Nästa artikel
Volvo S80 får ansiktslyft – avslöjad
Nyheter

Volvo S80 får ansiktslyft – avslöjad

Publicerad 17 december 2012 (uppdaterad 17 december 2012)
Här är de första bilderna som visar ansiktslyfta Volvo S80. Den uppdaterade sedanmodellen får bland annat ny front.

I samband med höstens bilsalong i Paris tillkännagav Volvo att S80 och S60 kommer att uppdateras under 2013. När det gäller S80 blir det modellens andra ansiktslyft sedan lanseringen 2006, första lyftet genomfördes 2009.

Nu visar kinesiska bilsajten Auto Sina bilder på vad som uppges vara ansiktslyfta Volvo S80, dock i kinesiskt utförande med förlängd hjulbas (S80L).

Av bilderna att döma får S80 en omarbetad front med större grill och ny stötfångare samt ett finputsat bakparti med nya kromdetaljer och större avgasrör. Räkna med att uppdaterade S80 premiärvisas under någon av vårens bilsalonger.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo S80?

Rostskyddsprognos (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

Hyundai

Hela karossen är av stålplåt och såväl dörrar, motorhuv som baklucka är invändigt behandlade. Dörrar och huv har bra tätningar, medan bakluckan är något sämre på den punkten. Bak-re skärmkanter är av bra konstruktion och bränsletank/påfyllningsrör är av plast. Stänklappar fram/bak är extra (bild 1). Innerskärmarna fram är av plast och bak av filtmaterial. I stort sett alla skarvar under bilen är tätade och invändig behandling finns i balkar och hålrum, inklusive tröskellådorna. Större delen av underredet täcks av plastsköldar och innanför dessa saknas behandling. Minus även för fuktsugande ljudisoleringkuddar mellan A-stolpar och framdörrar.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 3/5

Kia

Ceeds rostskydd får godkänt. Karossen är av stålplåt men såväl huv, dörrar och baklucka är invändigt vaxbehandlade. Huv och dörrar har bra tätade hörn och, till skillnad från halvkombin, har SW en väl tätad baklucka (bild 2). Underredet täcks av stora plastsköldar och i princip alla skarvar är tätade. Dock sparsamt med slitskydd på de delar som inte täcks av sköldarna. Invändig behandling finns i tröskellådor och i de mest utsatta balkarna under bilen. Även motor- och bakvagnsvagga är behandlade inuti. Stänklappar finns både fram och bak, men liksom konkurrenterna har Kia fuktsamlande isoleringskuddar framför framdörrarna.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 3/5

Toyota

Corolla är till största del en plåtkonstruktion bortsett från tvärbalkarna, kardantunneln och motorhuven som är av aluminium och bakluckan av plast (bild 3). Filtinnerskärmar i hjulhus fram och bak. De nedåtvända tröskelskarvarna är inte tätade. Avgassystem av stål, utom ändrören som är av rostfritt. Rostskyddsbehandling i trösklarna men ingen annanstans bortsett från en gnutta vax i vissa hålrum. Tunt lackeringsskikt på bottenplåtarna under de plast- och filtskärmar som täcker stora delar av underredet. Blästringsrisk i motorhuvens framkant och på dörrarna. Ingen skyddande plastskoning mot ”hundbenen” framför bakre hjulhusen.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 2/5

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-12-17 12:26
Hackenbush

På stora bilden ser bilen ut att vara rosa och det passar faktiskt till det nya "gristrynet"

#2 • Uppdaterat: 2012-12-17 12:45
saabnisse

Det kanske underlättar "bondfångeri"? :o)

Men jag har aldrig gillat S80, första årgångarna var ju riktiga skitbilar med många kardinalfel.
Sedan har de ju blivit avsevärt bättre, men det krävs ju också om de ska kriga i den här prisgruppen.
Den här är väl främst till för kineser och vi får väl hoppas att den kommer att sälja bra och att åtminstone några delar kan tillverkas i Sverige.

#3 • Uppdaterat: 2012-12-17 12:49
Hackenbush

Jag har testat en S80T5 och den är väl jämförbar med Bmw 540i i prestanda ungefär. Men det är skillnad som natt och dag att köra dessa bilar. I jämförelse är Volvon ofattbart tråkig att köra. S80 har aldrig någotsin varit ett alternativ för mig.

#4 • Uppdaterat: 2012-12-17 12:53
Oomkullrunkelig

MEN så tråkig!
Volvotråk!

#5 • Uppdaterat: 2012-12-17 15:28
quattron

Den måtte väl ändå i så fall vara för den kinesiska marknaden annars börjar man ju undra...

#6 • Uppdaterat: 2012-12-17 16:22
S-E S

Så väl plåten är inpassad! Kolla huven! Amerikanskt 50-tal. Det är nästan så att du kan serva utan att öppna huven.

#7 • Uppdaterat: 2012-12-18 00:28
Roy J

Har ett glas vatten bredvid mig. Känns faktiskt intressantare.

#8 • Uppdaterat: 2012-12-18 08:27
Hackenbush

Måste säga att Roy J senaste kommentar är "spot on" :-)

#9 • Uppdaterat: 2012-12-19 08:57
saabnisse

Det är något underligt med Volvos strategi i Kina.
Om den här S80 är en modell som är avpassad för Kina är det ju ännu underligare att Volvos säljchef Doug Speck anser att Volvo ska koncentrera sig nästa år enbart på två modeller, S60 och XC60.
Detta efter ett katastrofalt dåligt år i Kina där den beräknade uppgången på +50% byttes mot en nedgång på -10% samtidigt som konkurrenterna ökade.
Vore det inte bättre att satsa just på S80 och en efterträdare till "suggan" XC90 om man ska konkurrera i premiumsegmentet?

#a • Uppdaterat: 2012-12-19 09:37
Hackenbush

saabnisse, det kan vara så enkelt att Volvo tjänar mer pengar på att sälja S60 och XC60 och då pushar man för dessa modellerna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.