Nästa artikel
Bilfrågan: Varför inget bakljus?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför inget bakljus?

Publicerad 7 januari 2013 (uppdaterad 7 januari 2013)
"Min VW Polo har inget bakljus om inte halvljuset är tänt. Går det omprogrammera så jag syns bakifrån?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.


FRÅGA:
Jag har en drygt ett år gammal VW Polo TDI som inte har något bakljus. Det vill säga när man kör utan att halvljuset är tänt. Jag funderar på om man inte genom en enkel omprogrammering skulle kunna tända bakljusen också när man kör med varselljusen.

På den auktoriserade VW-verkstan fick jag besked att det inte gick eftersom bilen är typbesiktigad utan bakljus enligt gällande EU-regler och därför inte fick ändras. Kan det vara rätt? Det hängde visst ihop med att det är en miljöbil och att man minimerat alla elförbrukare för att komma under de 120 grammen CO2. Hur ska jag göra för att synas bakifrån? Köra på halvljus? Som ju drar än mer ström.

Olle i Viken

SVAR:
Att man tagit bort bakljusen från halvljusautomatiken har inte att göra med att bilen är miljöbil utan är en anpassning till europeiska regler. Du bör inte försöka ändra detta i bilen utan vill du att bakljusen ska vara tända måste du slå på halvljuset manuellt.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om att bilar får köras utan bakljus?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-01-07 11:45
Hevil

urbota dumt att inte ha bakljus på bilar i vårt mörka land.. fler och fler bilar kommer att köra på sina diodvarselljus utan att behöva sätta på halvljus för de kör på belysta gator och vägar, och följdaktigen synas dåligt bakifrån, och kanske stannar för att prata i mobiltelefon tex. utan baklampor..
jag ser inga fördelar bara nackdelar..
Och snacket att spara ström, diodlampor drar så lite att det påverkar inte i det stora hela, jämfört tex med stolsvärme, bakrutor och fläktar.

#2 • Uppdaterat: 2013-01-07 13:02
johan44 (ej verifierad)

lika smart som när stänklapparna försvann i nån slags anpassning...

#3 • Uppdaterat: 2013-01-07 13:10
VW Polo 2012

Ja va fan har dom i pallet. Och raka gurkor det är ett måste.

#4 • Uppdaterat: 2013-01-07 13:21
Hackenbush

Man tar bort stänkskydd, sidolister och annat för att det "stör designen"
Vad som stör mer tycker jag är alla de sönderblästrade och bucklade bilsidorna.
Klart att bilen eller designen blir snyggare i bilhallen innan bilen är såld men efter ett tag ute i det verkliga livet blir det inte så snyggt längre.

#5 • Uppdaterat: 2013-01-07 13:31
lsoderlund

Nya bilar har ju automatiskt halvljus! Enbart varselljus fram tom är tändt i dagsljus. När bilens sensor för detta märker att det börjar bli mörkt, tänder den halvljus och bakljus!

Trådskaparen skall istället ställa strömställarvredet för ljuset på läget "AUTO", så sköter bilen detta själv!

#6 • Uppdaterat: 2013-01-07 13:32
hultarn

Vad jag vet, så är det inget i "europeiska regler" som förbjuder att bakljus lyser även dagtid.

Dessutom kan man på flera bilar programmera om så att bakljuset funkar även tillsammans med varseljus, och det borde väl inte finnas om det vore förbjudet?

Personligen tycker jag det är ett fall framåt att man numera ska använda ljus framåt även på dagen. Fast nog sitter skyltarna "du kommer väl ihåg att släcka lyset när du kört ut ur tunneln?" kvar forfarande....

#7 • Uppdaterat: 2013-01-07 13:45
dogdex

Ja det är lika på min bil men dom skall ändra det på första sade dom för det brukar vi göra för det är inge som vill köra utan bakljus och kör du på ljusautomatik på kvällen så har du inget bakljus då och det är ju farligt

#8 • Uppdaterat: 2013-01-07 13:50
dogdex

Jag har satt på stänkskydd på min nya bil men det är kanske inte lagligt heller

#9 • Uppdaterat: 2013-01-07 14:04
Hackenbush

dogdex, ta genast bort dina stänkskydd, de stör designen och är förmodligen olagliga. :-)

#a • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Bananerna VW Polo 2012, du glömde bananerna, de fick heller inte vara för böjda...
Det är väl EU i ett nötskal, viktigare med formen på frukt & grönt än med en åtgärd som kan minska risken för olyckor.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.