Bild
Nästa artikel

Webb-TV: BMW 320i

Webb-tv

Det är lätt att förstå varför BMW 320 är populär, den är väldigt rolig att köra.

Bilen samspelar bra med föraren och de 184 hästkrafterna i kombination med fyra olika körprogram gör bilen riktigt rolig att köra. För korta förare är det däremot mindre roligt med det låga sätet som är något krångligt att justera.

Hur står sig BMW 320i mot Lexus IS och Mercedes C180? Det får du veta om du läser hela testet i Vi Bilägare nummer 8/2014 som finns ute i butik nu!

I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment och all fakta. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning.

Diskutera: Vad tycker du om BMW 320i?

Kommentarer

#1
2014-05-29 10:16

Bra att lyfta fram den dåliga höjdinställningen på stolen. Tråkigt att den heller inte höjer tillräckligt så att den passar fler personer. Lite lustigt att höra att 3-serien känns lite förstor. Så olika är vi. För mig känns den lite för liten. Men framför allt så gillar jag inte bilar som lägger betoningen på sport. Jag vill ha betoningen på komfort.

#2
2014-05-29 11:37

En BMW utrustar man efter behag. Gillar man inte stolsinställningen - kanske är det flera olika förare med olika "konfiguration" - beställer man elinställbara stolar med minne. Det är heller inget tvång att beställa "sport line" eller "M-sport". En "luxury line" med automatlåda är en mer utpräglad komfortbil.
Dyrt att beställa "rätt" tillbehör - eller "det där ingår ju i alla koreanska bilar som standard"?
Att gnälla över priset är bara tragiskt - betala vad det kostar eller köp en KIA istället - varför klaga när valmöjligheten finns?

#3
2014-05-29 12:54

mayors...Sport line och Luxury Line har precis samma chassi. Man kan däremot välja till sportchassi helt oberoende av line.

Thommys om du tycker den är förliten så får du så klart gå upp till en 5-serie. Hur fel tänkte du där?

#4
2014-05-29 13:27

SiggeNn

Nu var det mer som en kommentar till att Marianne tyckte den var för stor, att man kan tycka så olika om samma bil.

När det gäller sport så handlar det inte enbart om fjädring. Det handlar om stolar, styrning, motor mm. Jag vill inte ha en massa information om varje krusning på vägbanan rakt in i ryggmärgen. Det får gärna filtreras bort för mig. Lika så vill jag inte ha en motor som ger mer effekt på höga varv. Jag gillar motorer som levererar högt vridmoment vid låga varvtal. Därför är jag mer förtjust i dieslar än bensinare bl a. Jag har ändå kört mycket BMW så jag vet att jag inte faller för deras bilar.

Bara en sådan sak som farthållare. Tre små knappar och en liten rulle på ratten. Tacka vet jag Mercedes spak som man höjer/sänker eller trycker/drar, för att höja eller sänka farten eller att slå ifrån eller återgår. Logiskt så det förslår. Dessutom är det mycket lätta att justera avståndet till bilen framför genom att vrida reglaget. Eller trycka in det så går maxfartsbegränsaren på.

#5
2014-05-29 13:59

Men snälla Thommys detta med farthållaren och funktionen lär du dig efter några dagar hur de funkar i olika bilar och är bara en vanesak. Att du helt trillat dit på bara Mercedes är ett problem för dig, inte för andra......

Tyckte farthållaren i min 5-serie fungerade utmärkt, och hade inga problem med att lära mig hur den fungerade när jag gick från Gs 300 och inte från E-klass till Gs 300.
Allt handlar om att det är en vanesak. Det betyder INTE att Mercedes är bättre än andra!

#6
2014-05-29 15:01

Shogun

Jo det finns logiska lösningar och ologiska lösningar. Det första är att fördra.

#7
2014-05-29 19:25

Jag tycker motorn var riktigt bra i BMW 320i men det finns saker som borde vara standard, exempelvis mittarmstöd bak kostar 800 kr extra, svankstöd i framstolarna kostar 3000 kr extra, det är sådana viktiga saker som till och med VW Golf har som standard. Sedan gillar jag inte att färddatorn visas i den där stora skärmen utan den borde vara placerad framför föraren. Det finns ingen oljesticka i motorn utan det får avläsas från multiinfo displayen vilket är okej men det går aldrig att se om motoroljan är mörk eller ljus. Tycker även ljudnivån kunde vara något lägre vad gäller vindbrus. Fast automatlådan är väldigt bra.

#8
2014-05-29 22:29

Varför är det ologiskt med knappar? Vågar jag gissa att om mercedes hade haft det istället så hade thommys menat att det är ologiskt med spak. Lite som med apple-anhängare.

#11
2014-05-30 02:40

Hahaha :D Gillar kommentaren "En BMW utrustar man efter behag".

Fel. En BMW utrustar man efter vad plånboken tillåter. Om man inte är stenrik dvs. Eller snarare man köper en så dyr BMW de basbelopp 99% av alla som köper BMW har tillgängliga att ta ut en tjänstebil för. Det mayors skrev låter som en riktigt dålig ursäkt för att någon tar ockerpriser för grejerna. BMW är dock inte i närheten av lika snåla som Mercedes, men inte långt ifrån. På F30 kostar det 3900 kr att få fällbart ryggstöd! Tre tusen nio hundra! En Lupo har fällbart baksäte. Lada Niva har fällbara säten som standard! Det säger lite om hur snikna dom är.

En briljant affärsidé är det ju - det kan man inte ta ifrån dom. Ta 150-200 000 kr i överpris, och folk kommer sukta. Gladeligen betala tusentals kronor extra för det som är standard på en Fiesta.

Jag gillar bilarna, men ogillar "Appletänket" som genomsyrar det hela. Tillverkarna blåser köparna och köparna är så fanatiska att de intalar sig själva att det är för deras eget bästa. "Ja men jag har ju VAAAL". Jo du kan välja på att köpa en snikbil eller betala svettiga pengar för att få nåt att glädjas åt.

Men det som är gemensamt för de tre tyska är ju att de säljer ju i princip bara på leasing. Och då har listpriset inte så stor betydelse. Lexus är väl inte helt oskyldiga här heller. Men man får faktiskt en IS300h F-sport för samma peng som en 328 M-sport. Och då har Lexusen ett dyrt hybridsystem.

#12
2014-05-30 08:59

kimachren

Logik handlar om följdriktighet. För du spaken åter (mot dig) så återtar du farten (resume). Slår du spaken från dig slår du ifrån farthållare (off). Höjer du spaken så höjer du farten och tvärt om.

Har du knappar med symboler på så måste du titta på knapparna så att du trycker på rätt knapp. Men du kan lära dig utantill vilken som är till vad och känna vilken i ordningen du ska trycka på. Men det är inte speciellt logiskt.

Det finns en anledning till att jag valt Mercedes som favorit och inte tvärt om, att jag valt Mercedes och finner anledningar.

En tidig detalj som fick mig att få upp ögonen för märket redan på 70-talet var dörrhandtagen. De logiska dörrhandtagen som man bara tar tag i med ett bekvämt handgrepp och drar i så öppnas dörren. En kombination av handtag och spärr i samma lösning. Handtagen fungerar precis lika dant idag som för 40 år sedan. Inget ändras för ändringens skull. Många andra bilmärken har det i dag också. Detta är bara ett exempel.

Det fanns också en anledning till att jag valde just Mercedes reglage till stolsinställningen som avatar här på Vi Bilägare. Den symboliserar logik om något. Nu går de inte längre att se här i kommentarsfältet utan endast på forumet.

#15
2014-05-30 11:31

Tycker också att vissa tillval har väldigt höga priser och dit hör just navigator. Kan inte riktigt förstå det. Ser man på C-klass en så kostar stora navigatorn 31.000 kr. En bra navigator på eftermarknaden kostar bara en tiondel så mycket. Det ingår lite mer teknik men ofta är det sådant man inte har nytta av och då känns det väldigt fel att behöva betala dessa priser. Inget annat tillval så är dyrt till bilen. Luftfjädring för 13.000 är ett fynd i sammanhanget.

Sedan håller jag med leifer om att det inte är lätt för kunden att hitta rätt bland alla dessa tillval. Det är knappt som försäljarna har koll på det heller. Det är som sagt inte roligt att köpt en bil och tro sig få något som man inte fått. Vad är standard och vad är extra? Vad ingår i paket vad ingår inte? Vad gömmer sig bakom andra tillval? En del saker kan man inte få tillsammans med något annat, ibland logiskt men ibland obegriplig. Dessutom när det finns så mycket att välja på så blir det svårare för handlarna att tillhandahålla provbilar med utrustning man vill prova på innan. I bland känns det som om man köper grisen i säcken.

#16
2014-05-30 11:13

En Navigator för 31000 verkar klart överprisat. Men Bmw:s kunder är kanske inte priskänsliga.

#17
2014-05-30 11:16

Jag tror att de som köper premiumbilar i denna storlek ändå vänder på slantarna. Ingen vill betala ett överpris. Resonemanget går likadant i bilarnas hemland, Tyskland.

#18
2014-05-30 12:52

thommys: på min bmw, som också har spak, trycker man framåt för att öka och bakåt för att minska. upp eller ned är avstängning. det tycker jag är mer logiskt än att föra upp eller ner för att öka resp. minska som du säger. sedan tar det knappast någon längre stund att lära sig hitta mellan några knappar heller

#19
2014-05-30 22:02

Att Merca har huvudfunktionen höj/sänk fart på höjdledden på spaken låter lite jobbigt. BMW har också funktion på den ledden men det är bara slå ifrån, och det brukar iallafall jag göra med bromsen. Jag som har korta fingrar finner det lite halvträligt att manövrera saker med fingertopparna i sidled. I övrigt så kan man nog lägga upp det där lite hur som. Som några sa - man lär sig rätt fort.

Har Merca nån funktion för att öka/sänka 10km/h förresten? Gillar det skarpt på min bil. Och att den faktiskt bromsar när man sänker hastigheten med farthållaren. Fullt möjligt att köra bilen helt med farthållaren, även genom rondeller etc. Kanske inte i stan då men utanför.

#20
2014-05-31 09:02

"Har Merca nån funktion för att öka/sänka 10km/h förresten? "

Ja, passerar man tryckpunkten med 1 km/h steg blir det 10 km/h steg.

#21
2014-06-03 21:09

"Att Merca har huvudfunktionen höj/sänk fart på höjdledden på spaken låter lite jobbigt. BMW har också funktion på den ledden men det är bara slå ifrån, och det brukar iallafall jag göra med bromsen. Jag som har korta fingrar finner det lite halvträligt att manövrera saker med fingertopparna i sidled. I övrigt så kan man nog lägga upp det där lite hur som. Som några sa - man lär sig rätt fort.
Har Merca nån funktion för att öka/sänka 10km/h förresten? Gillar det skarpt på min bil. Och att den faktiskt bromsar när man sänker hastigheten med farthållaren. Fullt möjligt att köra bilen helt med farthållaren, även genom rondeller etc. Kanske inte i stan då men utanför."

Jag har nu inte haft en BMW, men köpt min första Mercedes, den har den mest logiska farthållare av de bilar jag ägt tidigare (Som tex Saab och VW av nyare modeller).
Tycker inte att höjningen av farten på höjdled är det minsta jobbigt, väldigt logiskt, uppåt=högre hastighet och ner=lägre hastighet etc. Men visst låter även BMW:s variant framåt/bakåt logiskt med.
Som tidigare nämnts så ökar/minskar man i steg med 1km/h med ett lätt tryck upp/ner, eller fasta steg med 10km/h vid hårdare tryck.
Farthållaren "bromsar" även snabbt in farten, tex om den är inställd på 90km/h och man snabbt sänker till 60km/h så minskar farten drastiskt ner till hastigheten 60km/h.
Använder denna oftast vid längre körningar då man inte behöver gasa/bromsa när man tex kommer ikapp en bil, eller vid rondellkörning då man saktar in. Den även bromsar in farten i branta nerförsbackar.
Farthållaren i min Mercedes C klass har även en inventerad farthållare funktion, för maxhastighet, med samma spak.

#22
2014-06-03 21:55

Mercedes har ett par funktioner till på farthållaren som jag uppskattar. Det ena är att den håller igen på fartökningen när man återtar tidigare fart (resume) om man svänger men allt eftersom man rätar på ratten ökar accelerationen. Det innebär att man kan aktivera farthållaren redan inne i en rodell utan att åka av vägen. Den andra funktionen är också när du återtar tidigare fart (resume) då fortsätter den att accelerera med samma gaspådrag som du har vid tillfället då du återaktiverar den. Den accelererar varken snabbare eller långsammare när farthållaren tar över.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.