Nästa artikel
Saab siktar på comeback i höst
Nyheter

Saab siktar på comeback i höst

Publicerad 21 augusti 2013 (uppdaterad 22 augusti 2013)
Redan i höst kan fabriken i Trollhättan starta på nytt och återuppta biltillverkningen. Det hoppas i alla fall Saabs nya ägare, Nevs.

Tanken är att långköraren Saab 9-3, som lanserades redan 2002, ska bli först att rulla av bandet. Men innan det kan ske finns knutar kvar att lösa.

– Förutsättningen är att vi får tag på alla delar, och där är vi inte klara ännu, säger presschef Mikael Östlund till Vi Bilägare. Den absoluta majoriteten är på plats, men innan vi är 100 procent färdiga kan vi inte trycka på startknappen.

Totalt behöver Nevs skriva avtal med runt 500 leverantörer och övertyga dessa att återuppta samarbetet med Saab. Därefter gäller det att övertyga kunderna att köpa en bil som i grunden är elva år gammal.

– 9-3 kommer att vara en ypperlig bil när den börjar tillverkas och över tid kommer vi också att göra facelifts, säger Mikael Östlund.

Vilken kaross som blir aktuell vill Nevs inte uppge. Samma sak gäller motoralternativ.

Nästa år planerar Nevs att lansera en eldriven variant av 9-3 och på sikt vill man utveckla en helt ny bil baserad på den så kallade Phoenix-plattformen, den som Saab aldrig hann färdigställa innan konkursen.

– Men den modellen ligger några år framåt i tiden, säger Mikael Östlund.

Diskutera: Vad tror du om Nevs framtidsutsikter?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2013-08-21 16:20
kingking

Egentligen skulle man kanske inte kommentera när det kan upplevas som negativt--- men det är svårt att låta bli!
För det första måste väl även NEVS bedriva en lönsam tillverkning, det lär bli svårt med en gammal produkt som dessutom redan har visat att den inte säljer tillräckligt redan under SAABs tid, sedan kommer Bullriga Muller in och misslyckas även han ( inte så konstigt) att nu NEVS måste hitta nya leverantörer och tro att det ska bli billigare tyder på en mild form av vansinne.
och hur i hela friden skulle någon vilja/våga köpa en bil med så osäker framtid!
Slut negativismen!
Det positiva är ändå att under tiden får en del människor jobb i Trollhättan samt att man kan se fram mot nya statliga bidrag så småningom... Vilket för oss skattebetalare är lite negativt kan jag tycka!

#c • Uppdaterat: 2013-08-21 17:34
trasten

Intressant ska det bli i alla fall! Man får hoppas på det bästa!

#d • Uppdaterat: 2013-08-21 21:47
Audi A5 SB

Jag har sagt det förut; detta blir inte lätt för NEVS att tjäna pengar på. Att producera bilen låter väl sig möjligen göras, men att sälja den.... Vem ska sälja den?

Sen håller jag med Tjalle, cabben vore det enda möjliga - men är sannolikt omöjlig.

#e • Uppdaterat: 2013-08-21 22:06
Henr1k

Svaret ang sälj är väl redan besvarat tidigare? Fleetsales till den där kinesiska regionen som är delägare Quing dao, eller vad var det? Det var väl dom två första årsproduktionerna? Ang motor så skulle det förvåna mig om det inte rör sig om de där BMW-spisarna som muller skaka fram, jag har för mig att konkursboet hade en del såna.

#f • Uppdaterat: 2013-08-21 22:30
saabnisse

Märkligt många negativa åsikter här om bilen.
Jag har varit och är väl fortfarande fundersam om just Nevs, men om de kan få fram 9-3 i ett acceptabelt utförande så blir jag imponerad.
Bilen var i sitt grundutförande en mycket bra konstruktion och inget säger väl att den behöver bli sämre när den blir uppdaterad.
Teknisk sett är den fortfarande jämförbar med de flesta av dess konkurrenter, under förutsättning förstås att det blir en bra drivlina, vilket vi ju inte vet.
Designmässigt ligger den ju naturligtvis efter genom att det ju är en bil som man inte behöver kränga sig in i och den har ju inte heller en jättegrill i fronten.
Fast det vet vi ju inte, den kanske blir anpassad till det också?
Säkert får Nevs det svårt, men det finns många gamla Saabsäljare som väntar på den här bilen och som också tror på den.
Hur den kommer att tas emot av presumtiva köpare är en annan fråga.

#g • Uppdaterat: 2013-08-22 08:01
Mistro

Det är oundvikligt att inte tvivla åtminstone något på hur detta skall fungera.
Själv var jag som sagt "trött" redan för 2 år sedan på eländet där ingen tycktes veta någonting egentligen.
Lättast för de flesta blir då efter en sådan omgång att helt enkelt undvika fabrikatet.

För hur skall vi göra istället?
Investera i en dyr bil som för det första inte håller måttet mot konkurrenterna och som sen ingen vill ha när det åter igen visar sig att märket inte går med vinst?

Hur många fabrikat har detta förtroende?
Hur många köper en Dacia för att de säkert blir bättre med tiden?
( de snarare bojkottas för sin sämre krocksäkerhet )
Billtillverkarna kan knappast ha det tuffare än vad de har nu och de som det går bra för har stora marginaler på sina bilar vilket Saab inte kan ha.

Om nu Saab lyckas (med för mig det omöjliga) få ihop alla viktiga detaljer så att de kanske kan lev. sina första bilar tills nästa år så är de bara en av alla fabrikat som har det stentufft och man skall då alltså konkurrera med en långt sämre produkt som dessutom har sin historia emot sig.
Även om bilen faktiskt blir helt ok så kommer folk att vara skeptiska under en lång tid och har tillverkaren verkligen råd med detta?
Först när det kommer helt nya modeller tror jag att det finns en chans (om än liten) för överlevnad.

Själv ser jag på Saab som många ser på elbilen d.v.s njaaaaa?
-Blir den bättre på allt och billigare så kanske.....
Men den som lever får se ... ;)

#h • Uppdaterat: 2013-08-22 08:04
Gäst (ej verifierad)

Bensinfyra med turbo är det som gäller tydligen. Och produktionsstart kan ske senare i höst:

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130822/saab-abriken-ar-redo-att-bygga-9-3

#i • Uppdaterat: 2013-08-22 10:23
hultarn

Jag önskar och hoppas att de lyckas, men är ytterst tveksam då bilen är gammal redan nu (därmed inte dålig, men - inget nytt och lockande), och bilmarknaden redan har överproduktion vilket knappast gynnar Saab.
Jättetillverkare skyfflar in massor av miljarder på nya modeller som dessutom är billigare att bygga, hur ska man kunna mäta sig med dem med en 15 år gammal konstruktion?

På vilka marknader, som inte redan nu har bilar i samma klass, kan man sälja betydande antal?
Hur ska man kunna köpa delar billigt och bra när man kommer och vill ha 5.000, istället för 500.000 och desstom har en rapplig bakgrund?
Vem ska sälja, serva och reparera bilarna?

Tufft, men kanske inte omöjligt.

#j • Uppdaterat: 2013-08-22 13:41
saabnisse

hultarn, jag kan hålla med dig i många av dina farhågor, men vill ändå rätta dig i något.
T.ex är inte 9-3 15 år den presenterades 2003.
Jag har kontakt med några gamla Saabsäljare och på dem låter det som att de väntar på att kunna erbjuda den här.
Om det gäller alla gamla återförsäljare har jag naturligtvis ingen aning om, men när det gäller service och reparationer blir det knappast några problem.
De skräckscenarion som målades upp av vissa Saabhatare efter konkursen stämde ju inte alls, så när som på en väldigt kort period med brist på vissa delar var det aldrig några problem och servicen var det aldrig problem med, bilarna är ju så vanliga att det finns gott om verkstäder som klarar av dem.
Men jag håller med, att sälja såna mängder bilar att det blir lönsamt blir nog väldigt svårt.
De har väl ändå inte samma omkostnadsläge som många av konkurrenterna och varje såld bil måste ju ge ett tillskott, så man får tid och råd att gå vidare med det elektriska konceptet.
Just nu tycker jag att det blir intressant att snart få reda på vilka drivlinor som ingår.

#k • Uppdaterat: 2013-08-22 14:09
hultarn

saabnisse: 9-3 presenterades 2002 men konstruerades med början i slutet av 90-talet, men OK: 12 år gammal är den nu.
Ingen dum bil, ägarna tycker om dem, även om kvaliteten på fjädringskomponterna tycks vara dålig. Brustna spiralfjädrar är vanligt.

Man kan nog ana att en hel del saker ändras om/när den nya kommer, och när det gäller motor-(och diagnos-)verktyg är det tämligen säkert att såna måste nyanskaffas beroende på vilken motor som ska användas. Utgifter igen.

Reservdelar är i vissa fall inte möjliga att skaka fram, har en bekant som har en "Saabillac" och han kan inte få tag på en ny innerbackspegel till den. Det finns inga.

Men, om en ny 9-3 kommer kan sånt ordnas förstås, kruxet är att det åter igen blir en stor kostnad.

Tuff uppgift, men som sagt: jag önskar och hoppas att de lyckas.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.