Nästa artikel
Leaf-batterier förlust för Nissan
Nyheter

Leaf-batterier förlust för Nissan

Publicerad 25 juli 2014
Miljöbilssidan Green Car Reports rapporterar att Nissan förlorar pengar på ersättningsbatterier till elbilen Leaf.
I juni presenterade Nissan i USA priset på ersättningsbatterier till elbilen Nissan Leaf. Priset sattes till relativt låga 5 500 dollar, ungefär 35 000 svenska kronor. Nu har Nissans kommunikationschef Jeff Kuhlman avslöjat för Green Car Reports att det innebär en förlust för företaget. Exakt hur stor produktionskostnaden är för batterierna avslöjar inte Nissan men Green Car Reports utgår ifrån att produktionskostnaden kommer att minska i takt med att utvecklingen av batterier går framåt.

Diskutera: Vad är ett rimligt pris för ett elbilsbatteri?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-07-25 10:18
Hackenbush

Att säga ett vettigt pris på batterierna är svårt eftersom detta måste ju ställas i relation till hur länge batterierna håller. Håller de länge typ 10 år kan man acceptera ett högre utbytespris.

#2 • Uppdaterat: 2014-07-25 11:19
Pi

Om man tar den vanliga approximationen med 10 kr/dollar skattat i Sverige så skulle det i så fall innebära runt 55.000 kr. Det blir allt vanligare med 8 års garanti på dessa batterier (även om inte Nissan har det ännu) och om vi då förutsätter att man kört ca: 12.000 mil så blir det i detta exempel en batterikostnad på ca: 4,60 kr/mil. Till detta kommer elförbrukningen och om vi drar till med ca: 2 kr/mil så blir det tillsammans ca: 6,60 kr/mil. Det skulle i jämförelse med fossila bränslen ungefär motsvara en förbrukning runt 0,45 l/mil med bränslepriser som dagens. Men troligen lär dessa vara klart högre om t ex 8 år samtidigt som batterierna faktisk skulle kunna fungera ännu längre än garantitiden och kör man dessutom längre än 1500 mil/år så blir det nog en lägre "bränslekostnad" med el trots allt. Sen finns det givetvis många andra faktorer som påverkar den totala driftkostnaden - inte minst inköpspris och värdeminskning och inköpspriset är ju högre även om man egentligen förskotterar drivmedelskostnaden (batteriet) men vad värdeminskning/andrahandsvärdet kommer att landa på för denna biltyp i ett längre perspektiv vet vi ju föga om idag, tyvärr. Sen finns ju inte minst miljöaspekten som också är en viktig parameter och antagligen helt avgörande för de flesta som väljer eldrivet.

#3 • Uppdaterat: 2014-07-25 12:33
Pi

...och jag skulle akta mig för att aldrig säga "aldrig"...

#4 • Uppdaterat: 2014-07-25 16:17
saabnisse

Du har nog rätt Pi, man ska aldrig säga aldrig, men det ligger nog nära här. Jag tror att det är väldigt svårt att hämta hem det här ekonomiskt för en privatbilsförare och att klappa sig för bröstet och anse sig vara en miljökämpe ger inget bröd i burken!

Men som vanligt räknar många bilköpare enbart på vad det kostar att fylla energi, det är vad som syns direkt. Att sedan värdeminskningen är enorm, att servicekostnaderna är höga kommer som en obehaglig överraskning.

#5 • Uppdaterat: 2014-07-25 17:28
Pi

@saabnisse - för bilar i högre prisklass så är värdeminskning och servicekostnader ofta väldigt höga oavsett om dom drivs fram med fossil-bränsle eller el. Sen tror jag som många andra att första steget är olika former av hybrider och en inte alltför dyr laddhybrid står högt på önskelistan. Då skulle man klara en stor del av de vardagliga transporterna utan att behöva bränna speciellt mycket dyrt fossilt bränsle.

#6 • Uppdaterat: 2014-07-25 20:08
Swemba

Någon som fortfarande tror att anledningen till att bilindustrin inte satsar stenhårt på elbilar är för att de är i maskopi med oljeindustrin?
Batterier är dyrt!

#7 • Uppdaterat: 2014-07-25 22:15
Pi

"Icke-fossil" etanol är absolut ett vettigt alternativ till det fossila bränslet även om många i bl a dessa spalter skyr etanol som pesten av nån anledning. Och jag tillhör nog det mossiga gäng som fortfarande tror att bilindustrin och oljeindustrin är tämligen goda "sängkompisar" och att detta förhållande påverkar bl a utvecklingen av elbilar och batterier till dessa...

#8 • Uppdaterat: 2014-07-26 13:08
Roy J

Håller med PI i allt han skriver i tråden.

Hackenbush, det finns en konflikt i det du skriver.
En längre batterilivslängd skulle kunna tyckas motivera ett högre inbytespris - men bilen har ju faktiskt också blivit äldre och därmed inte lika intressant att kosta på något alls.

#9 • Uppdaterat: 2014-07-26 14:37
Hackenbush

Ja Roy, det ligger en konflikt i det men i min tanke så får ju inte bilen bli för gammal. Hur gammal för att det skall vara värt ett batteribyte är nog ganska svårt att säga.

#a • Uppdaterat: 2014-07-26 18:56
Swemba

Etanol? Inte ens politikerna försöker pracka på oss det längre.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.