Nästa artikel
Lexus NX (2014) - nu släpps bilderna
Nyheter

Lexus NX (2014) - nu släpps bilderna

Publicerad 24 april 2014 (uppdaterad 25 april 2014)
Lexus premiärvisade sin första suv i B-segmentet på salongen i Peking. Nu släpps specifikationerna för den nya bilen.

Som vi tidigare rapporterat kommer den nya bilen från Lexus at få tillverkarens första turbomotor som alternativ. Den nya fyrcylindriga motorn på två liter överladdas med dubbla turboaggregat och effekten ska landa på långt tillräckliga 238 hästkrafter. Maximalt vridmoment på 450 newtonmeter nås mellan 1 650–4000 varv/minut. Beteckningen på en NX med denna motor är 200t och det är troligtvis bara en tidsfråga innan denna motor hittar ned i andra Lexus-modeller.

Vad som fått Lexus att dröja så för att utveckla en sådan motor är oklart, samtliga europeiska konkurrenter har sedan länge ersatt större motorer med turbofyror runt tvåliters-sträcket i B-segmentet. Kraftöverföreningen sker via en nyutvecklad sexstegad automatväxellåda i NX. Den är konstruerad för att optimera vridmomentet vid olika belastning för att hålla bränsleförbrukningen i schack. Drivningen sker på det främre hjulparet med fyrhjulsdrift som tillval. Innan turbomodellen gör entré kommer den lexus-obligatoriska hybriden att finnas till hands. Den består av beprövad teknik, det vill säga en 2,5 liters Atkinsonmotor som tillsammans med elmotorn ger modesta 197 hästkrafter.

Den lilla suven ska ta plats under storebror RX med en mer aktiv utstrålning och körupplevelse. Detta vill Lexus åstadkomma med hjulupphängning som trots markfrigången ska göra att bilen kännas aktiv och distinkt i kurvorna. Exakt hur detta ska förverkligas återstår att se men den nyutvecklade karossens vridstyvhet ska vara en del i detta.

Intressant teknik i den nya bilen är möjligheten till trådlös laddning av exempelvis mobiltelefoner eller surfplattor. Det är troligtvis inget som kommer rädda världen, men nog är det en tuff funktion. En mer estetisk detalj är dörrhandtag med gömda dörrlås samt inbyggd belysning. Bilen är, likt klassfränden, Nissan Murano utrustad med kameror för 360 graders synfält via bilens infotainmentskärm vid parkering.

Diskutera: Hur tror du att Lexus NX kommer att stå sig bland B-segmentets suvar?         

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2014-04-24 20:13
Thommys

En kommentar om inredningsfärgen. Lexus är inte ensamma om att ha tvåfärgat, som här svart och beige. Men varför är just stolarna alltid ljusa? Jag menar, de sitter man ju ändå på och ser inte under körning. Dessutom är det just den plats i bilen som är mest opraktisk att ha ljus. Det hade varit bättre om stolarna var mörka och det andra ljust, om man nu ska tänka praktisk och inte bara estetiskt.

#m • Uppdaterat: 2014-04-24 21:03
saabnisse

PREVIA, det är ju ingen ursäkt till varför man tagit fram något fult genom att hänvisa att det redan finns något som är fult.
Även en Toyotanörd måste ju kunna erkänna att den här designen är en katastrof!
Men jag håller med om att frikolvsmotorn kan bli intressant, men det har ju inte riktigt med den här artikeln att göra.

#n • Uppdaterat: 2014-04-24 21:22
saabnisse

Du har så rätt leifer, den har helt fel färg.
Den här bilen borde ha presenterats i en så effektiv kamouflagefärg som möjligt!

#o • Uppdaterat: 2014-04-24 21:42
Swemba

Jag får väl sticka ut hakan då och säga att jag faktiskt tycker den är snygg. Kolla in Previas länk där man får se bilen ur andra vinklar och i en mörkare kulör. Inredningen ser också mycket bra ut. Det svagaste kortet är enligt mig drivlinan, som inte lever upp till bilens yttre ... som vanligt.

#p • Uppdaterat: 2014-04-24 22:25
Hanzzon

Jag tänkte skriva exakt samma sak Leifer! Det är märkligt att Vibilägare alltid lägger ut några av de minst passande matchningarna på Lexusmodellerna, för den här bilen passar i mina ögon väldig dåligt i vitt! I flera andra färger tycker jag den ser väldigt bra ur i synnerhet utan sportgrillen med mer nertonad och slätstruken front viket många Svensson troligen gillar bättre. (Båda har självklart en krockbalk under nummerplåten liksom alla andra Lexusar alltid haft)

Tekniskt har Lexus ju haft hybrider längre än alla sina konkurrenter och jag har ärligt talat lite svårt att förstå vad en turboversion ska tillföra annat än om det kanske går att sälja en lite billigare och roligare instegsmodell utan hybrid än de bensinmotorer man haft tidigare för de som inte väljer hybrid. Personligen tror jag en elektronisk turbo i form av hybridens elmotor är effektivare än en turbomotor men eftersom man säljer både och så verkar turbomotorn vara tänkt att ersätta de vanliga bensinmotorerna som främst säljs på andra marknader och hybriden kommer troligen stå för den största försäljningen även i denna Lexusmodell.
Jag tror faktiskt att man kommer sälja rätt bra av denna modell då många kommer att tycka bilen är tuff med en vågad design om priset blir hyfsat rimligt mot konkurrenterna.

Swemba, Vore det inte värt att testa drivlinorna innan du avfärdar dom då de ju är nya?

#q • Uppdaterat: 2014-04-25 00:47
Peter i Sydney

Som vanligt är denna bil, liksom alla Lexus, helt riktad mot USA marknaden. Även om inte heller jag tycker att den är speciellt snygg så tror jag att den kommer att sälja mycket bra här i Australien. RX är en verklig storsäljare och det blir nog NX också.

#r • Uppdaterat: 2014-04-25 07:06
Pi

Hanzzon - måste fråga dig om du nånsin haft nån allvarlig kritik mot Toyota och Lexus - och har du likaså nånsin skrivit nåt positivt om andra bilmärken ? Visst har jag spetsat till det lite men en hel del ligger det nog i mina frågor...
Om nu dina favoritmärken är så överlägsna så borde det rent logiskt inte finnas några andra märken kvar på marknaden... Vilket det bevisligen gör och därmed har jag svårt att tro på den överlägsenhet du gång på gång predikar. Ordet "märkesfanatiker" känns för mig ligga nära till hands - oavsett din profession som bilmek. Ibland är det klädsamt att tillstå att även andra märken har sina förtjänster och inte bara predika sitt eget märkes överlägsenhet även om man i grunden tycker så själv.

#s • Uppdaterat: 2014-04-25 07:13
Hackenbush

Det ser ut som om man tagit bilen i Photoshop och från trösklarna till midjelinjen stretchat bilen uppåt. Proportionerna blir så konstiga då.

#t • Uppdaterat: 2014-04-25 08:13
Swemba

Hanzzon, kan vara så, men jag tvivlar efter att ha kört både Prius och GS 450h

#u • Uppdaterat: 2014-04-25 08:24
VW Polo 2012

Kan den vara designad för Asien och Kinamarknaden? Många Européer tycker kanske den är väl överdesignad, jag tycker det i alla fall.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.