Bild
Nästa artikel

Webb-TV: Volkswagen Golf SportsCombi

Webb-tv

Calle Carlquist tittar närmare på Volkswagen Golf SportsCombi. Vad är det som får Calle så förtjust över en plastbit och vilka svagheter lyckas han spåra upp i den annars genomarbetade folkvagnen?

Vi Bilägares Calle Carlquist testar kombimodellen av senaste Volkswagen Golf med 1,4 TSI-motorn. SportsCombi, som modellen kallas, har få svaga sidor men får kritik på en viktig punkt för den svenska marknaden.

Läs kombitestet med Volkwagen Golf SportsCombi 1,4 TSI, Peugeot 308 SW 1,2T och Kia Cee’d Sportswagon 1,6 DCT i ViBilägarenr 14/2014 – ute i butik den 14 oktober.

Prenumeranter kan läsa numret digitalt utan kostnad, det går även att köpa tidningen här.

Diskutera: Vad tycker du om Volkwagen Golf SportsCombi?

Kommentarer

#2
2014-10-14 17:24

Kom igen nu Leifer, vad är det att bråka om.
Det är ju som han säger helheten som den vinner på, det är väl inte så svårt att köpa eller?
Om det sedan är så att man vill ha en hybrid så köper man väl en Auris isåfall. Och gillar man franskt och tycker att de fördelarna som framhålls på den modellen är viktiga så köper man den.
Att Golf varit en bra bil (kanske inte alltid roligast eller bäst) är väl ingen nyhet direkt, och i detta fallet så gör den inte bort sig på någon punkt.
Och ViB lyfter ju även fram några dåliga saker såsom rostskydd, trist motor osv.

Någon måste vinna i ett test, men ibland kan tvåan och trean ligga väldigt nära vinnaren.

#3
2014-10-14 18:16

Funderar faktiskt på en sån här med gas/bensin-drift.
*Problemet* just nu är avsaknad av gasmack där jag bor, den närmaste ligger 15 km bort men det är ju ett dåligt skäl egentligen.
Att bilen klarar sig bra i tester förvånar ju ingen egentligen(om man inte råkar vara väldigt enögd), de flesta bilar från VW brukar hålla en hög och jämn nivå.
Vann förresten VW Golf Sportsvan i förra numret?

#4
2014-10-14 18:33

Tester är egentligen intressantast som genomlysning av saker som man själv kanske varken kan eller orkar ta reda på. Att utse vinnare, 2:or, 3:or osv är mest en kul grej som säkert säljer tidningar och gör läsningen roligare. Det är ju toksubjektivt vilken bil som blir testvinnare. Det säger inget om vilken bil som är bäst för just DIG. Personligen är komfort och ljudnivå det viktigaste i en bil, men det finns inte en tidning som värderar det högre än körglädje, som jag struntar helt i, t.ex.

#5
2014-10-14 18:40

Leifer:
Varför kan du inte glädjas över att VW Golf är en så fin och kompetent bil som är värd att vinna mätt som ett totalmått? Jag är inte alls förvånad över att Golfen vinner igen, igen och igen! Min svärfar har en etanol, Multifuel, Golf från 2008 som rullat en bra bit över 30 000 pendlar mil nästan bara på etanol och han är också supernöjd med bilen. I mellanklassen finns definitivt ingen bättre bil än Golf, antingen som vanlig modell eller som SportsCombi!
- Grattis VW , grattis Golf!

#7
2014-10-14 19:37

Dags för Leifer att ta en lång paus ifrån sajten.

Finns säkert en sida för Toyotafanboys där Toyota alltid vinner.

VW har en riktigt komplett produkt som andra försöker kopiera men originalet är alltid bäst!

#8
2014-10-14 20:26

Sådant här gillar jag! Som här när Calle Carlquist uppskattar de små detaljerna och berättar om dem.

#10
2014-10-14 20:41

Jag har läst testet i ViB:s papperstidning och tycker nog att man har goda motiv för att utse Golfen till vinnare. Att det sticker i ögonen på leifer, vare sig han läser ViB, AMS eller TV, är väl i grund och botten en signal som är i paritet med hans utbrott här i tråden.

Vi får väl hoppas att utbrottet kommer att redigeras - eller helst bara tas bort.

Själv funderar jag (egentligen HSB i huset) på att förnya Golfen vi har (VI) med en ny Sportsvan. Ytterligt trevlig bil, som även den vunnit tester i svensk press (leifer gnisslar tänderna;-)).

#11
2014-10-14 20:55

Helt rätt leifer! Stå på dig! Precis som du skriver så är WV bra på på många olika saker, utom att bygga bilar.

#13
2014-10-14 21:17

Jag tycker det vore konstigare om inte VW vann igen. För varför skulle bilen plötsligt bli sämre för att det är ett nytt test?
Om inte konkurrenterna lyckas göra nåt bättre(helheten) så är ju VW en testvinnare igen.
Så enkelt kan det vara(och är förmodligen).

#14
2014-10-14 21:24

Har förresten sett på annat håll att Golf Sportsvan tydligen blev testvinnare i denna tidning + en annan tidning.
Så att VW vinner tester är ingen nyhet.
Det är snarare en väldigt vanlig situation.
Motsatsen(att de inte vinner) är ovanligare.
Sedan får man väl dra sina egna slutsatser om det.
Jag har dragit min.

#15
2014-10-14 21:28

Leifer...du är allt annat än saklig. Du kör Toyota Prius och nu är det världens bästa bil. Den har visst LED-ljus så det får också beröm i din kommentar.

Tidigare körde du en 940 med diffbroms och då var alla bilar utan diffbroms totalt värdelösa.

Dina föräldrar köpte en Opel Astra och helt plötsligt berömmer du Opel vitt och brett.

Ser du ett mönster?

Nu ifrågasätter du journalisterna på ViB när ditt hatmärke VW vann?

Så nog finns det Troll alltid. Sådana som klagar på andra och sedan surar om personangrepp.

#17
2014-10-14 21:56

Man kan förstå varför andra billtillverkare använder VW golf som benchmark när man utvecklar en ny klasskamrat

#18
2014-10-14 21:59

Men leifer: Jag tycker vibilägare är väldigt tydliga och konsekventa i sina bedömanden. VW vinner ju mest hela tiden ;-)

#19
2014-10-14 22:07

leifer; jag har inte kommenterat här, annat än undantagsfall. Att du skulle vara "speciell" där belyser bara hur "speciell" du själv tycker dig vara. Kanske en liten tid för självrannsakan;-)

Själv skriver du; " Det jag sa här var att VW kanske inte ska vinna varje gång, jag sa inte att Toyota måste vinna eller vinna varje gång eller i alla fall att man är mer konsekvent och tydlig med hur man bedömmer, det var bara ett exempel med Toyota då ju det just nu är världens mest värdefulla bilmärke, världens mest lönsamma bilföretag och det bilföretag som säljer flest bilar. Så nog borde då Toyota vara bra nog även för dig att vinna ett nybilsbiltest i en svensk biltidning."

Nåväl; Vad har det mest värdefulla bilmärket och det mest lönsamma bilföretaget och det bilföretag som säljer flest bilar att göra med att det skulle vara bäst i test?

Det du påstår är komiskt och bottnar i en tragedi. Det blir nämligen tragikomiskt om VW skulle gå om Toyota när det gäller värdefullhet i varumärke, lönsamhet och störst säljande - vad skulle du påstå då?

#21
2014-10-14 22:26

Får väl återigen understryka att jag anser(ej ensam om det) att Golf Sportscombi är bäst i sin klass.(Observera att jag skriver *sin klass*) Golfklassen! :-)

#22
2014-10-14 22:43

leifer skrev; "Skulle VW bli världens mest värdefulla bilmärke, sälja flest bilar, tjäna mest pengar och fortsätta vinna tester, då är det mer logiskt, det köper jag faktiskt. Vad säger du nu då... :D"

Du anklagar folk för att "bolla", men vad gör du själv nu?

#24
2014-10-14 23:17

Om man läser på ämnet och inte bara läser det ytliga kortfattade som biltidningar förmedlar, så inser man ju att orsaken till att VW har den ställning man har är dels att man ger kunderna vad en majoritet av kunderna vill ha.

Och dels att vara den som säljer mest automatiskt innebär att en majoritet hela tiden förutsättningslöst utgår från att eftersom så många köper den så måste den ju vara bäst så då köper jag den också…
Det blir en självgående evighetsmaskin, att så många köper blir argumentet för att köpa.
Känner två närstående som köpt Ny Golf och de är ganska tystlåtna och inte direkt förtjusta så här i efterhand...
Bara för att allt ser imponerande ut på papperet så tycks en del upptäcka att fullt så fint var det inte i verkligheten, människor ser inte och upplever inte allt på samma sätt.
Att påstå det och försöka tvinga på andra en åsikt och en upplevelse som man menar att de ska ha, genom att gruppmobba dem som ett slags straff om de vågar uttrycka att de inte håller med majoriteten?

Och den självklara inställningen blir att om VW - som alla vet är bäst eftersom alla köper - har gjort detta och det ser ut och fungerar så här så måste det ju vara bäst och då får jag lära mig att gilla det, om jag händelsevis inte uppskattar något så är det självklart mig det är fel på! så många människor kan ju inte ha fel, så då är det ju jag som har fel…

Det är en myt att alla människor är väl pålästa och baserar sina beslut på väl genomtänkta orsaker och argument.
Det är väldigt populärt att hävda att det är så man fattar beslut eftersom motsatsen är svår att acceptera för de flesta.

Bara för att man ger kunden vad kunden vill ha innebär inte att en sådan produkt automatiskt är objektivt ”bra” eller något objektivt ”avundsvärt”.
Alla sjuåringar skulle nog gärna vilja ha en 10 kilos godispåse att äta upp och bli saliga av nöjdhet om de fick det, många, inte minst amerikanare, vill enbart leva på, pomfritt, hamburgare, korv, bacon, majonnäs, chips, öl, godis.
Och tillverkarna ger dessa kunder precis vad de vill ha och kunderna älskar det och köper som tokiga.
Är detta bra produkter enbart därför att kunden får vad kunden vill ha och är supernöjd?

Allt oftare börjar man i dag ifrågasätta denna uppfattning.

#25
2014-10-14 23:26

Tja, vi kan konstatera att VW Golf i alla sina versioner vinner i princip alla tester i alla tidningar. Men det måste ju bero på att antingen:

1. Det inte är sant.
2. Tidningarna ljuger.
3. Journalisterna är köpta.
4. Jorden inte är rund.

#26
2014-10-14 23:28

Men Golf/VW har inte de mest nöjda ägarna.............fast bilen är så bra........;o)

#27
2014-10-14 23:31

Frågan ohlmark skall ställa sig ligger i detta påstående; "Och den självklara inställningen blir att om Toyota - som alla vet är bäst eftersom alla köper - har gjort detta och det ser ut och fungerar så här så måste det ju vara bäst och då får jag lära mig att gilla det, om jag händelsevis inte uppskattar något så är det självklart mig det är fel på! så många människor kan ju inte ha fel, så då är det ju jag som har fel… "

Det måste ju stämma, eftersom Toyota är det största bilvarumärket i världen. Eller har jag fattat dig fel?

#28
2014-10-14 23:35

...och eftersom den säljer bäst i klassen i Sverige och, tillsammans med systermodellen Jetta, också bäst i världen så måste ju också alla vi som råkar äga en Golf vara helt pantade i huvudet - eller ?
Och Ohlmark skall nog vara lite försiktigare med sina tvärsäkra utsagor och teorier för det finns andra än han som också undersöker och tänker igenom sina inköp och kanske inte kommer till riktigt samma slutsatser...

#29
2014-10-15 00:01

Pi.

Ja! Eftersom ni inte ger bilen högsta betyg så de vinner ägarundersökningar när bilen är bäst, då är ni pantade! Eller också är inte bilen så bra som ni blev tillsagda/trodde den va/är i tester etc.......undrar vad det är som inte ägarna är nöjda med? Kvaliten?

Säljer Golf/Jetta bäst i världen, det var en nyhet för mig.......

#30
2014-10-15 00:08

ohlmark,
Dina liknelser med onyttig mat haltar betänkligt. I fallet med den goda maten finns det mycket riktigt en baksida i att hälsan försämras.

Om en bil levererar det jag vill ha är jag supernöjd - däremot finns det inte någon baksida.

Hade du argumenterat för att ett visst bilmärke levererar bilar som kunderna vill ha men som t.ex. vore mer miljöpåfrestande än andras bilar hade din liknelse haft relevans.

Att ett varumärke skulle kunna leverera undermåliga bilar år efter år men ändå fortleva som en självgående evighetsmaskin bara på grund av att de en gång blivit stora tror jag inte är en rimlig förklaring till varför VW är stora.

VW levererar helt enkelt bilar som passar ett stort antal människor. Ett stort antal människor som är nöjda och som köper en VW igen. Visst finns det brister inom VW:s bilar. Visst finns det kunder som är missnöjda och som nästa gång köper något annat. Men till syvende och sist så gör VW bilar som i långa loppet tilltalar många människor.

#31
2014-10-15 06:32

Shogun - att Golf/Jetta tillsammans är den bäst säljande modellen är ingen direkt nyhet - den har nämnts ett flertal gånger. Men räknar man modellerna var för sig finns det modeller som säljer mera men t ex Golf Sportscombi (f d Variant) säljs på vissa marknader istället som Jetta Sportscombi så det verkar väl rätt naturligt att räkna ihop försäljningssiffrorna eftersom det är samma grundmodell med varierande namn. Modellerna sålde tillsammans ca: 1,4 miljoner exemplar år 2013 medan t ex Corolla sålde ca: 1 miljon och Focus 0,9 miljoner - allt enligt Forbes.
F ö känns det som att du har väldigt dålig koll på både produkten och ägarna av produkten. Det är nog ingen tillfällighet att just denna modell har den framgång den har - det kunde inte minst jag själv konstatera i samband med en tämligen omfattande utvärdering i samband med mitt senaste bilbyte, Men alla produkter har givetvis nån sida som är mindre bra men det är just helheten och de många positiva sidorna som avgjorde valet för min egen del. Och jag har också ägt Toyota så valet av den bilen får väl också då innebära en bekräftelse på att jag är pantad enligt din bedömning antar jag... Och tänk att jag kunde köpa en VW fast jag ägt en Toyota nåt år före...

#32
2014-10-15 07:00

ohlmark...sluta försök vara intellektuell det krackelerar.
Detta är ett oberoende test och Golfen vann för den är bäst. Vad är problemet?

Shogun....mest nöjda ägarna bygger helt på förväntningar. Har man lågt ställda förväntning och en verkstad som tar allt som goodwill så blir man nöjd. VW har säkert förbättringspotential på verkstäderna men vad har det egentligen med produkten att göra?

#33
2014-10-15 07:21

Pi, Sigge, Micke mfl:
Låt oss konstatera att VW är en supertrevlig bil i mellanklassen och att det finns många goda skäl att så många, och alltfler, köper VW Golf.

Att sedan toyotapredikanter inte förstår det och ständigt måste bortförklara det faktumet att VW Golf var, är och kommer att förbli klassledare får stå för dem.

Jag, min fru, äger också för övrigt ett toyotaskrälle från 2010 på strax över 5000 mil men när vi ska byta bil igen blir det definitivt inte en toyota utan med allra största sannolikhet en VW Golf i sedanutförande!

#34
2014-10-15 08:21

Nu tror jag att jag fått bort de värsta påhoppen i den här diskussionen. Försök att hålla god ton mot varandra så blir det trevligare för alla.

#35
2014-10-15 08:52

Som vanligt kommer Shogun släpandes med amatörutlåtanden när det gäller bilar. Ägare är amatörer, journalister är proffs. Jag lyssnar hellre på proffs än amatörer när jag väljer bil.

Jag skulle vilja se den granne komma till mig och berätta om sin bil i minsta detalj så som Calle Carlquist gör i filmen ovan. Nej, istället kommer de och säger att det var så trevligt när bilen var på service för de fick både kaffe och kaka och de hade färska morgontidningar. -Och hur var det med bilen? -Jo, den har ratt och fyra hjul, och dessutom har den så snygg färg. -Okej, kul att du är så nöjd med din bil...

#36
2014-10-15 09:53

Här var det livat värre än på många dar, kul :-)

Svaret till att Golf vinner så många tester (mutor ej medräknat) är att den inte är bäst på något.

Däremot är den nästan bäst på allt (kundservice ej medräknat) vilket gör att det totala betyget på produkten blir högt, den faller inte igenom på någon punkt.
Att det kanske gör bilen tråkig eller präktig har inget med totalbetyget att göra utan är en smaksak.

Och om nu VW:s kundmottagande är så katastrofalt dåligt så indikerar det väl bara på att produkten är så himla bra att folk är beredda att utsätta sig för några timmars förnedring om året bara för att få äga en VW...

#37
2014-10-15 10:36

Thommys.

Jag lyssnar mycket noga på de som använder bilarna dagligen. De får erfarenheter som inte journalister får erfarenhet av efter ca en vecka i ett test. Tex att flera Mercedes modeller som rostar upp efter 5-6år, som inte journalisterna har en aning om efter ett test bara som ett exempel. Så vänligen kalla varken mig eller ägare till olika bilmärken "amatörer" som lever med bilarna varje dag och upptäcker svagheter som avslöjas.

#38
2014-10-15 11:32

Det är lite komiskt att tråden inleddes med ett syrligt inlägg från en person som per automatik vare sig kan eller vill erkänna tysk bilindustris kunnande. Vi har fått höra att det är ett "tysk-komplex" som ligger bakom de tyska biltillverkarnas framgångar. Det är fel på allt och alla - motorjournalister inräknade - som inte förstår storheten i till exempel en Toyota (som för övrigt skall återkalla ytterligare nära två miljoner bilar världen över på grund av trilskande mekanik).
Jag har den senaste månaden provkört ett flertal bilar, inklusive Golf och bland andra Toyota Auris. Toyota Auris är en trevlig bil och säkert ganska bekymmersfri, men så totalt trist och utslätad. Man ser bara en enda stor gråskala framför sig. Golfen däremot sprudlar av det mesta som gör en glad. Man trivs verkligen i den bilen. Delmomenten i testerna som görs i all ära, men det är faktiskt så att det slut måste göras en total sammanvägning också - även av sådant som inte nödvändigtvis står nerskrivet på papper. Och även sådant som står nerskrivet på papper kanske inte alltid måste fälla avgörandet i slutbedömningen.
Jag förstår varför Volkswagen med Passat och Golf i spetsen kammar hem så mycket beröm. De är trevliga och roliga att köra samt välbyggda och väldesignade. För att nu återuppta mina åsikter om själ och arv så är det precis just det som det handlar om. Tyskarna kan den biten bättre än alla andra. Varför inte bara acceptera att Golf har mycket av det mesta som går hem hos folk i stället för att ständigt försöka påvisa det "orättvisa" i framgångarna?
Nästa bil som ska in hos oss blir till frugan och det råder ingen tvekan om att det blir en Golf!

#39
2014-10-15 11:51

Volkswagen säljer bra för de säljer till traditionalister, till konservativa, till människor som en gång hade en Volkswagen och sedan fortsatt med det. Varje ny Golf som presenteras är sparsamt modifierad och förändrad jämfört med den tidigare generationen, och på lite håll så ser man ingen skillnad mellan dem. De som köper en Volkswagen är fullständigt ointresserade av om andra bilar är bättre. Det handlar om vana och att det finns ett inbyggt motstånd hos köparna att bryta sin vana. Är man van vid en Volkswagen så upplevs andra bilar som konstiga, annorlunda och därmed automatiskt som "fel". Jag minns en dam för några år sedan som vann en bil på ett lotteri, men hon hade bara haft Golf i sina år och hon bad att få byta den bil hon vann till en ny Golf istället för hon var mer van vid Golf.. Hon var överhuvudtaget inte ens intresserad av att prova en annan bil även fast det var en vinst..

Sedan finns det en poäng i hos människor att ha något som många andra har, för de känner sig trygga och anonyma då, de sticker inte ut i villakvarteret eller i stan, de kan uppleva att de följer med strömmen och det är så tryggt, bekvämt att bara följa med... Ingen som mobbar en för att man har "fel" bil, ingen som ifrågasätter ens val i fikarummet på jobbet, och ens barn slipper bli mobbade i skolan för att föräldern kör "fel" bil... Det är ett teflonmässigt bilägande där man försvinner i den grå massan och bara flyter med.

Men så finns det människor som har mer intresse av bilar, som gör aktiva och medvetna val och som inte automatiskt strävar efter att passa in och göra precis som alla andra och följa flocken. Och dessa människor är betydligt mer öppna för andra alternativ...

#40
2014-10-15 12:03

VW säljer inte miljoner Golfar till köpare som är ointresserade, de säljer dessa till dem som gärna köper klassledaren istället för att chansa och köpa något annat.
De kan aldrig vara fel att köpa en bil som vinner i alla testerna för sin klass år efter år.

#41
2014-10-15 12:24

Raphael - nu får du nog ta det lite lugnt med dina omdömen om oss som äger en Golf. Jag kan i o f s bara tala för mig själv men jag köper aldrig samma modell 2 ggr i rad utan jag köper den bil i aktuell klass som tilltalar mig mest vid köptillfället - och jag byter som sagt gärna märke. Däremot tycks ju du väldigt insnöad på franska och italienska bilar så din erfaren av t ex en modern Golf lär nog vara väldigt begränsad.
Så om nåt passar jag in i ditt sista stycke - "Men så finns det människor som har mer intresse av bilar, som gör aktiva och medvetna val och som inte automatiskt strävar efter att passa in och göra precis som alla andra och följa flocken. Och dessa människor är betydligt mer öppna för andra alternativ..."
Frågan är om du själv gör det eftersom du uppenbarligen bara är intresserad av franska och italienska bilar...

#42
2014-10-15 15:01

Nu är det ju inte ATT man läser på överhuvudtaget eller ATT man tänker överhuvudtaget som är det avgörande utan VAD man läser och HUR man tänker.

Och att bara läsa biltester och provkörningar ger inte hela bilden eftersom man prioriterar och sammanfattar i dessa tester, man utelämnar mycket om varje bil varje gång för man måste begränsa sitt arbete.

Liknelsen med onyttig mat haltar inte utan bekräftas varje gång någon hävdar att varan man gillar och köper INTE är ”bristfällig”.
Den som köper och äter skräpmaten tycker naturligtvis inte att det är dålig mat han äter utan tycker den är utmärkt och inte har något fel.

Vad jag menade med liknelsen var köparens sätt att se på och tänka kring varan.
Psykologin bakom det hela.

Nu är det allmänt accepterat i samhället att skräpmat inte är bra – MEN tänk om det inte varit det?
Tänk om en stor del av befolkningen bestämt hävdat att skräpmat var bra mat?
Vad vi accepterar och inte accepterar är beroende av vilken åsikt som dominerar i samhället.

En gång trodde alla att rökning var hälsosamt.
Och den som kritiserade rökning fick inte mycket medhåll.

I frågan om miljöpåverkan så förutsätter det argumentet att vi alla vet och accepterar att en viss bil är skadlig för miljön och att en viss annan inte är det.
MEN om en sådan gemensam ”överenskommelse” inte finns?
Om väldigt många inte alls erkänner att bilen som skadar miljön gör det?

Vad jag är ute efter med dessa resonemang är att - allt ligger i betraktarens ögon.

Det är bara det som majoriteten tror och håller med om som accepteras som det enda hållbara argumentet.
Men bara för att majoriteten tror detta så måste det inte enbart därför vara rätt eller sant.

Bilen som vinner biltestet är den som bäst fyller de krav biltestarna satt upp.
Det är alltså biltestarna personligen som avgör vem som vinner, det är inte någon form av ofelbar naturlag…
Och de krav de sätter upp är en kompromiss där man tittar på vad de flesta människor bryr sig om och vill läsa om.
Vilka egenskaper som är de allra viktigaste ur praktisk och funktionell synvinkel - och även där begränsar man urvalet av antalet egenskaper för att minska arbetsinsatsen.
Hur mycket tid och hur mycket arbete man kan lägga ner på att granska varje bil.
Och så rundar man av med att lägga stor vikt vid de detaljer och egenskaperna som biltestarna personligen roas av och uppskattar.
Så gott som all text som inte är fakta är personlig åsikt.

Så vad du får utöver direkta mätningar av bromssträcka, ljudnivå, bagagevolym, pris, utrustning osv. - är till stor del en handfull människors personliga åsikt som presenteras på ett väldigt kraftfullt sätt och av alla tolkas som ett objektivt vetenskapligt faktum som är absolut sant och riktigt.

Under förutsättning att det man kommer fram till är samma som ”din” åsikt, för om fel bil vinner så är testet helt fel.
Om en avskydd bil vunnit testet kan vi då tro att alla som här säger att den som vinner testet är bästa bilen, då hade hållit med lika mycket som nu?

Hade den som kritiserat ”den avskydda” som testvinnare fått 35 negativa röstningar?

Att testvinnaren är samma som den alla vill ska vinna spelar troligen väldigt stor roll för hur testet tas emot och för hur man behandlar e.v. kritiker.

Om testvinnaren varit impopulär hade det nog sett annorlunda ut.

#43
2014-10-15 17:27

Ja du ohlmark - du kan konsten att orera utan att komma nån vart. Tror du dessutom på vad du skriver så är det riktigt allvarligt. Och säger jag dessutom (vilket jag i o f s redan gjort men antagligen läste du inte) att mina egna bilval görs synnerligen seriöst inkl provkörning av i stort sett allt marknaden har att erbjuda i aktuell storleks-/prisklass, kostnadskalkyleringar, koll av troliga nivåer på framtida andrahandsvärden, koll av servicekostnader - ja, så mycket jag överhuvudtaget kan läsa in mig på (ja, jag erkänner att det nästan är sjukligt - men ändå småkul och varför göra nåt enkelt när man kan göra det komplicerat) och att jag då till slut ändå valde en Golf - hur hanterar du det ? Och en sak är helt säker - för mig betyder "rangordningar" vid biltester nada - det är mina egna krav och preferenser som styr. Och då föll ju hela din "teori" runt hur ett köp av en Golf går till....

#44
2014-10-15 17:26

Jag tycker nog Golf är synnerligen lyckad.
Körde en dsg-växlad, 300 hästars igår ... Tråkig? Nej inte direkt :-)

#45
2014-10-15 20:17

Visst, men allt beror på vad man vill ha, om man kommer fram till att Golf är bäst kanske det beror på att man personligen söker just en sådan bil?
Den bil man väljer måste inte vara bäst objektivt sett bara för att den uppfyller det högst personliga behovet.

Och vi vet ju att de som skriver på sidorna i en biltidning i Sverige är en liten klick på några hundra personer, att likställa dessa med hur större delen av mänskligheten agerar är kanske att dra långa växlar…

#46
2014-10-15 20:40

ohlmark - fråga dig då om du köper en bil för dina egna behov eller för andra behov ? OK - hoppas att ditt svar är för dina egna behov för visst är våra egna behov en synnerligen viktig del i bedömningen av vilken bil man skall köpa . Sen är det nog ingen bil som är bäst "objektivt sett" - i alla fall lär varken du eller jag vara helt objektiva så den bedömningsgrunden är nog omöjlig att uppfylla.
Sen är det i o f s uppfriskande att du kan medge att det finns folk även på denna sajt som inte är helt pantade utan nogsamt tänker över sina bilval men vet du - jag tror att du hittar massor av sådana människor bland övriga bilköpare också. Så underskatta inte bilköparna och speciellt inte de som handlar för egna, surt förvärvade slantar. Och trevligt att vi fick ner diskussionen på en mera realistisk och lugnare nivå.

#47
2014-10-15 20:50

Kan ju nämna hur jag tänkte när jag valde en Golf.
För det första så gillar jag ju VW, det är inte så svårt att läsa sig till ;-)
Sedan ville jag ha högsta möjliga säkerhetsnivå med autobroms o dyl.
Då minskade antalet möjliga modeller märkbart.
Ville ha en körglad, *lätt* bil.
Provade först 2 st med DSG men när jag fick provköra en manuell var jag(bilen) såld.
Ville ha en bensinsnål.
Lagom stor/liten. (Litet garage)
Skulle gå att utrusta med diverse *onödigheter*
Som parkassist, adaptivt chassi mm.
För att liksom kolla/veta hur det fungerar.
Så den bilen jag har nu är ganska skräddarsydd för mig o mina behov.
Och ja, den är betald med egna surt förvärvade slantar.
2500 mil senare är jag helnöjd.

Men det lutar åt en Sportscombi nästa gång...mätte garaget noggrannare och den får absolut plats :-)

#48
2014-10-15 22:06

Eller också bygger man om garaget så en "riktig" bil får plats, en bil man verkligen vill ha där, för inte är det en VW ;o)

#49
2014-10-16 06:20

Ja en Kia är ju allas drömbil.......

#50
2014-10-16 06:31

Visst finns det bilar man måhända skulle vilja äga men eftersom bilen inte är nån statussymbol för mig så föredrar jag precis som ohlmark att verkligen äga mina bilar (=kontantköp) och då håller jag mig till "enklare" bilar (Golf i mitt fall) som trots allt gör allt nödvändigt transportarbetet alldeles utmärkt för mig.

#51
2014-10-16 10:42

Vet ni vad detta betyder ;o) ? I mitt garage får det plats en 8 meter lång bil x2. Nu med nylagd klinker,och nu ska Kian få klinker lagd i sitt garage, och klinkern är betald.........Kia vågar iallafall ge 7års garanti, det vågar inte VW ;o)

#52
2014-10-16 10:54

Jo - klinker på avbetalning hade ju varit en rätt ovanlig betal-lösning på den anskaffningen kan man tycka..:)

#53
2014-10-16 15:46

Kian är dock på avbetalning :-/

#54
2014-10-16 15:53

Jag har en betald Phaeton i mitt garage Shogun .. Slå det .. om det nu är det som gäller :-)
.
Jag har också en motorcykel, två trampcyklar, ett par gräsklippare , lövblås, en punkterad skottkärra (det har väl alla) m.m. och en mängd bråte som det är synd att slänga .. i varje fall i år ..

#55
2014-10-16 16:48

Jahaja! en liten jättefin liten plastbit men Calle, vad är den till för? Kanske borde jag förstå men det gjorde jag inte

#56
2014-10-16 17:05

Jes.

Icke! Här är allt betalt! ;o) Vem vill ha en Phaeton? En bil som blivit en flopp på marknaden, och nu ska man göra om det igen.........när ska man lära sig att VWs varumärke inte räcker till i denna klass av bilar. Ingen sådan bil i mina garage. Snart anländer det väl en ny Lexus Nx till garaget.....om man har tur eller otur hur man nu ser på det.........;o)

Men jag förstår att du måste mena Pi:s Kia........;o)

#58
2014-10-16 21:31

Jes vet nog mycket väl att alla mina fordon är kontant köpta, Shogun. Även vår lilla Kia och vår något större Mazda... Om nu finansieringen av mitt bilinnehav är intressant. Gillar helt enkelt att äga grejorna själv och inte bara disponera nåt som finansieringsbolaget äger...:)
Men för att återknyta till Golfen så är den väldigt enkel att "umgås" med, bekväm och rymlig relativt storleks och prisklass och omsorgsfullt utförd i detaljerna. Det räcker bra för mig.

#59
2014-10-16 21:36

Nu råkar jag veta att Shogun har sin bil på krita .. Lite därför jag tyckte det var lustigt att finansieringen av garagegolvet kom på fråga :-)
Varför du förnekar kreditköp Conny .. måste jag säja .. finner jag obegripligt! Det är ju helt normalt .. Utom för vissa av oss :-)

#60
2014-10-16 21:49

Calle Carlquist hämtar en plastbit mellan stolarna .. Precisionstillverkad in i minsta detalj :-)
Jo, tyskarna är noggranna .. de är kända för det.
I min skola fanns en grabb .. Vad jag minns var han klasskompis med min äldre bror .. I varje fall kallades denna grabb för "Tysken" .. vilket i sin tur berodde på att han var så noggrann .. Han kom nämligen alltid exakt 13 minuter för sent till skolan.
Så redan på 60-talet blev jag medveten om tysk precision och noggrannhet :-)

#62
2014-10-17 00:32

Jes.

Bevisa att våran Kia är på krita! Du går bet på den. Du ljuger så stor du är när du öppnar munnen om folk på denna sida, de är SD, rasister, nazister om man har en annan uppfattning än dig.........tråkigt men tyvärr sant.

Pi.

Ja, tydligen är det viktigt om det är på kredit eller ej när flera tar upp frågan..........både klinkern med tillbehör är betalt liksom Kian, liksom det mesta utom egendomen.........även Lexusen är betald..........liksom klinkern den står på.........;o)

#63
2014-10-17 09:51

Underbart, Calle! Kul med gummiunderlägget!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.