Nästa artikel
Saab siktar på comeback i höst
Nyheter

Saab siktar på comeback i höst

Publicerad 21 augusti 2013 (uppdaterad 22 augusti 2013)
Redan i höst kan fabriken i Trollhättan starta på nytt och återuppta biltillverkningen. Det hoppas i alla fall Saabs nya ägare, Nevs.

Tanken är att långköraren Saab 9-3, som lanserades redan 2002, ska bli först att rulla av bandet. Men innan det kan ske finns knutar kvar att lösa.

– Förutsättningen är att vi får tag på alla delar, och där är vi inte klara ännu, säger presschef Mikael Östlund till Vi Bilägare. Den absoluta majoriteten är på plats, men innan vi är 100 procent färdiga kan vi inte trycka på startknappen.

Totalt behöver Nevs skriva avtal med runt 500 leverantörer och övertyga dessa att återuppta samarbetet med Saab. Därefter gäller det att övertyga kunderna att köpa en bil som i grunden är elva år gammal.

– 9-3 kommer att vara en ypperlig bil när den börjar tillverkas och över tid kommer vi också att göra facelifts, säger Mikael Östlund.

Vilken kaross som blir aktuell vill Nevs inte uppge. Samma sak gäller motoralternativ.

Nästa år planerar Nevs att lansera en eldriven variant av 9-3 och på sikt vill man utveckla en helt ny bil baserad på den så kallade Phoenix-plattformen, den som Saab aldrig hann färdigställa innan konkursen.

– Men den modellen ligger några år framåt i tiden, säger Mikael Östlund.

Diskutera: Vad tror du om Nevs framtidsutsikter?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2013-08-22 14:10
Mistro

Undrar vad man räknar som "till hösten" ,...anser väl själv att det är om någon månad eller så?
Det skall alltså finnas leveransklara bilar innan årsskiftet fast att inte alla kontrakt är klara med underleverantörerna och fast att man inte vet vilka motorer som skall användas? ( eller vill man bara inte tala om det?)
Det framgår inte om det är gamla Saabanställda som åter har fått tillbaka sina jobb eller några helt andra!
Imponerande om man har lyckats att locka tillbaka så många personer i detta projekt i så fall.

#m • Uppdaterat: 2013-08-22 18:12
saabnisse

Jag tycker också att "till hösten" är väldigt optimistiskt.
hultarn, det är ju inga problem med delar till bef. Saab, men till varianter som BLS kan det givetvis bli krångligt, där kom det ju inte ut så många.
Men det går ju med en spegel till 9-3 om man inte är väldigt petig.
Det måste ju ändå vara en bagatell.

#n • Uppdaterat: 2013-08-23 00:57
Erik N

Tja, alla kan inte bygga lika vackra bilar som BMW! ;-)

http://www.seriouswheels.com/pics-1950-1959/1958-BMW-Isetta-300-Coupe-Green-PO.jpg
http://www.collectioncar.com/files/1962-BMW-Isetta-428211341831147.JPG

#o • Uppdaterat: 2013-08-23 10:11
saabnisse

Ja Erik, men det var inget som de konstruerat själva, men ändå deras räddning.
De hade ju bara en gammal förkrigskonstruktion att falla tillbaka på och var på väg helt ner i dyn.
Saab var ju däremot på uppgång vid den här tiden och hade ju en riktig bil, som visserligen behövde utvecklas, vilket ju också skedde.
Men för att gå fram till nutid tror jag säkert att det finns plats för en faceliftad 9-3, men sedan är ju den konkreta frågan när den kommer.
Att bara säga i höst är ju lite svävande.

#p • Uppdaterat: 2013-08-23 15:39
LC4ever

Inte nu igen.
Och vem i sina sinnes fulla bruk skulle välja en NEVS 9-3 när du kan köpa en Ford Focus, Skoda Fabia Kombi eller Kia ceed för under 200kkr?
För det är ju dessa som den skall slåss mot. Glöm BMW, Audi etc, det är den för gammal för.
Jag hade en 9-3'a när den gjordes av SAAB, och redan då var det dålig kvalitet. Kan inte tänka mig att det kommer bli bättre.
Lägg ner det i stället och satsa på något annat.

#q • Uppdaterat: 2013-08-23 15:43
trasten

Nej, ingenting blir någonsin bättre!

#r • Uppdaterat: 2013-08-24 16:36
Paddan -55

Jag har varit lite skeptisk till hur seriösa Nevs är.
Men även om man måste inse att de jobbar i rejäl motvind så verkar det ändå som att de försöker prestera något.
Sedan kan ju inte en faceliftad 9-3 vara fel, även om den ursprungligen har tio år på nacken har den ju uppgraderats några gånger och blir det säkert igen och det finns säkert många sämre bilar på marknaden som är avsevärt nyare.
Får man bara ut bilen på marknaden tror jag det blir en alldeles utmärkt och köpvärd bil oavsett vad alla olyckskorpar kraxar om.

#s • Uppdaterat: 2013-08-27 01:13
Roy J

Bortsett från några få, så verkar det som att vi ändå är några som vill hoppas och tro - men har farhågor.
Bilen ser faktiskt utdaterad ut och behöver en rejäl facelift. Det kostar.
De flesta vet att det i grunden är en tämligen gammal bil, vilket knappast 00motiverar ett högt pris.
NEVS må ha ambitioner, men det här är väl ändå inte riktigt vad alla Saab-entusiaster vill se.
Även om man lyckas hålla ner priset så lär kundskaran vara ganska gles.

Saabs storhetstid med alla innovationer var 70-talet.
9000 utnämner jag till marknadens bästa familjebil när den kom. (1985?)
Men sen...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.