt enda argument mot Polo kontra Corsa så gärna för mig. Eftersom jag haft 2 Corsor så vet jag i alla fall vad jag inte kommer att välja nästa gång.

#g • Uppdaterat: 2014-11-27 20:49
N-iklas

Och.

6900 för dragkrok och backkamera?
Visserligen billigare än Corsas motsvarande paket för 8900
Men 2000 är inte dramatiskt och hur många använder dragkrok på en så här liten bil?

Och tittar man på vad man får för 2000 mer i Corsa så är det svårt att imponeras av Polos snåla erbjudande.

Elektronisk klimatanläggning, parkeringssensorer bak, Backkamera, IntelliLink infotainmentsystem, 15" lättmetallfälgar, elektrisk justerbara och uppvärmda ytterbackspeglar, mittkonsol med mugghållare.
Automatisk halvljusfunktion med tunnelassistans, Invändig backspegel automatiskt avbländande,
Regnsensor, Mörktonade sidorutor och bakruta, Adaptiva strålkastare, bi-xenon med kurvljus och helljusautomatik

#h • Uppdaterat: 2014-11-27 20:55
Lars58

Niklas. Inte lätt att övertyga VAG maffian här på ViB att 137900kr ÄR billigare än 161400kr.
Har inte haft någon Corsa än, men har haft en Polo 2ggr (första o sista). Fabia är nog ett vettigare köp än Polo men är och har alltid varit för ful för min smak.

#i • Uppdaterat: 2014-11-27 20:58
N-iklas

Jag skulle heller inte vilja ha den gamla Corsan, känns för enkel - men det är ju inte den det handlar om...

#j • Uppdaterat: 2014-11-27 20:59
Pi

Nåja - vi får så hur det går för Corsan - min favorit är den i alla fall inte. Ser f ö att Opel redan har kampanjpriser vilket säkert betyder att dom insett att den är fel prissatt för att kunna konkurrera med t ex nya Hyundai i20.
Och till Lars kan jag säga att nån VW-maffia tillhör jag inte utan vi har nog mera spridning i garaget av olika märken än vad du har skulle jag gissa... Men jag har som sagt haft 2 Corsor och nån fler blir det inte....

#k • Uppdaterat: 2014-11-27 21:03
N-iklas

Just nu är 50 000 Corsa förbeställda trots att knappast någon sett den i verkligheten och eftersom Opel inte är VW så är man överförtjusta för den siffran och ser det som en succé, man planerar redan att utöka tillverkningen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.