Nästa artikel
Fiat Twin Air blev årets motor 2011
Nyheter

Fiat Twin Air blev årets motor 2011

Publicerad 19 maj 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Fiat Twin Air tog storslam på motormässan i Stuttgart. Den tvåcylindriga motorn utsågs till ”Engine of the Year 2011”.

Priset tillkännagavs vid en ceremoni på mässan Engine Expo där den lilla bensinaren röstades fram en jury bestående av 76 biljournalister från 36 länder.

– Fiat har tillverkat en av alla tiders bästa motorer, säger Dean Slavnich, ordförande för International Engine of the Year Awards, i en kommentar.

– Det här är en signal om att ”less is more”. Människor vill ha låga utsläpp, bränslesnåla och samtidigt kraftfulla motorer. Två cylindrar erbjuder verkligen en heltäckande lösning.

Twin Air-motorn på 875 kubik erbjuds i dag till Fiat 500 med en effekt på 85 hästkrafter. Den är turboladdad och drar nytta av elektrohydraulisk ventilstyrning för att nå en deklarerad förbrukning på 0,41 liter/mil, med ett CO2-utsläpp på 95 gram/km.

Ferrari prisas
Förutom priset för årets motor delades utmärkelser ut i ytterligare tio kategorier. Fiat Twin Air kammade även hem ”Årets nya motor”, ”Årets gröna motor” och ”Årets motor under 1,0 liter”.

Priset för bästa prestandamaskin gick till Ferrari – som ingår i Fiatkoncernen – och V8:an på 4,5 liter som återfinns i 458 Italia. Övriga vinnare redovisas här intill.

Diskutera: Vann rätt motor?

The International Engine of the Year Awards 2011:

Årets motor:
Fiat 875cc TwinAir (Fiat 500)

Årets nya motor:
Fiat 875cc TwinAir (Fiat 500)

Årets gröna motor:
Fiat 875cc TwinAir (Fiat 500)

Årets prestandamotor:
Ferrari 4.5-liter V8 (Ferrari 458 Italia)

Under 1 liter:
Fiat 875cc TwinAir (Fiat 500)

1 liter till 1,4 liter:
Volkswagen 1.4-liter TSI Twincharger (VW Golf, Jetta, Tiguan)

1,4 liter till 1,8 liter:
BMW 1.6-liter turbo (Mini Cooper S)

1,8 liter till 2,0 liter:
BMW 2-liter twin-turbo diesel (BMW 123d)

2,0 liter till 2,5 liter:
Audi 2.5-liter turbo (Audi TT RS)

2,5 liter till 3,0 liter:
BMW 3-liter DI Twin-Turbo (BMW 135i, 335i, 535i, 740i)

3,0 till 4,0 liter:
BMW 4-liter V8  (BMW M3)

Över 4,0 liter:
Ferrari 4.5-liter V8 (Ferrari 458 Italia)

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-05-19 16:58
.nef

Spännande. Fiat har helt klart intressanta bilar till betydligt lägre pris än tyska och japanska motsvarigheter. Bara kvalitén håller så...

#2 • Uppdaterat: 2011-05-19 17:57
Rustan Werling

Riktigt fränt att den motorn vann. Verkar vara välförtjänt också då den lovordats i varenda test jag läst. Hade jag bara fått plats i bilen den sitter i så skulle jag provkört direkt..;)

#3 • Uppdaterat: 2011-05-19 19:31
Roy J

Jo, visst är det välförtjänt.

#4 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Rätt vinnare! Och nästa är kommer den i 105-hästars version. En sån i en röd 500C skulle vara något att önska sig. Måste provköras bara man hittar till nån av de alltför få märkeshandlarna här i Norrland.

Körglad och högvarvig, precis som en liten italienare ska vara. En bil med karaktär med bara Minin som enda konkurrent även om den är lite större och då även dyrare.

#5 • Uppdaterat: 2011-05-20 09:22
nuppe

Ja det låter ju bra med låg förbrukning som ju kan fås genom lägre inre friktion, men man ska ju komma ihåg att det också ger avsevärt mer vibrationer.
Det värsta exemplet på tvåcylindriga skakmaskiner är ju Harley Davidson, vem skulle acceptera en sådan bilmotor?
Nu är nog Fiatmotorn betydligt bättre avvibrerad och säkert bättre upphängd.
Men det bästa sättet att få ner vibrationerna är ju en boxer, men den blir ju avsevärt dyrare i tillverkning.
Det ska bli intressant att se om Fiat fortsätter med downsizing och presenterar en encylindrig motor!

#6 • Uppdaterat: 2011-05-20 09:28
Hanzzon

Grattis Fiat till en nyskapad motor med lite udda detaljer!
Men för mig låter det däremot märkligt att denna motor även blir utsedd till "Årets bästa gröna motor" då bilen är enormt mycket mindre än både Toyota Prius, Auris HSD och Lexus CT200h samtidigt som Fiaten har klart lägre effekt, sämre prestanda men har ändå högre(!) utsläpp och drar mer bränsle än alla dessa tre, hur man ändå får ihop denna motor som bättre/effektivare för miljön är för mig en gåta?

Men visst känns det i övrigt som en rolig klick med en snål bensinare i stället för en diesel som de flesta andra har i sina snålmotorer.

#7 • Uppdaterat: 2011-05-20 09:50
nuppe

Inte en artikel utan att någon Toyotakramare kommer in och känner sig förorättad av att deras favorit inte var med och fick en utmärkelse.
Märkligt.

#8 • Uppdaterat: 2011-05-20 12:36
Hanzzon

Jag tycker att det är kul att Fiats motor blir utsett till årets motor Nuppe vilket jag även skriver.
Däremot tycker jag det är märkligt hur samma motor även kan bli utsedd till bästa miljömotor då det ju finns motorer som svart på vitt har både bättre prestanda och lägre utsläpp trots att de sitter i betydligt större bilar än i den lilla Fiaten, det borde väl vara ännu bättre men kanske man tycker att Toyotas motorer redan fått tillräckligt många utmärkelser och vill framhäva att även Européerna kommer med nya bra lösningar inte vet jag...

#9 • Uppdaterat: 2011-05-20 12:45
FLAC

Hur skulle motorn i Prius prestera utan restan av systemet, dvs elmotorlösningen? Förmodligen sämre då, i alla fall vad jag hört, atkinsprincipen inte är någon idealisk lösning på en motor utan hybridsystem...

#a • Uppdaterat: 2011-05-20 12:48
amoC

FLAC har helt rätt, vad har hybridbilar med detta att göra? Här handlar det ju om ett pris för själva motorn!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.