Nästa artikel
Spyker i miljonvinst efter konkurs
Nyheter

Spyker i miljonvinst efter konkurs

Publicerad 2 maj 2012 (uppdaterad 4 maj 2012)
I Saabs konkursbo fattas över 9 miljarder kr. Men Saabs förra ägare, Spyker, går med 140 miljoner kr i vinst tack vare konkursen.

Från att ha hetat Swedish Automobile (Swan) under tiden som bolaget ägde Saab har holländska Spyker nyligen tagit tillbaka sitt gamla namn. Trots Saabs konkurs där över nio miljarder kronor fattas och många fordringsägare inte får tillbaka någonting försöker vd Victor Muller hålla liv i biltillverkaren Spyker, och nu redovisar Spyker vinst för första gången på många år – drygt 140 miljoner kronor 2011.

Spykers skulder har minskat bland annat genom ett avtal med dotterbolaget Saab Great Britain. Victor Mullers förklaring till vinsten är att General Motors preferensaktier i Saab tidigare bokfördes som skulder, och genom Saabs konkurs är dessa skulder nu borta.

Diskutera: Vad tycker du om Spykers vinst?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-05-02 15:20
Tjalle

Förvånad? Någon?

Det har för mig, redan från början, varit uppenbart att:
-Mullers "kärlek" till SAAB var spelad - det finns en uppgift att Antonov tipsade M om SAAB - A, däremot hade en 9000 AERO redan 1997.
-Muller omtanke om SAAB-anställda var spelad - varför annars "stoppa undan" c:a 400 miljoner?

Det är mycket som talar för att det hade varit bättre för SAAB om GM fått ta ansvaret för en konkurs för tre år sedan - leverantörer och Svenska Staten hade definitivt sparat pengar - dom/ vi har fått betala en stor del av Mullers äventyr.

#2 • Uppdaterat: 2012-05-02 17:09
Hackenbush

Muller är smart, det är så man blir rik på affärer.

#3 • Uppdaterat: 2012-05-02 18:40
keoh

Bra att Spyker gör vinst. Finns.ingen anledning att de ska bli lidande. Ansvaret för SAABs konkurs ligger främst hos GM och till viss del på de anställda samt vår regering.
Skandal att ett teknikledande företag kan kursa i Sverige!

#4 • Uppdaterat: 2012-05-02 18:47
Raphael

Vilka tramsiga påståenden som görs i den här tråden. Müller jobbade häcken av sig, och han gjorde det av passion. Det är klart han gjorde det för att han ville se Saab som framgångsrik. Han har jobbat nästan dygnet runt i ett par års tid för Saab. Saab har inneburit en kraftig ansträgning på Müllers privata ekonomi och på hans Spykers ekonomi. Müller personligen har inte tjänat några pengar på Saab, han har förlorat pengar. Den som har tjänat mest pengar på Saab är konkursförvaltaren. Däremot så har Spyker trimmat sin kostym och nu när de inte längre har Saab som ett svart hål utan botten att pumpa pengar i så räcker kostymen till för Spyker själva. 120 miljoner är fikapengar i bilvärlden, men det är ju inget som kommer Müller till del personligen. Saab uppvisar en miljardförlust, Volvo uppvisar en miljardvinst. Bilvärlden handlar om enormt mycket pengar, och Spyker har inte haft de finansiella resurserna för att få igång en bra biltillverkning - det var ju meningen att Antonov skulle stå för det men det gick ju inte. Kineser har pumpat in hundratals miljoner i Saab, vilket Müller ordnade (ja, i Saab, inte i Spyker) men det räckte inte. Att Müller skulle bli rik på Saab är bara trams. Han försökte stoppa in 30 miljoner Euro i Saab (1 Euro = ca 10 SEK) men europeiska investeringsbanken godkände inte den lösningen. Och anledningen till att Müller till slut kastade in handduken var GM:s totalvägran att deala med sin teknik. Müller hade en långsiktig finansiering klar med kineserna, men GM sade nej eftersom GM äger tekniken som Saab använder. Hade GM sagt ja så hade Saab funnits kvar idag.

Nej, man jobbar inte häcken av sig dygnet runt 7 dagar i veckan och försöker fixa finansiering till ett dödsdömt företag, bara för att "spela" något... Man gör det för att man har en vision, för att man tror något. Müller försökte, och det ska han ha all ära i. Han försökte mer än någon annan, men utan GM:s välvilja så gick det inte. Att skylla Saabs konkurs på Müller, det är fel.

Har man logik i huvudet förstår man att när företag X inte längre behöver pumpa in pengar i företag Y, så får företag X bättre ekonomi. Det var inte Spyker som gick i konkurs, utan det var Saab. Spyker är inte samma bolag som Saab och har inte varit samma bolag som Saab.

#5 • Uppdaterat: 2012-05-02 18:56
Henr1k

Att svenska staten skulle förlorat pengar på Muller-äventyret har jag mycket svårt att se, går inte nästan hälften av lönekostnaderna för ett företag till skatter? Var inte lönekostnaderna över 100 mkr i månaden? Ta den summan gånger 24 månader och se.

Ang de här preferensaktierna så är jag lite besviken över journalisterna i Sverige. Jag har för mig att GM behöll preferensaktier för ca 370 miljoner dollar i Saab. Jag minns tydligt att dessa belastade Swedish Automobiles bokslut 2011. Då låter det ju rimligt att Spykers resultat ökar med samma summa då de blir av med Saab och dessa aktier. Men kan någon analysera detta? 370 miljoner dollar blir ju närmare 2 miljarder sek, var det så mycket som belastade resultatet 2011?

#6 • Uppdaterat: 2012-05-02 21:58
Audi A5 SB

Efter att ha läst bokslutet (132 sidor) kan man utläsa följande (alla siffror i svenska kronor och årtal inom parentes avser 2010):

Inkomsten (bilförsäljningen) generade 14 miljoner (30 miljoner). Ja, det stämmer, miljoner inte miljarder.

Rörelseresultatet var -350 miljoner (-700 miljoner)

Bokföringstekniskt genererade Saab Auto:s konkurs +500 miljoner (-1.300 miljoner). Detta p.g.a. att kostnaden för preferensaktierna till GM försvann. Jag vill påpeka att denna kostnad alternativt pluspost inte innehåller några flöden av pengar in eller ut i Spyker. En rent bokföringsteknisk historia, som sagt.

Att inte hela värdet återförs (jämfört med 2010) beror bl.a. på värdet på Spykers aktier. Därav följer att inte hela GM:s lån (370 MUSD) bokfördes som en kostnad 2010 utan "bara" 1,3 miljarder.

Nu finns det en massa jämförelsestörande poster i bokslutet, som gör en analys svår. Även sättet att ställa upp bokföringen skiljer från den svenska modellen och det gör det inte heller lättare att läsa mellan raderna.

Om VM har skott sig på ett diskutabelt eller till och med olagligt sätt på Saab Auto under 2011, kan jag inte läsa ut ur bokslutet. Därmed inte sagt att jag inte tror det. Jag är t.o.m. övertygad att så är fallet. Men i så fall kommer det fram först under nästa år.

Några oegentligheter kan jag i alla fall hitta i bokslutet.

#7 • Uppdaterat: 2012-05-02 22:32
Audi A5 SB

Det fattas ett "inte" i min sista mening i förra inlägget. Jag har febrilt letat efter redigeringsfunktionen, men den borta.

Edit: Nu fanns den igen, men bara då under detta inlägg. Någon som vet vad det beror på? Timeout?

#8 • Uppdaterat: 2012-05-03 02:19
Roy J

Som många energiska företagsledare är det inte omöjligt att muller har ADHD, för energisk har han då sannerligen varit - som den värsta Duracell-kanin. Min misstänksamhet i början förbyttes till en viss beundran - hur orkade karln? Han gav ju aldrig upp.
Tjalles tolkning får nog stå för honom. Själv håller jag i stort sett med Raphael. Inte heller Audi A5 SB:s noggrant nedlagda möda motsäger detta.
Att Muller satsade på Saab visas ju även av namnbytet.

Tjalle, de där undanstoppade 400 miljonerna - har jag missat något?

Som Audi A5 SB konstaterar, så har de här preferensaktierna inget realiserbart värde.

#9 • Uppdaterat: 2012-05-03 16:16
Henr1k

Tack Sportback, det var ungefär vad jag misstänkte. Tänk om man kunde få sådan info ifrån våra affärstidningar, men det tar väl för lång tid för dem att läsa så många sidor själv :-)

#a • Uppdaterat: 2012-05-08 21:36
Grefve Uno Wittens (ej verifierad)

40 miljarder euro!!!! 700 000 Sek! vem fan bryr sig om reksdaler? än ärrrrrrrrrrrooooooooooooo inte ölen slut!!!!!!!!!!! budwejser!!!! JAPANSK PREMIUM QVALITTY!!!!!!!!!1

La allalal la la la i never give it up lalalal la na na na la la!!!!!!!!!!!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.