Nästa artikel
Här är finalisterna i Årets Bil 2012
Nyheter

Här är finalisterna i Årets Bil 2012

Publicerad 9 januari 2012 (uppdaterad 10 januari 2012)
Vi Bilägare kan som en av arrangörerna nu avslöja vilka sju bilar som gått till final i prestigefyllda Årets Bil 2012.

Juryn har genomfört det första sållningsarbetet och 35 bilar har nu blivit sju. Citroën DS 5, Fiat Panda, Ford Focus, Range Rover Evoque, Volkswagen Up, Toyota Yaris eller Opel Ampera kommer att ta hem den prestigefyllda titeln som Årets Bil 2012.

För att vara med och tävla om utmärkelsen måste bilmodellen ha presenterats under 2011 och vara helt ny eller ha genomgått en väsentlig uppdatering. Juryn tar bland annat hänsyn till ny teknik, design, säkerhet, konstruktionslösningar och om man får valuta för pengarna.

Sista tester
Nu väntar ytterligare ett antal körtimmar för jurymedlemmarna när de sju finalisterna ska bli en vinnare. Samtliga finalister ska köras på en testbana i Frankrike innan vinnaren presenteras på bilsalongen i Genève den 5 mars.

Juryn i Årets Bil 2012 består av 59 motorjournalister som kommer från 23 länder i Europa. Från Vi Bilägare deltar Marianne Sterner. Tävlingen arrangeras av sju av Europas ledande motortidningar, däribland Vi Bilägare.

Diskutera: Vilken modell tycker du ska vinna Årets Bil 2012?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2012-01-09 16:43
elanen

Årets bil är ett stort skämt. Dom bästa och smartaste bilarna vinner aldrig.
Maffian segrar generellt varje år.
Bara att läsa vilka bilar som vunnit genom åren.

#m • Uppdaterat: 2012-01-09 17:17
hultarn

elanen: läs mitt inlägg längre ner, skrivet
2012-01-09, 10:19
;-)

#n • Uppdaterat: 2012-01-09 17:40
Focus

Inte alla år har årets bil blivit en flopp, men alltför många för att det ska vara en större merit.

#o • Uppdaterat: 2012-01-09 17:54
hultarn

Focus: och nu menar du...?
De flesta åren har väl bilarna varit storsäljare, med andra ord rätt för marknaden?

#p • Uppdaterat: 2012-01-09 20:05
Mistro

Nu var jag ju bara ironisk i mitt inlägg,..men jag anser att Freelander utav senare modell är en fin bil men till likhet med andra bilar i storleken så är den inte billig att äga...Framkomlighet är bilens främsta argument.
Evoque är säkert inte sämre men jag förstår inte uppståndelsen runt omkring den. ( i den här tiden då så mycket fokus ligger på miljöbilar )

Kommer ju som vanligt ändå att följa detta test trots att jag har mina åsikter om hur man blandat bilarna ( i vanlig ordning )
Blir kul att se hur man klarar av att inte jämföra Päron med Äpplen under den här omgången.

#q • Uppdaterat: 2012-01-09 20:52
Pender

Apropå Yaris. Till Thommys kommentar vill jag utvidga "samma trötta och törstiga motor". Plus att man gömt instrumenten bakom ratten. Det sista en eftergift åt gnälliga motorjournalister. (För egen del har jag bytt till en Scenic. Med instrument placerade som på gamla Yaris. Nu finns väl bara nya Ypsilon med mitt-instrument bland småbilar?
Ovanstående skrivet av en sann Toyota-vän. Köper dock ej modeller som kryper baklänges in i framtiden.

#r • Uppdaterat: 2012-01-09 21:34
Roger Skagerström

Aldrig förstått det där med mittplacerade instrument. Meningen är väl att det är den som kör som ska prioriteras när det gäller att se hastighet etc. Inte dom i baksätet? Kört Citroën med mittplacerad instrumentering och det kändes bara distraherande.

#s • Uppdaterat: 2012-01-09 21:41
elanen

Hultarn, ja såg ditt inlägg. Ja du har helt rätt där. Har studerat dessa årets bil under lång tid. Ett tydligt tecken är dessa Itaienska skämtbilar som blivit valda.
Fiat 124,128,127. Fiat Uno, Fiat Tipo, Fiat Punto, Fiat Brava/Bravo, Fiat Panda, och Fiat 500. Fiat 500 var väl den som möjligtvis kan klara att bli årets bil.
Annars är det rena mutor och maffia fasoner som tagit fram dom till första plats.
Det har ju blivit bättre på senare år. Men vissa bilar undrar man ju hur dom fått till det.
Efter några år visar många på att vara sämsta bilar som funnits.

#t • Uppdaterat: 2012-01-09 22:07
Thommys

Tacka vet jag 1974. En fet Mercedes S-klass 450 med V8 som blev årets bil. Det var tider det. Det vore på tiden igen. Det ska vara så förbenat politiskt korrekt i dag att det blir tråkigt. Nästa år kommer en ny S-klass, med mycket ny säkerhetsutrustning.

Dess utom kunde Vi Bilägare testa en S-klass, som ni gjorde förr. 280 S, W126, var så överlägsen att Volvo 264 GLE egentligen inte gick att jämföra med den.

#u • Uppdaterat: 2012-01-10 02:44
Roy J

När jag körde Yaris så reflekterade jag endast som hastigast över att det ju var i den här bilen som instrumenten satt i mitten. Lustigt nog så irriterade jag mig inte på det, vilket jag tidigare antagit att jag skulle göra.
Men någon fördel är det knappast.
Jag undrar vad Pender har för rattfattning...
Bilen som sådan är faktiskt ganska lagom för många, den nya är förbättrad om än inte något nytt, men knappast någon Årets Bil.

Evoque är en utmärkt bil för dem som verkligen har behov och möjlighet att köra i terrängen - och det är ju inte så många, när vi flesta klararar oss alldeles utmärkt till och med utan fyrhjulsdrift.
Dessutom krävs en skaplig inkomst.
Vinner inte.

Som någon skrev, så är Up speciell endast genom att vara liten - och det är ju faktiskt inte så speciellt det heller - särskilt inte historiskt sett.
Vinner inte heller.

Panda är en bil som i många stycken konkurrerar med Yaris och den är väl billigare, också.
Kan vinna inte bara för att det är en Fiat.

Focus är en riktigt bra kompromiss, i synnerhet som de tydligen äntligen gjort något åt det dånande vägljudet (inte minst i baksätet).
Ska man betygsätta bilen som bäst passar alla (även föraren), så borde den ligga bra till.

DS 5 är för dem som gillar det udda, det personliga och bortser helt ifrån att det gått ut över en del praktiska egenskaper. Här har man chansen att få en bli som även andas lite smålyx utan att vara svindyr.
Tvivlar dock på att den vinner.

Ampera är ju faktiskt den enda som verkligen tillför något helt nytt.
Trots sitt höga pris, så borde det premieras.
Alltså vinnaren.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.