Nästa artikel
Renault inför ny skrotningspremie
Nyheter

Renault inför ny skrotningspremie

Publicerad 28 juni 2011 (uppdaterad 29 juni 2011)
Skrota bilen, köp en ny Renault och få 30 000 kronor. Nu inför Renault en ny skrotningspremie som gäller under sommaren.

Till skillnad från flera andra europeiska länder införde Sverige ingen skrotningspremie i spåren av finanskrisen. Istället tog Renault saken i egna händer och erbjöd under 2009 en egen premie till kunder som köpte en ny bil och skrotade sin gamla.

Nu är kampanjen tillbaka och den här gången uppgår premien till 30 000 kronor. Villkoret är att bilen som skrotas måste vara tio år eller äldre.

Karin Karlsson, informationschef på Renault Nordic, säger att den förra kampanjen var lyckosam med totalt 2 000 skrotade bilar under en period på nio månader.

– Vi tycker att det här en bra typ av kampanj, att vi kan göra något gott för miljön och samtidigt få ut säkrare bilar på vägarna, säger hon till Vi Bilägare.

Kampanjen sträcker sig från 22 juni till 31 augusti och gäller modellerna Clio, Mégane och Scénic.

Diskutera: Vad tycker du om Renaults skrotningspremie?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2011-06-28 20:08
quattron

Verkar ju bra men är det nån som undrar hur Renault ska ta igen dessa pengar? De sysslar ju inte med välgörenhet, precis som alla andra företag, och 30000 minus en skrotbil är inget som något bilföretag har råd att lämna som rabatt. Jag fattar det inte.. Kanske därför servicekostnaderna och andrahandsvärdet är som dom är? Givetvis är det sponsrat av tillverkaren men jag får ändå inte ihop ekvationen. Men många nappar säkert på kroken.

#c • Uppdaterat: 2011-06-28 20:43
Raphael

Renault köper sig marknad. Plus att de slipper en inbytesbil som annars riskerar att stå länge hos handlaren innan den blir såld, och därmed kostar massa pengar. Nu går inbytet direkt till skroten.

Köper man en bil utan inbyte så får man bättre rabatt än om man har inbyte, för inbytet kostar för bilfirman.

#d • Uppdaterat: 2011-06-28 22:14
quattron

Jovisst, det är klart att Renault köper sig marknadsandelar på detta sätt men den som får betala detta är bilägarna med höga driftskostnader och låga andrahandsvärde. Någon gång under bilens livslängd får detta betalas men det är självklart lätt att förblindas. Att inte konkurrenterna gör likadant beror förmodligen på att de inte behöver det, jag tror t.ex. aldrig att Toyota skulle göra det, vilket alla de som säljer sina Yarisar och Aurisar och får bra betalt tackar för. Sen tycker jag många Renaulter är trevliga bilar men det är en helt annan sak.

#e • Uppdaterat: 2011-06-29 09:58
murphy

Vet någon franska bilarnas marknadsandeler i USA ?

#f • Uppdaterat: 2011-06-29 10:49
amoC

Bilförsäljning gör man inga stora pengar på, vinsten ligger i eftermarknaden. Saab Parts AB går t.ex. med vinst.

#g • Uppdaterat: 2011-06-29 13:09
Sailfast

Man kan ju alltid pruta lite på en ny bil så det blir ju knappast 30 000:- rabatt i praktiken eftersom kunderna som nappar på detta erbjudande naturligtvis får rabatten dragen på listpriset. Sedan är väl alltid inbytesbilarna värda några kronor åtminstone. Ju billigare bil man köper desto bättre är dock rabatten, men för bilar över 300k så är det knappast fantastiskt.

#h • Uppdaterat: 2011-06-30 10:09
Mistro

Det "fantastiska" är förståss att detta erbjudande gäller på redan billiga bilar: Clio,Megane och Scenic.
Priset på Clion blir än mer oslagbart än tidigare. ( även om man nu en bra stund har kört med en miljörabatt på 20.000kr)
Man hade även en rabatt på Scenic på 30.000kr som gällde lagerbilar om jag minns rätt.
Har själv ingen gammal bil att byta in annars hade det blivit en ny storebror till Clion på uppfarten också.

#i • Uppdaterat: 2011-06-30 18:13
Västgöten

@mistro: Jag hade också beställt en ny om jag hade haft en skrotbil. Hjälper tyvärr inte att jag har ägt och skrotat alldeles för många gamla bilar under mina år som bilägare, just nu har jag ingen och kan därmed inte utnyttja erbjudandet. Tråkigt.

#j • Uppdaterat: 2011-07-03 16:08
PREVIA

Begagnade Toyotabilar säljs till Afrikanska länder då dom är lätta att underhålla och prisvärda sägs det av våra journalister. Inga Franska bilar säljs i USA, pengarna från Franska statens räcker kanske inte till att subventionera Franska biltillverkares bilförsäljning i hela världen. Andra biltillverkare gör bättre produkter, och i USA har man längre garantier på nya bilar än i Europa vilket inte gynnar bilmärken med många fel och brister, och som dessutom har Franska bilar ofta dieselmotorer som inte klarar avgaskraven i USA. Går det inte att övertala någon mot en mindre ersättning att offra sin bil och köpa nya bilen som du sedan övertar efter köpet. Då får säljaren av skrotbilen lite bättre betalt för sin nästan skrotfärdiga bil och bägge blir nöjda om garantierna för nya bilen följer köparen förstås.

#k • Uppdaterat: 2012-01-15 13:31
bultskalle

Var på returbilen i Kristianstad. Där stod en skrotad Renalt Megane årsmodell 2001, 1.4 16V med 8081 mil på mätaren , helt intakt välutrustad fullservad med bla a/c. Den hade körts till skroten bara för att ägaren gått och köpt en ny Renault och de krävde skrotintyg. Bilen hade förmodligen kunnat säljas för mer än 30000 på annons istället för att skrotas. Eller kunde den ha getts bort till nån behövande, varför inte någon handikappad? Det är ett fördärv att kasta bort bra grejer för att renault ska utarma naturtillgångarna och tillverka en bil till helt i onödan.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.