Nästa artikel
Bilfrågan: Törstig farthållare?
Bilfrågan

Bilfrågan: Törstig farthållare?

Publicerad 22 april 2014 (uppdaterad 22 april 2014)
"Är det sant att bilen drar mer bränsle med farthållare än med foten på gaspedalen?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Jag pendlar sex mil dagligen till jobbet. För att det ska bli lite mer bekvämt sätter jag på farthållaren. Är det sant att bilen drar mer bränsle med farthållare på än med vanliga körsättet med foten på gaspedalen?

Marek Wegrzyn

SVAR:
Vi har tyvärr inte uppgift om vilken bil du kör. Ett generellt svar är att det är inte sant att bilen drar mer bränsle med farthållaren inkopplad men det är heller ingen garanti att den drar mindre. Vanligtvis är farthållaren inte programmerad för lägsta förbrukning utan bara för att ge en konstant fart.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2014-04-24 23:07
John2008

Kör ofta med farthållaren inkopplad för att försöka köra lagligt (enligt GPS:en) och att minska förbrukningen något. Jag får ofta agera farthållare åt både en och ibland flera andra bilar bakom mig och även om jag höjer farten något, så följer de lustigt nog med precis som om de vore magnetiska. Trots att det är flera kilometer fritt framför och bakom mig, så blir det ofta något av ett "bil-tåg". Man undrar om folk inte har egna farthållare. Någon som känner igen fenomenet?

#w • Uppdaterat: 2014-04-25 05:38
Thommys

John2008, håller med dig. Jag undrar också varför folk "fastnar" bakom en när man kör med farthållare. De har ju kommit ikapp så det har ju tidigare kört för fort. En märklig sak är när jag ligger på 110-motorväg med husvagnen och kör 80 enligt GPS. Då kan det komma bilar utan släpvagn och lägga sig bakom och åka mil efter mil. Mycket märkligt. Det är lika dant när man ser bilar som ligger bakom lastbilar och kör. De ser inget framåt och är det slask så måste ligga och spola på rutan stup i ett.

#x • Uppdaterat: 2014-04-26 09:37
Thommys

crister_1, tror nästan det också. Själv är jag lite av en individualist i trafiken och har gärna fritt både framför och bakom mig, och inte minst av säkerhetssjäl.

#y • Uppdaterat: 2014-04-27 08:36
Hackenbush

Sen finns det alla de som kommer ikapp och lägger sig bakom och trots raka fina vägar, fri sikt och ingen mötande trafik så kör de inte om, det verkar som om de förväntar sig att man skall köra ut i vägrenen innan de kör om trots att det inte finns en enda bil i sikte i mötande körfält.
Jag kör bara i vägrenen i nödfall och jag ligger aldrig och såsar för när det är 90 så ställer jag farthållaren på ca 95.

#z • Uppdaterat: 2016-01-25 08:35
Mipsson

Råkade ut för ett märkligt fenomen i helgen, då vi körde flyttsläp Norrköping-Jönköping tor.
Golf 1.2 Sportscombi 105hk, dvs inte den ultimata dragbilen på något sätt, dock med dragkrok:)
På resan ned till Jönköping, med tomt släp (4.5m3 flyttsläp) och automatisk farthållare hela vägen på 90km/h blev förbrukningen 1.2 l/milen (enligt färddatorn). Färden kändes rätt ryckig, men farthållare i hela tiden.
På resan tillbaka, med fullt lastad släp, och manuell farthållare/gasfot - blev resultatet 0.89 l/milen, och en snitthastighet på 85km/h (inkl. lite stadstrafik). Färden upplevdes heller inte alls som lika ryckig.
Samma väderförhållanden vid båda tillfällena, +2 grader omväxlande torrt/blött.
Ser två förklaringar - antingen att färddatorn räknade fel vid nedresan (med farthållare, hög förbrukning) eller att man med släp på bilen bättre kompenserar kärrans påverkan - lugn gasfot vid uppför och utnyttja kärrans påtryck vid nedförslut. Dock var vi aldrig uppe över 100 km/h vid ngt tillfälle.
Någon annan som råkat ut för liknande "fenomen"?
Det kan väl inte vara så att bilen styrdator kan kompensera dynamiskt beroende på hur bilen utsätts för last/motstånd?
/M

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.