Nästa artikel
Webb-TV: Vi provkör Nissan Leaf
Webb-tv

Webb-TV: Vi provkör Nissan Leaf

Publicerad 1 oktober 2010 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Nissan Leaf är en av de första moderna elbilarna som sätts i serieproduktion – och den känns som en "riktig" bil. Vi Bilägare har provkört.

 

Läs hela provkörningen av Nissan Leaf i Vi Bilägare nummer 14/2010. Tidningen finns i butik från 5 oktober.

Diskutera: Vad tycker du om Nissan Leaf?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-10-01 11:52
Lars Lindgren (ej verifierad)

Nissan Leaf är ett stort steg mot minskade koldioxidutsläpp. Hoppas media tar sitt ansvar och skriver mycket om den och andra bilar med liknande teknik. Eftersom räckvidden på Nissan Leaf överstiger 100 km är den idealisk för trafik i anslutning till storstäderna, där de flesta bilarna och de längsta köerna finns. Koldioxidutsläpp på 0 gram/km verkar mycket smart i dessa miljöer. Priset verkar också bli helt OK. Volvos miljöbil S40 1,6 eDrive (koldioxidutsläpp ca 100 gram/km) är av samma storlek, med liknande prestanda och den kostar nästan lika mycket. Laddstolpar med gratis el (bra för min ekonomi) verkar också finnas gott om i storstadsområdena, men även på landsbygden finns en hel del ställen att ladda bilen på (se www.uppladdning.nu). Detta gör att Nissan Leaf också kan fungera hyggligt på långresan även om det innebär lite längre restid och fler raster (kan vara bra). Längs sträckan Sundsvall-Trondheim finns bolaget Green Highway med ett flertal snabbladdningsplatser. Stort grattis till Nissan och andra biltillverkare som satsar på den här tekniken.
Lasse L

#2 • Uppdaterat: 2010-10-02 10:25
SiggeN (ej verifierad)

Varför behöver den vara ful som stryk? Ingen vanlig privatperson vill bli sett i denna oformliga klump. Gör om samma misstag som Toyota med Prius.

#3 • Uppdaterat: 2010-10-02 18:56
Toyota4ever (ej verifierad)

Riktigt snygg, kan bli en succe likt prius!

#4 • Uppdaterat: 2010-10-03 09:20
nuppe

Snygg?
Ser ut som om den rymt från en cirkus.

#5 • Uppdaterat: 2010-10-04 09:04
1storstark

Som vanligt handlar det bara om att den är tyst och går på el. Aldrig får man veta om den går att använda, för en vanlig människa som bor i inlandet och har vinter halva året. Räcker värmen till? Vad blir räckvidden med alla förbrukare påslagan? Hur är komforten? Hur är väghållningen? Går det att dra släp med den? Går det att byta en glödlampa själv? Har man råd att lämna in den på service? All detta + tusen frågor till måste man få svar på, innan det går att ens överväga ett köp!

#6 • Uppdaterat: 2010-10-17 23:07
Ary (ej verifierad)

Paga o preço da vanguarda. Muitas inovações enfrentam resistência. Se ainda não é competitivo, penso que a indústria automobilística já decidiu por abrir o leque de opções, e à medida em que os automóveis vão melhorando, nós vamos equilibrando a balança da oferta.

#7 • Uppdaterat: 2011-02-12 11:29
DaddyCOOL242 (ej verifierad)

Ful eller snygg är väl ointressant, det är väl upp till var och en.
Som pendlarbil borde den ju vara perfekt, om man inte har längre till jobbet än 8 mil, kanske ända upp till 10 mil, beroende på hur vägen ser ut, har man motorväg och få backar så något längre ändå.
Som pendlarbil kan man ju ladda när man är på jobbet och när man kommit hem, men för annan användning ser jag inte att man har nån nytta av bilen, möjligtvis ren citybil, om man kan planera när man ska ladda. Som ersättare till familjebilen så är den värdelös, du lär ju ha en vanlig bil också den gången du vill hälsa på släkt och vänner eller ska på semester, husvagnskörning, dra hem virke till altanbygget....
Ska den ersätta familjebilen så lär den ju kompletteras med en dieselmotor som man kan hiva igång när strömmen är slut!!!!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.