Nästa artikel
Audi A3 World car of the year 2014
Nyheter

Audi A3 World car of the year 2014

Publicerad 22 april 2014 (uppdaterad 22 april 2014)
Juryn bakom World car awards har nyligen utnämnt Audi A3 till årets bil. I finalen stod kampen mellan Audi A3, BMW 4-serie och Mazda 3.

De 69 motorjournalister som sitter med i juryn för World car awards har nyligen utnämnt 2014 års, enligt dem, bästa bil. I år tog Audi A3 första platsen. För att en bil ska kunna vara med och tävla om titeln World car of the year måste den finnas tillgänglig på minst två kontinenter och den måste (med detta år som exempel) funnits på marknaden under perioden 1 januari 2013 till 31 maj 2014. Av totalt 24 bilar som fanns med på årets lista sållades hälften bort i ett första skede, dessa vändes och vreds på tills bara tre bilar återstod: BMW 4-serie , Mazda 3 och Audi A3.

Några av anledningarna till att audi-minstingen blev favoriten i år ska ha varit att den kommer i hela fyra olika karossutföranden, har fina motoralternativ samt att den lyckats anpassa premiumkänslan från Audis större modeller till ett mindre mer format. På de tio år som World car awards funnits så har biltillverkaren ifrån tyska Ingolstadt kammat hem vinsten hela tio gånger.

Andra finalister var bland annat BMW i3, Skoda Ocativa, Citroën C4 Picasso och Jeep Charokee. På listan fanns även Peugeot 308 som nyligen vann den eurpeiska motsvarigheten till denna internationella tävling. BMW kunde i alla fall trösta sig med att deras i3 hamnade överst på pallen i World car of the years underkategorier 2014 års miljöbil samt 2014 år design. Se hela listan här.

Diskutera: Vad tycker du om att Audi A3 röstades fram som World car of the year 2014?    

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11p • Uppdaterat: 2014-04-24 14:28
Hackenbush

Är det inte så att den juridiska personen är ofta bilfirman som reggar för att få sin sälj/registreringsbonus och efter det säljs bilen ändå till privatperson.

#11q • Uppdaterat: 2014-04-24 15:03
Sven E

@ Simon no1

Man kan ju vara lite misstänksam mot det här priset som ju ges ut av ett privat bolag (som alltså går att påverka....)
BMW är ju "ful" men även före sin tid med mycket komposit, det är nog det de har premierat.

#11r • Uppdaterat: 2014-04-24 15:07
Sven E

Hackenbush:

Du har fel, bilhandlarna registrerar inte alla bilar på sig , (det har varit lite fusk med det när det gäller supermiljöbilar för att få ut 40 tusen bonusen från staten ) men annars tar säkert statistiken hänsyn till det.

#11s • Uppdaterat: 2014-04-24 15:41
FLAC

Tittade på en i3 i BMW:s showroom i Berlin förra veckan, korkat nog hade de ställt en vanlig mörkgrå på ett lite halvmörkt ställe. Såg inte särskilt kul ut när det finns mer uppseendeväckande färger att tillgå, märkligt höga/smala hjul också men det som var en besvikelse var det skramliga ljudet när dörren stängdes. Gav ett minst sagt billigt intryck, inget "tjoff" direkt...

Men 14-åriga sonen tyckte den var cool och var tvungen att provsitta.

Halvt off topic, men BMW:n förekommer strax innan i diskussionen om ni ursäktar...

#11t • Uppdaterat: 2014-04-24 15:42
Sven E

Hackenbush
Inte så många bilar säljs !

http://www.expressen.se/motor/rea-pa-volvo--gor-ett-klipp-pa-basta-kombin/

#11u • Uppdaterat: 2014-04-24 19:56
Sven E

Läs och begrunda :)

http://www.web2carz.com/autos/news/2789/how-to-fake-a-car-of-the-year-award

#11v • Uppdaterat: 2014-04-25 02:50
ENTJ1

leifer,kallar du Toyotas lögner historia?Det gäller mars 2014.
Vem vågar lita på Toyota när de skiter i om folk dör,bara pengar som betyder något för dem.Skulle inte vilja sitta i en av Toyotas potentiella dödsfällor.Shameful,yes!

Today, we can say for certain that Toyota intentionally concealed information and misled the public about the safety issues behind these recalls," Holder said. "Put simply, Toyota's conduct was shameful." Daterat 140319...Historia?

#11w • Uppdaterat: 2014-04-25 10:18
Sven E

Toyota är nog inte värst utan GM som kalkylerat flera ggr med att döda kostar mindre än att bygga om bilarna.

#11x • Uppdaterat: 2014-04-25 17:46
Roy J

Före detta Sir, numera Sveriges Arkitekter, har åtminstone tidigare delat ut priser till årets bästa design och den har sällan varit funktionell, utan ytan har varit viktigare än innehållet.
De har mest känts som en klubb för inbördes beundran.
Det är inte utan att World car awards känns som något liknande.
Audin kan man givetvis ha frågetecken kring men vad BMW i3 har där att göra går inte alls att förstå - men tittar man bara på ytan så sticker den ut och kan till och med uppfattas som snygg (eller nåt). Men bara dessa bakdörrar är nog för att diskvalificera bilen från vilken tävling som helst. Ja, tävlingen om världens mest korkade konstruktion skulle de ju kunna ställa upp i med goda vinstchanser.

Ja du, hultarn, jag har också undrat över hur Audi kunde sno Saabs utmärkta koncept där man komprimerat högfartsregistret för att få en tydligare visning i de vanligare och lagligare farterna och konsekvent behållit samma jämna angivelser - medans Audi hoppar mellan olika delning, udda och jämna tiotal om vartannat. Det underlättar inte precis en snabb avläsning.

Förstår Raphaels reflektion över att ingen i tråden nu anser att juryn är mutad, minsann.
Tills Sven E skrev sin kommentar. Med viss ironi, får jag hoppas. Men tydligen inte. En sån som älskar att sprida ogrundade konspirationsteorier och liknande omkring sig, alltså. Märkligt nog i viss mån understödd av AL som borde hålla sig för god för sådana spekulationer och kanske granska statistiken lite djupare.

Helt apropå ingenting slänger AL in en drös med siffror visande Frankrikes och Frankrikes bilindustris förfall - och drar dessutom den halsbrytande slutsatsen att det bästa sättet att stödja denna industri är att låta bli att köpa produkterna, att inte alls befatta sig med dem.
(Och jag som gillar Citroën C4 Picasso och även Cactus.)
Jag förstår att fler än jag blir undrande.

Detta med VAG:s omfattande modellflora och inbördes kannibalism har ju varit uppe ett antal gånger genom åren. Märkligt nog fungerar konceptet tämligen bra om än med variationer.
Skoda är väl inte riktigt det lågprisalternativ det varit men säljer bra. Seat har jag själv tidigare inte sett som något alternativ men har nu börjat lyfta sig. Bra extern design har de ofta haft. Som de nu blivit är de värda en uppgång.

ENTJ1 skriver några märkliga kommentarer och det senaste om Toyota är oseriöst.

#11y • Uppdaterat: 2014-04-25 18:05
Sven E

Käre Roy!

Jag tror faktiskt att det förekommer fusk annars skulle jag inte skrivit det.
Ta tex de så betrodda tyska ADAC som 2 år i rad har fuskat. Så varför inte ett amerikanskt bolag som ger ut ett pris?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.