Nästa artikel
Årets Bil 2014 – här är kandidaterna
Nyheter+30 bilder

Årets Bil 2014 – här är kandidaterna

Publicerad 19 augusti 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Nu har uttagningarna till Årets Bil 2014 startat. Här är alla kandidater som är med och slåss om den prestigefulla titeln.

Det drar ihop sig till ännu en omgång av Årets Bil. För 51:a året i rad ska 58 av Europas mest inflytelserika motorjournalister rösta om vilken som är bäst av alla de nya modeller som presenterats under året.

Vi Bilägare kan nu presentera den första preliminära listan över vilka bilar som kandiderar för titeln Årets Bil 2014. Den definitiva listan publiceras i november i år. I december hålls sedan en första omröstning där sju finalister utses. Den slutliga segraren avslöjas vid bilsalongen i Genève i mars.

Klicka på bildspelet här intill för att se bilder på alla 30 kandidater.

Diskutera: Vilken bil tror du vinner Årets Bil 2014?

Relaterade bildspel

Årets Bil 2014: 30 kandidater

BMW i3
BMW 4-serie
BMW X5
Citroën C4 Picasso
Ford Ecosport
Ford Kuga
Hyundai i10
Jaguar F-Type
Kia Carens
Land Rover Range Rover Sport
Lexus IS 300h
Maserati Ghibli
Mazda3
Mercedes S-klass
Mitsubishi Space Star
Nissan Note
Opel Cascada
Peugeot 2008
Peugeot 308
Porsche Cayman
Renault Captur
Renault Zoe
Seat Leon
Skoda Octavia
Subaru Forester
Suzuki Vitara/SX4
Tesla S
Toyota Auris
Toyota Corolla
Toyota RAV4

Årets Bil 2014: Fakta

Årets Bil – eller "Car of the year" – är ett internationellt pris som årligen delas ut av en jury bestående av 58 europeiska motorjournalister. Vi Bilägares Tommy Wahlström är en av tre svenska representanter i juryn.

För att en bil ska kunna vara med i omröstningen måste den vara helt eller till väsentliga delar ny, gå att köpa i minst fem europeiska länder innan året är slut och ha en uppskattad försäljning som överstiger 5 000 bilar per år.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11p • Uppdaterat: 2013-08-22 09:32
hultarn

Ett annat krux med S-klass och andra modeller från MB och även BMW och Audi är att de har en hel del problem med elektronik, vilket förstås kan drabba både passiva och aktiva säkerhetssystem.

Kanske borde man i så fall hålla sig till japanska bilar som har mindre såna problem.

#11q • Uppdaterat: 2013-08-22 10:01
mcregor (ej verifierad)

Även om det säkert redan finns en sån "tävling" så kanske det skulle döpas om till Årets familjebil. Då blev knappast bilar som Mercedes S-klass nominerade oavsett hur tekniskt intressanta de är. Trots allt så måste en viktig aspekt vara kostnaden för bilen så att dess tekniska fördelar kan bli tillgängliga för många människor.

#11r • Uppdaterat: 2013-08-23 00:35
Roger Skagerström

http://www.youtube.com/watch?v=E_ZNG8cmnlw

Med tanke på hur det går här så skadar det nog inte om Merca förbättrar sitt system. ;)

#11s • Uppdaterat: 2013-08-23 00:57
Raphael

Lyxbilar anser jag inte hör hemma i Årets bil. Nog måste ändå folkbilar för vanliga människor vara det viktigaste. En S-klass ligger över vad många vanliga dödliga har råd att investera i en ny bil och även har höga underhållskostnader (Mercedes är inte kända för varken service eller reservdelar till lågpris). Så om S-klass vore den enda nya bilen som såldes, så tror jag att väldigt få skulle köpa en ny bil utan de skulle köra vidare med sina gamla. Och då är det ju bättre att de köper en ny bil av annat fabrikat, en ny bil som de har råd med att köpa istället och få en bra modern säkerhetsnivå än att köra en gammal bil bara för de inte har råd med en ny direktörsvagn.

Så vilken är då bästa folkbilen? Ja, det är ju inte Mercedes det har vi ju redan konstaterat.
Jag väljer Peugeot 308 II, och nu kommer AL att raljera över mig och mitt val i minst 200 inlägg där jag som vanligt blir anklagad för allt möjligt. :)

#11t • Uppdaterat: 2013-08-23 09:54
Raphael

Jag konstaterar att AL gärna framhåller det han kallar för "samhällsnytta" med en S-klass, samtidigt som han i andra trådar i forumet har uttryckt att han kan tänka sig att köpa en 3-stjärnig Dacia eller en småbils-cabriolet från 80-talet. Tydligen så vill AL själv inte bidra till samhällsnyttan... :) För många människor är det inte rationellt med S-klass utan det kan vara, precis som i fallet med AL, vara mer rationellt att välja exempelvis en Dacia. Och jag tror på en Årets Bil som är öppen för vanliga människors verklighet.

#11u • Uppdaterat: 2013-08-24 22:07
Paddan -55

Ska det finnas något förtroende kvar för den här märkliga utnämningen måste man väl ändå vara så realistisk att man begränsar urvalet till de bilar som är inom överkomligt prisläge.
Att ha med lyxbilar som ändå säljs i mycket begränsad omfattning är fånigt.
Jag vet inte alls vilken bil som är mest värdig att bli årets bil, men mitt förslag är Peugeot 308, men jag erkänner gärna att jag inte jämfört alla kandidater.,

#11v • Uppdaterat: 2013-08-24 22:49
saabnisse

Jag tycker att det här är en märklig utnämning.
Ska man välja årets bil måste man väl ändå göra vissa inramningar.
Att jämföra bilar i miljonklassen med hundratusenkronorsbilar är ju löjligt.
Premiera nyheter, men givetvis de som ligger inom överkomligt prisläge.
Jag har en favorit, Ford Kuga, men inte vet jag om den är värd att bli årets bil, så märkvärdig är den inte.

#11w • Uppdaterat: 2013-08-26 14:41
hultarn

saabnisse: instämmer. Visst har S-klasse viktig och smart utrustning, men vad hjälper det när den stora skaran kunder inte kan/vill köpa den?

#11x • Uppdaterat: 2013-08-26 15:44
hultarn

AL: " Observera dessutom att det är skillnad på en enskild bilköpares privatekonomi och den samhällsekonomiska kostnaden för trafikolyckor. I en kalkyl studerar man alltid den samhällsekonomiska kostnaden."

Japp, det stämmer.
Men, då gemene man knappast har råd att köpa en S-klass, så kommer den möjliga besparingen samhällsekonomiskt inte att ske.
En kalkyl funkar som bekant lika dåligt som statistik i verkligheten.
I en (för kalkylen..) perfekt värld har alla råd med en maximalt säker bil, men det inträffar inte i verkliga livet.

S-klass låg förra året på 317:e plats i försäljningen i världen. Om man kan göra bästsäljarna/vanliga bilar 10 % säkrare blir samhällsnyttan otroligt mycket större. I verkligheten.

Autobroms är bra, när den fungerar, vilket den inte gjorde på MB.n i ett test jag såg. Den treuddade stjärnan fick en rejäl kantstötning.

#11y • Uppdaterat: 2013-08-26 16:30
Gäst (ej verifierad)

Ekonomi och pris är ett par av kriterierna som juryn ska beakta.

Dessutom: "Technical innovation and value for money are particularly important factors".

http://www.caroftheyear.org/auto/our-spirit

S-klass är en jättefin bil, absolut och visst innehåller den mkt ny spännande teknik men prisvärd? Att påstå att den är ett givet val är bara svammel men jag har numera slutat att förundras.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.