Nästa artikel
Två miljarder till väg förbi Stockholm
Nyheter

Två miljarder till väg förbi Stockholm

Publicerad 8 april 2014 (uppdaterad 8 april 2014)
Regeringen presenterar idag sina planer på en ringled förbi Stockholm på stadens östra sida. Två miljarder kronor har avsatts för planeringen av motorvägen.

En ringled på huvudstadens östra sida, från norr till söder, har diskuterats länge. En sådan lösning skulle kunna avlasta Stockholms innerstad från mycket tung trafik. Idag presenterar  regeringen en plan där de avsätter två miljarder för projektering av en ringled på just den sträckan, det skriver Dagens nyheter nu på morgonen.

Projektet kallas Östlig förbindelse och har varit uppe för diskussion ett flertal tillfällen.  Trafikverket har även de skrivit om ett liknande projekt i den nationella planen för landets infrastruktur. I deras förslag fanns en miljard öronmärkt för projektet, en summa som regeringen nu dubblar.
– Stockholm växer snabbt och regeringen har ett ansvar för att transporterna fungerar och för att trängseln och luften inte hindrar huvudstadens från att utvecklas, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd till Dagens nyheter.

Hur och var den eventuella ringleden skulle byggas är ännu inte klart men regeringens projekt innebäråtminstone en ny väg tunnel, enligt Dagens nyheter.

Diskutera: Behöver vi ytterligare satsningar på vägarna i våra storstäder?

Källa: Dagens nyheter

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-04-08 10:13
PREVIA

I Stockholm fattas det inga pengar när man bygger tunneln för norra djurgårdsstaden där hela femtusen bostäder kommer att byggas i framtiden.
" Kostnader: I löpande prisnivå är prognosen 11,8 miljarder kronor. • Vägbygget finansieras av staten till 75 % och av Stockholm Stad
med 25 %. Projektet har beviljats 56,15 miljoner Euro i EU-bidrag."
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/6259/100371_norra_lanken.pdf
Till skillnad från förbifart Stockholm som hamnar nästan inne i staden där den beräknade fördubblade trafiken kommer gå ovan jord där alla bor och i dyra tunnlar där nästan ingen bor vilket gör att det inte går att bo kvar norr om Stockholm i framtiden när man redan idag har över 20 miljoner passagerare som flyger några hundra meter över hustaken vart år och över fyrahundra tåg som passerar vart dygn utanför husknuten.

#2 • Uppdaterat: 2014-04-08 11:32
Kalle2

Klart att det behövs en ringled runt Stockholm, även på den östra sidan men också ny tvärförbindelse söder om staden mellan Skogås och söder om Skärholmen då Stockholm har vuxit ur sitt nuvarande vägnät för länge sedan

#3 • Uppdaterat: 2014-04-08 12:32
Peugeote-Pär

Bra att som satsar på vägnätet i Stockholm, sen behövs en stor upprustning av många vägar som redan finns.
skicket på vägnätet här är under all kritik, är lite som ett U-land att köra bil i Sverige.

#4 • Uppdaterat: 2014-04-08 13:49
Peugeote-Pär

Svens märker att du inte har koll på Stockholmstrafiken... Är inte så bara, och att åka kommunalt funkar tyvärr inte för alla.

#5 • Uppdaterat: 2014-04-08 14:03
saabnisse

Jag bryr mig inte så mycket egentligen, men det har förundrat mig att just Stockholm är en av få europeiska huvudstäder som saknar ringled.
Men det viktigaste för mig är att man bygger en förbifart så att man slipper åka via Strängnäs- Enköping när man kommer från söder och ska mot norr.
Försöker man ta sig förbi den väg som tydligen ska vara den "bästa" fastnar man ofta i sörjan....

#6 • Uppdaterat: 2014-04-08 15:30
Sven E

Perfekt så man slipper den där skitstan!!

#7 • Uppdaterat: 2014-04-08 16:22
Oomkullrunkelig

Jag är stockholmare och vill så klart ha en ordentligt trafiksatsning. Som det är nu kan det inte fortsätta. München, en stad av Stockholms storlek, har DUBBLA ringleder! Men samtidigt behöver man satsa på att ersätta den snikiga, pissiga stenålderslösningen X2000 med riktiga höghastighetståg, vilket man har haft på kontinenten sedan 1980-talet.

#8 • Uppdaterat: 2014-04-08 16:32
hultarn

X2000 är ju det överlägset bästa tåget idag, och kommer nu att få en välbehövlig genomgång efter drygt 20 år i tjänst.
Blanda inte in TGV eller andra specialtåg som körs på egna spår, det finns det inga resuser för i Sverige.

För övrigt håller jag med Stoor. Det är enbart fördyrande att köra ihop allt folk på samma plats, och medför även stora miljöproblem.
Allt mer av dagens arbeten görs vid dator, och man kan sitta var som helst många gånger och göra jobbet. T.ex. vid köksbordet i Ånge, eller var som.

#9 • Uppdaterat: 2014-04-08 16:39
Oomkullrunkelig

Det naturliga måste vara att dra leden från Södertälje via Stenhamra till Jakobsberg och Upplands Väsby, längre väster ut alltså, och inte över Lovön. Annars kommer ringleden att bli omodern och överspelad efter bara 20 eller 30 år.

#a • Uppdaterat: 2014-04-08 17:31
trasten

Tvinga alla inflyttade att bara åka kommunalt! Bilen får du lämna kvar i Skövde!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.