Nästa artikel
Här är Peugeots nya crossover 2008
Nyheter

Här är Peugeots nya crossover 2008

Publicerad 7 januari 2013 (uppdaterad 8 januari 2013)
Tidigare har den presenterats i form av flera koncept. Nu har Peugeot publicerat bilder på sin produktionsklara crossover.

Direkt efter att bilder läckt ut på internet i förtid via den franska sidan L' argus har nu även Peugeot officiellt släppt bilder på den lilla crossovern Peugeot 2008.

Modellen har förhandsvisats som koncept ett flertal gånger tidigare. Senast i raden var det på bilsalongen i Paris i höstas där den gulgröna Peugeot 2008 Concept stod parkerad.

Den produktionsklara modellen kommer att presenteras på bilsalongen i Genève i mars. Produktionsbilen är till utseendet ganska lik konceptet förutom några nedtonade detaljer.

Informationen om modellen är mycket sparsmakad men karossen mäter 4,16 m i längd. Här hittar vi led-belysning, panoramaglastak och ett utlovat stort bagageutrymme med låg lasttröskel. Fälgarna mäter 17 tum och vad gäller motorer kommer 2008 att erbjudas med en e-HDi dieselmotor och en 3-cylindrig bensinmotor. Koldioxidutsläppen hamnar från 99 g/km.

2008 kommer att tillverkas i Frankrike, China och Brasilien och enligt Peugeot är tanken att bilen förena en småbils köregenskaper med en suvs praktiska utrymmesfördelar.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 2008?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2013-01-08 01:01
IngoS

Jag håller inte helt med att bilen är helt alldaglig. Linjerna på sidan är visserligen harmoniska, och fönstren är hjälpligt stora, men det finns flera utmärkande designdetaljer som ger litet särart utan att vara alldeles för tillgjorda. Haken på undersidorna av framlyktorna, den lilla namnplattan i grillen, listen som bryter av den svarta plasten nedtill på dörrarna, de extra förhöjda bakdörrarna (underlättar insteget bak?), de framdragna baklyktorna som ger en pilform på bakskärmen, haket framför yttre backspegeln, takrailen som börjar ända framme vid vindrutan, - många detaljer som aldrig skulle hamna på en Volkswagen eller Audi - de är ju formgivna för att inte förarga någon.

#m • Uppdaterat: 2013-01-08 01:21
IngoS

Förlåt. Fronten på Audi sticker av och förargar. Där har man gjort rätt -inte för att det är vackert, men det är i alla fall inte mesigt. Min ursäkt till Audifolket!

#n • Uppdaterat: 2013-01-08 04:14
Roy J

Jes, om du menar att jag snubblat på tangentbordet och skrivit "ny" istället för "nu", så tillhör det de missar som jag åtminstone själv alltid överser med. Jag gissar att alla inser vad det ska vara.
Eller kanske tyckte du att slutet blev konstigt? Vad jag menar är att många här verkar mera gå på sina bekantas begränsade erfarenheter istället för att lita till undersökningar och statistik som ju har ett så mycket större underlag. Men i det här fallet så visar flera undersökningar olika resultat för just Peugeot, vilket är lite förvirrande.

Ingo S, visst finns det egna detaljer, men inte i någon betydande mening och ingenting som andas Peugeot - vad nu det är nu för tiden...
Den där förhöjda bakdörren missade jag. Kanske underlättar det insteget, som du skriver, kanske regnar det in när man öppnar dörren.
Lustigt nog känns bilen lite intressantare när man blivit varse de där detaljerna du beskriver.

#o • Uppdaterat: 2013-01-08 10:59
Irvor

Det ser ut som bakdörren går upp i taket, och även "tar med" den lilla rutan när man öppnar dörren.
Men är det inte en synvilla ?
Dörren borde bli otymplig om lilla fönstret följer med.....

#p • Uppdaterat: 2013-01-08 11:25
IngoS

Du har rätt Irvor. Vid närmare granskning tycks urkälningen över bakdörren vara bara en formgivningsteknisk detalj. Den här typen av minimalistiska formgivartrix brukar annars systerbilen Citroen excellera i. Peugeot har enligt mitt intryck inte samma krav på sig att leva upp till ryktet om egensinnighet. Är det här ett trendbrott för Peugeots del? Jag gillar bäst sådana här detaljer om man kan spåra en funktion eller blinkningar till bilhistorien i dem.

#q • Uppdaterat: 2013-01-08 11:30
Irvor

Gillar formatet.
Kort och lite högre, lätt att kliva in i bilen (börjar jag bli gammal?)
Hoppas på ett test snarast mot Opel Mokka och kanske Nissan Juke.

#r • Uppdaterat: 2013-01-08 11:35
Mistro

Tycker bilen ser trevlig ut men sen får man tycka vad man vill om bilar som vill vara lite utav flera modeller utan att vara särskilt bra på något.
Sådana bilar blir också i min mening oftast onödigt dyra,..men gillar man stuket och vill betala för det så varför inte.
Själv har jag inte riktigt tagit åt mig 3008:an även om jag gillar den högre markfrigången,..känns lite som att sådana bilar borde vara 4wd och aningen rymligare för att motivera sitt högre pris.

Eftersom att bilen är Fransk så är kommentarer om dess kvalite oundvikliga. ( inte helt ogrundat dåligt rykte )
Själv har jag bara kört nya Franska bilar i 5 år och som längst ca 10.000 mil under 4 år ( Megane ll ) ,..En C3 Hdi hann rulla 6000 mil under 3 år och de nuvarande bilarna ( 107,308 samt Clio lll ) har bara som mest rullat 2300 mil och då är inte jag rätt person att fråga om bilarnas kvalite. ( Nog tusan bör man få ställa kravet att en ny bil skall fungera felfritt under några år?)

Däremot kan jag säga att de alla har varit vettiga och prisvärda bilar med många andra kvaliteter.
Att driftskvaliten numera skulle vara usel kan inte jag hålla med om eftersom att mina bilar inte har vållat några större bekymmer men de har inte heller varit problemfria. Om jag har haft tur eller otur orkar jag inte ens orda om längre då det riskerar att spä på alla redan förekomna myter.

Ta t.e.x den illa omtalade DSG lådan som verkar vara så dålig att inte längre Taxiåkare vill köpa bilar utrustade med den. ( sett här på forumet )
Men hur är det med det egentligen?
Pratade med en nära vän och taxichaufför igår som dagligen kör en sådan bil ( Passat Ecofuel med DSG ) ...Den senaste är bara 7 veckor gammal men tidigare bilar ifrån -10 och -11 ( 45 bilar ) har rullat på bra.
Då/om lådorna har rasat så har det skett runt 30.000 mil.
En annan bil rullade 47000 mil utan strul med lådan så jag vet inte riktigt vad jag skall tro om dessa rykten.
Dock har bolaget fått ut en rekomendation om att lägga lådan i neutral då de står stilla i en kö t.e.x samt att tänka på att det inte rör sig om en sedvanlig automatlåda.
Om en bil rullar 30.000 mil utan problem så anser jag att det är en bra bil,..oftast är automatlådor m.m också redan bytt vid dessa miltal på de flesta fabrikat. ( Volvo ej undantagna )

Utav någon anledning så är det kanske lättare att avfärda rykten angående Premiumbilar än andra men för mig handlar det fortfarande om att få en prisvärd och vettig bil och givetvis...oavsett fabrikat så skall bilen fungera.
Mina nästa bilar kan lika gärna heta Mitsubishi,Kia, ( eller annan Japansk eller koreanskt fabrikat ) ...kanske heter de Ford eller Citroen för ombytets skull om man vill förnya sig lite eller om Peugeot och Renault gör bort sig allt för mycket.
Vet som sagt inte mer än att fokus även framöver kommer att ligga på prisvärdheten och då får jag tyvärr undvika Premiumsegmentet och flertalet enbart roliga versioner. ;)

#s • Uppdaterat: 2013-01-08 13:44
N-iklas

Inte riktigt något jag bryr mig om men, jag kan bara bekräfta att bakdörren är helt normal, det förekommer halvblank eller möjligen blank, metall i dörrarnas nederkant, över bakdörren och runt bakluckans spoiler, dessa metallinlägg är tänkta att vara det utmärkande med bilen i kombination med den lilla kroken på strålkastarna och det framåt U formade bakljuset.

Från sidan ser taket ut att vara förhöjt över baksätet men det är fusk och bara en underlig puckel utan funktion som löper längst sidan på taket, metallinlägget över bakdörren är tänkt att dra blickarna till denna detalj.

Avsaknaden av invecklade linjer och påkostade och dyra detaljer ger ett tomt, naket och billigt intryck.

Felet med metallinläggen är att de är för enkla utan sofistikerade detaljer eller invecklat samspel med karossen i övrigt, därför misslyckas de med att ge den exklusiva känsla man avsett med detta.
Det syns att man haft vissa ambitioner men att kompetensen att förverkliga dem saknats.

#t • Uppdaterat: 2013-01-08 14:44
Raphael

Vi Bilägare körde 308:an i långtest för några år sedan och de hade inga problem med bilen förutom att de bytte glödlampa. Nyare Peugeot har LED-varselljus för halvljuset dagtid så de har inte det problemet längre.

308:an är Peugeots första modell från det nya kvalitetsarbetet och moderniseringen av kvalitetskontroller. Efter denna har 508 och 208, 3008 och 4008 utvecklats, och således även nu den nya 2008:an.

Nu är dessa modeller för nya för att påverka statistiken på längre sikt, men det som finns tillgängligt nu om dessa modeller är att de är väldigt bra bilar med hög kvalitet och inga direkta barnsjukdomar.

Jag tycker det är mer logiskt att 2008:an fortsätter denna höga kvalitet som Peugeot har haft sedan 08-serien, än att 2008:an skulle ha dålig kvalitet som det ryktas om i tråden. Märkligt att det ens kan påstås att 2008:an har dålig kvalitet eftersom den inte ens är i tillverkning än så det finns ju ingen färdig!

Det är lustigt att kommentatorer här tror att Peugeots virtuella fordon har dålig kvalitet, alltså de som inte finns än. Men jag frågar, hur kan en idé som inte finns färdig ha dålig kvalitet? Hur menar ni att hållbarheten på en tankekonstruktion kan kvalitetsbedömas? Hur menar ni att en tanke och en skiss kan utsättas för vädrets vind och makter? Hur menar ni att ni kan bedöma kvaliteten på elsystemet hos en tanke och visuell idé?

Vissa här lever så mycket inne på internet-världen att de tar den för den verkliga världen... Och de tror att virtuella internet-bilar är verkliga bilar. Och de tror att virtuella internet-bilar finns och kan gå sönder och man ska därför passa sig för kvaliteten på dem...

Jag säger så här - det är dags för några kommentatorer här att ta steget från datorn och ut i verkligheten, Ni kan ju börja med att sätta er i en riktig fysisk bil, det kanske skulle lära er skillnaden mellan kvaliteten och upplevelsen av en riktig fysisk existerande produkt och en internetbil.

För det är fortfarande så att 2008:an inte finns i tillverkning än. Den presenteras officiellt i fysisk form på Geneve-salongen i mars och tillverkningen börjar strax efter. Räkna med att de första bilarna kan släppas ut på marknaden sommaren 2013.

#u • Uppdaterat: 2013-01-08 14:46
Raphael

Jag tycker renheten hos 2008:an i designen ger ett påkostat och stilenligt intryck, den saknar dessa billiga veck och designhysteri som billiga koreaner kör med. En Peugeot 2008 utstrålar självförtroende och styrka i sig själv, stabilitet och en design som håller för tidens tand istället för att vara en design som man tröttnar på redan efter ett halvår. Jag tror absolut den kan bli framgångsrik på marknaden och den blir en bra konkurrent till Nissan Juke med flera.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.