Nästa artikel
BMW: ”Manuell låda på väg bort”
Nyheter

BMW: ”Manuell låda på väg bort”

Publicerad 4 oktober 2013 (uppdaterad 7 oktober 2013)
Manuella växellådor kan ha gjort sitt. Det menar en BMW-chef, som inte ser en framtid för den manuella lådan hos biltillverkaren.

BMW kan vara på väg att överge den manuella växellådan. I samband med offentliggörandet av 2014 års BMW X5 i Vancouver sa BMW:s produktchef Peter Wolf till den australiensiska tidningen CarAdvice att den tyska premiumbiltillverkaren inte ser sig själv satsa på manuella växellådor i framtiden.

Sportigare modeller som till exempel BMW M3 har tidigare spelat en viktig roll i att behålla de manuella växellådorna. Anledningen är att manuella lådor hittills har varit sportigare än automatiska. Nu för tiden menar dock Peter Wolf att så inte är fallet, och att manuella växellådor har blivit omsprungna av de automatiska och dubbelkopplade lådorna när det gäller bland annat hur fort man kan ta bilen från stillastående till 100 kilometer i timmen.

Ryktet säger att kommande BMW M3 och M4 ska erbjudas med manuell växellåda. I så fall blir det antagligen den sista generationen som inte bara erbjuds med automat.

Diskutera: Har den manuella växellådan gjort sitt?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2013-10-06 11:36
V8-Power

Vad då få acceptans i Sverige, det närmar väl sig redan 50% automater om det inte redan är passerat i nybilsförsäljning?

Söker man på blocket för 2013 års modell så är det 12200 manuella och 7600 automater, detta har ju accelererat snabbt till automatens fördel.

#w • Uppdaterat: 2013-10-06 11:58
mcregor (ej verifierad)

Om du Junkers läste hela mitt inlägg så stod det också "Redan idag har ju trots allt en stor förskjutning skett till automatens fördel " - och det var väl ungefär vad du sa också. Sen vidhåller jag att mina övriga två förklaringar också gäller resp har gällt (bensinförbrukningen i det sista fallet). Sen tror jag inte på att automaterna har 50 % av nyförsäljningen - i alla fall inte till privatpersoner.

#x • Uppdaterat: 2013-10-06 15:22
V8-Power

Prispåslaget är ju inte lika viktigt längre eftersom man får tillbaka en stor del vid byte.

#y • Uppdaterat: 2013-10-06 16:31
saabnisse

Nix junkers, byter du efter tre år kanske du får tillbaka hälften av pengarna, efter sex år inte något!

#z • Uppdaterat: 2013-10-06 16:56
V8-Power

Det är en stor del i min värld eftersom det för ett antal år sedan snarare var så att automat drog ned priset.

I takt med allt bättre och snålare automater kommer manuella att bli mer och mer svårsålda och skillnaderna kommer att öka.

#110 • Uppdaterat: 2013-10-06 17:12
saabnisse

Där har du säkert rätt.
För femton år sedan var det prisavdrag på automat!
De ansågs svårsålda?

#111 • Uppdaterat: 2013-10-06 20:01
Raphael

Det må vara din åsikt Saabnisse att en automat är överlägsen manuellt vid vardaglig körning, men jag håller inte med dig. Och jag har fortfarande en manuell skivspelare och lagar min mat själv. Skriver t o m mina egna inlägg, ingen automatisk robot där inte. :P Så länge som jag är vid mina sinnens fulla bruk kommer jag att fortsätta använda dem, den dagen jag ska in på hem och blir sängliggandes - ja då kan jag acceptera automat när mina egna funktioner inte fungerar längre. Men tills dess så reder jag mig bra själv utan. :P

:)

#112 • Uppdaterat: 2013-10-06 20:10
Minimats1

Just BMW är ju känt för att ha fina manuella växellådor med precisa växlingar och en fin känsla i handen när man styr växelspaken. Verkar ju jättekonstigt om de försvinner. Jag skulle kunna tänka mig att köpa en manuellt växlad BMW fast aldrig en automat. Jag tycker att bilens själ försvinner med en automatlåda.

#113 • Uppdaterat: 2013-10-06 20:49
Skodaägare

Jag föredrar också automat, dels för bekvämligheten och dels för att jag anser att växling bara är ett nödvändigt ont för att kompensera för förbränningsmotorns brister. En elmotor som har max vrid från 0 rpm och jämn vridkurva behöver ju ingen växellåda alls. Som Raphael resonerar så ska vi väl avskaffa regnsensorn, klimatanläggningen, automatiskt avbländbara speglar, abs och esp också då. Eftersom i alla dessa fall så lägger sig en dator i och bestämmer. Vad gäller sportbilar så säljs ju knappt några sådana med manuell låda längre. Både Ferrari och Lamborghini har ju gått över till lådor med automatisk koppling. Har kört automat dagligen i 2 år nu och saknar inte manuell låda ett dugg. Speciellt inte min förra Bmw diesel med högt växlad etta och taskigt bottenvrid. Höll på att få kramp i benet en gång när jag skulle krypa uppför backarna i Kolmårdens safaripark.

#114 • Uppdaterat: 2013-10-06 20:53
Swemba

Jag är också rätt övertygad om att de manuella växellådornas dagar är räknade. De har tidigare haft ett existensberättigande i små motorsvaga bilar där automatlådans vikt och transmissionsförluster har varit ogynsamma. Men moderna automatlådor är både lätta och effektiva.

En rapp dubbelkopplingslåda som växlas manuellt med paddlar i ratten är minst lika underhållande som en manuell, enligt mig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.