Bild
Nästa artikel

Saab 9-3X: Plus och minus

Webb-tv

Är Saab 9-3X drömbilen för Sveriges tjänstebilister? Vi pekar ut för- och nackdelar med modellen.

 

Läs testet av Saab 9-3X mot fem konkurrenter i Vi Bilägare nummer 18/2010. Tidningen finns i butik från 21 december och kommer till prenumeranter några dagar innan.

Diskutera: Vad tycker du om Saab 9-3X?

Kommentarer

#1
789
2010-12-15 09:42

Är absolut en bil jag skulle vilja ha!

#2
odemex
2010-12-15 10:11

Gammalt skäp föråldrad teknik och ful design. Den kassa kvalitet får man på köpet om inte bilen brinner upp innan.

#3
erikt
2010-12-15 10:18

Håller med odemex. Bilen är ful som stryk. Man får rysningar av den tråkiga och fula designen inte undra på att Saab säljer så dåligt. Åtta år gammal teknik dessutom. kk snart?

#4
2010-12-15 10:24

Börjar kännas rätt daterad. Lite åt Dacia-hållet men säkert jättebra ändå.

#5
McTar
2010-12-15 11:06

Säkert något daterad, men väldigt prisvärd. Den nedtrimmade 2.0t är pris på ca 280.000:- och 20% reducering på förmånsvärdet är prisvärt. Denna bil med eLsd är riktigt kompetent. Miljöbilsklassad, 4wd och kombi borde ge bättre försäljningssiffror tycker jag.

#6
Anonymous
2010-12-15 11:14

Fronten är ganska snygg men man kan inte ta samma pengar som för en Audi för en Saab.

#7
hippo
2010-12-15 11:42

Min 9-3 -07 har nu gått 11.000 mil helt problemfritt, med god komfort och god ekonomi. Precis lika tillförlitlig som vår andra bil, en Honda, men bekvämare. Detta medan vännernas Audi och BMW emellanåt behöver akutvård för att fungera. Fakta.

#8
intresserad
2010-12-15 12:01

Det talas om gammal teknik, det är samma "gamla" Teknik som erbjuds på 4wd systemet som de senaste Audi, VW och Opel Insignia har. Haldex generation 4 med E-LSD diff. bilen har teknik som är modern men kanske i en äldre förpackning. och bilen kostar inte som en audi A4 allroad, en audi kostar med diesel från 335100 och en bensinare från 354 800.

#10
David Blumberg
2010-12-15 12:11

Skulle lätt välja den över andra terrängare. Billigare, snyggare, och med världens bästa fyrhjulssystem levererar den rejält!

#11
roger_n
2010-12-15 12:48

Arghhh mina ögon !

#12
789
2010-12-15 13:47

Säger det igen!
En väldigt kompetent bil till ett överkomligt pris. Har ngn av alla belackare provkört eller suttit den den? Troligen inte!

#13
Branmannen
2010-12-15 14:19

Hur lätt fattar 9-3:an eld då?

#14
flexif
2010-12-15 15:46

Vem vill ha en gammal omodern och ful 9-3?
Hur länge sedan är det som denna modell skulle ha ersatts med en ny - som alla konkurrenter? Har ni Saabägare /-fanatiker provat en modern bil, så ni kan jämföra och uppleva ngt bättre!? Saabs designer borde inte 'gå sina egna vägar' i den utsträckning man gjort/gör- de är helt enkelt inte bra, tvärtom! 9-5 är ett annat bra avskräckande exempel

#15
McTar
2010-12-15 15:53

Felmonterade bränslevärmare kan väl sätta vilken bil som helst i lågor?

#16
2010-12-15 16:56

flexif, och när provade du en 9-3 då?

#17
gunnar44
2010-12-15 16:59

Jag har större förtroende för Opel insignia än för Saab. Opels motsvarande modell har ju vunnit övver 40 utmärkelser varav ett 2 år i rad, nämligen Dekra för bilen med minsta antalet fel. Jag har erfarenhet av både Opel och Saabs senare årsmodeller som tjänstebilar och JAG har bättre erfarenheter av Opel än av Saab.

#18
SiggeN
2010-12-15 17:01

gunnar44...då tycker jag du ska köpa en Opel.

#19
Anonymous
2010-12-15 17:18

Kör audi och dom gör bilarna som saab borde göra. Cockpitkänsla och framhjulsdrivna fast riktig skoj att köra vilket saab också är. Cockpitkänslan känns så billig i en Saab. Bättre materialval ala Audi så är jag kund direkt.

#20
Bokläsare
2010-12-15 17:49

Var snäll och visa den äldsta kommentaren först. Som det nu är blir det som att läsa en bok baklänges.

#21
Blixten 1
2010-12-15 18:26

Snygg, körglad och säker! En SAAB 9-3X vill jag ha!

#22
789
2010-12-15 18:59

STÖLD!
Ngn stjäl och skriver i mitt ställe... Har inte hunnit vara inne på siten förrän NU. Misstänker att det antingen Shogun eller troligast Jarl. Kan det kallas ärekränkning eller ofredande? Ska kolla med webredaktören ASAP och be att få dess IP adresser kollade. Synd om dig som betér dig så. Fortsättning kommer definitivt att påkallas och OM jag får kommer jag att publicera den som gjort detta. Var så säker!

#23
j a r l
2010-12-15 20:02

@Branmannen. ca: 82% av alla Saab 9-3 som sålts har brunnit upp! Därav den goda försäljningen av nya 9-3or (för att ersätta de som brunnit)...

#24
Markus
2010-12-15 20:06

Mognadsnivån här är ju inte skrämmande direkt.

Jag gillar Saab, och skulle absolut kunna tänka mig en 9-3x.

Värt att notera: Det finns en i kommentarsfältet vars kommentarer alltid är lika kritiska och alltid lika uppåt väggarna, och han kommenterar alltid Saab. Vad kan det komma sig att han lägger ned sådan energi på att snacka skit om ett bilmärke.

Finns nog en enkel förklaring: SAAB = Se Andras Avundsjuka Blickar!

#25
Markus
2010-12-15 20:11

Jo en sak till. Om det enda man har att anmärka på en bil att den är lite daterad och med därtil hörande lite tveksam känsla i detaljerna, då är faktiskt bilen helt klart helt okej!

För övrigt är det bara att hålla med om den saken. Har själv suttit i en 9-3 precis efter en ny 9-5 och det är jäättestor skillnad. Men vad är detaljkvalité på lite sikt. Jämför en bil som känns lyxig och knappt håller med en vardagsbil som däremot håller. Vad väljer man (om man vill behålla bilen minst 3-4 år).

#26
789
2010-12-15 22:00

SAAB = Så Antänds Alla Bilar!

#27
789
2010-12-15 22:16

Som ni säkert förstår är det INTE jag som skrev det inlägg som ligger innan mig. Ska kolla med webmastern vems IP adress det är sedan skall jag vidta lämpliga åtgärder. Misstänker ett par personer...

#28
2010-12-16 05:16

Trots att mitt hjärta klappar för Saab (utan att jag därför nödvändigtvis måste äga en), så har jag aldrig riktigt gillat utseendet på instrumentpanelen i 9-3. Själva instrumentdelen ser påklistrad ut. Och visst börjar nu åldern märkas i designen - men inte överdrivet mycket. Trång har den alltid varit och nya bilar blir ju allt trängre trots ofta ökande yttermått, så på den punkten är väl 9-3 snarare modern...
Audi, som jag upplever som utslätat tråkig inuti har förvisso en mycket hög kvalitetskänsla - men jag gissar att den nu väl beprövade "gamlingen" Saab 9-3 håller ihop väl så bra.

#29
2010-12-16 05:20

De här identitetsstölderna är ett jävla oskick!
Vad är det för barnungar som roar sig med sånt?
jag håller definitivt med dem som anser att moderator, webbmaster eller vem det nu är som har ansvaret borde sätta dit idioten/idioterna!
-
Nu går det för all del att slippa fanskapet genom att göra som en del av oss - logga in.

#30
2010-12-16 05:52

Jag håller definitivt med Bokläsare om att det är hög tid att vända på kommentarsordningen!
Självklart ska den äldsta kommentaren ligga först så att man kan läsa kommentarerna i tur och ordning.
Som det är nu, så måste man först klicka på "Sista" (med vilket menas den sista sidan) för att komma till den första kommentaren och där skrolla ner till slutet. (Man börjar alltså inte från början, utan från slutet - logiskt är det ju inte.)
Efter att ha läst en längre kommentar genom att skrolla neråt, så måste man skrolla uppåt igen för att se nästa. När man så läst den sista kommetaren på sidan så måste man klicka på "Föregående" för att se nästa kommentar - och åter skrolla sig längst ner på sidan.
Skulle man sen vilja friska upp minnet med att se föregående kommentar så klickar man på "Nästa".
Vill man se första kommentaren så klickar man alltså på "Sista" och vill man se sista kommentaren så klickar man på "Första".
Var finns den person som tycker att detta känns logiskt?
-
När redaktionen ändrar på detta - något annat är otänkbart - så INFORMERA!
Vid alla förändringar måste man informera om dessa - helst med motivering.
Att inte förändra alls med motiveringen att alla redan vant sig är en usel ursäkt. Om något är ologiskt och innehåller en motsättning i konstruktionen, så kommer det alltid att göras fel. Det blir en konflikt mellan vanan och det logiska tänkandet.
Något genomtänkt, logiskt och enkelt går alltid snabbt och lätt att vänja sig vid - så ersätt för guds skull dumheter med vettigheter!

#31
devils
2010-12-16 05:54

Att koppla ihop ordet drömbil och Saab är för mig helt otänkbart. Drömbilar för tjänstebilister finns det ett tiotal andra av som passar bättre i detta sammanhang. 93X är ytterligare ett stort fiasko utan identitet, precis en sån bil som Saab INTE behöver vilket syns på försäljningen.

#32
Vem
2010-12-16 07:44

Jmf nya jämförelsetestet i ViB; Audi A4 och i viss mån Volvo V60 sopar banan med denna amatörbil som ga Saab är! Vi vill ha ny modell med snygg design som omväxling

#33
uff
2010-12-16 09:19

Att en del bara skriva så mycket trams !!!!!!!

#34
2010-12-16 09:30

Varför nämner man alltid Audi och ordet kvalitet, i samma mening? "Hög kvalitetskänsla" när man provsitter bilen i bilhallen, är något helt annat än verklig kvalitet! Hur många 80-tals Audi ser man på våra vägar? Det är mest Volvo och SAAB som lever fortfarande. Även en hel del gamla Mercedes också. Kanske med en del rosthål, men de funkar och klarar besiktningen varje år! Det är vad jag kallar kvalitet.

#35
Raymond K
2010-12-16 09:56

1storstark
Du vet inte hur mycket pengar det läggs ner på att alla de gamla Volvo och Saab du ser i trafiken skall gå igenom besiktningen. Du skall inte försöka inbilla mig att de inte behöver lägga en krona på bilarna.

#36
Mikael Andersson
2010-12-16 10:07

Ja kvalitet finns det många varianter av. Audi ligger högt vad gäller materialkänsla. Bilarna håller dåck mycket dåligt, En förfärande hög siffra av småfel och numera även motorproblem...Saab är liknande, motorfel gång på gång men dessutom en lite för låg materialkänsla.... Vill man köra driftsäkert är det japanskt som gäller. Saab är annars en komfortabel och säker bil..

#37
2010-12-16 10:40

Att sitta och fingra på knapparna och säga"Oj vilken hög kvalitet" betyder inte så mycket. Titta på våra vägar istället! Självklart behöver gamla bilar underhållas, så även nya! Att det skulle finnas någon sorts dold agenda att hålla igång vissa bilmärken är knappast troligt.

#38
Anonymous
2010-12-16 12:16

Den som säger att audi inte har kvalitetskänsla har inte suttit i en ny Audi anno 2010. Sätt dig i en ny Saab och den kan vara från 2004 eller 2010 det är samma bil tyvärr för jag gillar Saab men nu får dom leverera något nytt och fräscht.

#39
2010-12-16 14:54

Som Roy J skriver: Slipp identitetsstöld genom att skapa en användare, logga in och ladda upp en avatarbild. Inlägg som vi upptäcker är skrivna med kapade användarnamn raderas av redaktionen.

Angående kommentarsordningen finns det två skolor: kronologisk ordning likt i diskussionsforum eller senaste kommentaren först. Vi har valt det senare alternativet. Vi utvärderar sajten löpande och det kan finnas anledning till att diskutera den här frågan.

Om vi förändrar en funktion som denna kommer vi självklart att informera er.

/Fredrik Diits Vikström, webbredaktör Vi Bilägare

#40
2010-12-16 16:24

Känns smått fantastiskt att få se en kommentar från Vi Bilägare!
Bra med ett klarläggande - men vad är motiveringen till omvänd kronoligisk ordning? Jag har visat på nackdelarna. Vilka är fördelarna? (I detta sammanhang, alltså. I till exempel en meritförteckning kan jag förstå att de senaste anställningarna bör ligga först, men det är ju väsensskilt från detta.)

#41
gunnar44
2010-12-16 16:26

Prova gärna Opel Insignia och jämför med Saabs 9-3a imed 4hjulsdrift. Skillnaden är inte så stor som vissa vill gära gällande. Vägegenskapsmässigt känns Insignian lugnare och kursstabilare, och på kurviga hala vägar känner åtminstone jag inte någon större skillnad. 9-3 an som framhjulsdriven är betydligt nervösare än Insignian.
Komfortmässigt slår Insignian Saab 9-3 med hästlängder. Varför kan man inte sätta in 9-5ans stolar i 9-3 an?
När det gäller motorer, tror jag inte ni Audi och VW fantaster ska klaga på Opel och Saab. Opel och Saabs motorer och växellådor är idag i världsklass.
Men ett litet frågetecken finns och det är på dieselsidan. Dagens dieselprogram är en aning tveksamt. Allrahelst som Opel och i viss mån Fiat håller på att byta motorprogram och helt nya dieslar kommer 2014 ryktas det. Jag har hört talas om motorhaverier hos Saabs dieslar (2 st ev 3) jag vet dock inte bakgrunden, det kan ju vara felkuggning av kamrem vid byte.
Jag var faktiskt intresserad av Saabs miljöbil, men tveksamheter med dieseln gör att jag tvekar.
Dessutom finns det en ytterligare hake. Jag har retat upp mig på vissa handlare hos GM s återförförsäljare. Även Opels generalagent irriterar mig. Återförsäljarna säger att de inte får några bilar utan tvingas köpa bilarna av generalagenten. Generalagenten säger att handlarna inte beställt några bilar. Någon tänjer på sanningen!
Därför kan det bli ett helt annat märke än Opel eller Saab. Det är synd tycker jag for Saab och Opel är väldigt bra bilar.

#43
StefanH STHLM
2010-12-17 09:21

F:n va kul jag har med min 93X!!
:)
Underbar!

#44
StefanH STHLM
2010-12-17 09:24

Klarar sig galant uppför (olagligt!) en nysnöad Brännkyrkagatsbacke. Inklusive ett obligatoriskt stopp i mitten.

#45
789
2010-12-17 21:46

Grattis Stefan, till ett bra, trevlig och oerhört snyggt bilval!

#46
2010-12-18 00:59

Crister_1, först måste du förstås logga in på ditt konto för att nå dina personuppgifter. Där är det (om jag minns rätt, det brukar gå till så här) bara att klicka på en listpil, leta upp mappen på din egen dator där du har bilden du vill använda och välja den. Förutsättningen är alltså att du har bilden i din dator.
Vill du ha en utförligare anvisning, så får du skriva igen.

#49
Erik N
2010-12-19 20:48

Jag som trodde ViB testade NYA bilar...

#51
Erik N.
2010-12-19 21:19

Toyota stavas med T.
T som i Trygghet.

#52
Erik N.
2010-12-19 21:21

Jalle lille... Återigen. "Jag som trodde ViB testade NYA bilar..." Jag skriver aldrig tidningens förkortning. Heller aldrig versaler...

#53
Erik N.
2010-12-19 21:23

Jalle lille! Dags att ta kvällsmedicinen och nanna nu...
Sov så gott Jarl S.

#54
StefanH STHLM
2010-12-21 13:20

"Klarar sig galant uppför (olagligt!) en nysnöad Brännkyrkagatsbacke. Inklusive ett obligatoriskt stopp i mitten."
:)
Och det gjorde även min förra Subaru Outback -07
:)

#55
Raymond K
2010-12-21 20:32

Så preferensen för att köpa ny bil är att den skall kunna ta sig uppför en "nysnöad" backe?
Själv tycker jag denna preferensen är insnöad.

#56
789
2010-12-21 21:35

Återigen har ngn SAAB hatare, kanske Jarl S, skrivit i mitt namn. Jag föredrar SAAB:en före Toyotans RAV 4. SAAB = Se Andras Avundsjukas Blickar!

#57
gunnar44
2010-12-22 12:31

Saab ska det va något att ha det? Det finns ju Opel och den verkar vara bättre ihopskruvad enligt Dekra, och mina egna erfarenheter av dagens bilar av dessa märken.

#58
Dansk arkitekt og designer
2011-01-03 21:36

Saabs biler er blandt de bedste, design-mæssigt, i verden. Synd at ganske mange svenskere ikke vil se det. I burde være stolte over dette pioner-foretagende, som ovenikøbet har en holdning/filosofi omkring det de gør!
Hilsner fra Dansk designer og arkitekt.

#59
gunnar44
2011-01-06 22:16

9-3 sedan går väl an utseendemässigt, men designen på de övriga är inte mycket att skryta med. Har Saab någonsin vunnit designpris. Hur många disignpris har Opel vunnit? Där fick du något att tänka på du Danske arkitekt.
Dessutom delar ju Saab Opel allt tekniskt.

#60
A
2011-01-15 19:47

Piss äckligt bil! Stackars svennisar. Bästa bilar kommer från Japan!

#61
Anonymovic
2011-01-17 16:57

@A
Kommer du också från Japan?
(Eftersom du inte kan svenska)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.