Nästa artikel
Honda testar teknik mot trafikstockningar
Nyheter

Honda testar teknik mot trafikstockningar

Publicerad 27 april 2012 (uppdaterad 27 april 2012)
Honda har utvecklat ett nytt system som ska förebygga trafikstockningar. Vid ett test kunde en bilkös genomsnittshastighet höjas med 23 procent.

Honda Motor Company har tillsammans med forskningscentret vid universitetet i Tokyo utvecklat ett hjälpsystem som de kallar "congestion minimizer system", vilket ska kunna upptäcka risker för trafikköbildning och motverka dem innan köerna uppstår.

Honda tror att en enskild bil kan påverka hela den bakomvarande trafikens körmönster och vara avgörande då en trafikstockning bildas. Den nyutvecklade tekniken kan monteras i en bil och ska utifrån bilens körmönster med accelerationer och inbromsningar avgöra om bilen utgör en risk för att bilda en trafikstockning.

Istället för att föraren varnas för att kunna undvika en redan befintlig trafikkö ska alltså föraren själv kunna bidra till att en trafikkö inte uppstår. Föraren får information bland annat via en display som visar olika färger beroende på vad systemet uppfattar, och uppmuntras att köra på ett visst sätt för att bakomvarande fordon ska påverkas så lite som möjligt, och att risken för köer därmed ska minimeras.

Förutom att påkörningarna bakifrån ska kunna minskas är tanken att trafiken ska flöda bättre med mindre utsläpp som följd. Ett test har genomförts där man ska ha kommmit fram till att genomsnittshastigheten ökade med uppskattningsvis 23 procent samtidigt som bränsleförbrukningen minskade med cirka 8 procent hos bilen med tekniken samt  hos efterföljande fordon.

Honda har som mål att införa tekniken på marknaden i framtiden och kommer att genomföra de första testen på allmän väg i Italien och Indonesien i maj och juli i år.

Diskutera: Vad tycker du om Hondas system mot trafikstockningar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-04-27 10:51
Roy J

De som verkligen behöver bry sig lär väl ändå inte bry sig.
Samspel är svårt i vårt egotrippade samhälle.

#2 • Uppdaterat: 2012-04-27 10:58
Hackenbush

Så då skall 80-årige "nisse" dra på för att inte vara en bromskloss och "racerragge" skall sakta in för att det skall bli ett jämnare flyt?
Hur realistiskt är detta?
I ett idealiskt samhälle med ett stort likatänkande skulle detta kunna fungera men var hittar man ett sånt samhälle?

#3 • Uppdaterat: 2012-04-27 13:09
saabnisse

Påminner mycket om den kommunistiska grundtanken där alla saka vara jämlika.
utom naturligtvis ett styrande toppskikt som ska vara mer jämlika.
Det här verkar lika huvudlöst som Trafikverkets forskning som visade att det sker mer olyckor på starkt trafikerade vägar!

#4 • Uppdaterat: 2012-04-27 16:30
Roy J

Mja, saabnisse, det där är knappast den kommunistiska grundtanken, utan George Orwells fyndigt formulerade uppfattning om densamma - och det är väl dessvärre så systemet tillämpats i praktien.
Annars är grundtanken ganska vacker, om man sätter sig in i den, men lika utopisk som Shangri-La.
För övrigt, har verkligen Trafikverket gjort ensån undersökning?

#5 • Uppdaterat: 2012-05-01 15:43
Hackenbush

Ja simon!
Och i Asien kan detta möjligen fungera (tror inte på det riktigt).
Men i Sverige skulle det bli kaos eftersom de flesta bilförare i Sverige (inte alla) tycks tro att de äger vägarna och vill ha sina egna trafikregler.

#6 • Uppdaterat: 2012-05-01 16:50
Hackenbush

Precis simon!
Och de som tycker att de är allra bäst bilförare idag är väl de som slutat använda blinkers.

#7 • Uppdaterat: 2012-05-03 02:31
Roy J

Jag tänkte lite i samma spår som Simon.
Det är bara att titta i Tokyo. Det verkar som att alla tar någon sorts kollektivt ansvar. Kanske är "vårt" vanligare än "mitt", vilket sannerligen inte längre gäller i vårt land.
Att ha mycket övertid är lite statusbetonat och anställda identifierar sig starkt med sitt företag. Lite som i Sverige en bit in på 60-talet. LM-anställda hade en speciell samhörighet och SJ-anställda bar sin uniform med stolthet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.