Nästa artikel
BMW: ”Manuell låda på väg bort”
Nyheter

BMW: ”Manuell låda på väg bort”

Publicerad 4 oktober 2013 (uppdaterad 7 oktober 2013)
Manuella växellådor kan ha gjort sitt. Det menar en BMW-chef, som inte ser en framtid för den manuella lådan hos biltillverkaren.

BMW kan vara på väg att överge den manuella växellådan. I samband med offentliggörandet av 2014 års BMW X5 i Vancouver sa BMW:s produktchef Peter Wolf till den australiensiska tidningen CarAdvice att den tyska premiumbiltillverkaren inte ser sig själv satsa på manuella växellådor i framtiden.

Sportigare modeller som till exempel BMW M3 har tidigare spelat en viktig roll i att behålla de manuella växellådorna. Anledningen är att manuella lådor hittills har varit sportigare än automatiska. Nu för tiden menar dock Peter Wolf att så inte är fallet, och att manuella växellådor har blivit omsprungna av de automatiska och dubbelkopplade lådorna när det gäller bland annat hur fort man kan ta bilen från stillastående till 100 kilometer i timmen.

Ryktet säger att kommande BMW M3 och M4 ska erbjudas med manuell växellåda. I så fall blir det antagligen den sista generationen som inte bara erbjuds med automat.

Diskutera: Har den manuella växellådan gjort sitt?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2013-10-05 14:45
saabnisse

Raphael, med tanke på hur PSAs s.k. automatlådor fungerar förstår jag helt din inställning, men de Aisinlådor jag kommer i kontakt med fungerar absolut bättre än vad de flesta tror sig kunna växla med en manuell låda.
Men vill man av någon för mig nästan obegriplig anledning växla manuellt så går det ju alldeles utmärkt även med Aisinlådan.
Det finns ju tillfällen där man vill låsa lådan för uppväxling, t.ex. vid starka nedförslut.

#m • Uppdaterat: 2013-10-05 17:50
FullBrew

Automat = mindre bränsle, finns ej så länge något slirar förutom lockupen.
Har haft några st. att jämföra med.
Gunga loss en bil med aut.(2 hjulsdrift) = svårt?
Dra tungt med aut. Locupen får jobba då och då eller inte alls vid 80kmh.
Automat med farthållare med husvagn/hästsläp, lockupen behöver inte jobba alls om det inte är en brant nedförsbacke i 80.
För att lockupen ska fungera någorlunda på på jämn väg med farthållare så minst 110 med min Subaru Forester med Hästsläp och häst.
Lite uppför så växlar den ned.
Utan släp inga problem.
Köra utan farthållare kan man reglera detta med gasen så lockupen ligger kvar, men svårt i 80.
Någon som har samma problem oavsett bilmärke?
Kan ju vara omprogrammering av lådan som gäller men.....?
11000mil på mätaren, har varit så under de 2,5 åren jag haft den(årsmodell 2006).

#n • Uppdaterat: 2013-10-05 22:43
Pender

Som crister1 så sant skriver, snart är de manuella lådorna passé. För 10 år sedan fanns en annan profet, som skrev detsamma. Men om några år, 5 eller kanske10, får vi den profet som verkligen vet vad snart är.

#o • Uppdaterat: 2013-10-06 01:21
snabb95

När min farbror kom från USA 1949 hade han en Chrysler 1947 med sig som hade en halvautomatisk låda. Sedan dess har de flesta bilar i USA haft automatlådor. Men 65 år senare har de flesta bilar fortfarande manuella lådor i Sverige, därför att de inte är tillräckligt bra för att accepteras av Svenska kunder..

#p • Uppdaterat: 2013-10-06 09:19
Raphael

Saabnisse, mitt uttalande handlar varken om PSA:s automatlådor eller om deras manuella lådor med automatisk koppling. Det är förvånande att du tolkar mitt uttalande som att handla om PSA när jag inte ens nämnde PSA i det jag skrev. Mitt uttalande handlar om alla automatlådor. Och som jag skrev, ja man kan växla automatlådor manuellt men de är sekvensiella så inte samma sak. Det är tydligt att du inte begriper varken tjustningen eller den sensuella njutningen i upplevelsen av en manuell låda. Jag antar att du kör med automatisk skivspelare också och slänger in färdigt från frysen in i mikron istället för att laga maten själv när du inte förstår den personliga tillfredsställelsen i att använda de egna sinnena och göra egna val. :) Det blir helt enkelt inte samma sak när man överlämnar kontrollen över sitt liv till datorer och automatiska robotar. Min tanke om elektronik är att det skall hjälpa människan att föra ut sin egen kreativitet, känsla och egna val. Elektronik ska inte vara i vägen och inte ta över, utan ha en underordnad position - människan först, och sen elektroniken. Inte tvärtom. Med automatlåda blir det tvärtom, då kan lika gärna bilen köra själv också och då kan man lika gärna ta tåget. Jag kör gärna bil, det är därför jag har en Citroën. Men jag vill inte att bilen ska bestämma över mig, och den dagen det händer - ja då tar jag cykeln istället eller kör med häst och vagn, för då får jag iaf använda mina egna sinnen och bestämma något själv. :P
Eller varför inte en motorcykel - den frie mannens sista utpost?

#q • Uppdaterat: 2013-10-06 09:25
mcregor (ej verifierad)

Jag tror att det finns ett par saker som är centrala för att få acceptans för automater i Sverige, Det ena är att dom inte får bilen att dra mera bränsle, den andra är det rejäla prispåslag som det länge varit på automater. Idag kan vi nog konstatera att automater t o m kan vara snålare på bränsle så det argumentet är nog i stort sett borttvättat. Återstår gör ett i många fall saftigt prispåslag så kan detta minskas så kommer vi nog att se att en majoritet av bilar även i Sverige utrustas med automater. Redan idag har ju trots allt en stor förskjutning skett till automatens fördel och skall vi vara ärliga finns det ju inget behov av att sitta och dra i en spak och samtidigt trycka på en pedal på bilgolvet. Slutligen nämner Raphael motorcyklar - personligen har jag kört automatväxlad MC och jag gillar verkligen den lösningen. Då kan man oförbehållsamt ägna sig åt den övriga delen av MC-åkat utan att ständigt behöva växla när man t ex kör på små, slingriga vägar.

#r • Uppdaterat: 2013-10-06 09:27
Hackenbush

Raphael du till viss mån rätt men att sitta och rycka i en växelspak när man pendlar till jobbet är ingen tjusning. Tjusningen med manuell låda kommer när man kör rally eller tar en tur med en sportbil på Lördagen och man vill hålla varvtalet uppe för att höra motorsången och kanske köra med lite glid i en kurva.

#s • Uppdaterat: 2013-10-06 09:34
Raphael

Hackenbush, då konstaterar jag att vi har olika uppfattningar om vad "tjusning" innebär. :) För mig ligger tjusningen i vardagskörning, jag har inte det minsta intresse av rally. Vill jag bara gasa och snurra på ratten så finns radiobilarna på Gröna Lund, och ärligt talat känner jag mig för gammal för det. :)

#t • Uppdaterat: 2013-10-06 10:28
PREVIA

Sedan har vi det här med vikten på växellådor.
8HP70, 700nm, 90kg
DQ250 (DSG6), 350nm, 93 kg
Det blir nog vanligare med E-CVT växellådor när kraven på lägre bränsleförbrukning ökar ,då man kan ha två elmotorer och helt steglös utväxling utan några kopplingslameller och som inte väger mycket mer än en DSG växellåda gör men ändå kan driva bilen elektriskt vid köer och i stadstrafik och tillgodogöra sig energi vid fartminskningar som sedan används när man accelererar med bilen.

#u • Uppdaterat: 2013-10-06 10:37
saabnisse

Nej du Raphael, jag har kört tillräckligt med bilar som haft manuell låda, från vissa franska med ganska oprecisa lägen och glappande spakar, rattväxelspakar som går tungt och måste smörjas var vecka, rattväxlar som var perfekta, exakta golvväxlar osv. men jag längtar verkligen inte efter dem.
Som Hackenbush skriver är de naturligtvis trevliga på bana eller rally, men för dagligt bruk är automaten överlägsen.
Och vad gäller min manuella skivspelare är det åtskilliga år sedan jag slutade använda den, men jag har köpt en ny med USB-koppling som jag använder för att spela in alla gamla vinyler till datorn, då kan man också tvätta bort "steka fläsk"-ljudet som är så typiskt på välspelade vinyler.

mcregor, visst har du rätt i att det är en väldigt stor och ofta onödig extrakostnad med automatlåda, men den försviner ju om det blir som BMW-bossen påstår, då finns ju inga manuella lådor att få!
Det kan bli som i USA där manuella lådor ofta var dyrare eftersom automat var standard.
Sedan att de tar lite mer bränsle betyder inte särskilt mycket, det betalar jag gärna för bekvämligheten.
Och vid landsvägskörning är det med lock-up ingen märkbar skillnad.
Men nu menar jag konventionella momentomvandlarautomater.
Det finns ju t.ex.CVT som hel riktigt knappast ger någon extra förbrukning och detsamma gäller ju DSG..

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.