Bild
Nästa artikel

Webb-TV: Lexus IS 300h

Webb-tv

Lexus Is har nu hittat en egen, mycket speciell stil. Den har rolig, men dyr, teknik som till exempel flyttbar hastighetsmätare och infotainmentjoystick.

Lexus IS är en sportig, egensinnig  och imponerande bil. För den som har råd, priset är en av de största nackdelarna.

Hur står sig Lexus IS mot Mercedes C180 och BMW3201? Det får du veta om du läser hela testet i Vi Bilägare nummer 8/2014 som finns ute i butik nu!

I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment och all fakta. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning.

Diskutera: Vad tycker du om Lexus IS?

Kommentarer

#1
2014-05-27 15:31

En dyr egensinnig bil med riktigt dåligt rostskydd.

Låter det lockande?

Nej knappast.

#3
2014-05-27 15:54

Mercedes har ett dåligt rostskydd det har vi sett i praktiken och blivit drabbade av(premium?)......men har vi sett det i praktiken på Lexus? Njaaaej! Återigen en tveksam prognos, VIB, hur gick det för äldre modeller av Lexus, är de rostiga? Ännu har jag inte sett någon rostig Lexus under drygt 20år. Denna bil sticker ut ur mängden, precis som en premiumbil ska göra.

#4
2014-05-27 16:06

Här har vi en annan bil som sticker ut ur mängden - en premiumbil, skulle man alltså kunna säga: http://stupidlookingcars.freecarblogs.com/files/2009/03/hjio.jpg

#5
2014-05-27 17:32

Ser just nu ett program hur man tilverkar Lexus i olika steg. Intressant och verkligen högteknologiskt.
Jag är imponerad.

#6
2014-05-27 17:42

Shogun

Sticker ut i mängden ja. Fästena till tanken hade ju redan börjat rostat på testbilen. Nu talar vi inte om en bil som är några år utan en sprillans ny Lexus. Frågan är om detta inte är ett rostrekord om inte annat så sticker det verkligen ut.

Men som vanligt så ska man väl inte räkna denna till en "riktigt" Lexus modell, som det brukar heta när de inte är bra. Det kanske är en gammal Toyota under skalet?

leifer

Tiden har hunnit ikapp HSD idag. Det har inte hänt mycket sedan den kom. Vanliga bilar utan hybrid är snåla de också.

Nej jag läser inte beg. guide, eftersom jag aldrig har köpt eller kommer att köpa en beg. bil.

#7
2014-05-27 18:05

Att det finns de som är övertygade om att Lexus IS 300h är en kanonbil är Jag övertygad om ;o) Att den möjligen kan vara bättre än Prius är däremot en besynnerlig hypotes. I vilket avseende då??
Men i det väl höga priset får man brum brum ur högtalarna om man så önskar .. spetsteknologi så det förslår :oD
Undrar om Shogun sett en så gammal Lexus som 20 år?? Jag har faktiskt inte!
.
Jag har läst tidningen .. och som vanligt stämmer proffsens uppfattningar med mina fördomar ..

#9
2014-05-27 19:18

Lexus fick ju inte så bra resultat i jämförelsen, bl.a. är det ju märkligt att den inte är snålare. trots hybridteknik.
Ok, den är snålare i stadstrafik, men på landsväg har man inte mycket nytta av hydridtekniken och det stämmer ganska bra med Prius som ju inte heller ger några direkta bränslebesparingar på landsväg.
Men åker man mycket i tätort kan det nog bli billigare.
Och så tycker jag att de oxblodsfärgade stolarna i Lexus är ett verkligt vill-ha! Elegant!
Och jag är svag för riktiga klockor med visare, jag gillar verkligen inte tidvisande siffror.
Men i övrigt gillar jag Mercedes inredning bäst.

#11
2014-05-27 20:03

Kanske för att det ska vara jämförbart med konkurenterna leifer. Eller vad tror du?

#13
2014-05-27 20:32

Jag uppfattar att Vib testar de bilar som ÅF levererar .. Så den Lexus som är med i testen är nog den som Svenska Toyota/Lexus vill ska testas mot MB och BMW ..
På något sätt förväntar jag att bilhandlarn levererar den bil och med en utrustning som den rekommenderar ..
Hur som helst tror jag inte däcken var avgörande i Vib's test .. Lexusen föll på mer än den höga bränsleförbrukningen ..
Det måste vara 5 år sedan jag åkte i en Lexus senast .. och även då upplevde jag inredningen som ett halvtaskigt plagiat .. Tydligen har man inte kommit någon vart trots ett halvt decennium förflutit

#15
2014-05-27 20:51

Tja leifer .. jämfört med VW Phaeton kan Lexus faktiskt skämmas ögonen ur sej ..

#16
2014-05-27 21:03

Leifer - tror att du får kolla lite bättre om skatten på olika drivlinor. S k miljöbilar, oavsett diesel eller bensin, är som sagt vägtrafikskatte-befriade under 5 år men sen slår det till avsevärt hårdare för en dieselbilsägare så det är tvärtom vad du säger - det är bensinaren som är subventionerad om man jämför dessa två drivmedel. Och vad macken tar varierar ju - ibland är dieseln billigare och ibland bensinen och det beror ju i regel på tillgång och efterfrågan.

#17
2014-05-27 21:16

Att tidigare versioner av IS skulle vara kopior av 3-serien vetefan. Första IS'en är väl inte det minsta lik nån europeisk bil alls. Generation 2 må väl vara lite mer "likriktad" sin form. Men den är då inte mer lik 3-serien än C-klassen var av samma generation - där har vi två bilar som ser ut som exakt samma bil med lite andra ytterpaneler.

Gör man bilar som är direkta konkurenter med varann blir de rätt lika varann då yttermått och innermått ska vara konkurensmässiga.

Att det inte finns så många gamla Lexusar är troligen pga att de inte har funnits så länge i Sverige. De äldsta IS-bilarna är 99'or. Kollade blocket på bilar fram till 01 och det var inte en enda av dom som var i dåligt skick. Kollar man 3-serie i samma ålder så är de inte ett dugg finare.

Jes_ din objektivitet är så fin ;) Din märkesfanatism är fin! :D Dina jämförelser med Phaeton är så satans skeva så det är humoristiskt. Det är väl klart som fan att en bil som kostade över miljonen ny är exklusivare i utförandet än en tjänstebilssedan som kostar runt en tredjedel. Ungefär lika logiskt som om Lexus-ägaren skulle slå sig för bröstet och skryta om att hans bil minsann är så mycket finare än grannens Up!.

Undrar också lite över varifrån du får att Lexus inredingar är plaigat. Av vadå? Jag är den förste att hålla med om att Lexus gamla inredningar ser förskräckliga ut. Hårdplasten och det sanslöst fula trycket (text, symboler etc) på mittkonsolen är oerhört avtändande. Den runda bulliga ytan ser förjävlig ut.

MEN. Den ser då inte ut som nån annan av sina konkurenter. Den ser ut som en typisk Toyota som nån sprayat beigegråmetallic. Men plagiat? Visa gärna.

#18
2014-05-28 06:51

Är det någons märkesfantatism som löjlig så är det Leifers. Han var inne på TV och klagade på att Toyota inte vann tillräckligt många tester. VW fick allt för lite kritik. Fick svar av webredaktören att det är inte lätt att se när man är enögd ;-)

Hur kan han uttala sig om att "det är marknadens bästa kvalité" på en ny modell med tveksamt rostkskydd?

#19
2014-05-27 22:12

Tja Roger .. Nu var det ju leifer som renderade att hänvisa till min simpla VW .. som ju är en Phaeton.
Jag upplever likväl Leuxus inredning som ett riktigt dåligt plagiat .. men kan hålla med dej i din beskrivning av den samma också.

#24
2014-05-28 17:57

Sorry Leifer men jag kan komma på en miljon saker jag hellre gör än skriver i ett navelskådarforum.

Lycka till med det!

#25
2014-05-29 11:29

Jag har haft ett mycket gott öga till Lexus men läser man testet i tidningen blir man lite betänksam.
Vinande elmotor och tveksam kvalitet på reglagen.
Vad hände med innovationerna? Det är inte helt lätt idag att vara innovativ eftersom flera av de större företagen satsar en hel del på utveckling och konkurrensen är hårdare än någonsin. Men nog hade de kunnat komma med mer än fåniga detaljer som ett syntetiskt motorljud och en flyttbar mätare. Är mätaren till för enögda märkesfanatiker?
Att rostskyddet är dåligt hos Lexus visste jag sen tidigare. Bara för att det inte slår upp rostblåsor på lacken så innebär det inte att allt är frid och fröjd på andra, viktigare ställen.
Ändå är nog kvaliteten bra - men lika bra som tidigare?

Igår stannade jag till när jag såg något sportigt vid vägkanten. Det var just denna nya modell. Ser riktigt bra ut i verkligheten, i synnerhet i profil.

#26
2014-05-30 21:37

Jag har flera gånger provkört IS300 och varit nära att köpa men tyvärr är det just kvalitetskänslan det faller totalt på.
Titta på locket till eluttaget i mittkonsollen, simpel böjplast, leksak.
Titta på stroppen i bagaget som du lyfter plattan med, simpel böjplast, leksak.
Titta på golvmaterialet i bagaget, löjeväckande låg kvalitet på en bil för 400000:-
Inredningen i övrigt är ok men ngt ålderdomlig redan som ny, infotainment är inte bra, touchjoystick, really?!
Sätt dit en 15" touchskärm istället!
En del knappar är riktigt lågbudget från Toyota också.

Rostskyddet gör att jag inte längre ens kan tänka mig den som begagnad. Det hade känts ok med några lågbudgetprylar om man köpt den betydligt billigare begagnad annars.

Hoppas de fixar detta för designen utvändigt älskar jag, en bil som sticker ut!

#27
2014-05-30 21:42

Man förstår att de måste spara in på något med tanke på att den kostar som konkurrenterna men har en dyr hybridlina. Kvalitétskänslan inte minst är det som synligt märks.

#28
2014-05-30 22:12

Junkers.

Visa mig på en enda Lexus modell som har ett specifikt modellrelaterat problem vad gäller rost och var det är? Hittills har inte ett sådant meddelande gått ut från generalagenten, så du oroar dig i onödan, bara att börja leta bil som är i bra skick och välservad, gärna då också i ditt fall rostskyddsbehandlad. ;o)

Is300 är ju en gammal bil idag om det nu är den du delvis pratar om? Själv har jag haft första generationen av Is. Den andra generationen av Is, Is250 var ju betydligt bättre kvalitetskänsla i på inredningen och jag gillar utseendet på båda dessa. Liksom på nya Is, det sticker verkligen ut. När man tittar på bilen från olika vinklar så hittar man hela tiden nya snygga linjer, här har designerna verkligen lyckats och med inslag från tidigare generationer av Is som följt med.

#29
2014-05-30 22:24

Man får inte glömma att Lexus huvudsakligen är ute efter amerikanska köpare. Även om många vant sig vid standarden hos BMW, Mercedes och Audi, så finns det nog desto fler som uppskattar Lexusen, även om den har lite enklare detaljer här och var. Där har man även Infinti och Acura att slåss emot, så det finns en större kaka att ta av om man säger så.

Sen var förra IS'en den första helt unika Lexusen. Alla tidigare modeller var uppgraderade och ommärkta Toyotakarosser. Altezza, Celsior och Land Cruiser tex. Kan mycket väl finnas ett medvetet tänk i att man ska se vissa Toyotadrag - för att det är en del av Lexus "grej".

#30
2014-05-30 22:43

Roger.

Efter 2005 heter Lexus Lexus i Japan också, därför heter de numera Lexus över hela världen och inte som tidigare du nämner Is= Altezza, Ls= Celsior, Gs= Aristo, Gx= LandCruiser i Toyota versioner.

Sedan så är faktiskt Acura och Infinity ganska så intressanta, såg många modeller overthere i Mars -April när jag var där. Man slås av vilken otrolig marknad det är i jämförelse med Svedala och mängden bilar som säljs under 1år.

Men man får idag fruktansvärt mycket bil för pengarna om man köper en beg Lexus Is eller Gs. Gs i i hybridversion 450h är ganska billiga att köpa förhållandevis och ger bra prestanda men ändå rimlig förbrukning med tanke på storlek på bil och en skatt på endast 1740kr om året. Om nu inte MP ställer till det i höst........

#31
2014-05-31 22:22

Jag avsåg självklart IS300h
Min uppfattning är att det är en av de absolut snyggaste bilarna på marknaden just nu, men jag accepterar inte lågbudgetlösningar och ålderdomlig konstruktion, såsom helstålkaross med dåligt utfört rostskydd.
Dessutom detaljer av skrämmande låg kvalitetskänsla.

Det är min uppfattning och jag behåller min Avensis ytterligare en tid istället.

#32
2014-05-31 22:59

Junkers.

Så du tror att denna stålkaross är sämre att stå emot rosten än tidigare Lexus? Vad grundar du det på? Lexus har tidigare inte varit speciellt rostkänsliga oavsett betyg av VIB. Sedan köper man en bil för x antal hundra tusen kronor och man inte anser att rostskyddet är up to date och man anser att det är viktigt för en, ja då är det väl bara att göra en rostskyddsbehandling, det är ju bara en droppe i havet i kostnad i det stora hela när man köper så dyr bil, så det kan inte avgöra ett köp,anser jag. Sedan är väl inte hela karossen i stål?! Är inte huv och baklucka i aluminium? Jag är inte ett dugg orolig för rost på någon Lexus och då har jag kört min Gs över 20000mil. Prata gärna med Lexus mekaniker som jobbar med bilarna hela dagarna om rost är ett problem.

Vilka detaljer är av skrämmande låg kvalitetskänsla så du ska avstå från köp? Det kan jag leva med när man får så överlägsen teknik och kvalitet i annat. Och om det skulle uppstå problem så vet man att man får hjälp som är bäst på marknaden och inte bara får kalla handen.......

Har du inga lågbudget lösningar och låg kvalitetskänsla i din Avensis som du inte står ut med? Men igen, jag tror nog även den bilen har positiva sidor i längden som överväger nackdelarna att man trots allt står ut med bilen i längden.

Men vi är överens om att den är bland de snyggaste sedan bilarna i dag, och att den sticker ut ur mängden bland alla grå BMW och Mercedes som finns i varje gathörn.....;o)

#33
2014-06-01 09:17

Det är ingen konst att kolla om det är stål eller inte i skärmar och huvar. Ta med en magnet ( t ex en kylskåpsmagnet) nästa gång du besöker en bilhandlare, dras den mot plåten så finns det järn i den och då är det stål. Dras den inte så är det med största sannolikhet aluminium (det kan ju vara plast också, men det hör man om man knackar på den, att det skulle vara kolfiber är rätt osannolik så länge det är bilar av större serier). Men släpp inte magneten mot plåten för kan det bli märken på lacken.

Jag hade kollat det med Lexus om jag bott på rimligt avstånd. Men jag har över 10 mil till närmaste Lexushandlare, och åt ett håll som jag nästan aldrig är heller.

#34
2014-06-01 10:29

Shogun, skillnaden är att Avenisen kostar hälften så mycket och nej det finns inga böjplastkonstruktioner. Jag tycker tom att mittkonsollen är bättre i Avensis. Det är en riktig pekskärm och ingen halvmesyr med touchjoystick. Värmereglagen är också av bättre utförande i Avensis.

Ledsen om jag gör dig besviken men det är faktiskt så jag tycker.

Hade Lexus använt lika mycket Aluminium som konkurrenterna hade den troligen vägt 50-100kg mindre dessutom och då hade bränsleförbrukningen stått sig bättre mot konkurrenternas dieslar.

önskebilen just nu är alltså:
IS300h kaross med mer aluminium
Nya Volvo XC90:s inredning alternativt delar av Tesla
Teslas drivpaket med en räckviddsförlängare

#35
2014-06-01 10:53

Jag har personligen väldigt svårt för Lexus design. Vulgärgrillen är gräslig, och dessvärre kommer det mer på den fronten bland de övriga biltillverkarna. Men sedan funderade jag på om det var en Honda eller Lexus som körde iväg i slutet av filmen. Bakdelarna är väldigt lika.

Det som Lexus saknar för att jag skall överväga en är

a) Kombi
b) Fyrhjulsdrift
c) Vettigt utseende

Annars är som sagt Lexus verkligt fina bilar rakt igenom. Men de är för anpassade för den amerikanska marknaden, inte EU.

MVH AL

#37
2014-06-01 11:08

Leif: Inte nödvändigtvis diesel. Dock gillar jag dieselns fina vrid och gångkultur. Men det går fint med en hybridlösning likaså. Det är en viss känsla att åka på bara el likaså.

MVH AL

#38
2014-06-01 11:15

Junkers.

Du får tycka som du tycker, ingen kan ändra på det.

Jodå, det är aluminium huv på nya Is och även på den gamla.

Hade pekskärm i min Gs fungerade hur bra som helst, så man kan ju undra varför man infört dessa nya system där man måste klicka sig fram, verkar bara vara mode just nu.

Men konkurrenternas dieslar är ju inget att står efter, en rasslande diesel passar inte i en premiumbil och skönt att slippa höra och partikelutsläppen är skadliga.

Men vänta något år så kan du nog köpa en Lexus med bränsleceller, det är nästa steg. Frågan är bara vart ska man tanka i Svedala, men det fixar nog MP till hösten..........;o)

#40
2014-06-01 13:47

Sant leifer.

#41
2014-06-01 15:34

Leifer.

Jo, det rasslar och knattrar i jämförelse med en silkesmjuk tyst hybriddrivlina. Diesel kommer du inte att få se i Lexus. Toyota däremot kommer du att få se BMW dieslar i Europa, eftersom vi är sådana motståndare till ny teknik. Men också som du säger är diesel väldigt inarbetat i Europa. Så kan Toyota satsa utvecklingspengar på mer framtidsinriktad teknik som först hamnar i Lexus och även i kommande Toyotabilar. Och BMW kommer säkert också att få sin beskärda del av kakan av denna teknik framöver. Premiumbilar behöver ju modern teknik.

Ja, att Mercedes motorer låter som denna 1,6 är ingen nyhet och platsar inte i en premiumbil, den behöver en större motor. För att inte tala om de osmidiga automatlådorna i Mercedes i jämförelse med Lexus smidiga dito där du knappt märker när automaten växlar. Men så var det även när jag hade Mercedes att automatlådorna inte var speciellt smidiga vid växling. Bättre är BMW på detta område.

Det behövs ny teknik och det kommer i form av bränsleceller, men man kan ana att detta kommer att motarbetas av bensinbolagen. Nej tack, ingen diesel i Lexus, det är för lite sämre märken.........;o)

#42
2014-06-01 16:09

Både rost och ny motor efter 9000 mil...

Nä rost är nog inget problem där det syns men eftersom vibilägare redan sett rostiga band som håller bränsletanken och flera rostfällor samt gammalt mök liggande i balkar så vetti sjutton faktiskt.

Sedan att du inte märker att det växlar i Lexusen, det gör du, för det är samma steglösa automat som min Avensis har. Jag tycker den är extremt bra och smidig men den växlar ju snarare hela tiden vid motlut och det märks på motorvarvtalet, vad som är bäst är nog en smaksak men drift och bränsleekonomi är nog bäst på CVT.

#44
2014-06-01 17:51

Synd för Toyota att de får en traktordiesel till motor av BMW. Deras aluminiumblock knackar trist.

Mercedes dieslar går superfint, eller len som en persika som Vi Bilägare skrev om B-klassens diesel när den kom. Motorn vibrerar knappt märkbart på tomgång. Kugghjulsdrivna kullagerupphängda balansaxlar står för det.

Det är i varje fall inte något premium att ha den hybridlina som tjuter som en gamla spårvagn som i Lexus IS300h.

#45
2014-06-01 17:50

Ett till bra inlägg av leifer.

#46
2014-06-01 18:32

Lexus kommer knappast att utveckla en dieselmotor. Man kan läsa om detta bl.a. här: http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130311/darfor-dissar-lex...

GP hade idag i sin motorbilaga (gjord i samarbete med AMS) ett test mellan Tesla, BMW M550d xDrive och Lexus GS 450H. Bilarna har likvärdiga prestanda och BMW:n har 4WD. När det gäller bränsleförbrukning, så har man skickat med ett diagram där just detta framgår och vid olika hastigheter. Teslas förbrukning räknas om på ett för mig udda sätt, men det kan vi lämna därhän. Det som är intressant är att BMW:n är (trots 4WD) snålare i alla farter över 50 km/h (utom just vid 120 km/h - där är det jämnt skägg).

#49
2014-06-01 19:17

Leifer.

Det är mycket man inte förstår.

Men du får tipsa Lexus/Toyota om att börja samarbeta med Volvo om att köpa deras dieselmotorer.......;o) Som jag sa du kommer inte att få se dieselmotorer i Lexus det tillhör gårdagen.

Du får ju gärna tycka att de har svårt att hävda sig mot dieslar i EU. Diselhybrider är förbehållet transportfordon inom Toyotakoncernen, då de anses ge för mycket vibrationer och inte tillräckligt smidigt ingrepp som krävs speciellt i en premiumbil värd namnet. Inte dåligt att Toyota samarbetar med BMW. Det har tidigare varit emot Toyotas principer, då man tidigare ansett att allt ska göras "in house". Men det är Akio Toyoda som öppnat upp för med öppenhet och samarbete med andra.

Infiniti har väl en vanlig Mercedes motor, inget märkvärdigt alls. Bättre då med kommande dieselhybrider som kommer i nya C-klass, det är ju något åt rätt håll. Men det kommer inte att vara så silkeslent som Lexus hybriddrivlina.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.