Nästa artikel
Saab återupplivat - 9-3 säljs i Sverige
Nyheter

Saab återupplivat - 9-3 säljs i Sverige

Publicerad 2 december 2013 (uppdaterad 5 december 2013)
Produktionen av Saab i Trollhättan är nu åter igång och svenska kunder kan beställa bilen. Motorn i 9-3-modellen är den bekanta tvålitersturbon på 220 hästkrafter.

Nevs meddelar nu att produktion av Saab åter är igång. Den tidigare oklarheten med vilken motor som faktiskt skulle användas i nytillverkade 9-3 Aero besvaras nu: det är den 220 hästkrafter starka, turbomatade radfyran på två liter som är bekant sedan tidigare. Vid nystarten av produktionen fanns förutom Kai Johan Jiang, Nevs huvudägare och bolagets VD Mattias Bergman även näringsminister Annie Lööf (C). Vi Bilägares Fredrik Diits Vikström kommer med rapport och bilder senare under dagen.

Kina kommer att vara den viktigaste marknaden men svenska kunder kan från och med den 10 december beställa bilen via Nevs hemsida. Priset blir 279 000 kronor med manuell växellåda och ytterligare 10 000 kronor med automatlåda. Fler detaljer släpps när försäljningen väl startar.

- Det är sannerligen ett svårt uppdrag att starta en biltillverkning som har stått still i två och ett halvt år. Det är väldigt glädjande att vi har gett oss ut på en resa där vi kan och kommer att göra en skillnad med våra partners och kunder. Vår elbil kommer att lanseras nästa år och redan i dag kan vi erbjuda Saab-bilar med fortsatt hög, bevisad prestanda och kvalitet, säger Nevs VD Mattias Bergman.

Produktionen kommer inledningsvis att vara tio bilar i veckan och sedan kunna ökas om efterfrågan motiverar det.

- Jag är väldigt stolt över Nevs anställda som har visat en sådan vilja under året sedan vi blev ägare till fabriken i Trollhättan. Svensk expertis tillsammans med japansk teknologi kring batterier och nya lättviktsmaterial och vår kinesiska grupps fokus på grön teknologi är vår styrka för framtiden, säger Kai Johan Jiang.

Fler uppdateringar kring nyproduktionen följer under dagen.

Diskutera: Hur ser framtiden ut för Saab och Nevs?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2013-12-03 12:24
Peter i Sydney

Skall man sälja några bilar i Sverige att tala om måste man ta upp tillverkningen av kombin också. Har man några tankar på en come back här nere så är det cabben som gäller. Sedan modellen är helt rätt för Kina och USA.

#w • Uppdaterat: 2013-12-03 13:03
Uff.

Kanske var Saab:en före sin tid angående vägegenskaper?

#x • Uppdaterat: 2013-12-03 15:01
hultarn

Uff: nja, det var väl länge sedan Saab var föregångare, vill nog påstå att det tog slut när konkurrenterna kom ifatt på 80-talet.
Däremot har de alltid legat långt framme på säkerhetssidan, men det gäller inte idag.
Säker - javisst, men inte föregångare. Tiderna och kraven ändras.
9-3 är ingen dålig bil, men den är heller inte modern.

#y • Uppdaterat: 2013-12-03 16:45
Erik N

hultarn:
Tja, angående säkerhet, så var Saab 9-5 (har själv en -08) rankad som Sveriges säkraste bil i verkliga trafikolyckor från 1998-2007 enligt Folksam..!

Vidare har alla bilägare oavsett fabrikat ett flertal Saab-innovationer i sina bilar! Det smärtar mycket för Saab-hatarna har jag förstått:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab#Innovationer

#z • Uppdaterat: 2013-12-03 17:19
saabnisse

Ja Erik, mycket har det varit men allt är ju inte sant på Wiki, t.ex. hade man inte freonfri luftkonditionering 1991 den kom inte förrän 1995, den variabla komp.motorn kom ju aldrig, det var ju bara ett par prototyper.
(Undrar förresten vem som äger patentet? Turbopelle kanske?).
Mycket annat som räknas upp fanns på flera andra bilar ungefär samtidigt, men en grej var man verkligen först med, sidokrockskyddet som kom 1972 och det har jag personligen sett i funktion vid en kraftig påkörning på Gotland i mitten av 80-talet, utan det skyddet hade inte föraren klarat sig så bra som han gjorde.

Och det är konstigt att man inte nämner den kanske största innovationen, Trionic!
Den finns väl på alla GMs bilar idag?

Det är klart att många av konkurrenterna förbättrat sin säkerhet, men jag tror nog att för de åkande är nog den här bilen fortfarande säker.

#110 • Uppdaterat: 2013-12-03 17:30
Irvor

Var är 9-3 L ?
Kineserna vill ju åka i förlängda bilar, så 9-3 borde ha varit förlängd redan från denna start.
Sen vill ju Svenskarna ha en kombi också.

#111 • Uppdaterat: 2013-12-03 19:19
trasten

Dom kanske kan starta tillverkning av gamla 900CD! =)

#112 • Uppdaterat: 2013-12-04 11:13
hultarn

EricN:
När det gäller dagens Saab, så ligger den inte längre i framkant. Den saknar tyvärr flera av de säkerhetssystem som konkurrenterna har.
Att gamla 9-5 var en säker bil för sin tid är ingen nyhet, men heller inget som gäller dagens produkt.

Saab har genom åren haft många bra, och en del mindre bra uppfinningar, precis som alla tillverkare. Just på 70-talet var Saab tillsammans med Volvo i framkant med många bra tillskott inom säkerhet och komfort.

Tillägg: Kikade på den där Wikipedialistan, varför står säkerhetsbältet med? Volvo var först med 3-punktbälte 1959, men det fanns bälten i bilar före dess. T.ex. hade Tucker det som standard 1948.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.