Nästa artikel
Ljusare tider för lyxiga suvar
Nyheter

Ljusare tider för lyxiga suvar

Publicerad 14 maj 2014 (uppdaterad 14 maj 2014)
Enligt prognoserna kommer marknaden för premiumsuvar att svälla. Bland annat tack vare nya småbilsbaserade modeller.

Att suv- och crossovermodeller funnit stort gillande hos kunderna på dagens bilmarknad är sedan länge känt. Fortsättningen på utvecklingen är att institut som tar fram prognoser för bilförsäljningen i Europa nu förutspår en ökning av försäljningen av suvar i premiumklassen. Till 2020 kommer en miljon bilar i segmentet säljas varje år, om man ska tro analytikerna.

Enligt LMC Automotive, som tillhandahåller just marknadsprognoser för bilindustrin, kommer premiumsuvarna stå för 4,7 procent av den totala bilmarknaden i Europa till 2016. Förra året var andelen 3,5 procent.

En anledning till ökningen menar LMC Automotive är att mindre modeller som Mercedes GLA, BMW X1 och Audi Q3 nu erbjuder högbyggd lyxkänsla till en grupp köpare som annars inte skulle siktat in sig på bilar från premiumtillverkare eller på modeller i det här segmentet.

Tillverkarna kommer med flera nyheter för att både möta och skapa efterfrågan på dessa bilar. Snart lanserar Mercedes en ny generation GLK, som återigen tar upp kampen med BMW X3 och Audi Q5. I den klassen gör även Porsches mellanstora Macan entré från och med i år. Sportbilstillverkarna Maserati, Bentley och Lamborghini tar även de steget in på suvmarknaden inom kort.

Diskutera: Vilken suv i premiumklassen är din favorit?

Källa: Automotive news

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2014-05-15 09:01
Swemba

@hultarn, vad är det för nackdelar en SUV har som inte en Golf Plus har, menar du?

#c • Uppdaterat: 2014-05-15 09:43
BMW_4ME

Fel Swemba, SUV är törstigare.
Hur många av de som kör SUV klarar inte ta sig i och ur en normal bil?

#d • Uppdaterat: 2014-05-15 10:41
Swemba

@BMW_4ME, Nej, det är de inte! Bränsleförbrukning har med storlek, motor och vikt att göra, inte markfrigång!

#e • Uppdaterat: 2014-05-15 12:05
Hackenbush

Det är väl inget konstigt att en högbyggd bil med större frontarea orsakar mer luftmotstånd och därmed förbrukar lite mer bränsle än en motsvarande vanlig sedan.
Att en del Suvar dricker hyfsat lite drivmedel totalt sett idag är ju bra men om man tog samma modell och byggde som en vanlig sedan så skulle den dricka lite mindre ändå.

#f • Uppdaterat: 2014-05-15 13:05
saabnisse

Jag håller med Shogun och hultarn när det gäller bekvämligheten med SUV, men det finns ju högbyggen som då VW Plus, MB B, Scenic, Verso m.fl. som fungerar lika bra.
Jag har faktiskt p.g.a. en höftskada ganska trassligt att ta mig in i 9-5 och det är ännu värre i V70.
Däremot går det utmärkt i Outlander, men även i Caddy och Jumpy och faktiskt även bra i XC60.
Så en SUV behövs ju inte om man inte måste ha fyrhjulsdrivet.

#g • Uppdaterat: 2014-05-15 14:16
BMW_4ME

Återigen fel Swemba, SUV ÄR törstigare.

#h • Uppdaterat: 2014-05-15 16:09
hultarn

Swemba: en SUV är ofta sämre utrymmesutnyttjad än en vanlig bil (särskilt bagaget), samt även tyngre och mindre stabil. Jag uppskattade höjden på 307:an som frugan hade, den var bekväm att stiga i/ur. Tyvärr är nya 308 betydligt lägre.

#i • Uppdaterat: 2014-05-15 19:38
Swemba

@BMW_4ME, törstigare än vad? Är en BMW X3 törstigare än en BMW 750iL ?

#j • Uppdaterat: 2014-05-16 08:52
BMW_4ME

Visste inte att BMW släppt en X3 med V12:a. Kan du ge mer info om den Swemba?

#k • Uppdaterat: 2014-05-16 09:05
BMW_4ME

Swemba, kom med exempel på en SUV som INTE är törstigare än jämförbar "normalbil".

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.