Nästa artikel
Volkswagen CC: Plus och minus
Webb-tv

Volkswagen CC: Plus och minus

Publicerad 6 september 2012 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Ställbart chassi är en trevlig finess. Elegant utseende likaså. Men allt är inte optimalt i Volkswagen CC. Vi pekar ut plus och minus.

 

Läs hela testet av Volkswagen CC i Vi Bilägare 12/2012. Där ställs bilen mot Citroën DS5 och Audi A5 Sportback. Tidningen utkommer i butik den 11 september.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen CC?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-09-06 09:56
Thommys

Man hör ljudet från däcken på filmen. Trist.

#2 • Uppdaterat: 2012-09-06 10:03
raks

Jag har en 2011 (tycker den är snyggare) och märker inte av något märkbart buller från hjulen - har vi samma asfalt i Skåne som uppe i Stockholm?

#3 • Uppdaterat: 2012-09-06 10:34
KaptenOberkommando

Thommys, glöm inte bort att ljud i en förhållandevis enkel mikrofon i en bilkupé tenderar att förstärka diverse lågfrekventa ljud ganska ordentligt. Man kan till och med höra på rösterna att de låter lite "off", så att säga. Sedan är det - som vanligt - vanskligt för oss att uttala oss om ljudnivån när vi endast genom filmen inte får veta vad för däck/fälgar som sitter på bilen. Det här numret av ViBilägare kommer jag faktiskt att köpa. (Kors i taket.)

Shogun: Japp, en väldigt snygg Volkswagen - men ärligt så tycker jag att Volkswagen överlag är rejält på väg upp i fråga om designen. Om någon frågar mig anser jag att till exempel en Passat ser riktigt modern och dynamisk ut (usch, jag hatar egentligen ordet "dynamisk").

Intressant att "få bekräftat" av testaren att det är lite sisådär med materialvalen i bilen - till exempel mycket plastiga paneler. Det sägs ju till och med rakt ut i filmen att man får bättre material (och givetvis bättre bearbetning/utformning [egen kommentar]) i en Audi - (givetvis) till ett högre pris, vilket också framgår av det som sägs i sammanhanget i filmen. Dyrare bilar - ofrånkomligt de tyska (!) - är också betydligt finare bilar - till och med en biltestare som i filmen skriver under på man får betydligt mer bil för mer pengar när jämförelsen sker mellan en Volkswagen och en Audi. Fast detta är ju högst självklart, egentligen.

#4 • Uppdaterat: 2012-09-06 10:49
Thommys

Jo visst är det en dålig mick Kapten, men ljudet påminner väldigt mycket om det som kommer från däcken och som just påpekas i filmen. Jag håller med dig om att man alltid borde få veta vad det är för däck som sitter på en testbil samt även mönsterdjup.

#5 • Uppdaterat: 2012-09-06 10:53
raks

Håller helt med om att hårdplasten under dekorpanelen känns billig, otroligt billig tom. Kan även tycka att hållaren för solglasögonen är plastig, men resten av interiören håller annars en helt ok nivå i förhållande till priset. Annars har jag inte mycket att anmärka på bilen, utan tvekan den bästa bilen jag haft (och snyggaste).

#6 • Uppdaterat: 2012-09-06 11:08
KaptenOberkommando

Thommys, om det är bilen som visas på startsidan så ser det ut som att däcken är plattare än plattast ... Inte konstigt att det bullrar i så fall. Och här anser jag att motorjournalisterna måste bli tydligare med informationen. Om den här bilen i stället hade körts på "vanliga" däck hade ljudnivån förmodligen varit högst normal. Det här med att vissa bilar testas med löjligt sportiga profiler och en del med normala profiler omkullkastar faktiskt möjligheten för oss konsumenter att få rätt information.

#7 • Uppdaterat: 2012-09-06 12:06
Mistro

"Kapten": Tycker att du tolkar lite som du själv vill med att "man får MER bil för pengarna då man köper en Audi"
I testet säger man att KVALITETSKÄNSLAN är LITE sämre än i Audi men så kostar den ju också MYCKET mer.
Om man får MER BIL för pengarna för att plasten i instrumenteringen känns dyrare pratas det inte om.

Det är för mig lite mer självklart än din tolkning.

#8 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Ska man jämföra CC med en Audi så ligger väl A5 närmast till hands, då får man punga ut med ca: 100.000:- extra för att få lite finare plast att klämma på.
Valet för mig är då störtenkelt, väljer CC:n, sparar slantar och får fyrhjulsdrift på köpet.
Men skippar 18-tummarna...

#9 • Uppdaterat: 2012-09-07 08:18
Martin77

Nu hänger jag inte med... När "passat cc" kom så var den väl en aningens bättre variant av passat.. den var mer komfortabel/tystare. Sen kom updateringen 2012 och har förmig jag läst någonstans att nu vill dom skilja den än mer från passat så dom gjort den ännu mer lyxig (mera utrustning o ljudisolering?) Sen nu får man läsa att det som inte e bra med nya "cc" är ljudnivån?.. fattar inget. Har bilen blivit sämre än den gamla passat cc?

Förövrigt håller jag med många att gamla passat cc är MYCKET snyggare.
Gillar inte den nya bilens grill, känns retro, påminner mig om gamla ford modeller på tidigt 80-tal typ granada/tanus mm, fast med lite krom på.

#a • Uppdaterat: 2012-09-07 08:34
Mistro

JA det där med däckbuller är tydligen ett svårt kapitel,...blir aningen pinsamt att förklara bort men Vw har säkert någon bra förklaring?
För mig är det självklart att en dyrare bil skall vara tystare men det verkar ju inte alltid vara så för tillverkarna?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.