Nästa artikel
Fiat marknadsförs med bröstreklam
Nyheter

Fiat marknadsförs med bröstreklam

Publicerad 15 maj 2012 (uppdaterad 16 maj 2012)
Tro det eller ej – det här är en reklamfilm för en ny bil. Fiat i Argentina hoppas öka sin försäljning med hjälp av plastikkirurgi.

 

Bröstförstoringar säljer bilar. Så resonerar Fiat i Argentina och reklambyrån som tagit fram den här reklamfilmen, som spelats upp över 300 000 gånger på videosajten Youtube.

Den minutlånga sekvensen visar hur en manlig förare parkerar en ny Fiat Palio varpå kvinnan bredvid säger att hon vill förstora bysten. I en drömliknande scen demonstrerar sedan mannen sin lycka, innan han dyker ned mellan kvinnans bröst.

Filmen avslutas med texten: ”The car for the best time of your life”. Bilen syns bara några sekunder och ingenting avslöjas om dess egenskaper.

Ett närmast obegripligt lågvattenmärke, helt i Silvio Berlusconis anda.

Diskutera: Vad tycker du om reklamfilmen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Roy J
Precis, verkar nästan som FIAT skäms lite för sina produkter, det är ju inte direkt bilen som står i fokus.

#c • Uppdaterat: 2012-05-15 16:06
KaptenOberkommando

Nja, lågvattenmärke vet jag inte ... Fredrik måste som redaktör skriva detta, men jag som läsare - och man - tycker nog lite annordlunda =) Jag är förste man att ställa mig i kö för ett dyk ... för ett dopp ...

Visst, bilen syns inte så mycket men nu när man har sett den här reklamfilmen lär man komma ihåg den som typ "Kommer ni ihåg den där Fiatreklamen med hon den där bruden med tuttarna". Och med 300 000 uppspelningar undrar jag om inte Fiat har lyckats!

Men det finns en annan sida också: Kulturskillnader! Det som kan tyckas vara märkligt här uppe i präktiga Europa (även om vi är rätt syndiga av oss =)) är helt naturligt i Sydamerika. I Argentina törs jag lova att inte många förstår varför folk här uppe på jordklotet "förfasas" över denna film. Jag tror att vi tröga och fisförnäma nordbor skulle må bra av att bo på sydligare nejder ett par år.

Tja, jag säger bara: Snyggt, Fiat!

#d • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Visst blir reklamen omtalad men jag tror inte FIAT säljer mer bilar för det. Som Kapten säger, det är lätt att förfasas över reklamfilmen här uppe, men man ska komma ihåg att bara för något årtionde sedan var det fullt legitimt att i Sverige ha halvnakna tjejer i allt från bil till tandkrämsreklam.

#e • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

@ Roy: Pk-iter= politiskt korrekta. Inte min favoritkategori direkt...

#f • Uppdaterat: 2012-05-16 08:40
Mistro

Blir bara irriterad på upplägget i den här videon ...men det är väl bara att vänja sig vid hur snedvridet allt är idag?
Handlade reklamen om Fiat? ...missade det!

#g • Uppdaterat: 2012-05-16 10:00
KaptenOberkommando

Mistro, det är inget som "snedvridet"! Det är bara det att vi är i en annan världsdel där kultur och annat gör en sådan här film helt naturlig. Titta på damerna i karnevalen i Rio och jämför det med en svensk ökenbrud. Där nere är tjejer tjejer och killar killar. Det "snedvridna", Mistro, i det här fallet ligger hos oss som inte kan tänka oss ut ur vår präktighetsram.

#h • Uppdaterat: 2012-05-16 11:25
Raphael

Det är en reklamfilm för en kundkrets i Argentina, inte för en svensk publik.
Själv tycker jag att den lilla snutten mer driver med killen på ett lite humoristiskt sätt, därför att han framställs som löjlig.

#i • Uppdaterat: 2012-05-16 12:07
Mistro

"Kapten": min kommentar var en liten del i ett mycket större sammanhang som vi redan ser allt för mycket utav överallt.
Mannen förväntas att uppskatta allt detta som kvinnor utsätter sig för genom helkroppsvaxning,smink för enorma summor,operationer på kroppens alla delar,självsvält, o.s.v
Samtidigt pratar vi om ett jämställt samhälle!?

För mig blir detta i sitt absurdum bara äckligt och det förvånar mig väldigt mycket att det hela beskrivs som helt normalt.
Kvinnan och mannen kunde helt enkelt representerat vilket par som helst och det är här som jag anser att det är snedvridet,då knappast alla män ser silliconet som någon frälsning för själen.
Hur reklamen var tänkt att vara rolig,erotisk eller på annat vis tänkt att representera Fiat är för mig en gåta.

Ser det bara som en kränkning mot både kvinnor och män.

#j • Uppdaterat: 2012-05-16 15:55
Roy J

Jag förstår faktiskt Mistros reaktion fullständigt.
Min egen kommentar var inte så fördjupande, men nog tänkte jag tanken om detta med silikonimplantaten - även om filmen låter kvinnan resonera självständigt, så kan man ändå fråga sig hur självständigt det är. Varför över huvud taget vilja pula in stoppning i kroppen? För vem gör hon det egentligen?

Den reklamfilmen som Prestigelös länk leder till är avsevärt bättre. Den är sensuell med lätt omvända förtecken. Här är det kvinnan som har makten.
Kopplingen till bilen är däremot fortfarande svår att förstå.

Kapten, din uppfattning om män och kvinnor känns lite mossig. Eller kanske ändå inte. För vad som verkar vara OK med Rio-karnevalerna är att människor tillåts exponera sig hur de än ser ut och oavsett vilka sexuella preferenser de har.

Jag uppskattar verkligen vackra kvinnor - inte tu tal om den saken - men jag uppskattar också andra egenskaper. Kanske till och med mer.
Utan tvekan kan jag (fortfarande) falla i farstun för en läcker brud, men det är kanske inte henne jag skulle älska.

#k • Uppdaterat: 2012-05-16 17:24
KaptenOberkommando

Filmen börjar faktiskt med Fiat OCH slutar - faktiskt - med Fiat. Dessutom avslutas filmen med sloganen "THE CAR FOR THE BEST TIME OF YOUR LIFE". Nog går budskapet hem hos mig i alla fall att det är en Fiat filmen handlar om och att man med filmen vill säga att du får det kanon med en Fiat. Hade det varit i Sverige hade man visat bilen på en sketen väg i Norrland, hur en snorig (sosse)unge sitter bra i baksätet, hur fint den klarar två ICA-kassar etc. Så j-vla dödens tråkigt!

Mistro, jag vill inte stöta mig med dig, men du visar tydliga tendenser att ingå i den skara svenskar som överreagerar på vad som i andra delar av världen ses som rätt ok. Jag vänder mig starkt emot att vi präktiga svenskar ska sitta här uppe med Diskrimineringsombudsman och hela köret och sätta oss till doms över vad som (antagligen) uppfattas som helt normalt i andra delar av världen. Det som möjligen skulle vara intressant i sammanhanget är att få veta hur argentinarna själva ser på filmen. Jag har svårt att tro att den väcker särskilt mycket moralpredikan och uppståndelse där.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.