Nästa artikel
Kompakta som kan
Biltester

Kompakta som kan

Publicerad 9 november 2014
Test av tre kompakta kombibilar som erbjuder både komfort och utrymme.
Mellanstora kombibilar tar för sig allt mer och räcker i de flesta lägen för väldigt många. Volkswagen Golf och Kia Cee’d är etablerade – nu utmanas de av den extra rymliga Peugeot 308.

Peugeot 308 SW i senaste generationen är pinfärsk på plan, en modell som rönt en del förhandsintresse inte minst tack vare att halvkombin utsågs till Årets Bil 2014. Den nya kombivarianten följer märkets tradition på många sätt, exempelvis genom att ha förlängt axelavstånd. Det handlar om elva centimeter extra, allihop placerade för att åstadkomma mer benutrymme i baksätet och generöst lastutrymme. Tittar man under bilen – vilket vi alltid gör i samband med vår unika rostskyddsanalys – syns skarvningen tydligt. Totalt är SW över tre decimeter längre än halvkombin.
 
Linjeföringen är lugnare än på föregångaren och sluttar lätt över bakluckan. Under motorhuven återfinns i testbilen en ny, trecylindrig turbobensinare på 1,2 liters volym och 130 hk (en 110 hk-variant erbjuds också). Det är ansenlig effekt ur måttlig storlek, helt enligt tidens trend med överladdning av trecylindriga bensinmotorer – på gott och ont. På papperet kan man nå låg förbrukning, i verkligheten får turbon ofta jobba betydligt mer och så dras förbrukningen ändå upp.
 
Peugeots strategi att prisa sig tillbaka till en bättre position på marknaden märks i grundpriset för 308 SW, från 194 900 kronor i utförande Allure som ger den mest påkostade utrustningen. Här finns exempelvis effektiva LED-strålkastare och autobroms som standard.
 
Mot Peugeot ställer vi alltså VW Golf SportsCombi, i Mastersutförande (det är de nästan allihop) med 1,4-liters bensinmotor på 122 hk och sjuväxlad dubbelkopplingslåda, samt Kia Cee’d Kombi med 1,6-liters bensinmotor på 135 hk och märkets nya sexväxlade dubbelkopplingslåda. Grundpriset för Volkswagen är 228 500 kronor, för Kia 208 900 kronor. Golf kan extrautrustas nästan hur mycket som helst, Kias tillvalslista är betydligt mer kondenserad. Man saknar på sedvanligt vis de senaste tekniska moderniteterna (exempelvis autobroms) i den sydkoreanska bilen men den är allt annat än påvert utrustad i nivån Comfort.
 
Första långkörningen ägnas åt allmänna körintryck och förbrukningsmätning. Öron och ögon är på helspänn för att nagla fast bilarnas karaktärer. Ofta är de tio första minuterna väldigt viktiga för det slutliga helhetsintrycket, ungefär som (åtminstone i tv) en detektivs första minuter på en brottsplats är viktiga för att få fast mördaren. Ett undanmanöverprov på Lunda flygfält är mellanstation.
 
Redan på E4 Stockholm–Uppsala framträder en tydlig skillnad – ljudnivån. Peugeot rullar väl dämpat från både väg- och vindljud. Sträckan är bitvis mördande för vilken ljudisolering som helst men 308 SW tuggar i sig den grova asfalten under i stort sett tystnad. Det är imponerande, särskilt som testbilen har 17-tumsdäck med sportvagnsdimensioner, Michelin Pilot Sport 3 i 225/45. Även VW Golf tar effektivt hand om ljudkällorna men örat uppfattar inte bilen som riktigt lika inkapslad som 308 SW. Lite ”mildare” och högre däck (205/55 16 tum) bidrar till lågt rulljud. Kias svårigheter med ljudnivån är bekanta och har tyvärr inte förbättrats i testbilen. Bullret är den första punkt Kia måste åtgärda när modellen ska förnyas.
 
I övrigt är skillnaderna under långkörning märkvärdigt små. Bilarna är tillräckligt rymliga för två vuxna, två barn och en hel del packning, de är trygga på vägen, enkla att leva med, känns välutrustade och fullvuxna i stort och smått. Man försakar knappast något i klivet ned från ”Volvoklass” men visst retar man sig på somligt.
 
I Peugeot delar multimediaskärmen
förarna i två läger. Det finns genvägar till en del funktioner men frågan ”vad är det för fel på ett vred eller en knapp?” hörs många gånger. Här bör nog spekulanten prova på egen hand. Disponeringen av förarmiljön i övrigt får också kritik, framför allt bristen på vettiga upplagsplatser och på att ”baljorna” till dörrfickor är glashala och saknar indelning. Den uppfällbara mugghållaren i mittarmstödet är ett skämt och resten av mittkonsolen är jättestor men duger ungefär till förvaring av ett par nycklar. Det är dålig paketering. Baksätet är visserligen klart bättre än i halvkombivarianten (som vi kör i långteststallet just nu), men lite av en besvikelse är det ändå att knäutrymmet inte blev bättre än så här, trots de extra centimeterna.
 
308 SW är ytterst lyckad att köra, i synnerhet på de lite mindre vägar i norra Uppland och Västmanland vi snokar upp. Bilen rör sig direkt och stadigt, snudd på som en liten GTI. Styrningen har rätt vägkontakt, motorn reagerar ivrigt på gaspådrag och ger förbluffande skjuts. Växelföringen är inte alldeles klockren och visst är det väl mest en gimmick med visartavlor som pekar åt ”var sitt håll” – men som helhet placerar sig Peugeots körkultur i topp.
 
Tillsammans med Golf, vill säga. Få om ens någon bruksbil på marknaden har sådan total koll på sina körredskap som sjunde generationens Golf. Bilen rör sig vigt och exakt, samtidigt med en hel del storbilspondus i fjädringen. Ingen situation tycks den främmande: grusvägar, potthål, slät asfalt – allt slukas utan minsta ögonbrynshöjning. DSG-lådan har i riktigt låg fart en del ryck för sig men det är enda plumpen i körupplevelsen.
 
Kia hänger hyfsat väl med. Dess motor är nominellt sett den starkaste men karaktären är jämförelsevis ointressant; en inte alldeles modern bruksmotor som gör sitt jobb med alltför hög törst. Dubbelkopplingslådan arbetar nästan identiskt med den i VW. Skiftena går snabbt och mjukt för det mesta men i krypfart ”taggar” bilen gärna fram. Styrningen kan ställas i tre reaktionslägen, vi föredrog ”Normal” som gav en lugn respons utan särskild känsla – ungefär som hela bilen. På dåliga vägar arbetar fjädringen inom ett smalare register än Peugeots och VW:s, komforten är där klart sämre.

Undanmanövern med last klaras bäst i VW. Bilen når drygt 75 km/tim utan problem och de styrande hjulen har hela tiden gott fäste. När ESP griper in för att häva sladdtendenser sker det tydligt och bestämt. Exemplariskt! Peugeot klarar paraderna mellan konerna nästan lika fint och bettet i de vassa däcken är påtagligt. ESP-systemet arbetar mjukare än VW:s och vi når drygt 75 km/tim även här – sedan släpper fästet över framhjulen. Den lilla ratten är inte riktigt lika enkel att hantera i detta moment som VW:s större.
 
I Kia blir det tvärt om bakhjulen som släpper medan framhjulen oavsett fart håller kvar greppet. Nu blir farten som bäst inte mer än ca 70 km/tim, sedan far bilen ut i svårkontrollerade sladdar. ESP-systemets ingrepp är mycket milt och uppfattas knappt alls av vare sig föraren eller de medåkande. Bakvagnen säckar mycket mer av lasten än Peugeots och VW:s och när vi för sakens skull kör bilarna i knappt 70 km/tim utan ESP håller 308 SW och Golf sig kvar (om än med konrivningar och frenetiskt rattviftande från den vid det här laget inför situationen orealistiskt vältränade föraren), medan Kia helt sonika far ut i gräset drygt tio meter utanför banan… Kör aldrig Kia utan ESP, lyder vårt råd.
 
Cee’d får en hel del revansch på ett viktigt område: lastutrymmet är ovanligt lyckat. Ryggstöden kan inte fällas ”med fjärrkontroll” via handtag i bagageutrymmets väggar som i Peugeot och VW, men i Cee’d fälls även sittdynorna och dessa kan också lätt tas ur vid behov. Ordentliga lastöglor, utmärkta fack under lastgolvet tar hand om diverse plock, det finns ett lättskött lastnät och dessutom speciella hållare för de lossade bakre nackskydden – här har förpackningsingenjörerna tänkt rätt. Utrymmet är ovanligt bra, faktiskt testets största i praktisk användbarhet. Ordentlig bredd bakom hjulhusen och bra ståhöjd under bakluckan är andra plus.
 
Vi trodde kanske på promenadseger för Peugeot i denna gren men karossens form begränsar det användbara utrymmet något. Lastlängden är i alla fall testets bästa och lasttröskeln behagligt låg. Golvet blir dessutom i stort sett plant när ryggstöden fälls –bra! Tyvärr är den allmänna finishen i lastrummet sämre än konkurrenternas. Golvets skenor är visserligen rejäla men väggarna tycks hopkokade av sammanpressad lump som känns skör och själva golvmattan ger ett billigt intryck redan som ny – hur ska den se ut på sikt?
 
Golfs finish hänger med till lastutrymmet, med rejäl inklädnad och stadigt utförande i alla detaljer. Om bilen utrustas med utfällbar dragkrok sköts denna med ett snyggt integrerat handtag på lasttröskeln. De reda måtten är inte riktigt lika tilltagna som i de andra två, men reellt sett kompenseras detta av utrymmets praktiska fyrkantighet.

Diskutera: Vilken av dessa kombibilar skulle du välja?

Relaterade bildspel

Volkswagen Golf Sportscombi 1,4 TSI

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak bensinturbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 10,0. Cylindervolym 1 395 cm3. Borrning/slag 74,5/80 mm.
EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 122 hk (90 kW) vid 5 000 v/min. Max vridmoment 200 Nm vid
1 500 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sjuväxlad dubbelkopplingslåda.
HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring. Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel.
BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.
PRESTANDA: Toppfart 203 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 9,7 s.

Peugeot 308 SW 1,2T/130

MOTOR: Tvärställd 3-cylindrig rak bensinturbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 11,0. Cylindervolym 1 199 cm3. Borrning/slag 75/90,5 mm.
EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 130 hk (96 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 230 Nm vid 1 750 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell alt automatisk växellåda.
HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring. Fram MacPherson fjäderben, krängningshämmare, bak halvstel torsionsaxel.
BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.
PRESTANDA: Toppfart 205 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 10,0 s.

Kia Cee’d Sportswagon 1,6 DCT

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak bensin. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 10,5. Cylindervolym 1 591 cm3. Borrning/slag 77/85,4 mm.
EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 135 hk (99 kW) vid 6 300 v/min. Max vridmoment 164 Nm vid 4 850 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sexväxlad dubbelkopplingslåda.
HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänkupphängning.
BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Mekanisk p-broms.
PRESTANDA: Toppfart 192 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 11,1 s.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-11-09 16:21
Axelman

I detta sällskap blir det Golf.

#2 • Uppdaterat: 2014-11-09 16:36
Roger Skagerström

Samma här. Kian är en sympatisk bil men litar inte riktigt på kvaliteten. Peugeot... Varken det ena eller det andra. Golf är lite präktig men har väl alltid varit en rätt bra bil. Nu är den snygg med.

#3 • Uppdaterat: 2014-11-09 18:35
Peugo

I finska Tuulilasi -tidningens väjningstest var Golf sämst i sällskapet!?!? Varför skrivs det inget om överstyrning här? Kolla videon: https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=dGwY1aJl3SU#t=107
"Honda Civic Tourer Sport 1.6, 31 487 euroa
Seat Leon ST 2.0 TDI 150 FR, 31 795 euroa
Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Active, 30 989 euroa
VW Golf Variant Comfortline 1.6 TDI Bluemotion, 31 128 euroa"

Samma tendens till allt för stor överstyrning har det ju skrivits om Passat också. Konstigt att det inte tas upp när det vanligtvis brukar vara säkerhet som prioriteras först i Vi Bilägare?

#4 • Uppdaterat: 2014-11-09 19:19
Raphael

I Teknikens världs kombitest så är Peugeot vinnaren i lilla mellanklassen när det gäller kombis, före Skoda Octavia och Seat Leon. En stor anledning till detta var Peugeots överlägsna vägegenskaper i Teknikens Världs undamanöverprov, men även kombinationen av överlägsen komfort, bra utrustning till bra pris och en väldigt fin motor som dessutom var både snabb och snål i testet (Teknikens Värld testade med samma 1,2l 3-cyl turbo som ViB).

Av dessa så skulle jag självfallet välja Peugeot, för den har mest stil. Den är skönast, trevligast, snyggas och har den bästa och mest stilenliga interiören och vågar vara annorlunda. Sedan har ju en nyligen utförd rapport visat att de tyska tillverkarna, som VW-gruppen, tillhör de värsta syndarna när det gäller att manipulera förbrukningssifror och EU:s körcykel - en rapport som samtidigt visade att PSA-gruppen var bäst i Europa i förbrukningstester utförda i verklig trafik "on the road" istället för i laboratorium och därmed redan år 2013 mötte de europeiska kraven på låga utsläppsnivåer som skulle gälla först från 2015, och VW-gruppen var bland de som var längst ifrån detta mål... ViB skrev om detta bara för några dagar sedan...

Så den etiska och moraliska aspekten för de som bryr sig om miljön och vill smutsa ner så lite som möjligt, det är då att välja en PSA-produkt istället för en VW. Det är skäl nog för att välja 308:an framför Golfen, plus lägger vi till att 308:an även är en snyggare, trevligare och bättre bil så anser jag att det finns inget som talar för Golf.

En till aspekt, det är att VW nyligen framförde att de ska släppa nya modeller vart 5:e år istället för att ha som nu en cykel om 7 år. Då den genomsnittlige bilköparen behåller sin bil i 5-6 år så innebär det att väljer hen en Golf så har det kommit ut en ny Golf-modell nästa gång hen ska byta bil. Problemet nu är att när det kommer ut en ny modell så sjunker andrahandsvärdet på den tidigare modellen. Detta innebär att Golf-köparna från nu och framåt kommer att få mindre betalt och sämre andrahandsvärde än tidigare Golf-köpare eftersom VW nu har bestämt sig för att förkorta modellens livscykel med två år.

#5 • Uppdaterat: 2014-11-09 19:23
Raphael

När det gäller påståenden om Peugeot som skrammelhög så har vi här en paradox. En bil som skramlar är ingen tyst och komfortabel bil, ändå visar test efter test att Peugeot gör tysta och komfortabla bilar. Det finns alltså ingen vetenskaplig evidens för att Peugeot gör skrammelhögar, däremot finns det evidens för att Peugeot gör bilar som är tysta och solida och därmed komfortabla.

Min Picasso -09 har rullat strax över 11 000 mil utan några som helst problem. Jag ser ingen anledning att sälja den, för den fungerar ju väldigt bra. Alla mina franska bilar har fungerat väldigt bra, och jag har hittills aldrig sålt någon innan de gått 15 000 mil.. Och enda anledningen att jag säljer mellan 15 - 17 000 mil är för att jag tycker det är roligt med något nytt och ombyte, inte för att bilen har fungerat dåligt. :)

#6 • Uppdaterat: 2014-11-09 19:25
Raphael

För övrigt så finns det inga oberoende undersökningar på nya Peugeot 308 än eftersom den inte har funnits ute på marknaden tillräckligt länge, och kombiversionen lanserades under sensommaren. Ändå agerar människor här precis som att den skulle ha funnits ute på marknaden under flera år fast den inte har det. Alltså nya 308, eller 308 gen II som den också kan kallas.

Golfen har heller inte varit ute så himla länge, även om Golf som modellnamn har varit det.

#7 • Uppdaterat: 2014-11-09 19:55
hultarn

Raphael: bry dig inte om AL, han vill bara provocera som vanligt.
Var och en har rätten att välja sin favorit utan bli nedsablad.
Jag väljer 308, även om nya golf blivit trevligare. Men 50.000 extra? Tror inte det.
Kia tilltalar mig inte alls.

#8 • Uppdaterat: 2014-11-09 20:55
Havsfidran

Om jag nu ändå ska betala Så mycket pengar väljer jag hellre en fyrhjulsdriven Skoda Superb med bensin sexan på 260hk. Finns en på blocket nu som togs i trafik 2011 som gått 5114 mil för 200.000kr

#9 • Uppdaterat: 2014-11-09 22:09
Peugo

Du jämför äppel och päron igen, därför drar du alltjämt fel slutsatser. Du kan bättre! Kämpa på och *tänk*! :)

#a • Uppdaterat: 2014-11-09 23:11
hultarn

AL fortsätter föga förvånande sitt fabulerande. Men, inte ens han kan bortse från att Volvo och Mercedes vänder sig till helt andra kunder än Peugeot, Citroen, Ford eller Opel.
En liten eller kompakt bil finns helt enkelt inte i Volvos sortiment. Mercedes har, mende flesta tycks ha rostat bort efter 10-15 år.
Om man vill göra en seriös jämförelse mellan fabrikaten så ska man hålla sig inom samma storleks- och prisklass. Jag jämförde t.ex. V40 och 406, där det visade sig att 406 rullat betydligt längre än V40. Källa: Bilprovningen.

Men, det var ingen Volvo med i denna artikel, så det är ändå ovidkommande.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.