Bild
Nästa artikel

Webb-TV: Peugeot 308 SW

Webb-tv

Calle Carlquist testar årets bil Peugeot 308 i kombiutförande. Nya trecylindriga turbomotorn imponerar men finishen kunde varit högre.

Vi tittar närmare på kombiversionen av nya Peugeot 308. Bilen har längre hjulbas än halvkombin och klart bättre utrymmen bakom förarsätena. Kvalitén på detaljarbetet kunde dock varit bättre.

Läs kombitestet med Volkwagen Golf SportsCombi 1,4 TSI, Peugeot 308 SW 1,2T och Kia Cee’d Sportswagon 1,6 DCT i Vi Bilägare nr 14/2014 – ute i butik den 14 oktober.
 
Prenumeranter kan läsa numret digitalt utan kostnad, det går även att köpa tidningen här.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 308 SW?

Kommentarer

#1
2014-10-15 16:11

Säkert en bra bil. Men att finishen och kvalitén på detaljarbetet brister är väl ingen överraskning. Brukar vara så på franska bilar. Synd, annars kunde den kanske vara en allvarlig konkurrent till Golf SportsCombi.

#2
2014-10-15 17:01

Peugeot= att vilja men inte kunna.
Kommer som bäst vara tvåa, idag och i framtiden.
Peugeot - bilen för folk som nöjer sig med sämre.

Var o tittade på en sån här *skapelse* för ett tag sen. Finishen på bilen hade kanske dugit på en Dacia eller nåt.
Men så är jag ju van vid det bästa i klassen....
Och vi är många som endast nöjer oss med det.
Andrasortering från Peugeot kan ju självplågarna köpa.

#3
2014-10-15 17:24

Det är tyvärr många märken som fuskar i detaljerna och på ställen som man inte ser dagligen - t ex motorhuvsstöttan som kanske kan tyckas vara en skitsak men sitter det en enkel "ståltråd" där istället för en gastrycksdämpare så säger det lite om hela bilens brist på omsorg i detaljerna. Sen t ex "skyddsnätet" på en kombi (bakom baksätet) - ofta saknas det helt eller så är det en tveksam konstruktion. Och listan kan göras lång för detta är detaljer man inte ser i förstone men uppskattar senare om tillverkaren lagt ner lite omsorg i konstruktion och utförande - och eftersom det kostar så skippar många tillverkare sådana detaljer.

#4
2014-10-15 17:52

Peugeot = att vilja och kunna.
Kommer som bäst vara etta, idag och i framtiden.
Peugeot - bilen för folk som nöjer sig med det bästa.

Jag var och tittade på en sån här *skapelse* för ett tag sedan. Finishen på bilen och interiördesignen var av mycket hög klass. Men så är jag ju van vid det bästa i klassen. Och vi är många som också nöjer oss med det bästa. Andrasortering från Volkswagen kan ju självplågarna köpa. Vi andra som vill ha det bästa vi väljer franskt.

#5
2014-10-15 17:58

Vad som är bra finish i ett bagageutrymme kan ju diskuteras, det handlar mycket om tycke och smak. Bagageutrymmet i en 308 SW är välplanerat och funktionellt, jag tycker det är snyggt. Att biltestaren inte gillar att det är hårdplast... come on, det är ett bagageutrymme. Det är plast på sidorna. Det är praktiskt och lätt att torka av.

Sedan gillar inte biltestaren inredningen, kallar den för "dåligt planerad" - ja, franska bilar har ju alltid haft sin egen stil och är man van vid Volkswagen så blir ju allt som inte är som Volkswagen då automatiskt "illa planerat" för man är inte van vid det. Jag tycker det är friskt att Peugeot går sina egna vägar och gör en väldigt snyggt designad inredning som jag tycker är väldigt behaglig, väldigt rätt och med utmärkta instrument placerade ovanför ratten vilket ger en mycket fin och säker körkomfort där man slipper titta ner i ratten för att se instrumenten. Det är säkrare med kortare avstånd mellan vägen och instrumenten, som det är i Peugeot. Det tycker jag är mycket välplanerat och bra, men eftersom det är nytänkande så slås det ner på...

Sedan så uppskattar jag den lilla ratten, det ger verkligen en utmärkt körkänsla och kontroll av bilen. Så har vi Peugeots turbomotor som är bättre än Volkswagens och sammantaget gör detta att 308 är roligare, trevligare och säkrare att köra än Volkswagen samtidigt som den är mer komfortabel, iaf jag uppskattar tystnaden, stolarna, körställningen och den behagliga framfart som Peugeot ger och som jag tycker är på en högre nivå än Golf.

Tittar vi på körsäkerheten så har ju 308 SW visat framfötterna, eller man kanske säger framtassarna, i väjningsprov och körtest. En utmärkt och behaglig bil för mogna vuxna människor som vågar gå sina egna vägar istället för att välja massans anonymitet och följa den tråkiga teflonströmmen.

#6
2014-10-15 18:18

Intressant att notera är att Teknikens Värld hyllar och uppskattar sin testvinnare Peugeot 308 SW. Hur kommer det sig att Vi Bilägare är mer kritiska än Teknikens Värld? Jag tror jag har svaret - Teknikens Värld har ett större testlag med en vidare spännvidd och lägre genomsnittsålder än Vi Bilägare har.

Peugeot står för en ny och fräsch stil som ungdomar, unga vuxna och vi som känner oss unga, uppskattar. Det är modern teknik, modern design och en modern användarmiljö enligt den senaste utvecklingen. Peugeot gör moderna bilar för moderna människor.

Volkswagen gör bilar för traditionalister, för en äldre publik, för nostalgiker som tänker att det var bättre förr, människor som uppskattar en tillverkare som låter tiden gå långsamt. Varje ny Golf är ju bara en försiktig modifiering av den förra.

Jämför vi med Peugeot så har Peugeot betydligt större skillnader i design, utförande och stil mellan äldre och nyare generationer av sina modeller än vad Volkswagen har. Volkswagen gör bilar för "män i hatt" som det kallades förr, medan Peugeot gör för moderna människor.

Fransk design är vildare, fräschare och mer lekfull än den tyska. Vi kan också jämföra musik. Jämför Kraftwerk med Jean Michel Jarre. Där är ju Jarre betydligt roligare och färggladare och mer personlig att lyssna på, medan Kraftwerk är maskinell och utan själ.

#7
2014-10-15 18:43

Håller med Raphael om 308 SW, bästa bil i klassen! Skrattade rejält när jag kollade Calle beskriva plastbiten i Golf och pratade om kvalitet och hur dom tänker mera än andra tillverkare! Skulle jag vara Calle så skulle jag sätta mej in lite bättre i produkten i fråga, kolla solskyddet, locket på askfatet, det är ju skitkvalitet (läs mera på nätet). Tex. VW Golf SportsCombi fick rejält kritik i finska Tuulilas-biltidningen pga. att den överstyr så att den blir tom. livsfarlig i vinterväglag (antisladd har ingen möjlighet att rädda situationen), video i torrt väglag: https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=dGwY1aJl3S...
Honda vann förresten testet tillsammans med Leon, Golf blev på plats 3. I finska Teknikens Värld vann Peugeot 308 SW tillsammans med Leon. Konstig skillnad mellan tester i Finland och Sverige? ;)

Sportsvan klassades ännu sämre, använde ordet "livsfarlig" när dess antisladd håller bilen allt för länge på fel fil vid väjningsprov (övertstyr först och sedan understyr): http://www.tuulilasi.fi/uutiset/golf-sportsvan-lahtee-lapasesta-autoa-vi...

Skulle ändå påpeka att välj den bil ni känner för mest, köp aldrig den bil alla andra köper utan försök att välja själva *på riktigt*. Vissa vågar och njuter, andra vågar aldrig leva sitt liv helt ut. :)

#8
2014-10-15 18:32

Otroligt sicken energi märkesidioterna lägger ned på att bortförklara resultatet när det inte passar in i deras lilla världsbild.

#9
2014-10-15 18:41

Likadant är det med andra märkesidioter som lägger ner energi på och försöker säga att andra märkesidioter är värre.....ofta när de "träffat rätt på spiken" så att säga så kommer det sådana kommentarer från sådana som just nu i senaste inlägget kallar sig SiggeNn.......i sin stora världsbild.......av tyska skräpbilar.......;o)

#10
2014-10-15 18:55

Suck - sicket struntsnack Raphael och Peugo. Men blir ni lyckligare av det så varsågoda - bara att dunka varandra i ryggen. Snacka om att se enögt på saker och ting.
Då väntar vi på att Peugeot 308 tar över marknaden från Golf Sportskombi och Toyota Auris och petar ner dom från 10-i-topp-listan per omgående. För en sån överlägsen bil kan väl inte gå bilköparna förbi...

#11
2014-10-15 19:10

Pi, spela inte dum nu heller? Vem som blir storsäljare bestäms inte av vilken bil som är bäst i verkligheten. VW-koncernens bilar/andra tyska "premium", Volvo och Toyota är enda bilar som kan bli storsäljare här i Sverige. Ser vi 20 år framåt i tiden kan det hända saker men folk köper vanligtvis samma som grannen men får man lämmeltåget igång så säljer produkterna som smör! Viktigaste är alltså psykologi och marknadsföring (kolla Apple!) men det vet nog säkert du med.

#12
2014-10-15 19:17

Till skillnad ifrån dig Shogun aka Conny Karlsson fördrar jag att bara använda ett nick.

Hittat fler "annonser" på nätet på sistone (se forumet) ;o)

#13
2014-10-15 19:30

Hur fasen orkar ni? Varken franska eller tyska bilar är skräpbilar för det säljs ju mycket av dem. Finns ingen bil som är helt perfekt alla har något dålig och något bra. Vad vi väljer att köpa är mycket tycke och smak och förstås på vilken deal vi får vid byte.
Att hylla ett bilmärke och smutskasta ett annat bara för att man inte gillar det är bara barnsligt och inger inget direkt förtroende om ens bilkunnande.

#14
2014-10-15 19:32

Peugo, har läst flera gånger, hittar inget "livsfarligt" i din andra länk men kanske det står så i tidningen?

#15
2014-10-15 20:25

Beklagar, har andra hands information om saken (släkting i Finland som prenumererar på tidningen). Poängen var ändå den att det inte är mera chauffören som har kontroll över situationen utan bilen för sej själv dit den vill (och det den gör är ologiskt = håller bilen länge på fel fil) och det är inget man kan åt den saken. Skulle våga tro att VW kommer med nån uppdatering?

Värst är det då man blint hyllar marknads ledande produkter och "tron" på vissa länders överlägsenhet spårar helt ur utan orsak. Alla som har orkat läsa vad jag skrivit vet också att jag hackat på vissa produkter som fransmännen också använder (1.6 THP a'la BMW = undvik alla under 200 hästar) men nog har ju t.ex. Peugeot visat framfötterna beträffande levererad kvalitet med sin x08-serie av bilar (108 räknar jag inte till en Peugeot, den är en Toyota, det ser man långt ifrån). Dom har helt tydligt lärt sej av Japanerna att inte göra samma sak (och fel) som konkurrenterna, t.ex. använder vanliga automatlådor för att dom är mera pålitliga än dom bästa 0-100 km/h lådor på marknaden. Inte heller tävlar dom med i megapixel-racet (om man jämför med kameror) beträffande mest växlar utan satsar på lättare konstruktioner vilka gör att det inte gynnar att välja en låda med t.ex. 10-växlar. Lite orolig är jag åt den nya koncern-chefen som gillar sport så det kan leda till produkter med massor av hästkrafter men sämre hållbarhet.

#16
2014-10-15 20:27

Peugo...där blev du tagen med byxorna nere. :o)

VW är helt enkelt överlägsen denna enklare konstruktionen men den är säkert översnittet

#17
2014-10-15 20:25

Men tanke på försäljningen så finns det väldigt få unga, och även såna som känner sig unga i Sverige.
Men det är klart, den perfekta ungdomsbilen är ju en C3 Picasso.
Den utstrålar ungdomlighet och fräschhet.
Med tanke på försäljningssiffrorna på den modellen så finns det väl absolut inga unga kvar...
Det räcker väl att Raphael går o köper en till så har årets försäljning dubblerats..

#18
2014-10-15 21:35

Man skall inte tala illa om konkurrenterna är ett allmänt använt uttryck inom de flesta branscher. Och då får väl denna debatt te sig tämligen anmärkningsvärd kan man tycka - i alla fall om man inte känner till vilka kunderna är till respektive bilmärke. Raphael och Peugo talar ju bara illa om Volkswagen - inte Peugeots verkliga konkurrenter (Kia, Hyundai och billighetsjapanerna). Så både Raphael och Peugo beter sig nog trots allt acceptabelt i denna diskussion. Värre hade det varit om de både fokuserat sig på de ovan nämnda konkurrenterna. Då hade de talat illa om Kina-Peugeots konkurrenter och det anses som sagt oprofessionellt.

I övrigt inte mycket att tillägga. En tyst och komfortabel bil, vilket jag tycker är ett välkommet tillskott i segmentet. Både Kia och Hyundai bullrar mer och de har heller inte samma fina innerutrymmen. Designen är intressant, men PSA-brodern Citroen är mer spännande om man frågar mig. Och ja just det, kvalitetsnivån ligger förstås fortfarande ljusår efter konkurrenterna. Men det vet ju alla redan om.

MVH AL

#19
2014-10-15 22:45

Mycket trams här och precis som vanligt så fälls det en massa kommentarer om andra fabrikat som inte berör ämnet. Min åsikt är att det är en fin och bra bil som säkert kommer att sälja bra och varför tjata om dålig kvalitet? Personligen gillar jag inte den mindre ratten och takhöjden i baksätet är för lågt för medellånga som måste sitta på ytterplatsen. Det sistnämnda problemet delar 308:an med många andra modeller. Bagaget är förvisso större än de flesta andra men ändå för litet för mig som behöver en bättre takhöjd. Den lutande bakrutan som skall ge ett bättre utseende försämrar utrymmet ytterligare.

#20
2014-10-17 14:56

Hackenbush sammanfattar det hela väldigt bra här. Att det sedan finns de som i alla lägen måste klaga på allt annat än sitt favoritmärke är ju ingen nyhet, bara trist att läsa.

Jag har provat 308 (inte 508 som jag råkade skriva först) kombin och blev positivt överraskad över hur vuxen den kändes, först kändes det en smula udda att ha instrumenten där uppe, men sedan uppskattade jag att ha dem så nära vindrutan. Jag har progressiva glasögon men har inga problem med läsbarheten.
Bagaget är både snyggt och rymligt.
Sedan finns det alltid detaljer som man kanske skulle vilja ha annorlunda, men så är det ju faktiskt på alla bilar (om man är ärlig). Det handlar om kompromisser mellan olika behov och smak.

#21
2014-10-16 17:56

Kvalitetsnivån kan ingen säga något om för bilarna är helt nya, eller har ni en tidsmaskin till förfogande? ;)
Lita aldrig på marknadsförarnas löften, den som lever får se...

#22
2014-10-16 20:17

hultarn.

Du menar 308, eller?

#24
2014-10-16 23:55

Jag kan ha läst fel men tyckte jag såg att nya Opel Corsa skulle ha 3 års garanti och i så fall är ju också det en backning från 5 år. Men som sagt - kan vara nån missuppfattning från min sida så vi får väl se vad det blir.

#25
2014-10-17 08:42

Men vänta nu ...! Det är väldigt många bilmärken som inte "vågat" höja till ens tre år - bl a BMW och VW.

#27
2014-11-24 20:20

Peugeot har lyckats göra en modern bil, praktisk och rymlig med bra köregenskaper. Bilen har också låga utsläpp och är snygg.. Jag ser många likheter med tex Skoda Octavia generation III, dvs stor bil men med låg förbrukning och låg vikt. Hoppas detta blir nya trenden, och att folk öppnar ögonen och inser att SUV/Crossover är helt onödigt. Värt att veta är att dessa nya moderna bilar (Octavia gen III och Peugeot) klarar sig på en bränsleförbrukning 0,55-0,65 liter/mil (besin), och det är väldigt bra för en så pass stor bil. Väljer man diesel kommer man nog ner ytterliggare 1-2 dl/mil.

#28
2014-11-27 18:27

Rätt djärvt att prata så gott om en bil som strulat så mycket i ert långtidstest, till och med hackande motor, det är kanske på tiden att våga tala om problemen med franska bilar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.