Nästa artikel
Toyota Auris – rapport från provkörningen
Direktrapport

Toyota Auris – rapport från provkörningen

Publicerad 4 december 2012 (uppdaterad 5 december 2012)
Nya Toyota Auris har vassare framtonig och är trevligare att köra än tidigare. Vi rapporterar från provkörningen.

Vi Bilägares Calle Carlquist befinner sig i trakterna kring Lissabon, Portugal, för att köra den nya upplagan av Toyotas utmanare i Golfklassen.

– Det här är en ny generation som bygger på en modifierad version av bottenplattan från förra Auris. Karossen är rakt igenom ny och ger ett helt annat intryck än förra modellen, säger Calle Carlquist.

– Bland annat är den fem centimeter lägre än tidigare och har en vassare, sportigare framtoning. Det beror på att Toyotas högste chef, Akio Toyoda, har uttalat målsättningen att det inte räcker att Toyotas bilar ska vara tillförlitliga, de ska också ha tilltalande design och vara mer engagerande att köra. Med den här bilen har man försökt komma till rätta med det.

Första intrycket?
– Ja, att de kommit en bit på vägen. Nya Auris är mycket trevligare att köra än tidigare. Toyota har sänkt fjädringen, flyttat ned bilens tyngdpunkt, gjort om styrningen och fått bilen att kränga mindre.

Vilka motorer blir aktuella?
– Motorerna är i grunden samma som tidigare. Jag har kört en 1,6-liters bensinare som fått ny ventilstyrning, en ganska högvarvig motor som kräver mycket gas för att komma till sin rätt. Sedan har jag också kört en tvålitersdiesel som nog inte blir så vanlig i Sverige. Dieselmotorn på 1,4 liter blir förmodligen vanligare men den fanns inte för provkörning vid det här tillfället.

– Sedan har jag också kört Auris Hybrid och den är intressant eftersom Toyota planerar att sälja en tredjedel vardera av bensin-, diesel- och hybridversionerna. Och den här hybridversionen börjar på ett hyfsat pris: 214 900 kronor. Det är konkurrenskraftigt för en hybridbil i den här storleksklassen.

När kommer nya Auris till Sverige?
– Försäljningen börjar i januari och priset för bensinversionen på 1,6 liter är 189 900 kronor. Den billigaste dieseln, med den utrustning som Toyota förväntar sig att folk vill ha, kostar från 195 900 kronor.

Läs provkörningen av nya Toyota Auris i ett kommande nummer av Vi Bilägare.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Auris?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-12-04 14:54
Hackenbush

När det gäller designen så är den inte speciellt utmärkande för bilar i denna klassen. De ser i stort sett likadana ut allihop. Det handlar mest om att välja vad det skall stå på märket i nosen.
Köregenskaperna kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte kört den.

#2 • Uppdaterat: 2012-12-04 15:13
Sture H (ej verifierad)

Konstig, oharmonisk design, precis som konkurrenterna. Och varför inte ta tillbaka namnet Corolla? Tror dock att kvaliten är högt och det är det som gör att folk köper den.

#3 • Uppdaterat: 2012-12-04 15:57
Oomkullrunkelig

Jag tycker att det är en snyggt ritad bil. Men smutssamlaren i handtaget/hålet i bakluckan är däremot idiotisk.

#4 • Uppdaterat: 2012-12-04 21:39
Gäst (ej verifierad)

Ja varför skrotar man inte Auris och tar tillbaka Corolla namnet?

Är det prestige eller är man helt enkelt korkade? Oerhört märkligt och de lär fortsätta tappa försäljning enbart pga av den idiotin. Är som att VW skulle få för sig att ta bort Golf och kalla den Bandy istället. Corolla är ju för bövelen en av de mest sålda modellerna nånsin. (Och ja, jag känner till att den säljs som fyradörrars men när såg man en sådan senast?).

#5 • Uppdaterat: 2012-12-04 22:15
saabnisse

Ja, den är definitivt snyggare än föregångaren och det här är säkert en vettig hybrid också om man ser till priset.
Och jag håller med leifer, den måste väl ses som bästa alternativet eftersom den är automatväxlad.
Man slipper ju också den fullständigt onödiga varvtalsmätaren i hybriden också.

#6 • Uppdaterat: 2012-12-05 09:03
Tobo

Snygg bil som verkar vara prisvärd i hybrid-utförande.

Och ja, Toyota måste vara korkade som inte släpper prestigen och kallar bilen Corolla istället, inarbetat varumärke sedan 46 år tillbaka, som förknippas med kvalitet och tillförlitlighet. Åtskilliga mindre bilintresserade individer förväxlar ständigt Auris, med det snarlika Yaris.

#7 • Uppdaterat: 2012-12-05 09:12
hultarn

Fast Corolla säljs ju i USA, men är det då en helt annan bil?

Tycker också att det verkar enbart dumt att använda Auris, som dessutom intill förväxling låter som Yaris.
Toyota själva hävdar ju gärna att Corolla är väldens mest producerade bil, framför T-Ford och VW-bubblan, men de senare hade ju samma grunddesign (på gott och ont). Varför då ersätta namnet? Dumt.

VW Har gjort en resa med Jetta - Vento - Bora - och nu Jetta igen. De har nog insett poängen i att använda inarbetade namn.

Åter till denna artikel: ser inte C-stolpen väldigt mycket ut som Mazda 3? Ett attraktivt pris på hybriden borde innebära en stor andel sålda.

#8 • Uppdaterat: 2012-12-05 11:41
Tobo

Det verkar bara vara i Europa som bilen kallas Auris. I t.ex. Australien säljs den nya Auris-modellen under namnet Corolla. se följande länk:

http://www.toyota.com.au/corolla?WT.ac=Toyota_GlobalNav_Cars_Corolla

#9 • Uppdaterat: 2012-12-05 15:07
Gäst (ej verifierad)

@Tobo:

Just det. Frågan är väl varför man väljer Auris här i Europa då?

Gissar att man inte tycker att Corolla är tillräckligt "dynamiskt" och förknippas med en äldre kategori ägare. Ett felbeslut förra gången som man nu upprepar en gång till.

Extraordinär dumhet...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.