Nästa artikel
Provkörning: Citroën C4 Picasso (2013)
Provkörning

Provkörning: Citroën C4 Picasso (2013)

Publicerad 10 juli 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Ny, lätt och flexibel modulplattform och spännande överbyggnad, dessutom en ovanligt modern och ombonad kupé – andra generationens Citroën C4 Picasso är snudd på fullträff i lilla MPV-klassen.

Andra generationens Citroën C4 Picasso ser i än högre grad än den första ut som en rymdkapsel som kastat loss från sitt moderskepp för uppdrag i stjärnsystemet.

Inte minst är fronten karaktärsskapande, med varselljus av LED-typ ovanför de låga, rektangulära strålkastarna. Allt inramas av en nyslimmad Citroëngrill med de dubbla vinklarna mitt i. I profil känns linjeföringen bekant, markerad av det blanka partiet runt sidorutorna, medan bakens formgivare nog drömt om VW Golf och Audi Q5 innan de gick till jobbet måndag morgon. Helheten är fräsch, uppenbart modern.

Det mest nya med bilen syns inte: en från blank datorskärm konstruerad arkitektur som precis som Volkswagens omtalade MQB-plattform (för Golf, A3, Leon etc.) kommer att finnas på flera modeller framöver, i fyra spårvidder, med fem axelavstånd, två bakvagnskonstruktioner, två sittplatspositioneringar och med olika långa karosser. På Frankfurtsalongen i höst kommer minibussen Grand C4 Picasso i ny version, också byggd på denna så kallade EMP-platta (Efficient Modular Platform). Rationell produktion, ökad krocksäkerhet, förbättrat rostskydd – allt har Citroën fått med.

Nya C4 Picasso må ha övertoner gemensamma med den gamla men allt utom en del motorer är nytt – och dessutom riktigt inbjudande, kan jag konstatera efter att ha kört bilen på olika underlag och i den 115-hästars dieselversion som blir en av inalles sju valbara modeller när debuten i Sverige sker i augusti. Priserna varierar från 184 900 kronor för bensinaren VTi 120 till 254 900 kronor för dieseln e-HDi 115 i det dyraste Exclusive-utförandet och med robotiserad manuell låda (nu kraftigt modifierad) för 254 900 kr.

Bilen känns lätt och är det. Jämfört med föregångaren har 140 kg skalats bort, tack vare EMP-plattans konstruktion (som svarar för 70 kg lägre vikt), men också genom lättviktsmaterial (motorhuv av aluminium, baklucka och bakre delen av golvet av plast) och användandet av lätta men höghållfasta stålsorter.

Motorn har knappt något dieselljud alls ens på tomgång och reagerar villigt på gaspådrag. Förbrukningen anges till bara 4,0 l/100 km. Vad det betyder i verkligheten återstår att se, men kraftkällan känns smidig och de sex växlarna i den manuella lådan faller på plats som de ska.

Interiören är i mitt tycke det mest lyckade med bilen, men jag anar att den kommer att polarisera åsikterna. Här finns knappt något analogt synintryck, allt är digitalt. I viss mån kan man uppfatta C4 Picasso som en stolt återgång till de knäppa instrumenteringar Citroën försåg sina bilar med för länge sedan, men här fungerar saker och ting logiskt, åtminstone för den som är det minsta van vid att hantera en så kallad smartphone eller en läsplatta. Och denna grupp omfattar allt fler, right?

Två huvudskärmar svarar för den information man önskar och den styrning som behövs av bilens alla funktioner. I den nedre, sjutumsskärmen och dess tillhörande touchknappar för olika huvudmenyer finns klimatanläggning, navigering, ljudsystem, telefon, körhjälp etc. Ovanför är en rejäl tolvtums, högupplöst skärm placerad, inställningsbar för varje förare med exempelvis hastighetsmätare, varvräknare, tankmätare, körhjälp, extra stor karta etc., men också roliga möjligheter som att via en usb-kontakt ladda upp bilder på favoritpelargonen eller kära svärmor.

Via en separat ”nyckel” kan man ladda informationssystemet med diverse ”appar”, allt från närmaste tankställe (med bränslepriser), till hotellbokningar och whatever.

Personligen gillade jag förarmiljön, men det kanske inte är något man sätter farfar i utan att förklara ett och annat. Designen är modern och lockande – inte har man väl rattar och mekaniska visare på sin iPad eller vad nu läsplattan heter?

Dessutom är inramningen elegant, med material i sobra färger, dunklare framför föraren, ljusare för passageraren. Finishen är klart bättre än i många tidigare Citroën och hela kupén andas avspändhet och inte så lite lyxkänsla.

Som helhet är C4 Picasso kul, modern och slagkraftig.

Diskutera: Vad tycker du om Citroën C4 Picasso?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Citroën C4 Picasso e-HDi 115

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Citroën C4 Picasso e-HDi 115:

PRIS, FRÅN KR: 219 900 kr.
SÄLJSTART: Augusti.
MÅTT, CM: L 443/B 183/H 161.
TJänstevikt, KG: Ca 1 350 (ej fastställd).
MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak turbodiesel, 2 ventiler per cylinder, common rail-insprutning. Max effekt 115 hk (85 kW) vid 3 600 v/min. Max vridmoment 270 Nm vid 1 750 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.
PRESTANDA: Toppfart 189 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,8 s.
FÖRBRUKNING: 4,0 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 105 g/km.
KONKURRENTER: Renault Scénic, Toyota Verso, Ford C-Max.

VAD NYTT?
Femsitsig MPV på helt ny ”arkitektur” som kommer på fler Citroën framöver.
FÖR VEM?
Formälskande familjer.

PLUS: Utrymmen, ombonad interiör, design, flexibilitet, pris.
MINUS: Stötig fjädringskomfort bak.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2013-07-12 03:50
Roy J

Raphael, jag vet inte riktigt vart du vill komma med ditt resonemang kring förbundna ögon.
Menar du att det är OK att man alltid måste titta bort från vägen för att kontrollera att man har rätt bild framme och att man petar på rätt ställe?
Jag anser definitivt att det är säkrare med det taktila. Allt måste ju inte gå via ögonen som så väl behövs till att hålla koll på annat - inte minst då trafiken runtomkring. Man använder ju ordet ögonblick för att beteckna något som sker okontrollerat snabbt.

Tittar du på växelspaken när du växlar? Bromspedalen? Blinkersspaken? Fönsterhissarna? Stolsjusteringen?
Det blir allt svårare att hitta mobiltelefoner med riktiga knappar, vilket många saknar.

Nu behöver ju inte en pekskärm vara en ren katastrof, men det förutsätter att de valbara bilderna (sidorna) är få och innehåller rejäla och lättförstådda "knappar".
De funktioner som man inte behöver under körning kan ju få vara lite mer utspridda.

#c • Uppdaterat: 2013-07-12 10:48
Mistro

Ett problem är ju att finesserna är så många idag att de vore omöjliga att sköta med ett vred,spak eller knapp.
Vad man däremot kan fråga sig är: Vad är det som måste ställas in under färd som man inte behövde förr?
Klimatanläggningen skall sköta sig själv,..stereon behöver man väl nödvändigtvis inte pilla på då man kör och många utav dagens integrerade stereos sköts lätt via ratten utan att man behöver titta på själva apparaten.
Navigation,bränsleförbrukning o.s.v finns ofta att beskåda men behöver de justeras under färd?

Som jag ser det så sitter allt nödvändigt för bilens framfart på samma ställe idag som förr! eller?

#d • Uppdaterat: 2013-07-12 10:55
Raphael

Roy, jag resonerade inte över förbundna ögon. Jag reflekterade över en brittisk TV-komedi för några år sedan där en av karaktärerna var en chaufför med förbundna ögon. Jag ville inte komma någon annanstans än till humor med detta, jag är nämligen en person som roas av humor. Vi kanske är olika där. :)

När det gäller pekskärmen i Picasson så har den en snabbknapp till värmereglagen. Många värmereglage idag har en numerisk visning av temperaturen så man behöver lämna sikten på vägen för att ställa in temperaturen - vilket jag inte ser som värre än lösningar med instrumenten mellan ratten som man måste lämna vägen för att se, något många i detta forum tydligen föredrar framför instrument som finns naturligt i siktfältet.

Frågan är hur ofta man ändrar temperaturen egentligen, med ett automatiserat system så behöver man inte hålla på och ändra i det hela tiden som ett mer manuellt system. Automatiken ser till så att det blir ett fint klimat i bilen och fördelar det hela på ett bra sätt. Och det är ett automatiskt system i Picasson.

Klimatkontrollerna har sin alldeles egna skärmbild med stora tydliga knappar för temperatur, fläkt och fördelning. Man når detta genom en fysisk knapp till vänster om pekskärmen. Inte mer komplicerad än i en Bond-bil från 60-talet, där man växlar funktion och möjligheter genom en switch på panelen. Och nog tycker jag att Citroëns lösning är både mer elegant, modern och tydligare än det sammelsvurium av olika knappar och reglage i Bonds Aston Martin.

#e • Uppdaterat: 2013-07-15 09:26
Paddan 21

Mer praktisk än snygg. Bra bredd och höjd, med tre individuellt skjutbara bakre stolar gillar jag. Bra prestanda och förbrukning till ett bra pris med tanke på vad man får i denna storleksklassen. Om den dessutom vore utrustad med gasvätske fjädring så skulle den ha varit en kandidat till mitt nästa bilköp

#f • Uppdaterat: 2013-09-29 22:42
andnet

Citroën får ofta kritik för att de inte har gashydraulisk fjädring i i alla sina modeller, men det har de mig veterligen aldrig haft. Det har varit de stora cittrorna som varit försedd med denna unika och underbara finess, förutom GS och GSA som var något mindre modeller på sjuttiotalet. De övriga modellerna har dock alltid haft komfortabel fjädring och det har C4 Picasso också. Har provkört den med manuell låda och det var ett nöje från början till slut. Man satt mycket bekvämt i framsätet, något mindre bekvämt, men högt och med bra utsikt i baksätet. En fullt modern bil! Sjusitsaren som kommer lite senare har förstås större utrymmen i bakdelen men även femsitsaren räcker nog till för de flesta. Bra att Citroën vågar sticka ut med designen. Från vissa vinklar ser den lite bullig ut, men designen är i huvudsak lyckad.

#g • Uppdaterat: 2013-09-29 22:49
Raphael

Jag tycker designen växer på en, frampartiet har jag gillat sen start men baken har jag varit mer tveksam till men i verkligheten med 3D lamporna så finns ett djup - även om jag tycker grand picasson har snyggare bak så är den Ok på 5-sits versionen. Ingen sportbil, utan en bekväm familjebil. Sticker ut designmässigt jämfört med konkurrenterna. Erkänt snåla och effektiva motorer. Kanske för extrovert i designen för att passa lågmälda svenskar, men Citroën är ju extrovert design... det är en tradition för märket. :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.