Nästa artikel
Kia Carens – Rapport från provkörningen
Direktrapport

Kia Carens – Rapport från provkörningen

Publicerad 12 mars 2013 (uppdaterad 13 mars 2013)
En trevlig modell för förflyttning av familjen, men den saknar aktiv säkerhet. Vi rapporterar direkt från provkörningen av nya Kia Carens.

Vi Bilägares Tommy Wahlström befinner sig just nu i franska Nice för att provköra Kia Carens, en helt ny modell med ny design enligt Kias nya formspråk.

– Det här är en flexibel familjebil med fem eller sju sitsar, säger Tommy Wahlström.

– Man kan säga att det är en Kia Cee’d som man har pumpat upp.

Hur är den att köra?
– Det är en trevlig bil. Vi kör den med minsta dieseln, som ger 116 hästar. Den är inte sportig, men den är trevlig som förflyttning för familjen.

Säkerheten måste vara viktig för en familjebil, hur är den?
– Kia Carens saknar de aktiva säkerhetssystem som till exempel finns i Ford. Den har bland annat inget bromssystem som undviker kökrockar. Det tycker jag är dåligt. Kia har presskonferens i kväll och då ska jag banne mig fråga varför det är så.

Vad tycker du annars om bilen?
– Den är intressant. Dock är den inte så stor, det finns större. Grundmodellen, som vi kör, har dessutom ett bra pris.

Läs hela provkörningen av Kia Carens i nummer 5/2013 av Vi Bilägare, som finns ute i handeln den 2 april och når prenumeranter veckan innan.

Diskutera: Vad tycker du om Kia Carens?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2013-03-14 11:30
IngoS

Missade en älg på vägen med en halvmeter för ett par år sen. Otroligt vad den mörka pälsen suger upp ljus; de blir praktiskt taget osynliga. Inte för att jag vet om xenonljus hjälpt mig att se den bättre, men ändå. En annan sk att tänka på är att man får upp till 20000 mer i inbyte för en Mercedes eller Toyota jämfört med en fransk bil. En fransk bil (som t ex min) måste antingen ha ett mervärde eller vara 20000 kr billigare än en Mercedes eller Toyota för att vara meningsfull. Fast jag får medge att det finns vissa gränser. Ibland drabbas jag av akut depression bara jag sätter mig i en Toyota. Men det går kanske att arbeta bort.

#m • Uppdaterat: 2013-03-14 12:27
Raphael

Jag har aldrig brytt mig om inbytespriser, varför ska jag välja en bil som jag sitter och lider i bara för att den har ett bra inbytespris? Jag behåller mina bilar tills de har gått över 15 000 mil. Det finns en magisk gräns vid 10 000 mil, efter detta sjunker alla bilar rätt mycket. Jag räknar på utfallet per år vad bilen ger mig i form av komfort, trivsel, estetik.

En Picasso av nuvarande modell kostar 235 000 med Xenon-ljus och diesel, farthållare, automat, parkeringssensorer etc etc... eller 217 000 kr med bensinmotor. Skulle jag ta vilken dag som helst före en Mercedes. B-klassen tycker jag dessutom är rätt ful... förutom att den inte rymmer lika mycket eller är lika bekväm och skön. Och service- och reparationer på Mercedes, vojne vojne säger jag bara. Jag känner en som har en A-klass, hon ångrar sig för delarna kostar som om de vore av guld med diamanter.

Men vi får se vad nya Picasso II hamnar på, priserna för den svenska marknaden bör vara klara om ett par månader. Jag tror den blir en skarp konkurrent till Kian.

#n • Uppdaterat: 2013-03-14 18:41
Raphael

Jes, åh du har helt rätt i att det finns mängder med bilar som man kan ha utan att lida. Jag skulle gärna ha en Alfa Giulietta exempelvis, eller en Lancia Delta. Där har vi trivselmiljöer. För att nämna några exempel. Koreanska bilar innebär för mig inte trivsel. Det är något i designen och finishen och estetiken och färgsättningen som helt enkelt inte är kompatibelt med mig. Ratten upplever jag som ett typexempel på en oestetisk kreation. Kia fungerar säkert bra som basbilar, men det är ingen njutning för mina ögon.

#o • Uppdaterat: 2013-03-14 23:03
Mistro

Det finns helt enkelt inga bilar med "bra" eller ens hyfsade inbytespriser om vi pratar om standardbilar.
Man får alltid dåligt eller mycket dåligt betalt oavsett.
Det är dessutom mer än inköpspriset som avgör som t.e.x bilens rymd,komfort,prestanda,ägarkostnader e.t.c
De som prioriterar prestanda och premiumstämpel pratar aldrig eller sällan om driftskostnader men betydligt mer gärna om 0-100 och bilens övriga förträfflighet.

Bryr man sig inte om en bils totala kostnader och totalt blundar för det faktum att en 400.000 kronors bil tappar 250.000kr på 3 år så kanske man inte heller skall bry sig så mycket om en 170.000kronors bil tappar 100.000kr på samma tid.

#p • Uppdaterat: 2013-03-16 00:40
Roger Skagerström

Haha komiskt. Tittade nu på inredningen och tänkte på det Raphael skrev... håller man för loggan i ratten skulle jag nog gissa på att det var en Fiat. ;) Speciellt den tvåfärgade instrumentbrädan får mig att tänka på Panda :P

Tycker den har en väldigt proper inredning för att vara asiatisk. De frukar ofta försöka få den att se "modern" och "sportig" ut. Den här var ändå rätt livfull och välutformad.

#q • Uppdaterat: 2013-03-17 14:20
Raphael

Tvåfärgad inredning = Fiat? Det är många som har och haft tvåfärgade inredningar. Om det ska vara Fiat så ska det vara klarlack i en retro-look med stora och gripbara reglage i speciella former plus instrument som ser annorlunda ut. Pandans designkoncept, som även finns i Fiat 500 L, är ju fyrkanter med rundade hörn. Ratten är en fyrkant med rundade hörn, instrumenten är fyrkanter med rundade hörn, värmereglagen är fyrkanter med rundade hörn och så vidare...

Nej jag ser inget Fiat i den inredningen hos Kia bara typiskt asiatiskt. Kunde ha varit en Subaru. Ratten är det som är mest likt en Subaru.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.