Nästa artikel
Volvo avslöjar kommande teknik
Nyheter

Volvo avslöjar kommande teknik

Publicerad 5 september 2011 (uppdaterad 6 september 2011)
Ny motorfamilj, flexibel plattform och svänghjul. Volvo presenterar nu teknik som ska kapa förbrukningen – utan kompromisser.

På måndagen avslöjade Volvo Personvagnar nya detaljer om kommande teknik. Först ut: en helt ny serie fyrcylindriga bensin- och dieselmotorer.

Motorfamiljen går under namnet VEA, Volvo Environmental Architecture, och omfattar allt från snålvarianter till starka motorer med stort vridmoment. Peter Mertens, ansvarig för forskning och utveckling på Volvo:

– Inriktningen på fyrcylindriga motorer är ett perfekt sätt för oss att snabbt sänka koldioxidutsläppen och bränsleförbrukningen. Vi kommer att ta fram fyrcylindriga motorer med högre prestanda än dagens sexcylindriga enheter och lägre bensinförbrukning än dagens generation av fyrcylindriga motorer, säger han.

Fördelar med de nya motorerna är att vikten bantats med upp till 90 kilo, förbrukningen kapats med upp till 35 procent och antalet unika delar reducerats med 60 procent. När motorerna väl introduceras, oklart när, kommer alla Volvos motorer att vara fyrcylindriga.

De tvärställda VEA-motorerna är också konstruerade för att kombineras med elmotorer och svänghjul. Senare i år kommer Volvo att inleda tester på allmänna vägar med svänghjul, som tar till vara på bromsenergin i ett svänghjul som roterar med upp till 60 000 varv per minut.

– Svänghjulet ger föraren ytterligare 80 hästkrafter, samtidigt som bränsleförbrukningen sänks med upp till 20 procent, säger Peter Mertens.

Alla bilar på en plattform
Därtill presenterar Volvo information om en helt ny, flexibel plattform som i framtiden kan utgöra grund för de flesta av Volvos modeller, oavsett storlek. Den industriella fördelen blir att bilarna kan byggas på samma produktionslina.

Men arkitekturen SPA, Scalable Platform Architecture, har också praktiska fördelar. Jämfört med nuvarande modeller av samma storlek blir SPA-bilar mellan 100 och 150 kilo lättare.

– Vi tar kontroll över vår egen tekniska framtid. Både vår nya arkitektur och våra nya motorer gör det möjligt för oss att ligga jämsides med, eller till och med gå om, våra tuffaste konkurrenter inom viktiga områden såsom kördynamik och bränsleekonomi, säger Peter Mertens.

Delar av den här tekniken kommer att visas i form av en konceptbil som presenteras på bilmässan i Frankfurt den 13 september. Den bilen kommer också att demonstrera ett nytt formspråk för kommande Volvomodeller.
 
– Tack vare den nya arkitekturen kan vi vässa vårt formspråk och skapa den atletiska och dynamiska känsla som är så viktig för de mest krävande lyxbilskunderna, säger designchef Peter Horbury.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos nya teknik?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-09-05 15:38
amoC

Spännande :)

#2 • Uppdaterat: 2011-09-05 17:02
1storstark

Köp över lite motorfolk från SAAB så kanske Volvo får lite roliga bilar också.

#3 • Uppdaterat: 2011-09-05 17:56
saabnisse

En rak sexa är ju egentligen teoretiskt den optimala fyrtaktsmotorn även om den ger lite mer torsionssvängningar i vevaxeln än en V6.
Men ekonomiskt är en fyra överlägsen.
Den har i praktiken bara fördelar framför sexan, lägre friktion, mindre delar, lättare och kan få samma prestanda.
Femcylindriga motorer är egentligen bara ett surrogat som varken har sexans eller fyrans fördelar men kombinerar deras nackdelar.
Det är säkert ett sundhetstecken att Volvo går över till fyror.

#4 • Uppdaterat: 2011-09-05 18:57
bilteknikern (ej verifierad)

om saab köper volvo så kan saab gå bra igen se de har redan svänghjulsritningar kvar från saab 96 som då kan heta saab 9-6 men likt förbaskat stå saab 96 på bakluckan som det gör på nya saab 95 som för övrigt använder hela bakluckan med lampr och bakruta som stötfångare

#5 • Uppdaterat: 2011-09-06 03:17
Penti

På tal om Skövde, blir dom dom som bygger denna? I så fall är det ju bra då nästan alla Volvobilar idag har motorer från PSA. Volvo borde nog bygga fler av sina egna motorer.

Saab har för övrigt inget speciellt motorfolk. Inget växellådsfolk, och många av Powertrainingenjörerna är antingen hos nya bolag eller dotterbolaget Saab Automobile Powertrain som lär överleva Saab Automobile. Så roligt är inte inte GMs motorer. De var bara ansvariga för turbon sist typ. Vill Volvo kontraktera till dom så kan de självklart göra det. Men att bygga hela motorer är inget de har kompetens i längre.

#6 • Uppdaterat: 2011-09-06 11:05
hultarn

Problemet med en rak fyra är att den inte går att balansera fullt ut. För att få en mjuk gång fordras balansaxlar, men då tillför de vikt och utrymme (och kostnader..) Då är en 3:a bättre.

Det här med att överföra bromsenergi till ett svänghjul experimenterade vi med på tåg på tidigt 80-tal, så det är inget nytt...

#7 • Uppdaterat: 2011-09-06 11:09
amoC

Så om man bygger en bil som kan flyga till månen, så är det heller inget nytt för där var vi redan på 60-talet?

#8 • Uppdaterat: 2011-09-06 13:13
lubos

Instämmer med Hultarn! Jag köper inte någon mer "four-banger", ett bra amerikanskt uttryck för de ålderdomliga fyrorna med anspelning på deras usla vibrations- och bullerproblem!
Om man kan lägga miljoner på bjäfs som "mugghållare", konstiga belysningsarrangemang mm så tycker jag faktiskt att
tyst, vibrationsfri gång vore mer viktigt!
Satsa på 3-or, raka 6-or eller t om 5-or så säljer Ni bättre!

#9 • Uppdaterat: 2011-09-06 14:28
1 Tysken (ej verifierad)

Ser man på hur utvecklingen ser ut, så är det som någon skrev 4, 3 , 2 cyl motorer som kommer att komma.
Även BMW går ifrån sina 6:or till stor del i kommande modeller både på bensin och diesel sidan.

#a • Uppdaterat: 2011-09-13 23:20
Medelpad

Att ett svänghjul ger 80 hk extra och 20 % lägre bränsleförbrukning låter för mig obegripligt .

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.