Bild
Nästa artikel

Webb-TV: Mercedes C180

Webb-tv

Mercedes C-klass har växt, men samtidigt blivit lättare. 1,6-litersmotorn på 156 hästkrafter räcker till utan problem.

Mercedes fjädring är bekväm både i komfort- och sportläge och bilen är riktigt skön att åka i. Bilen känns toppmodern, men motorn låter inte snyggt och en del tror till och med att det är en diesel när de hör den.

Hur står sig Mercedes C180 mot Lexus IS och BMW 320i? Det får du veta om du läser hela testet i Vi Bilägare nummer 8/2014 som finns ute i butik nu!

I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment och all fakta. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes C180?

Kommentarer

#1
2014-05-28 14:13

Sedanen är faktiskt väldigt mycket snyggare i verkligheten än vad den kanske ser ut att vara på bild. Och kombin är ju bara superelegant. Äkta premium.

#2
2014-05-28 14:31

Härlig bil. Skulle kunna tänka mig ha en sådan.

#3
2014-05-28 16:13

Blev tillsagd av svägerskan att någon C-klasskombi skulle jag inte köpa. Hon hade sett sedanen och något annat skulle jag inte fundera på. Hon tyckte att den var riktigt snygg. Hon gick till och med så långt och sa att kombin är gubbig jämfört med sedanen som hon tyckte var mycket sportigare i designen. Så nu blir det nog en sedan ändå. Jag tycker att de lyckats så bra bak med designen på sedanen. Kombin är mer neutral i formen.

#5
2014-05-28 16:56

Bra att någon kunnig förklarade här att bilen faktiskt är snygg i verkligheten även om det inte framkommer här, annars skulle någon kunnat tro att den verkligen såg ut som på bilderna vilket andra bilar brukar göra men den här är mycket snyggare i verkligheten tydligen. Jag tror att den kommer bli vanlig som taxibil då man redan ser dom i taxiköerna där äkta premiumbilarna ofta står med något högre pris på sidorutan.
http://www.marcuskillen.se/wp-content/uploads/2013/11/DSC_0451.jpg

#6
2014-05-28 17:55

Någon som förstår vad Previa försöker säga? Varför en bild på en E-klass taxi?

Mer förvirrad än vanligt verkar det som. Har han suttit och googlat för mycket på Toyota?

#7
2014-05-28 17:59

@leifer
"och motorerna verkar vara föråldrade"
Har du nånsin kört en sån Mercedes?
Nej, tänkte det. Kraft i överflöd när det behövs... men ändå under halvliters förbrukning i vanlig svensk landsvägsfart. Det kallas inte för´föråldrat´.
Utseendet är som baken... men de flesta tycker att 2014 C-klassen är snygg.

#8
2014-05-28 18:29

leifer. Motorerna kom 2011. Att kalla de föråldrat är att ta i.

#11
2014-05-28 20:53

leifer.

Det spelar ingen roll hur många hästkrafter eller liter en motor är på. Det är resultatet i bilen som räknas.

Mercedes har alltid haft små till stora motorer att erbjuda. Det är lika mycket premium för det. De motorerna som blir mest sålda är de små. Jag pratade nyligen med en försäljare på Mercedes och han sa att de bilarna som är mest svårsålda begagnade är de med stora motorer. De är de små som säljer. Han rekommenderar till och med kunder som köper nya E-klass att inte välja de 6-cylindriga motorerna om de på talar det, utan att ta 4-cylindriga istället. Det är synd att det är så för inget går upp mot en sexa enligt mig.

#12
2014-05-28 21:31

Är det bara jag som noterat att Marianne sitter helt fel bakom ratten på bilen. Vid en eventuell olycka om aribagen skulle lösa ut skulle den skada mer än göra nytta. Hon sitter ju för långt fram!!!

Vad anbeträffar nya C-klassen så visst är bilen snygg, det kan man inte säga något om, det är en helt ny bil så vi får väl se vad de blivande c-klassägarna tycker om sina bilar om 2-3 år.

#13
2014-05-28 22:22

Som sagt... Inget med den här bilen tilltalar mig. Degiga former och horribla priser. Till skillnad från utgående modell som är riktigt snygg, iallafall med AMG-paketet.

#15
2014-05-29 08:09

leifer, som Marianne Sterner säger i filmen. Motorn räcker jättebra till.

När 190-serien kom var den mest sålda modellen på 90 hk. (Idag i C-klassen 156 hk.) Det var ingen som ifrågasatte premium på den då. Premium är inte heller ett värde på 0-100. Lika så räknas Mercedes dieselbilar som premium även om de låter mer än bensinarna.

Att motorerna blir mindre och mindre är ett resultat av utveckling. För drygt 10 år sedan var Mercedes dieselsexa (OM648) på 204 hk och 500 Nm. Idag är starkaste dieselfyran (OM 651) på 204 hk och 500 Nm. Bara för att växellådan är modernare, luftmotståndet lägre och karossen lättare så går den också snabbare samt är snålare.

#16
2014-05-29 09:27

Säkert enn bra bil men jag är inte riktigt vän med "vulgo" utseendet Mercedes har idag. Jag saknar den klassiskt stilrena högklassiga designen.

#17
2014-05-29 12:05

Isoderlund: Du har fel. Mariannes körställning är helt korrekt. Minsta avståndet mellan bröstkorg och ratt skall normalt ligga på ca 25 centimeter (brukar anges i instruktionsboken), och det avståndet håller Marianne mer än väl. Ditt försök att leka Sherlock Holmes blev inte så bra ;)

leifer fortsätter i vanlig ordning att haka upp sig på enskilda detaljer i bilar - särskilt i en Mercedes - för att den inte ska få räknas som premium. Återigen är det antalet hästkrafter som triggar honom. När ska leifer fatta att det är helheten (resultatet, som Thommys skriver) som avgör? Det är Mercedes som märke/helhet som är premium. Punkt slut.

#19
2014-05-29 19:48

leifer anser att det är de enskilda modellerna och drivlinorna som avgör om det är premium eller inte ... Som vanligt bortser leifer från vad marknaden tycker - den marknad som kan se helheten. Men leifer ska i vanlig ordning tvinga på oss andra hans åsikter. Och jag kan lova att nu inleder leifer en ny mastodontrunda om premium. Nu ska här tuktas och tvingas till lärdom. Urk!

#20
2014-05-29 22:08

Ser rätt bra ut,effekten räcker väl till då 0-100 går på 8,2.(eller 8,5,orkar ej googla..bra hursomhelst)

#22
2014-05-29 23:23

Till och med utan motor är en Mercedes premium.

#23
2014-05-30 11:37

@leifer,
min har 1,8 liters turbo. Max.vrid från 1600 varv (upp till 4500). Motorn har aldrig känts det minsta lilla otillräcklig, snarare tvärtom.
Premium betyder inte att den är perfekt i alla avseenden eller ens kvalitétsmässigt. Tyst, mjuk fjädring men ändå stram i kurvorna, balanserad drivlina, enormt bekväma säten. Makalöst effektiv AC. Men efter 2 års ägande kan jag säga att jag aldrig haft en bil med så många ogenomtänkta lösningar och med så många egenheter som denna. Listan är lååång. Ung. som en Citroen förr. När det finns beprövade tekniska lösningar och ergonomisk utformning varför göra annorlunda? Mersan är inte gjord för svenskt klimat. Fick bl.a. omkonstruera kupéns luftintag p.g.a. ständig dimma inne vid regn och vintertid (=> intaget är täckt med för småmaskigt skydd). Kombispak för blinkers och vindrutetorkare. Farthållarens spak sitter där alla andra bilars blinkersspak… fortfarande gör jag fel… Ingen fördröjning av torkarna vid spolning. Intrumentbelysning som inte går att dimma tillräckligt. Grånande gummilister. Kasst ljud i stereon. Mycket vindkänslig. Automatlåda som fastnar i växlar och ryckig så länge den är kall. Aningen ryckig motor.Inredningen är snygg men jättesvår att hålla ren. O.s.v.
Men när man väl glider fram i solsken med stjärnan framtill känner man sig lite premium i alla fall :)) men min nästa bil blir nog en Lexus.

#24
2014-05-30 22:11

Haha :D Ja Merca är lite .. envisa på vissa saker. Spakarna är speciella, men i de flesta fall tar man väl rätt :P Framföraltl tycker jag själv det SER konstigt ut Med bara en spak (som syns). Men det har de ju löst nu mer rattväxel a la amerikansk 70-talsbil ;)

Vindkänsligheten torde väl ligga i att bakhjulsdrivna bilar i allmänhet, och Mercor i synnerhet, har rätt extrema castervinklar fram. Sidokrafterna trycker på styrningen typ.

#25
2014-05-31 07:17

Den så kallade kombispaken på Mercedes med både torkare blinkers och helljus i samma spak är inte speciellt udda, både lastbilar och bussar har så, det är nog bara Volvo som är den udda fågeln i sammanhanget med torkarspaken på höger sida om ratten.

#26
2014-05-31 19:47

Bortom

Gräset är inte grönare på andra sidan. När man kör Mercedes är det lätt att bli blasé. Men faktum är att när man kör andra märken så längtar man tillbaka till Mercedes igen. Det är det där lilla extra som fattas, gedigenhet och körkultur.

Du säger att Mercedes inte är gjord för vårt svenska klimat. Är några andra bilar det, förutom Volvo (och Saab)? Mercedes har en stor testanläggning uppe i Norrland. Långt från alla vintertestar sina bilar så väl som Mercedes. Många svenska taxibilar av märket Mercedes har rullat tiotusentals och åter tiotusentals mil i svenska vintrar sedan 50-talet. Skulle inte bilarna duga hade det knappast varit så. Själv hade jag ett par Toyota som immade igen bara de talade om regn på tv. Ännu värre var det på vintern då frös imman på insidan också. Det är så skönt att köra Mercedes igen kan jag säga.

Kombispaken har de haft sedan 60-talet och en är rätt typsikt detalj för Mercedes personbilar. Men det sitter även sådana spakar i de flesta tunga fordon. Farthållaren sitter nu mer under kombispaken och just för att den är så logisk i funktionen så behöver man inte se den. Man vet hur det fungerar ändå.

Fördröjning av torkarna finns bara på vissa bilmärken. Ford har ju så att man kan spola så länge man vill innan man sätter på torkarna. Men jag fördrar att de startar automatiskt när man spolar och gärna på en gång. För mig är säkerheten viktigast. Värst är det på bilar där man får vänta på vattnet. Hur Lexus har vet jag inte.

#27
2014-05-31 22:00

Thommys.

Nää, man längtar inte tillbaka när man ÄGT andra märken och kan jämföra. Bara en fanatiker för ett märke kan skriva så och det ska man inte lyssna på.

Bortom.

Du gör helt rätt som väljer Lexus istället för Mercedes nästa gång, för då vet du ju något och kan jämföra och delge andra dina erfarenheter.

#28
2014-05-31 22:15

Jo Shogun efter att ha ÄGT ett par Toyota längtade jag faktiskt tillbaka till Mercedes. Jag fick verkligen avsmak av det japanska märket och när jag ser reglagen i Lexus som påminner om de som satt i Toyota får jag rysningar i hela kroppen. Tänk att behöva betala dyrt och stå ut med sådant i en perifer premiumbil som Lexus.

#29
2014-05-31 23:17

Tycker reglagen fungerade väl så bra i Toyota som Mercedes, men du är ju alltid partisk vad gäller Mercedes, det vet vi vid detta laget och ska inte tas på allvar. Ganska bra att jämföra Toyota med Mercedes, det är väl där Mercedes ligger på ett ungefär.......BMW är väl det märke som kommer närmast Lexus i känsla och kvalitet.

Bilar som är exclusiva finns inte i varje gathörn, det gör Lexus till vad det är i jämförelse med många dussinbilar, och så rostar de inte i samma utsträckning som Mercedes bilar gör, enligt min erfarenhet. Och det är inte premium, möjligtvis på en perifer premiumbil som tidigare varit premium för mig.

#30
2014-06-01 09:26

Shogun

"fungerade väl så bra" Det är klart att de fungerar men det är inte premiumkänsla i dem. Det är amerikanskt plastig premium. Junkers har även han satt fingret på. Det är helt ok i en Toyota men inte i en dyr Lexus. Det man betalar för i en Lexus är en dyr hybridlina. Som idag inte ger mycket tillbaka mot konkurrenterna.

#31
2014-06-02 13:15

@Thommys,
Jag försöker vara objektiv. Mercedes är den sämsta vinterbilen jag hittills har haft… med vinterbil menar jag en massa praktiska saker när bilen står utomhus. Exempelvis hur lätt det är att ta bort snö/is från alla skrymslen (bl.a. från/kring spolarmunstycken och kupéns luftintag), hur mycket snö som ramlar in när dörrar/luckor öppnas, hur immiga rutorna är invändigt (värmesystemets effekt och utformning), hur lätt dörrhandtag/tanklucka fryser fast o.s.v. Det är stor skillnad mellan garageparkerade fordon (taxi) som sen körs i 16 timmar nånstopp och utomhusparkerade som körs korta sträckor.
Jag vet att tyska (men inga andra) tunga fordon (kört 100.000-tals mil med sådana) har kombispak… och lika dåligt är det på de också. Fördröjning på spolningen är standard på de flesta personbilsmärken sen -72 Bubbla-tiden :)
Mercedes är premium och det ifrågasätter jag inte… men i min enfald trodde jag att premium innebär att det bästa av allt var ihop plockat i en och samma enhet, inte bara utvalda delar. Ett typexempel: vid större tank får man ändå tankmätaren till den mindre standardtanken… så när bränslemätaren slår i botten och färddatorn upphör att räkna har man fortfarande ca 8 liter bensin kvar (som räcker för 10 mil). Petitess? Visst. Genomtänkt premium? Inte riktigt.

#32
2014-06-02 13:49

Bortom

Håller inte med dig det mesta du säger. Jag vet t ex inte när jag körde en bil sist som hade fördröjning på torkarna. Att det skulle rasa in mer snö i en Mercedes än någon annan bil har jag heller inte någon erfarenhet av, jag tycker att det är så på de flesta bilar idag. Luftintagen som är dolda upplever jag som bättre efter som det inte snöar rakt ner i dem. Själv uppskattar jag mycket torkarreglagen på vänster sida om ratten i de tunga fordon jag kör hela dagarna. Jag tycker det känns väldigt konstigt när jag kör Volvo som envisas med att ha både retarden och torkarna på samma sida om ratten. Att handtag och tanklucka fryser fast har jag heller inte varit med om på Mercedes. Men däremot har jag varit med om att på Toyota och VW har luckor och dörrar som studsat upp igen. Det där med tankmätaren känner jag dock inte till att det är så, det är möjligt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.