Nästa artikel
Här är finalisterna i Årets Bil 2012
Nyheter

Här är finalisterna i Årets Bil 2012

Publicerad 9 januari 2012 (uppdaterad 10 januari 2012)
Vi Bilägare kan som en av arrangörerna nu avslöja vilka sju bilar som gått till final i prestigefyllda Årets Bil 2012.

Juryn har genomfört det första sållningsarbetet och 35 bilar har nu blivit sju. Citroën DS 5, Fiat Panda, Ford Focus, Range Rover Evoque, Volkswagen Up, Toyota Yaris eller Opel Ampera kommer att ta hem den prestigefyllda titeln som Årets Bil 2012.

För att vara med och tävla om utmärkelsen måste bilmodellen ha presenterats under 2011 och vara helt ny eller ha genomgått en väsentlig uppdatering. Juryn tar bland annat hänsyn till ny teknik, design, säkerhet, konstruktionslösningar och om man får valuta för pengarna.

Sista tester
Nu väntar ytterligare ett antal körtimmar för jurymedlemmarna när de sju finalisterna ska bli en vinnare. Samtliga finalister ska köras på en testbana i Frankrike innan vinnaren presenteras på bilsalongen i Genève den 5 mars.

Juryn i Årets Bil 2012 består av 59 motorjournalister som kommer från 23 länder i Europa. Från Vi Bilägare deltar Marianne Sterner. Tävlingen arrangeras av sju av Europas ledande motortidningar, däribland Vi Bilägare.

Diskutera: Vilken modell tycker du ska vinna Årets Bil 2012?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2012-01-10 07:54
hultarn

elanen: italienska skämtbilar eller inte, de har sålt i stora mängder och måste ju därmed vara vettiga.
T.ex. 126 - 4,7 miljoner, 127 - 3,8 miljoner, Punto - 6,8 miljoner, Uno - 9,1 miljoner....
Att välja Porsche 928 till årets bil är ju däremot helt galet, inget för gemene man precis.

#w • Uppdaterat: 2012-01-10 08:27
Swenssons

Årets bil blir antingen VW eller Opel Ampera.

#x • Uppdaterat: 2012-01-10 09:11
Raphael

Årets bil handlar mycket om ekonomiskt förnuftiga folkbilar för vanligt folk (därför vinner normalt inte dyra lyxbilar), till detta någon form av innovation, något nyskapande. Fiat har vunnit flera gånger därför att Fiat gör just förnuftiga folkbilar för vanliga människor och de har även lanserat många innovationer genom åren. Fiat Uno var första bilen i småbilsklassen som byggdes på höjden och därmed lanserade Giugiaros praktiska one-box koncept. En kompakt och högbyggd småbil som var mycket rymlig för sin tid och innovativ i designen. Tipon fortsatte detta koncept in i den så kallade Golf-klassen och var den rymligaste bilen för sin tid, en slags blandning mellan halvkombi och kombi i formerna. Bravo/Brava gjorde Golf-klassen snygg och Pandan (Panda II) var unik på så sätt att den var en ovanligt rymlig liten bil och dessutom med fyra dörrar. Nu när Panda III kommer så fortsätter den detta koncept ett steg ytterligare. Prisnivåer som VW Up men betydligt rymligare, roligare, komfortablare och vettigare bil, och dessutom med innovativa motorlösningar. 500:an var en ovanligt säker småbil när den lanserades, minst i klassen men fullutrustad säkerhetsmässigt och satte en ny ribba för konkurrenterna att matcha.

#y • Uppdaterat: 2012-01-10 09:46
Hälsingen

Roj J m.fl=

Evoque är ju faktiskt nyskapande då det är en relativt sett miljövänlig bil= 1. ganska låg förbrukning, 2. tillverkad av miljövänliga material (bl.a. är inredningen gjord av gamla PET-flaskor och 3. så är samtliga L-R/R-R bilar KLIMATKOMPENSERADE de första 7.500 milen. Evoque är alltså koldioxidneutral i 7.500 mil.................. Allt detta i en bil med het design och goda terrängegenskaper. Detta talar för Evoque!

#z • Uppdaterat: 2012-01-10 10:10
Focus

Endast att den säljer bra gör inte att den förtjänar epitetet Årets bil. Att olika Fiat sålt bra kan förklaras med att Fiat har legat i topp i Europa-ligan i många år. Jag har haft en hel del Fiat , mest av ekonomiska skäl, och har trivts bra med dem men jag anser inte att de försvarar titeln Årets bil. I övrigt verkat folk ganska lättpåverkade av motorjournalisternas bedömningar.

#110 • Uppdaterat: 2012-01-10 10:13
Pender

Roger, om du ägt en bil med mittinstrument, så hade du ev. förstått vitsen. Numera är rattar så tjocka, så, särsklit om det vrids lite på densamma, så skyms en del av instrumenten. Men på många bilar så skyms en del av instrumenteringen redan vid hjulen rakt fram. Olika mycket, beroende på vilken kroppsgeometri och -längd föraren har.
Roy, du har rätt i att om man håller båda händer ovanpå ratten, så skyms instrumenten extra mycket. Men det är en annan historia.
Synvinkeln mellan vägbana och instrument är en viktig säkerhetsaspekt. Den är oftast mindre till mittplacerat. Ytterligare en fördel med mittplacerat, är att instrumentbrädan framför föraren ofta blir lägre. Ger bättre sikt för korta förare. Dessutom är det bra att fler i bilen, kan kontrollera fartglada förare. (På gamla tiders bilar, med stor och spinkig ratt, kan det duga bra med instrumenten där bakom.)
Viktigaste signalen, som talar för mittplacerat, är att de flesta som provat en tid, föredrar det. Men som majoriteten av de som skapar biltrender är konservativa, så lär vi inte se nån märkbar förändring framöver.

#111 • Uppdaterat: 2012-01-10 10:26
Pender

PS. Många Yaris-ägare i bytestankar kommer nog att snegla på nya Lancia Ypsilon (mittinstrument.) Frågan är hur många som vågar chansa på ett så osäkert kort (ifråga om 2:a-handsvärde.)

#112 • Uppdaterat: 2012-01-10 11:19
hultarn

Visst skymmer ratten ofta instrumenten, mindre och fetare rattar i kombination med korkad design där hastighetsmätare och varvräknare sätts allt längre isär, för med sig att man har svårt att se mätarna bakom ratten.

Jag ifrågasätter återigen behovet av varvräknare, heder till de (få) tillverkare som sätter farten i centrum!

Sedan när det gäller årets bil, så har jag flera gånger frågat vilken bil som istället skulle vunnit, men aldrig fått något svar. Undrar varför?
Vilken bil skulle ha vunnit istället för t.ex. Fiat Uno?

Att den bil som valts till årets bil säljer bra beror väl inte enbart på vad journalisterna säger? Bilarna tillverkas ju under många år (Uno hade premiär 1984 och tillverkas än..), skulle tro att de flesta har glömt bort dvad journalisterna sagt när det gått 5-10 år...
En bil som är omtyckt och köps av många måste väl vara en vettig bil?

Är inget fan av centralinstrument även om jag har det på min lilla bil. Det funkar, men jag tycker man flyttar blicken onödigt långt åt sidan.

#113 • Uppdaterat: 2012-01-10 14:31
Focus

Det är ju bara att kolla genom listan för vilka som blivit årets bil genom åren för att konstatera vilka stolpskott det förekommit.

#114 • Uppdaterat: 2012-01-10 14:34
hultarn

Focus: som vilka då? Och vilka borde ha vunnit istället?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.