Nästa artikel
Nya Peugeot 308 – rapport från provkörningen
Direktrapport

Nya Peugeot 308 – rapport från provkörningen

Publicerad 26 augusti 2013 (uppdaterad 3 september 2013)
Konkurrensen i Golfklassen är mördande hård – men Peugeot har ett nytt vapen. Vi rapporterar från provkörningen av nya 308.

Har nya generationen av Peugeot 308 vad som krävs för att utmana Volkswagen Golf, Ford Focus, Kia Cee’d och alla de andra i den så kallade Golfklassen? Vi Bilägares Tommy Wahlström befinner sig i Frankrike för att ta reda på den saken.

Vi ringer upp för att få en första rapport.

– Det här är Peugeots nya vapen i Golfklassen, säger Tommy Wahlström. Och den tekniska nivån är högre än tidigare. Nu finns till exempel automatiska bromssystem och LED-strålkastare även till 308. Man följer också linjen från 208, det vill säga att nya 308 inte är större än den förra, snarare skulle jag säga att den blivit lite mindre.

– Nya 308 har också samma upplägg som 208 inuti bilen, med andra ord är ratten liten och instrumenteringen högt placerad. Jag tycker att det är något av en gimmick. När instrumenten också är så små blir de lite svåra att läsa av.

Hur är den att köra?
– Än så länge har jag bara kört på motorväg och där är den väldigt tyst och stadig och behaglig. Den stora bensinturbon på 1,6 liter och 156 hästar går väldigt fint.

När kommer bilen till Sverige?
– Den kommer senare i höst och kommer att kosta från 159 900 kronor. Det är lite billigare än Volkswagen Golf, speciellt om man jämför med motsvarande utrustningsnivå, men Mazda3 och Kia Cee’d kommer att ligga på ungefär samma nivå, med andra ord konkurrerar Peugeot inte med priset i första hand.

Läs en komplett provkörning av Peugeot 308 i Vi Bilägare nummer 12/2013. Tidningen utkommer den 10 september, men prenumeranter får den en vecka tidigare.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 308?

Ämnen i artikeln

#l • Uppdaterat: 2013-08-27 15:32
Raphael

Jag uppskattade inredningen i 208 och nu senast 2008:an. Den mindre ratten och därmed den kortare rörelsen för händerna, är något jag uppskattar och som jag i de mindre modellerna upplever ger en ökad känsla och närvaro med fordonet. Högt placerade instrument är jag van vid då jag idag kör en minibuss, och jag ser fördelarna med det. Hur detta kommer att fungera och upplevas i nya 308 II, det återstår att uppleva - men jag är positiv till idén, en idé som har sina kritiker och sina berömmare. Att göra något nytt och annorlunda, att gå nya vägar, ja det är inte främmande för franska designers. Men det är upp till var och en att prova själv när bilen väl finns till beskådan och "torrsimning".

#m • Uppdaterat: 2013-08-27 15:53
hultarn

Mistro: det där med service och garanti är mycket viktigare än vad ekonomer i företagen nånsin begriper.

Att pruta på ovanstående är samma sak som att be om tappad marknadsandel.

Toyota gör ju rätt, och särskilt då med Lexus. Mun-mot-mun är den bästa reklamen, och nöjda ägare lär ju tala om att på den här verkstaden kan man bli nöjd. Generös goodwill är också bra.
Det ska inte behöva bli som för de stackars Subaruägarna vi läst om.

#n • Uppdaterat: 2013-08-27 16:22
Peter E

Utvändigt- Helt ok, speciellt i jämförelse med den gamla 308.an

Invändigt- Nej nej nej nej nej...speciellt i jämförelse med den gamla 308.an

#o • Uppdaterat: 2013-08-27 18:01
Peugo

Peter E, du kör väl en ny Golf? Den är invändigt 10 x Nej för mej! :)

#p • Uppdaterat: 2013-08-27 18:02
Raphael

På Frankfurtsalongen kommer Peugeot även att visa upp en sportig konceptbil av 308 II, plus ansiktslyfta modeller. Tillsammans med Citroëns nya Cactus-koncept (som nu äntligen kommer i produktion, räkna med sommaren 2014) så blir Frankfurtsalongen intressant för PSA-vänner.

#q • Uppdaterat: 2013-08-27 18:03
Peter E

Japp Peugo, jag kör en ny Golf..men nu handlade denna artikel om Peugeot 308...och inte om Golf :)

#r • Uppdaterat: 2013-08-27 18:06
Raphael

Det är bra att Peugeot 308 II inte är en golfbil, för de är ju bara gjorda för green och inte för vanlig väg. :)

#s • Uppdaterat: 2013-08-27 18:09
Peter E

Hade den nya 308.an kombinerat utsidan från den nya med insidan från gamla 308.an...då hade jag tyckt bättre om den.
Men det är vad jag tycker. :)
Och vad gäller Golf så funkar den utmärkt på de flesta vägar, släta som gropiga. Finns ju DCC.. :)

#t • Uppdaterat: 2013-08-28 08:08
johafor

@raphael
Försök hålla dig till ämnet och hålla dig till lite kortare inlägg. Tråden blir lättare att läsa. (Inget illa menat)

#u • Uppdaterat: 2013-08-28 08:45
Raphael

Johafor, det enda långa inlägg som jag har skrivit i den här tråden är där jag besvarar din undran om jag "sitter på två stolar". Det var alltså ett inlägg av sju skrivna som var långt. Det innebär att 1/7 av mina inlägg var långa medan 6/7 inte var det. Ändå kritiserar du mig för att skriva långt. Det tycker jag är anmärkningsvärt.

Eftersom du ställde den fråga du gjorde så kände jag att det var relevant att säga något om min bakgrund. Mitt inlägg var fullständigt anpassat för att besvara din fråga på bästa möjliga och mest seriösa och därmed djupa sätt, det fanns inte en enda överflödig rad i det inlägget. Dessutom var det uppdelat i flera stycken för att underlätta läsning. Jag inser nu att det var ett misstag av mig att besvara din fråga, eftersom du inte tog emot mitt svar. Istället för att ge mig kritik för att jag besvarade din fråga så tycker jag att du istället skulle ha tackat mig för att jag tog mig tid att besvara din fråga på det seriösa och djupa sätt som jag gjorde, för det innebär att jag tog din fråga på allvar.

För övrigt anser jag att det är mer seriöst att skriva långt, insiktsfullt och djupgående i diskussioner än korta intetsägande inlägg. Därför att det visar att man tar diskussionen seriöst och på allvar. Jag rekommenderar dig därför att skriva långtt och gå på djupet i diskussionerna, för att visa att du tar det hela på allvar och är beredd att ge det din tid, närvaro och uppmärksamhet. Jag välkomnar alltid seriösa djuplodande diskussioner för jag tycker de är roligare.

Mina senaste inlägg var dock mer skämtsamma och därmed kortare hållna, och skämten var relaterade till ämnet eftersom jag skojade till det om "golfbilar" - och Peugeot 308 anses ju tillhöra "golfklassen". Jag håller därför inte med dig om din kritik, vi har helt enkelt olika synsätt och fungerar på olika sätt.

Och nu får jag säker kritik för att detta inlägg håller sig till ämnet, men jag besvarade Johafors kritik. Och man kan absolut säga att hans kritik inte håller sig till ämnet så han har avsteg från ämnet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.