Nästa artikel
Däcktest 2010: Odubbade vinterdäck
Vinterdäck

Däcktest 2010: Odubbade vinterdäck

Publicerad 13 oktober 2010 (uppdaterad 8 maj 2014)
Vi som bor i Norden har en mycket besvärlig vinter. Väglaget kan variera mellan fem helt olika typer – snö, is, modd, väta eller torr asfalt! Det ställer extremt olika krav på däcken. Ett optimalt däck på våra breddgrader måste därför bli en kompromiss. Vi Bilägare har testat åtta odubbade vinterdäck.

Läs hela testet som PDF, med betyg för olika underlag och moment.

Vinter är ett vitt begrepp i mer än ett avseende när det handlar om däck. Faktum är att väglaget består av minst fem olika typer. Vi kan hamna på snö, is, modd, våt eller torr väg. Dessutom varierar temperaturen och gör det hela än besvärligare.

Ett vinterdäck är därför en kompromiss mellan betydigt fler egenskaper än ett sommardäck. Det krävs erfarenhet och insikt för att klara att göra ett däck som är skapligt på alla underlag. Olika tillverkare har lite olika prioriteringar.

Därför är vår avsikt att redovisa egenskaperna inom de olika väglag vi testar däcken på. Då kan var och en själv välja däck utefter var man mest kör. Det är ju enklare för en tillverkare att koncentrera sig på några få väglag. Bra grepp vid start och inbromsning är självklara krav på vinterdäck. Det är också egenskaper som är någorlunda enkelt att mäta och jämföra vid däcktester.

Men vi behöver också kurvgrepp och styrförmåga. Här finns viktiga skillnader bland våra testdäck. För att testa dessa egenskaper, som inte gärna låter sig mätas, krävs körning på preparerade banor. Bedömning görs efter åtskilliga varv på testbanorna, på is, snö och våt asfalt.

Testet av grepp på is görs genom mätningar av start och bromsning på sjöis. Vi låter i huvudsak bilens elektroniska system göra grovjobbet. Antispinnsystemet får reglera starten och det låsningsfria bromssystemet får avgöra hur bilens bromsar ska jobba för att stanna så effektivt som möjligt.

Så lite inverkan från föraren som möjligt är det tänkt. Proven görs i ganska låga hastigheter, men man märker ändå skillnader när man kör. Om något däck halkar iväg lite längre vid bromsning så känns det faktiskt.

Det är samma sak vid acceleration. Man känner och märker hur systemet tar tillvara på det grepp som däcket kan prestera.

Enorm skillnad
När man kört åtta friktionsdäck i hundratals bromsningar och starter och plötsligt får ett dubbdäck på bilen  känns skillnaden enorm. Det greppar på ett helt annat sätt i isen. Ändå är som sagt själva testmetoden inte så särskilt spektakulär.

Vi mäter full acceleration från blygsamma fem km/tim tills bilen nått 35 km/tim. Det är ungefär samma hastighet vid bromsning. Vi kör i 39–40 km/tim när bromspedalen stampas i botten och sedan avslutas mätningen strax innan bilen står stilla. Allt för att få säkra resultat.

När Vi Bilägare en gång började testa däck bromsade vi från ”rätt” fart och för exakt 20 år sedan var det 90 km/tim. Bara att få upp den farten med friktionsdäck kunde kräva nästan hela isens längd. Det var ett spännande och ganska tidsödande arbete.

Bromssträckan för friktionsdäck varierade från 194 till 245 meter. Ett sommardäck klarade en sådan inbromsning på 281 meter. I år hann vi med tio inbromsningar på samma sträcka. Och mätsäkerheten är förstås avsevärt högre.

Skillnaden i bromssträcka? Tja, dagens friktionsdäck skulle uppskattningsvis klara att stanna från 90 km/tim på ungefär 50 meter kortare sträcka.

Ett annat moment är det som på fackspråk heter icehandling. Vi kallar det testet rätt och slätt för ”körning på is”. Det är ett prov som går ut på att köra däcket snabbt på en testslinga med minst en rejäl raksträcka, men framför allt med kurvor av olika utseende.

Då kan man bedöma däckens styrförmåga och kurvgrepp. Det är, vill vi nog hävda, lika viktigt som bromsförmåga.

Några av lågprisdäcken överraskade med att ha ganska bra bromsförmåga på is. Nankang och Maxxis klarade till exempel det testet hyfsat. Men när det blev dags för att köra på en isig väg med kurvor var det inte lika roligt. Man riskerade att åka rakt ut ur kurvorna om det gick det allra minsta för fort.

Kumho hade utmärkt bromsförmåga på is. De mjuka lamellerna fungerade uppenbarligen mycket bra vid bromsning. Men vid start skakade hela bilen obehagligt och Kumho hamnade näst sist. Vi misstänker att lamellerna var så mjuka att de vek sig och däcket började ryckvis slira. Kumho fungerar betydligt bättre vid körning på isväg tack vare bra kurvgrepp.

Halare och halare
Det man också måste ha klart för sig är att det dessutom är stor skillnad på ruggad is och blank is. Om vi råkar hamna utanför testbanans preparerade spår, åker man ofelbart av med de sämsta friktionsdäcken.

Men å andra sidan kan friktionsdäck vid vissa förhållanden greppa bättre på is än dubbdäck. På torr is i minusgrader kan mjukt gummi få en slags klistringseffekt. Vi har upplevt det ett flertal gånger vid våra tester. Men detta supergrepp har man bara under ett visst antal varv på en bana. Sedan blir isen plötsligt blixthal igen.  

Testkörning på isväg kräver därför att ytan repas upp en aning genom att man drar en rulle med ett tiotal dubbdäck regelbundet mellan varje testdäck – annars blir ytan bara halare och halare. Det beror på den poleringseffekt som friktionsdäcken har. Den här prepareringen görs bara för att jämförande tester ska vara möjliga. Det underlag vi då kör på liknar det vi har på våra vägar när de bearbetas av bilar med dubbdäck!

Men det är förstås den blanka isen som är riktig farlig och halare än något annat väglag. Särskilt om isen dessutom är lite våt. Men på morgonen eller kvällen när temperaturen oftast är lägre kan en våt vägbana frysa till. Då är dessutom trafiken gles och i stället för att hackas sönder kanske isen förblir en perfekt och livsfarlig iskana.

Test av åtta odubbade vinterdäck:
Läs hela testet som PDF, med betyg för olika underlag och moment.

Dayton DW 510
"Bambi på is"

Dayton är inte ett bra vinterdäck. Det klarar sig visserligen bra på snö tack vare bra grepp vid start och bromsning. Men det beror mest på att snö är ett förlåtande underlag. Däcket ger inte någon trygghetskänsla när man kör på vinterväg.

Det går någorlunda bra så länge man bara kör rakt fram. Men man känner tydligt att Dayton är sladdbenäget. Sidgreppet har tydliga brister och styregenskaperna är inte på topp.

På is är det riktigt obehagligt. Man får smyga fram. Dayton kan både driva rakt fram och/eller ge bakvagnssladd.

På våt väg är Dayton avsevärt bättre. Det har bra bromsförmåga och är snabbt men tendenserna till bakvagnssladd finns kvar. ESP jobbar bromsarna glödheta.

På torr asfalt är det i stort sett samma förhållande. Det greppar bäst av däcken i testet vid bromsning. Men vid en undanmanöver känns det först stabilt och viker sedan ner sig och ger upphov till sladd.

Pris: 1 312 kr
Tillverkningsland: Spanien
Belastnings-/fartkod: 91 T
Hårdhet shore: 65
Mönsterdjup: 9,0 mm
Vikt: 10,1 kg
Mönstertyp: Riktningsbestämt

Gislaved Soft Frost3
"Bra kompromiss"

Soft Frost 3 stannar mycket effektivt på snö och ger dessutom bra grepp när man ska iväg.

Gislaved är också ett lätthanterligt däck att köra på snö. Det kräver lite mer styrvinkel än referensdäcket och kan ge tendens till sladd när bilen plötsligt tar styrning vid forcerad kurvtagning. Soft Frost har lite sämre kurvgrepp på snö än de allra bästa däcken.

På ruggad is fungerar däcket också mycket  bra. Det bromsar effektivt och har acceptabla startegenskaper. Det bästa är konsekventa och lätthanterliga köregenskaper på is. Testet i snöslask ger också en trea. Greppet i väta är utomordentligt bra. Bromsförmågan är bland de bästa.

Soft Frost är också det mest lätthanterliga däcket på våt asfalt med stabila och säkra egenskaper. Soft Frost upplevs som väl mjukt på torr asfalt. Det sladdar tidigt vid undanmanöver men är hanterbart.

Soft Frost är totalt sett en bra kompromiss.  

Pris: 1 395 kr
Tillverkningsland: Tyskland
Belastnings-/fartkod: 94 T XL
Hårdhet shore: 54
Mönsterdjup: 8,5 mm
Vikt: 9,2 kg
Mönstertyp: Riktningsbestämt

Goodyear Ultra Grip Ice+
"Bäst på is"

Nya UG Ice+ är sämst när det gäller broms- och startförmåga på snö. Men när det gäller att köra och hantera testbilen så blir betyget betydligt bättre. Däcket är nämligen mjukt och förutsägbart. Det slirar mer än bästa konkurrenterna vid gaspådrag men har progressiva egenskaper med bra sidgrepp vilket gör däcket lätt att hantera.

På is är UG Ice+ mycket bättre. Det bromsar bra och greppar utmärkt när man startar på hal is. Däcket är också snabbast på ruggade isbanan och är mycket enkelt att köra snabbt med. Det styr och bromsar effektivt och ger en bra känsla av kontroll och trygghet bakom ratten.

Snöslask är också ett väglag som däcket klarar mycket bra. Våt asfalt klarar däcket galant, bromsar bra och är lättkört. UG Ice+ är okej också på torr asfalt, har låg bränsleförbrukning men har initial mjukhet i undanmanövern som bygger kraft och ger överstyrning. UG Ice+ är klart bättre än föregångaren!

Pris: 1 295 kr
Tillverkningsland: Slovenien
Belastnings-/fartkod: 94 T XL
Hårdhet shore: 55
Mönsterdjup: 9,7 mm
Vikt: 9,6 kg
Mönstertyp: Riktningsbestämt

Kumho Ice Power KW-21
"Väta en akilleshäl"

Kumho fungerar bra på snö, bromsar effektivt och är snabbt vid start och är ganska snabbt vid start. Vid körning på snö har däcket något diffus styrkänsla även om det biter hyfsat. Vid ökat rattutslag kan bakvagnen sladda, växlar ibland mellan över- och understyrning. Kumho bromsar otroligt bra på is.

Men vid start tycks de supermjuka lamellerna vika sig och hela drivaggregatet skakar under accelerationen när antispinnsystemet jobbar. Så länge man kör på ruggad is fungerar Kumho kalasbra, men sidgreppet är uselt utanför testbanans spår.

Snöslask klarar KW-21 utmärkt. Bromsning på våt asfalt brukar vara ett problem för bra isdäck, vilket det också är för Kumho. Körning på våt väg är än värre. Vi höll på att åka av i första kurvan. Kumho är katastrofalt dåligt på våt väg. Torr väg klarar däcket mycket bra även om mönstret tar mycket stryk vid hård inbromsning och undanmanöver. Kumho har bra vinteregenskaper.

Pris: 998 kr
Tillverkningsland: Sydkorea
Belastnings-/fartkod: 91 Q
Hårdhet shore: 52
Mönsterdjup: 8,5 mm
Vikt: 10,0 kg
Mönstertyp: Symmetriskt

Maxxis Presa Ice
"Halkar och sladdar"

Maxxis klarar sig bra vid broms- och starttesterna på snö. Då greppar det kinesiska däcket bra. Maxxis får godkänt vid körning på snö. Däcket ger en mjuk och diffus känsla i ratten. Sidgreppet är sämre än hos de bästa och bilen kanar lite mer med bakvagnen när man kör för snabbt i en kurva. Kan också växla mellan att driva rakt fram eller sladda. Slirar en hel del vid pådrag ur kurva.

Maxxis hör också till de halkigaste däcken på isunderlag. Bromsträckan är lång och startförmågan är inte i topp. Och att köra på isig väg är en rysare, rakt fram går bra men styrförmåga och sidgrepp är alldeles för dåliga. Greppet i snöslask är sämst av de jämförda däcken.

Bromsförmågan på våt väg är godkänd. Det är däremot inte sidgreppet eller styrförmågan. Maxxis är lurigt och kan först understyra för att sedan sladda om det går bara lite för fort. Maxxis är bra på torr väg. Kort uttryckt: Maxxis är inget bra vinterdäck.

Pris: 990 kr
Tillverkningsland: Kina
Belastnings-/fartkod:  91 Q
Hårdhet shore: 50
Mönsterdjup: 9,5 mm
Vikt: 10,8
Mönstertyp: Symmetriskt

Nankang Snow Viva SV-1
"Inget bra däck"

Nankang bromsar och startar effektivt på snö. Men det är inte lika behändigt att köra på en snöig vinterväg. Man kan få sladd vid oförsiktigt pådrag eller gassläpp. Snö är förlåtande och allt sker ändå mjukt. Men däcket saknar skärpa och har långsamma styrreaktioner. Nankang förvånar med bra grepp vid bromsning och start på is.

Det är däremot inte lika roligt att köra på isig väg. Rakt fram går bra men före kurvor gäller det att bromsa rejält, annars barkar det rakt fram. Styrförmåga och sidgrepp är inte bra. I snöslask placerar sig  Nankang näst sist. Däcket bromsar bra i väta. Men det har samma problem när man väl kör på en regnvåt väg, som det har på vinterväglag. Lite för fort och däcket driver rakt fram eller sladdar vilt om man klarar kurvan. Bilens anti-sladdsystem får jobba hårt.

Nankang bromsar bra på torr asfalt men det är för mjukt vid undanmanöver och sladdar tidigt. Nankang är inte ett bra vinterdäck.

Pris: 569 kr
Tillverkningsland: Kina
Belastning-/fartkod: 94 H XL
Hårdhet shore: 55
Mönsterdjup: 8,6 mm
Vikt: 10,9 kg
Mönstertyp: Riktningsbestämt

Nordman RS
"Stockholmsdäck"

Nordman är ett alternativ från Nokian där man använt det tidigare så välkända och högpresterande RSi-mönstret. Däremot är det en helt annan gummiblandning vilket testet visar. Nordman är bra på snö. Det är konsekvent och lättkört på vinterväg med snö.

Bromsning på is ger däremot inte mer än godkänt betyg. Komma igång på is går lite bättre. Köregenskaperna på is är stabila även om de inte är lika bra som tidigare, eller som nya HKPL R.

Snöslask klarar Nordman mycket bra. På väta är Nordman utmärkt. Det bromsar effektivt och är mycket snabbt och enkelt att hantera vid forcerad körning i väta. Det är också bland de bästa då det gäller bromsförmåga på torr väg. Stabiliteten är bra och däcket klarar undanmanöver med bibehållen kontroll. Nordman har också lågt rullmotstånd.

Nokian har stärkt egenskaperna på torr och våt asfalt men prutat lite på isgreppet. Ett "Stockholmsdäck"!

Pris: 1 308 kr
Tillverkningsland: Ryssland
Belastning-/fartkod: 94 R XL
Hårdhet shore: 59
Mönsterdjup: 8,8 mm
Vikt: 8,9 kg
Mönstertyp: Riktningsbestämt

Nokian Hakkapeliitta R
"Bra på det mesta"

Nokian bromsar bra och man kommer enkelt iväg på snöunderlag. Men framför allt är HKPL R mycket säkert att köra på snö. Det ger tydliga reaktioner på ratt och gas eller broms. Och det är progressivt. Man kan faktiskt bromsa i kurvor utan att tappa kontroll. Styrförmågan är mycket bra. Också på is bromsar däcket bra, är lätt att komma igång med om än inte bäst. Men också här är köregenskaperna på topp. Snömodd klarar Nokian utmärkt.

Vid bromsning på våt asfalt placerar sig däremot HKPL R sist. Körprovet går desto bättre. HKPL R är fullständigt odramatiskt och är mycket lättkört om än inte snabbast. Nokian klarar också torr asfalt bra. Det bromsar effektivt och har bra balans och klarar en undanmanöver så bra man rimligen kan begära av ett vinterdäck. Bränsleförbrukningen är lägst av de jämförda däcken.

Hakkapeliitta R har sammantaget balanserade egenskaper och fungerar bra på alla underlag. 

Pris: 1 445 kr
Tillverkningsland: Finland
Belastning-/fartkod: 94 R XL
Hårdhet shore: 52
Mönsterdjup: 8,5 mm
Vikt: 9,1 kg
Mönstertyp: Riktningsbestämt

Referensdäck: Nokian Hakkapeliitta 7
"Bäst på is och snö"

Dubbdäcket HKPL 7 har bra grepp i snö. Det bromsar mycket bra och är mycket kvickt vid start från stillastående. Vid körning på den snötäckta testbana är det bara att styra dit man vill. Dubbdäcket är klart lättast att hantera. Dubbdäcket har den kortaste bromssträckan på is – inte helt oväntat.

Det är också snabbast vid start. När vi kör på isbanan, som är ruggad med dubbdäck, är HKPL 7 näst snabbast. Det är enklast att hantera och har mest säkerhetsmarginal. Dubbdäcket visar sig också vara bäst i snöslask.

Bromsförmågan på våt asfalt är utmärkt. Vid bromsning på torr asfalt hamnar däremot dubbdäcket sist, men bara sju procentenheter sämre än de flesta dubbfria däcken. Stabiliteten är något bättre än hos de flesta friktionsdäck för nordiskt bruk.

Dubbdäcket HKPL 7 ger bra grepp på de flesta vinterväglag. Två nackdelar finns att överväga – sämre komfort och ökat vägslitage, vilket medfört vissa förbud.

Pris: 1 580 kr
Tillverkningsland: Ryssland
Belastning-/fartkod: 94 T XL
Hårdhet shore: 54
Mönsterdjup: 9,5 mm
Vikt: 9,7 kg
Mönstertyp: Riktningsbestämt

Läs hela testet som PDF, med betyg för olika underlag och moment.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Dayton DW 510 Gislaved Soft Frost3 Goodyear Ultra Grip Ice+ Kumho Ice Power KW-21 Maxxis Presa Ice Nankang Snow Viva SV-1 Nordman RS Nokian Hakkapeliitta R Nokian Hakkapeliitta 7

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade dokument

Så gjordes testet:

» Testet av friktionsdäck 2010 omfattar några av storsäljarna i Sverige: Nokian, Gislaved, Goodyears nya Ultra Grip Ice+, Kumho som ofta är ett alternativ inte minst från handlare som representerar bilar från Sydkorea. Vi har också några lågprisdäck från Kina och ett dubbat vinterdäck som ska fungera som referens för att belysa skillnaden mellan dubbade och dubbfria däck.

» Vi väljer att redovisa egenskaperna för respektive underlag, eftersom skillnaderna är så pass stora mellan de olika däcken. Det innebär att man själv kan studera vilka däck eller typer av däck som är lämpliga beroende på vilket väglag man själv oftast kör på.

» I redovisningen finns våra omdömen sammanfattade, samt alla testmoment med betyg. Vi har också betygsatt däcken på olika väglag. På sidan 25 finns dessutom en tabell med alla exakta mätvärden.

» Testerna på snö och isunderlag utfördes i Tammijärvi som är en testbana belägen utanför Ivalo i norra Finland. Grepp i väta, på torr asfalt, modd (snöslask) och bullermätningar gjordes på testbanor utanför Tammerfors.

» Alla däck har dimension 205/55 R16. 205 är däckbredden i millimeter, 55 är däckets höjd i procent av bredden. R betyder radial. 16 anger fälgdiameter.

» Belastningskoden (som anger vilken vikt däcket maximalt är konstruerat för) varierar liksom hastighetsindex (den maximala hastighet som däcket är tillverkat för att klara). 91 betyder en maximal belastning av 615 kg, 94 står för 670 kg. När det gäller hastighetskoder står Q för maximalt 160 km/tim, R = 170 km/tim, T = 190 km/tim och H är maximalt 210 km/tim. De flesta andra uppgifter hämtas från däcksidan.

» Mönsterdjup mäts med en för ändamålet särskilt utformad mönsterdjusmätare. Vi mätte i mittdelen av däcket.

» Hårdhetstal är en metod att mäta gummits hårdhet i slitbanan. Man använder en shoremätare med vilken man mäter hur hårt det är att trycka in ett litet stålstift i gummit. Shoretalet ändras när däcken är inkörda och varierar en aningen med omgivande temperatur. Ju lägre tal desto mjukare gummi. De flesta friktionsdäcken ligger vid vår mätning omkring 50 och 55. Nordman är något hårdare. Dayton har ett hårdhetstal som snarare tyder på ett sommardäck än ett vinterdäck.

» Prisuppgifterna är hämtade från nätet och är högst osäkra. Ring/surfa runt och jämför priser före köp!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-10-13 09:27
nuppe

Jag skulle vilja se en jämförelse med ett friktiondäck, resp. dubbdäck tredje säsongen.
Alltså ett däck som gått 1500 mil i varierande väglag.
Ytterst få bilägare byter till nya vinterdäck inför varje vinter.

#2 • Uppdaterat: 2010-10-13 09:37
Gösta_L

Intressant att lågprisdäcken Nankang och Maxxis presterar så pass bra. Visar att dyrt inte alltid behöver vara bättre än billigt. Har aldrig provat Nankangs vinterdäck, men sommardäck från Nankang kan jag verkligen rekommendera. Billiga och fullt tillräckligt bra för de svenska hastighetsbegränsningarna. Ett annat märke som är prisvärt är Linglong. Varför betala dyrt för något känt märke när de inte presterar bättre.

#3 • Uppdaterat: 2010-10-13 10:26
smack (ej verifierad)

Gösta, vad då presterar bra?? enligt testlaget får Nankang omdömet "inte ett bra vinterdäck" och med bottenresultat i körning på snö, is och väta är det väl bara att hålla med... usla däck är inget att hålla på med för att spara några hundralappar, det är min egen och mina medtrafikanters säkerhet för viktig för. Merkostnaden får ju också slås ut på några säsonger. Var inte dumsnål...

#4 • Uppdaterat: 2010-10-13 11:13
Jägaren (ej verifierad)

Gösta: Har du fått hjärnsläpp? De däck du nämner anser testlaget överlag vara usla om du läser hela omdömet. När du sedan pratar sommardäck kommer vertenda test år in och år ut fram till samma sak: De asiatiska budgetdäcken är urusla med bromssträckor flera 10-talet meter längre motsvarande märkessommardäck. Sommardäcken på våra bilar i familjen är alltid av märket Michelin. Vinterdäcken varierar något men Nokian har normalt förtur. Aldrig att vi chansar på något billigt koreadäck.

#5 • Uppdaterat: 2010-10-13 13:24
Gösta_L

Jägaren: Har jag fått hjärnsläpp? Nej, sannerligen inte. Har aldrig upplevt någon skillnad på "lågpris"-däck typ Nankang och dyrare däck av mer kända fabriket. Ofta när man köper ny bil sitter däck av känt märke på bilen (senaste bilen hade Michelin Energysaver), när dessa blir förbrukade har jag alltid i alla år bytt till mer prisvärda alternativ. Varken jag eller någon i familjen har märkt någon som helst skillnad, varken på prestanda eller bränsleförbrukning. Tilläggas bör att jag som laglydig medborgare alltid håller hastighetsbegränsningarna, varför däckfabrikatet ej påverkar säkerheten. Dock kan jag tänka mig att de mindre kända märkena kan prestera lite sämre i hög hastighet, exempelvis på autobahn.

#6 • Uppdaterat: 2010-10-13 13:49
Jägaren (ej verifierad)

Gösta: Om du inte har sett (och förstått) testresultaten för t.ex. sommardäck år från år där det tydligt framgår att de riktigt billiga asiatdäcken har flera tiotal meter längre bromssträcka än däck av kända märken föreslår jag att du lämnar in körkortet omgående.

#7 • Uppdaterat: 2010-10-13 14:11
Emme (ej verifierad)

"varför däckfabrikatet ej påverkar säkerheten." Kanske borde kolla upp dig hos doktorn?

#8 • Uppdaterat: 2010-10-13 14:21
Gösta_L

Emme, Jägaren: Tänk nu på samtalstonen. I ett demokratiskt samhälle har alla rätt till en åsikt. Vi behöver visa mer hänsyn och medmänsklighet. Jag råder er att läsa följande debattartikel, kan vara värt att skänka en tanke kring detta: http://www.aftonbladet.se/debatt/article7909740.ab

#9 • Uppdaterat: 2010-10-13 15:45
Jägaren (ej verifierad)

Jag måste häna på Emme här. Gösta skriver alltså "Tilläggas bör att jag som laglydig medborgare alltid håller hastighetsbegränsningarna, varför däckfabrikatet ej påverkar säkerheten."
Gösta, har du överhuvudtaget läst vad jag har skrivit och bromssträckor för däck av erkänt bra märken och asiatiska lågbudgetdäck? Det spelar för bövlingen ingen roll om du kör i lagenlig hastighet när kvaliteten på däcken varierar så in i norden. Om du kör i lagenliga 100 km/h och måste tvärbromsa klarar de bästa däcken denna manöver på omkring 37-38 meter. Om du fortfarande kör i lagenliga 100 km/h och måste tvärbromsa men den här gången med asiatiska lågbudgetdäck på bilen blir bromssträckan ofta långt över 50 meter - har för mig att de sämsta överskrider 60 meter (vi pratar alltså fortfarande om sommardäck). Och du babblar om att "däckfabrikatet ej påverkar säkerheten"! Gösta, skärp dig.

#a • Uppdaterat: 2010-10-13 16:18
nuppe

Eftersom Gösta L är socialist måste han givetvis framhålla de kinesiska däckens förträfflighet, det vore naturligtvis en skam annars.
Jag har aldrig tittat på priset när jag köper däck.
Slår man ut kostnaden över de mil man kör är priset försumbart.
Jag har oftast haft Michelin, Gislaved och Continental.
De sämsta däck jag haft var Good Year och Firestone, men det var länge sedan.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.