Nästa artikel
Livsfarligt kylmedel i 30 000 bilar
Nyheter

Livsfarligt kylmedel i 30 000 bilar

Publicerad 24 april 2014 (uppdaterad 24 april 2014)
Ett kylmedel för klimatanläggningar i personbilar har upptäckts vara extremt giftigt vid inandning. Sveriges Fordonsverkstäders Förening varnar nu alla verkstäder.

Varje år brinner 1 200 bilar i Sverige av olika anledningar. Bränderna i sig är naturligtvis allvarliga, men direkt livsfarligt blir det om gasen från det nya kylmedlet, betecknat R1234yf, frigörs. Den här varningen går Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) ut med till alla verkstäder och alla bilägare.

Kylmedlet infördes av EU i syfte att förbättra miljön. Men det verkar som om man inte på allvar kontrollerat vilka säkerhetsbestämmelser som är aktuella. Det kan bli ett stort arbetsmiljöproblem på bilverkstäderna, säger SFVF:s vd Bo Ericsson.

Enligt en forskarrapport från universitetet LMU i München är gasen karbonylfluorid extremt giftig, och kan rent av vara ”dödlig vid inandning”. Gasen orsakar allvarliga frätskador på hud och ögon och är frätande i luftvägarna.

I Sverige rullar i dag drygt 30 000 bilar med det nya kylmedlet som används i luftkonditioneringssystemet.
– Man vågar inte ens tänka på vad som kan hända om det uppstår en brand i ett parkeringsgarage med bilar som har det nya kylmedlet, säger Bo Ericsson.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-04-24 13:34
trasten

Vad säger man i Frankrike?

#2 • Uppdaterat: 2014-04-24 13:55
Styrbjörn

Det är väl bra om det är farligt att elda bilar, då kanske bilar slutar börja brinna av sig själva och det brinner 12 istället för 1200 per år. Hur många bilar brann på 70-talet?

#3 • Uppdaterat: 2014-04-24 13:58
Reverend Benny

Inte för att vara sån, men är detta en nyhet?? Har inte detta diskuterats i över ett år snart?

#4 • Uppdaterat: 2014-04-24 14:44
Swemba

Var det inte det här kylmedlet som bla Mercedes vägrade införa och då häcklades i media och på forum? Skrattar bäst som skrattar sist ...

#5 • Uppdaterat: 2014-04-24 14:54
Reverend Benny

@Swemba
Jo det är precis så jag vill minnas det också.
Det jämfördes med att "Bensin är också farligt" osv osv.

Lite beklämmande att SFVF:s vd Bo Ericsson börjar informera om detta och klura runt risker först nu.

#6 • Uppdaterat: 2014-04-24 15:46
Mythbuster

M-B fortsätter att agera patetiskt. Inget i en brinnande bil är nyttigt. Det bildas kolmonoxid, saltsyra osv.. Brandmän är väl medvetna om riskerna med brinnande bilar och utbildade på detta. Andra personer skall inte gå nära en brinnande bil. Det här handlar enbart om att M-B försöker skjuta på införandet av 1234yf för att spara pengar och få fördel gentemot konkurrenter som redan gjort investeringen. Tragiskt.

#7 • Uppdaterat: 2014-04-24 16:00
Thommys

Vi bör i vilket fall som helst sträva efter en så giftfri bil som möjligt. Det är knappast ett försvar att det även finns andra gifter i en bil. Mercedes har precis nyligen fått ett certifikat som enda biltillverkare på att deras bilar uppfyller kraven på låga halter av allergiframkallande ämnen. Så varför skulle de inte fortsätta på den vägen?

#8 • Uppdaterat: 2014-04-24 16:31
Mythbuster

Thommys, tänka sig att M-B har certifikat för sina bilar. Fast det vet nog inte astma allergiförbundet om http://astmaoallergiforbundet.se/svalanmarkt/bilinteriorer/ Där finns bara bilar av ett helt annat märke. Och bilar som är mer än 5 år gamla så först var de nog inte. Även om deras PR skriver så.

#9 • Uppdaterat: 2014-04-24 17:50
Roy J

Trodde i min enfald att medlet var ordentligt testat innan man införde det.
Karbonylfluorid är ju faktiskt mycket giftigt och det blir inte mycket bättre av att blandas med vatten. Fräter på det mesta inklusive glas.
Vad var motivet till införandet? Minns inte. Ersatte man pest med kolera?

#a • Uppdaterat: 2014-04-24 20:23
Thommys

Uttryckte mig lite svagt. Det är ECARF – European Centre for Allergy Research Foundation som givit deras certifikat.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.