Nästa artikel
Provkörning: Fiat 500L Living och Trekking (2013)
Provkörning

Provkörning: Fiat 500L Living och Trekking (2013)

Publicerad 6 oktober 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Fiats 500L-familj växer. Två nya modellvarianter är familjeanpassade Living med plats för upp till sju åkande och Trekking med höjd markfrigång och elektronisk diffbroms.

Alla som tycker att vanliga Fiat 500L känns för trång får i höst ett nytt alternativ att fundera över. Modellbeteckningen är 500L Living och bilen är specialdesignad för familjebruk.

Den är förlängd med 20 centimeter jämfört med originalet och går att få med två uppfällbara extrastolar längst bak. Därmed ryms sju åkande i kupén, dock icke fullvuxna på alla platser. Extrastolarna lämpar sig uteslutande för barn, personer över 160 cm har små förutsättningar att trivas i dem.

Inte ens Fiat kallar 500L Living för sjusitsig, utan använder den mer ärliga beckningen 5+2-sitsig. Det är klokt. Bilen är visserligen smart disponerad, men det går inte att trolla hur mycket som helst med ett längdmått på blygsamma 435 cm.

Vi provkörde Fiaten med två olika motorer. Dels turbodieseln på 1,6 l/105 hk, dels den bensindrivna tvåcylindriga TwinAir-turbon med samma effekt. Spontant är dieseln det rätta valet som drivkälla. Den lilla bensinaren, cylindervolymen är blott 875 cm3, känns besvärande tunn på låga varvtal redan när bilen körs lätt lastad. Hur ska det då inte bli när den är full med folk och bagage?

Det tredje motoralternativet är en 1,3-litersdiesel på 85 hk/200 Nm, men den fanns inte på plats vid provkörningstillfället.

500L Living har, för att ge extra stabilitet, en annan typ av stötdämpare än de övriga bilarna i modellserien. Och visst, den är stadig att köra. Åkkomforten får också godkänt. Men särskilt inspirerande bakom ratten är inte den retrodesignade familje-Fiaten. Därtill är den lite för sävlig i reaktionerna, såväl när det gäller växelföring som gas- och styrrespons.

Däremot är bilen mycket flexibel och den smart utformade inredningen kan smidigt varieras på ett otal olika sätt. Över 6 000 (!) hävdar Fiat. Ett extra plusvärde för de åkande är den fina utsikten, karossens glasytor är rejält tilltagna.

Sämre är det med utsikten över de mörka instrumenttavlorna, som är irriterande svår-avlästa i dagsljus. Lite märkligt är också att den utpräglade familjebilen Living inte kan fås med Fiats autobromssystem, City Brake Control, som ser till att bilen automatiskt bromsar i en kritisk situation om inte föraren reagerar i tid.

Väljer man istället Fiats andra höstnyhet, den suv-inspirerade 500L Trekking, finns dock systemet som tillval. Däremot är Trekking, trots sitt lite fältmässiga utseende, strikt framhjulsdriven.

Ändå är framkomligheten bättre än i övriga 500L-versioner tack vare högre markfrigång (14,5 cm) och att Trekking har en elektronisk diffbroms mellan framhjulen. Funktionen kallas Traction+ och aktiveras via en knapp mellan framstolarna. Den fungerar i farter upp till 30 km/tim och hjälper bilen att ta sig fram i halka eller under andra besvärliga förhållanden genom att skicka drivkraften till det hjul som vid varje tillfälle har bäst fäste.

Bortsett från det – och att den utseendemässigt är kryddad med diverse terrängattribut – är Trekking i allt väsentligt identisk med vanliga 500L. Bilen finns med fyra motoralternativ. Utöver de tre drivkällor som Living-köparen kan välja på erbjuds även en fyrcylindrig bensindriven sugmotor på 1,4 l/95 hk.

Säljstarten för de nya Fiat-bilarna är planerad till sent i höst, men exakt vilka modellversioner som kommer hit är ännu inte bestämt. Några priser är heller inte fastställda.

Diskutera: Vad tycker du om Fiat 500L Living och Trekking?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Fiat 500L Living 1.6 Multijet

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Fiat 500L Living

Pris, kr från: Cirka 200 000.
SÄLJSTART: Sent i höst.
MODELL: 5+2-sitsig flexbil.
MÅTT, CM: L 435/B 178/H 167.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 395.
MOTOR: Fyrcylindrig turbodiesel, 1 598 cm3. Stopp/startsystem. Max-effekt 105 hk (77 kW) vid 3 700 v/min. Max vridmoment 320 Nm vid 1 750 v/min.  
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda.
PRESTANDA: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 12,2 s.
FÖRBRUKNING: 4,5 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 117 g/km.
KONKURRENTER: Opel Zafira,
Renault Scenic, Ford C-Max m fl.

Plus: Flexibel inredning, smidig sätesfällning, bra utrymmesutnyttjad.
Minus: Trång för sju, ingen autobroms, seg bensinmotor, svåravlästa mätartavlor.

Vad nytt? 20 centimeter förlängd kaross, stadigare chassi och två extrasäten längst bak.
För vem? Den som vill ha en kompakt bil med piggt utseende som till nöds rymmer sju åkande. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2013-10-06 21:16
Raphael

Nackdelen med en enkel A-stolpe är för att det blir sämre sikt. Jämför en Ford C-Max med C4 Picasso (både gamla och nya) och du förstår varför det är en utmärkt idé med en smalare A-stolpe kompletterad av en starkare vid dörren. Det räcker med att köra bilarna för att förstå. Ingen tjock A-stolpe i vägen som gör att man missar gående, cyklister och annat, man t o m ser trafikljusen! Helt klart mer trafiksäkert för som förare har man bättre sikt. Jag kände mig inte alls säker i en C-Max när jag körde den (som jag har gjort en gång). Den lilla rutan där nere var ju fjuttig. Väldigt dålig sikt åt sidorna, det blir ju extra tydligt när man har en bil med en helt annan konstruktion och man är van vid att faktiskt ha ett brett synfält och inte tjocka stolpar i vägen.

#m • Uppdaterat: 2013-10-06 21:18
saabnisse

Raphael, läser du överhuvudtaget vad någon annan skriver?
Eller förstår du inte vad som skrivs?
Var någonstans har jag påstått att 9-3 var ett samarbete med Fiat?
Jag skrev att 9000 var ett samarbetsprojekt och att det hade varit intressant om samarbetet fortsatt.
Om vi sedan tittar tillbaka på 99an och dess panoramaruta så var det inte A- stolparna som gav det kraftiga skyddet utan den välvda kraftiga takbågen ovanför den kraftigt välvda rutan.
Och det här är bevisat, Saab och Volvo var de enda biltillverkarna som utförde praktiska kollisionsprov med syntetiska älgar.
Det är förmodligen inget som italienska eller franska biltillverkare drömt om att göra!

Och varför skulle inte jag kunna vara Saabanställd?
Saab har många verksamhetsområden, Saabs biltillverkning separerades tidigt.
Men Saab lever och går faktiskt väldigt bra som företag och även biltillverkningen verkar komma igång (?) genom Nevs.
För övrigt kan jag rekommendera ett besök på Saabs museum i Trollhättan, där kan du få svar på de tvivel du verkar ha.

#n • Uppdaterat: 2013-10-07 01:57
Roger Skagerström

En delad A-stolpe är inte bra i min värld iallfall. Den där lilla gluggen blir för mig inget fönster. Det är farligare att försöka fokusera på vad som händer i den där lilla gluggen än om det helt enkelt inte funnits nåt hål alls. Ska man svänga ut i en korsning tittar man ju längs med den korsande vägen åt båda hållen, och framåt om det är ett fyrvägskors. Vad man ska se i den där lilla springan vet jag inte... Det jag kan tänka mig kan synas är folk som annars hade gömt sig bakom A-stolpen. Har varit med om det flertalet gånger i jobb-Caddyn när man åker inne i stan. Kör man långsamt mot ett övergångsställe, och det är mycket folk runt bilen, kan det bli så att den som går ut på vägen rör sig "i fas" med bilen så de konstant är bakom A-stolpen. Man försöker titta på 1000 saker samtidigt, helt plötsligt står de vid bilen :P MEN tror fortfarande inte man ser så mycket extra då gluggen blir så liten. Åkte Vito innan på jobbet, och den hade en sån liten muppruta vid backspegeln. Man såg absolut inget där :P Asfalt. Den största grejen med den är nog lite extra ljusinsläpp.

Funderar dock - vad är en elektronisk diffspärr i det här sammanhanget? Är det en en "fakespärr" i form av att bromsarna går in, eller är det en mekanisk spärr som bara aktiveras med nån magnetkoppling etc?

#o • Uppdaterat: 2013-10-07 08:57
Raphael

Roger, jämför gärna en Ford C-max med en Fiat 500 L eller en C3 Picasso. Den lilla rutan i en C-max gör som du skriver ingen nytta alls och A-stolpen är extremt tjock i den bilen - precis som andra bilar med liknande konstruktioner. Detta försämrar sikten betydligt.

En Fiat 500 L, C3 Picasso med flera sydeuropeiska minibussar, har en smal A-stolpe och en tjockare stolpe vid dörrens infästning, en dörr vars infästning sitter längre bak än i en bil med tjock enkel A-stolpe.

Denna konstruktion innebär att man får i praktiken en panoramavy inte bara rakt fram utan även snett åt sidorna, med mycket god sikt - vilket är till särskilt stor nytta inte minst i stadstrafik där en skymmande A-stolpe kan hindra från att se gående och cyklister.

Lösningen i 500 L med flera är verkligen bra för maximal sikt.

#p • Uppdaterat: 2013-10-07 08:59
Raphael

Saabnisse, läser du överhuvudtaget vad någon annan skriver?
Eller förstår du inte vad som skrivs?
Var någonstans har jag påstått att du påstått att 9-3 var ett samarbete med Fiat? Det enda jag skrev var att 9-3 inte var ett samarbete med Fiat, jag skrev aldrig att du hade påstått att 9-3 var ett samarbete med Fiat. Det vore glädjande om du kunde läsa mina inlägg istället för att lägga in saker som jag inte har skrivit! Jag är fullt medveten om att 9000 var ett samarbete med Fiat, men som vi kan se så hade inte Saab någon välvd framruta när samarbetet med Fiat var avslutat. Så detta handlar inte om samarbetet med Fiat eller inte, utan det handlar om att Saab ansåg tjocka A-stolpar vara säkrare.

"För övrigt kan jag rekommendera ett besök på Saabs museum i Trollhättan, där kan du få svar på de tvivel du verkar ha."

Jag har redan fått svar från Saabs försäljningsdirektör, jag hade en konversation med honom för över 10 år sedan. Och det är fortfarande så att han hävdade att anledningen till att 9-3 hade tjocka A-stolpar, och inte fortsatte med den välvda framrutan från 99:an, var för att det ökade säkerheten. I den konversationen erkände han att Saab hade fått kritik för sina tjocka A-stolpar för att det försämrade sikten, men han sa att krocksäkerheten var viktigast.

Och detta uttalande från Saabs försäljningsdirektör kan inte Saabs museum i Trollhättan sudda ut, hur många gånger jag än skulle besöka platsen i fråga. Jag förstår att det sårar ditt ego Saabnisse att jag litar mer på orden från Saabs försäljningsdirekt än dina personliga ord. Saabs försäljningsdirektör var ju ändå en officiell representant för Saab, och du är ju knappast en officiell representant för Saab när du inte ens använder ditt eget namn i detta forum utan går under ett alias.

#q • Uppdaterat: 2013-10-07 09:05
Pender

De som tycker att 500L påminner om Multipla, ser grumligt. Varför inte Audi Q3? Rundlarna i märket bak har ju vissa likheter. Den bil jag tycker 500L har mest gemensamt med, ifråga om yttre design, är Mini Countryman. Och det är nog ingen slump. Fiat ville, men kunde inte riktigt. Och apropå Countryman, så ligger 500L alldeles för nära med sina listpriser. Men räknar man på att Fiat ger 20% mer i rabatt än vad Mini erbjuder, så blir alternativen ganska likvärdiga.

#r • Uppdaterat: 2013-10-07 09:11
Raphael

Det är inte 500 L som liknar Mini Countryman, utan Mini Countryman som liknar 500 L. Fiat 500 L är designmässigt en förstorad Fiat Nuovo Panda med vissa designelement (framförallt fronten) hämtade från Fiat 500. Även interiören är tydligt en uppförstorad variant av Fiat Pandas instrumentpanel. Så egentligen borde 500 L heta Fiat Panda L eller Fiat Panda XL.

Nuovo Panda är en uppmjukning av linjerna från Fiat Panda generation två, och det är tydligt att Mini Countryman har hämtat inspiration från Fiat. Se exempelvis på tredje fönstret bak.

Ställer vi en Mini Countryman och en 500 L bredvid varandra så ser vi att Mini försökte men kunde inte riktigt. Minin är en mindre bil, den är inte lika hög och den är trängre invändigt. Ett solklart misslyckande från BMW-gruppen. Fiat 500 L är bilen för familjer.

#s • Uppdaterat: 2013-10-07 09:15
Raphael

Och detta tjat om höjd tyngdpunkt - bilar byggda på höjden har högre tyngdpunkt är bilar som är lägre byggda. En buss har högre tyngdpunkt än en lågbyggd personbil. Även bilar som Dacia Duster och andra cross-overs eller SUV:ar har högre tyngdpunkt på grund av högre markfrigång och att bilen är placerad högre upp. Men detta är inga racerbilar, utan detta är funkisbilar för persontransport. Lågbyggda bilar rymmer inte lika mycket på samma yta, och sedan så är det längre till islagsytor i högbyggda bilar än lågbygda. För den som söker maximalt utrymme på minsta möjliga längd så är minibussar ett självklart svar, och biltypen ökar försäljningen i Europa. Men svenskar ska ju vara speciella och fortsätta med sina långa kombis när övriga Europa går över till minibussar. Jag är övertygad att om Volvo hade gjort en minibuss, då hade det varit ett annat ljud här. I Sverige bryter man mot normen när man väljer ett fordon av en typ som inte Volvo tillverkar, sen kan man givetvis fråga sig varför det är så viktigt för Svensken att vara normativ - det är ju ett tecken på vårt patriarkala samhällsbygge som förtrycker minibussar därför att de är mer för familjer och mjukare värden än gamla patriarkala och normativa föreställning om vad som är manligt respektive kvinnligt. Hade vi ett matriarkat är jag övertygad om att nästan alla skulle köra omkring i minibussar.

Man kan givetvis fråga sig - hur kommer det sig att minibussar är så stora i södra Europa, hur kommer det sig att just segmentet mini-minibussar ("compact MPV") växer på marknaden och är störst i länder som Frankrike, Italien, och kommer även starkt i Storbritannien och de forna öststaterna och nu även Tyskland? I Sydeuropa har man traditionellt stora familjer, och man är tätbebyggda, denna tätbebyggelse finns även i Storbritannien och Tyskland. Då är det en fördel med maximalt utrymme på minsta möjliga utrymme. Man sitter högt och har bra sikt utåt, man får med familjen och inredningen är flexibel. De är utmärkta stadsbilar och utmärkta långfärdsbilar - tillräckligt små för att vara kompakta och lättparkerade i stan, och rymliga och bekväma på långfärd.

#t • Uppdaterat: 2013-10-07 09:22
B Englund

Även senast Saab 9-3 var resultatet av ett samarbete mellan GM och Fiat. GM var ju som ni säkert minns en stor ägare av ett Fiat i kris innan GM själv krisade. Samarbetet mellan GM och Fiat gav ju en gemensam bottenplatta till Opel Vectra, Fiat Chroma och Saab 9-3.

#u • Uppdaterat: 2013-10-07 09:36
Raphael

Och det kan vara värt att påpeka i sammanhanget att 500 L har en ny och egen bottenplatta. Det är en utveckling av den tidigare Punto-plattan men är breddad och kraftigare, och formar en ny bas för mindre bilar inom Fiat-koncernen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.