Nästa artikel
Krock orsakade brand i Tesla
Nyheter

Krock orsakade brand i Tesla

Publicerad 3 oktober 2013 (uppdaterad 4 oktober 2013)
Teslas aktie störtdök efter att en video med en brinnande Model S spridits på nätet. Tesla menar att branden orsakats av en krock.

Under onsdagen föll Teslas aktie med 6,2 procent, efter att tidigare ha tappat 9,1 procent. Det hände efter att bilder och en video på en brinnande Model S i den amerikanska delstaten Washington spridits på nätet via bilbloggen Jalopnik.

Tesla säger i ett officiellt uttalande att bilen krockat med ett stort metallföremål i mitten av vägen, vilket ska ha orsakat stora skador på bilen. Bilens varningssystem ska sedan ha instruerat föraren att stanna. Branden ha orsakats på grund av skadorna på bilen.

Enligt Tesla blev ingen skadad, och föraren hade tillräckligt med tid på sig att säkert ta sig ut bilen. Tesla hävdar att inget antyder att branden tog sig in i kupén, utan att den begränsades till huven tack vare bilens konstruktion.

I värsta fall riskerar branden att skrämma bort investerare från elbiltillverkaren. Tesla planerar att sälja 21 000 Model S i år, följt av dubbelt så många redan nästa år. Förutom byggandet av fler Model S planerar Tesla att lansera en suv vid namn Model X.

Diskutera: Hur ser du på branden?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2013-10-05 21:37
doktor olle

Tråden har glidit lite från ämnet. Jag ser på branden som positiv på så vis att inte fler än de 20000 teslor som rullar brunnit. Betydligt fler fossilare brinner per fordon.
Alltså kan man se elbilar som en säkerhetsförbättring.

#w • Uppdaterat: 2013-10-06 09:39
Swemba

@OlaClarin,
Jag får nog ta och påminna dig om vad det var du skrev:
"... om vi ska ha en jord att lämna över till våra barn ...".

Självklart kan jorden påverkas. Bl.a gör högre halter av Co2 att jordens skogar växer bättre. Men att påstå att lite extra co2 skulle innebära att jorden går under, är bara fånigt.

"Det är ingen komplott vi talar om .."

Jo, det är precis vad ni talar om. Att oljeindustrin som sådan, styr bilindustrin till att inte ta fram elbilar. Att industrin med ont uppsåt tar fram fula elbilar som dessutom är för dyra.

En ganska löjlig konspirationsteori som bevisligen inte stämmer.

Men självklart är det pengar som styr. Så fungerar en marknadsekonomi. Ingen vill tillverkar något som inte är lönsamt.
Gillar ni inte detta finns det säkert något kommunistparadis ni kan flytta till.

#x • Uppdaterat: 2013-10-06 09:45
Swemba

För att knyta tillbaka till artikeln.
Här är Tesla-chefens redogörelse för händelseförloppet, komplett med mailkonversation med ägaren till den drabbade bilen.

Ett bra exempel på hur man som företag hanterar en krissituation. Öppna kort:
http://www.teslamotors.com/blog/model-s-fire

#y • Uppdaterat: 2013-10-06 10:48
OlaClarin

Förlåt att jag är of topic men jag kan inte låta vissa saker stå oemotsagda.

"Men självklart är det pengar som styr. Så fungerar en marknadsekonomi. Ingen vill tillverkar något som inte är lönsamt." Citat Swemba

"Rapporten World Energy Outlook 2012 från Internationella Energibyrån IEA visar att subventionerna ökade med nästan 30% förra året och landade på närmare 3.500 miljarder kronor. Det är sex gånger mer än bidragen till förnybara bränslen.
–Det är något som framförallt gynnar den oerhört välbärgade oljeindustrin i dag Det är inte något som kommer till nytta för allmänheten eller fattiga människor, säger Måns Nilsson, forskningschef vid Stockholm Environment Institute.
–Det är ett av de absolut största hindren att komma fram med smartare, klimatsäker energi." Citat ur artikel av Calle Elfström

Sen har jag förstått att alla inte håller med om ovanstående beräkningar men att oljeindustrin är subventionerad, håller nog de flesta med om.

#z • Uppdaterat: 2013-10-06 10:55
OlaClarin

Och att dra några slutsatser av en brand på en Tesla går ju givetvis inte! Det ska bli intressant att fortsätta följa utvecklingen för Tesla iaf!

#110 • Uppdaterat: 2013-10-06 13:10
Swemba

@OlaClarin
Vad är det du försöker säga? Din citering av mig tillsammans med det andra citatet har absolut ingeting med varandra att göra.

#111 • Uppdaterat: 2013-10-06 14:36
PREVIA

De biltillverkare som var intresserade av att göra elbilar stoppades av patenträttigheter på större NiMH batterier kan man läsa om här vid bilden av Chevronstationen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Patent_encumbrance_of_large_automotive_NiMH_batteries

By 2001, the Ovonics technology was owned by the oil company Chevron.

#112 • Uppdaterat: 2013-10-06 15:13
Swemba

Bra länk, Previa.

#113 • Uppdaterat: 2013-10-06 17:30
mcregor (ej verifierad)

Även om NiMh-accar f n är ointressanta för fordon så bekräftar det ju det vi sagt nämligen att petroleumindustrin aktivt motarbetar utvecklingen mot eldrivna fordon.

#114 • Uppdaterat: 2013-10-06 19:52
Swemba

@mcgregor, självklart är inte oljeindustrin överförtjust i tekniker som hotar deras existens och självklart gör de vad de kan för att säkra sin egen framtid. Det förekommer i precis alla branscher. Ibland kan de sätt som ett bolag försöker hävda sig genom på marknaden t.o.m vara olagliga.

Kolla bara patentstriderna mellan Samsung och Apple .. samt diverse patenttroll inom IT-branschen.

Därfirån är dock steget långt till att det skulle råda någon slags tyst överenskommelse mellan bilindustrin och oljindustrin som gör att elbilar medvetet görs dåliga och fula, som ju vissa här försöker antyda.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.