Bild
Nästa artikel

Renault Clio: Plus och minus

Webb-tv

Renault Clio Sport Tourer är en liten men ändå rymlig och lastvänlig kombi. Vi pekar ut plus och minus med modellen.

 

Läs hela testet av Renault Clio Sport Tourer, som ställs mot Seat Ibiza ST, i Vi Bilägare 4/2011. Tidningen finns i butik från 15 mars och kommer till prenumeranter från 9 mars.

Diskutera: Vad tycker du om Renault Clio?

Kommentarer

#1
2011-03-11 11:43

Bilarna är väldigt lika ifrån användarsynpunkt fast Ibizan är piggare,snålare,snyggare och roligare att köra.
Det som kommer att avgöra mest mellan dessa bilar är priset.
Renault rabatterar sina bilar hårt nu vilket ger en prisskillnad på nästan 40.000kr.
5 års nybilsgaranti gör också sitt till.
Att Clion kostar 540kr i årsskatt kommer inte att få någon betydelse för köparna som avgjort kommer att föredra Fransosen i denna duell.
Eller så struntar kunden i båda och väljer en Fabia istället! ....

#2
2011-03-11 12:20

Största minuset med franska bilar är som vanligt att det är en verkstadsbil.... År efter år ligger dom i botten på alla kvalitetundersökningar......

Hadde det inte varit för detta så hadde det varit riktigt bra bilar.....

#3
Sweeny
2011-03-11 12:44

Simon, sen finns det vi andra som aldrig ahaft problem med franska bilar, jag är inne på min fjärde Renault och har inte haft mer än några enstaka småfel. Det får man på alla bilar, som bekant. problemet består ofta i att när tex bilprovningens statistik ska redovisas av media klumpas märkets alla bilar ihop fast det är en transportbil som ligger i botten, medan Volvo klarar sig för där är det "bara" XC90 som ligger strax ovanför den på listan. Megane tex låg ungefär vid audi a4 men drogs ju med ihop med Renault Traffic...
sen är det populärt att dras med i den gamla myten om franska bilars elfel osv, konstigt att du kategoriserar så med tanke på hur ilsken du brukar bli om någon råkar klaga på ditt märke...
kolla ViB:s långtester, både Megane och Peugeot har klarat sig riktigt bra där.

#4
2011-03-11 14:31

Re Sweeny, det är väl inte konstigt eftersom mitt märke är ett som klarar sig bra i kvalitetundersökningarna....

Däremot är det precis som du säger småfel på franska bilar och det är också orsaken att de hamnar sist i listorna....

#5
Sweeny
2011-03-11 14:59

om man ska tro vissa med andra åsikter här på forumet ska ju "ditt" märke förbjudas... men tex bilprovningens statistik har ju med trasiga lampor, utslitna däck osv som inte är direkt relaterat till tillverkaren... men det jag menar är tex att när traffic hamnar i botten presenteras det som "Renault i botten i statistiken" men när XC90 gör det heter det "XC90 har problem" inte "Volvo i botten". medan andra Renaultmodeller ligger runt snittet ihop med andra vanliga och populära bilmodeller, bla flera Volvomodeller. småfel som tex en knapp till stolsvärmaren som slutar funka men bytes för 400 kr vid nästa service känns inte som något "problem" , smågrejor kan strula med alla märken, men den som påstår att tex Toyota aldrig går sönder tror jag inte på för fem öre. Har sett bevis på motsatsen. De som jag känner med franska bilar är inte bättre bekant med sin verkstad än de med svenska eller tyska tex. Jag har åkt mycket mer problemfritt än min svåger med BMW520d och Passat biogas, där har både elektronik och mekanik strulat.
sen har tex nya Megane betyg 90/100 i problemfrihet i AMS begtest där ägarna själva lämnar betyg om sina bilar, ett av de allra högsta. Vilket understryks av ViB:s långtestbil 2009(?). det är mer relevant att titta på än 10 år gamla bilars resultat, det är ju nuvarande bilmodell man köper...

#6
Kennethh
2011-03-11 15:00

Åk till Frankrike och prata Volvo och du blir utskrattad , Renaut 4-life.

#7
Yarl s
2011-03-11 15:02

VOLVO ÄR LYXBIL I FRANKRIKE!!!!!

#8
2011-03-11 16:01

Re Sweeny
man kan inte kolla fel lika enkelt på nyare bilar eftersom garantin sköter om det, däremot när garantin löpt ut och ägarna själva får börja betala så syns det tydligt i kundundersökningar, vad jag sett har flera tidningar skrivit att Volvo XC legat i botten i dessa undersökningar, men det är skillnad på att ha en enstaka modell och att hela modellprogrammet ligger i botten......

Att tro att någon seriös skulle påstå att Toyota aldrig går sönder är inte troligt, du får inte bry dig om dessa skojjare, däremot finns det självklart mer eller mindre fel på bilar och med några få undantag de som klarat sig helt felfria.....

Statestik över fel per modell hos bilprovningen börjar med 2006:or och det är ingen rolig läsning för Renaultläsare.... Första Renault på 113 plats...

Fins att hitta här

http://www.bilprovningen.se/externt/bpwebabout.nsf/va_LookupWeb/FDA7B84932483C1EC12576BA003CA9E7!opendocument&m=9

#9
2011-03-11 23:55

I detta ordkrig mellan Simon och Sweeny, ställer jag mej helhjärtat på Simons sida. Eftersom jag älskar min Toyota (som är min första av ett 25-tal bilar.) Har aldrig ägt nån Renault. (Men hyrt flera.) Och jag väljer helt att bortse från att flera Renault-modeller de senaste åren fått extremt höga felfrihets/tillförlitlighetsbetyg. (T.ex. har eländet Megane plötsligt blivit felfriare än Auris, om man läser ägarundersökningar ute i Europa.)
PS. Toyotor kommer alltid ha bättre kvalitetsrykte i Sverige än t.ex. Renault. Pga att Toyota-Sverige fixar det mesta utan kostnad för ägaren.

#10
2011-03-12 00:01

Mistro, ja de som tål vägbuller borde välja Fabia. Och de som har korta armar och långa ben bör undvika Clio, utan ställbar ratt.

#11
2011-03-12 02:47

Re Pender
Tack...!

#14
2011-03-13 00:34

När det gäller Ibiza och vägbuller har jag inga åsikter.
Men Clio har jag upplevt som bland de tystare i klassen.
Fabia var en riktig bullerlåda. (När jag provade för 1 år sedan.)
När det gäller ViB:s test så har jag heller ingen åsikt. Hoppas bara den inte är lika amatörmässig, som när man nyligen jämförde Auris med 17"-hjul, och Golf med 15"-hjul. Drog sedan den måttligt intelligenta slutsatsen att båda bullrade lika.

#15
Gert Andersson
2011-03-13 14:41

Renault äro Franskt skit.

Dacia äro bättre då de byggs av färre och mer beprövade delar.

Trots att Dacia äro billigare sero de dyrare ut utan att blifva dyrare.

Anledningen äro främst att Dacia innehåller mindre lyx men äfven att Dacia byggs i länder med lite sämre lön främst i europa. Dock äro deras fabriker moderna, rena och bra.

Däro lönerna äro lite lägre.

Renault sero billigare ut än Dacia, för att spara in pengar haro de blandannat tillverkat fronten äro utaf plast halvvägs till framrutan.

Bygg Renault i Rumänen, då skulle det blifva pengar öfver till plåt och äfven till skyddade kontakter och till att lösa äfven andra problem.

Kunskapen finns hos Renault (Se bl a på Dacia) men de kanno icke bygga dessutom moderna bilar till lågt pris i dyra Frankrike utan att spara in på kvaliteten.

Utöfver detta borde äfven Renault satsa på stänkeskydd. Det äro icke bra för bilar som kommer bakom detta. Inte heller för den egna bilens skull.
En bil kräfva så mycket energi vhid tillverkning att de måste hålla länge bl a genom brukandet av stänkeskydd. Hoppas denna haro rostfritt avgasningsrööhr.

Alla Dacia äro säkra och innehåller färre franska dåligha kontakter mm. Äro man rädd för bilar utan ESP finns det Dacia med ESP. Dock stryks stjärnor i Euron ncap bara för att vissa saknar ESP.

#16
2011-03-13 16:13

I 2008 startet Renault et progam for å øke kvaliteten på alle nye Renault-modeller. Målet var å bli bant de tre beste på kvalitet i Europa.
Denne innsatsen bærer nå frukter. Clio III er av DEKRA i Tyskland kåret til en av de mest feilfrie bilene etter 100.000 km. Megane III er, sammen med Honda Jazz, den mest feifrie bilen etter 100.000 km. I tillegg har alle Renault-biler suverent den beste rostbeskyttelsen av alle biler (Toyota har elendig rostskydd, bara 2 på en skala hvor 5 er best). Og Renault er det bilmerket som har flest modeller med 5 stjerner i NCAP.
Gløm historien. Det er en ny tid nå.
Helsning fra Norge. :-)

#19
2011-03-13 20:42

Finns även med ett "Turist-paket" under namnet:
Clio Touriste

#20
2011-03-13 23:41

Gert: Att Renault har plast i tex skärmarna fram tycker jag låter vettigt. Antar att det där det du syftar på, minns att vår Megané -04 hade samma plyurethanplast i skärmarna som stötfångaren iallafall.

Billigare att tillverka, går att återvinna enklare, inte lika stor risk att få permanenta bucklor och totalt rostfria. Kan inte se nån nackdel direkt om man ni nu inte ska smeka bilen. ;)

#21
Gert Andersson
2011-03-13 23:57

nej. Gert syftar på stötfångaren som går halvvägs till framrutan. Inte snyggt.

#22
2011-03-14 10:20

Börjar "nästan" att bli tröttsamt att läsa alla artiklar om att Franska bilar är skit för så var det förr!
Att småbilar är livsfarliga,Volvo är säkrast,Toyota är bäst o.s.v!!!
Hur många av er har har någon som helst aning?
Felen som inträffar idag på moderna bilar kunde lika gärna drabbat vilket fabrikat som helst!
En ny bil idag skall inte jämföras med en ny bil för 10,20 eller 30 år sedan!
Min erfarenhet är att Renault/Citroen/Fiat ...ja samtliga "dåliga" bilar har blevit 10 gånger bättre än förr medan alla "bra" bilar har blevit 10 gånger sämre!

Med detta säger jag inte att Franska bilar är bättre än andra bilar utan att de troligtvis inte är sämre sett till priset.
Jag köper nya bilar eftersom att jag vill ha tillförlitligheten med dem samt krocksäkerheten.
Väljer Renault eftersom att de dessutom är praktiska,rymliga,välutrustade och prisvärda!
Att det sedan går att hitta bilar som har bättre komfort eller en starkare motor för det dubbla priset intresserar mig inte ett dugg.
Letar man efter en vettig och rymlig småbil så ligger Clio och Fabia oförskämt bra till om priset har någon betydelse.

Vad gäller kvalite så klagar många på Megane...( såg också att den låg som nummer 49 på en "många fel" lista....bara slagen av XC70!!!
Detta kan folk leva länge på men vem pratar om att Xc70 är SÄMST!?
( "Styvfar" har en ny Xc70 och har inga problem liksom med hans tidigare 15 Volvobilar )
Tidigare "ratade" han allt annat men min mor har nu kört en Megane 01:a sedan -05 utan ett enda fel så han har nog fått tänka om något!

#23
2011-03-14 11:43

Ahh. Nej. Verkar bli en trend också. Både Mazda3 och Megané har denna konstiga frontlösning. Enda fördelen jag kan se är att man inte får så många stenskott på metallhuven när plasten går upp långt. Men det är det lilla.

#24
2011-03-14 11:44

Kan tillägga att jag har ägt en Clio 1,2 eco 2010 i drygt ett år nu utan minsta problem.
Ingen racer direkt men problemfri och framförallt ekonomisk bil duger för mig.
Hur kvaliteten är om 5 år återstår att se, men so far so good

#26
2011-03-15 08:50

Kanske handlar lite om hur man räknar "leifer" men just kamremsbytet är kostsamt på alla bilar.
Ofta har man lagt intervallet så att det sammanfaller med en "stor" service och då blir det ju dyrt även om själva kamremmen inte är SÅ dyr.
En 6.000 mila service på en Megane på Bilia skulle kosta 5.800kr då man även t.e.x byter tändstift.
Byter man kamrem brukar man även byta vattenpump och kanske termostat samt drivrem.
Inte så ovanligt behövs det sedan vid dessa mil även bytas diverse slitagedelar och det skall inte så mycket till för att prislappen hamnar runt 15.000kr...
en större bil är oftast än dyrare.
Svinigt dyrt men en bister sanning!
Min syster fick en chock senast då hon skulle serva sin V70 vid 16.000 mil .....räkna med runt 20.000kr blev svaret!
Har man tur med en begagnad bil så kommer rep lite då och då och inte flera på samma gång.
Har man otur blir milkostnaden högre än om bilen var ny!

#27
2011-03-15 09:48

Leifer: min arbetsgivare har ett antal Caddy av lite äldre modell från tidigt 2000-tal typ. Höll på att trilla av stolen när faktura kom på service inkl kamremsbyte på en av bilarna: 14000 kr! detta är alltså i grund och botten en polo/ibiza och servicen var en vanlig mellanservice utan merjobb förutom kamremmen. alltså kostade kamremsbytet där ca 10000 (hos aukt.
verkstad)även på denna vilket ger vid handen att fler småbilar än Clio kostar en del att byta kamrem på...

#29
2011-03-15 20:56

Leifer. Det är väl som på Renault då, efter 12000 mil byter man kamrem och samtidigt vattenpump... den kostar 6-700 kr i materialkostnad. så på Clio är det illa men på VW är det ok för då är det proaktivt underhåll eller hur ska jag tolka ditt inlägg?

#31
2011-03-15 22:27

om pumpen drivs av remmen är det garanterat inräknat i bytet hos en seriös verkstad, likaväl som spännrullar osv, så det kan du nog räkna med. Lämnar man en prisuppgift inkluderar det HELA jobbet, det är lag på det.

#32
2011-03-15 22:32

Leifer: klicka på länken till höger (begtest renault Clio) så ser du i faktarutan att kamremsbyte kostar 5995:- enligt deras undersökning. det står också att det inkluderar arbetskostnad och material, så frågan är om du eller ViB har fel. Vad har du för källa på din "prisuppgift", kanske hörsägen?

#35
2011-03-16 08:04

men då verkar det ju som om det inte gäller längre, förmodar att även ViB frågat en aukt. verkstad. Frågan är då om det är lämpligt att sprida ut det som en sanning när det finns en helt annan uppgift också? sen bor inte alla i Stockholm med allt vad det innebär i form av upptrissade servicepriser, de flesta läsarna här servar förmodligen sina bilar någon annanstans i landet.

#36
2011-03-16 17:03

Leifer: Vet inte om du missförstod mig.
Vet inte vad kamremsbyte kostar till Megane ( men jag hoppas att jag inte har kvar bilen då :-) )
Menade bara att när en 6.000 mila service är så dyr så skall det ju inte så mycket till för att priset blir långt över 10tusen då även kamrem mm skall bytas!
Vet inte om intervallet även är 12000 mil för Megane med 1.6 E85 men jag antog det,..då jag såg att det var det som gällde för Clion i boken. ( 1.2T -11 )

#37
2011-03-17 11:02

Mistro: intervallet för Megane är 5 år eller 12000 mil. på min -04 kom årtalet först och alltså mellan 2 servicetillfällen. jag betalade för 2 år sedan 5700:- för byte av kamrem, spännrullar, drivrem, vattenpump och annan förbrukning. då var arbetskostnaden ca 2200 kr noterade jag på fakturan. motorn var en 2,0.

#38
2011-03-17 11:05

Helt off-topic så blev jag glad när jag såg en reklamsnutt för Clio Anniversary igår. Inte för att jag fick se själva bilen, men de hade med en gammal J35'a i filmen! Det var coolt :)

#39
2011-03-18 12:05

Vill påstå att Clio just nu är den mest vettiga småbil att köpa sett till priset. ( och det mesta annat )
Man får inte ens en Aygo för dessa pengar som knappt kan räknas som en bil!
Ifrån detta perspektiv förefaller ju det mesta löjligt att nämna som kritik.

FLAC: Tack,..som det är nu har min Megane rullat 6700 mil på 3 år och med den takten hamnar nog mitt kamremsbyte också innan 12.000 mila servicen.
Lägger man ihop kostnaderna vet man att det lär kosta ca 13.000kr runt dessa mil. ( om inget annat också behöver bytas )

#41
2011-03-20 14:55

leifer: Synd bara att Renault är så sega med att lämna ut information till sina återförsäljare.
Håller en god kontakt med en säljare som jag nu har köpt några bilar av och jag beställde min bil i Oktober med löfte om snabb leverans i början på November.
Vi pratade då om att det var synd att man inte tog in Clio med Diesel då den vore ett givet val för mig.
2 veckor efter leverans var jag och två släktingar inne i stan för att titta på bilar och pratade då med säljaren igen.
Han påpekade då att det nu fanns en Clio med Diesel!!! ( de får ibland reda på info efter kunderna!)

Lite surt nu då jag ser att det bara skiljer 12.000kr och jag vet att 1.2T är törstig vid detta laget!

Konstigt att det står i artiklen att kombin INTE får Dieseln!? ( Vib hävdar ju något annat )
Kombin kunde varit ok för mig också men jag anser att den ser lite dum ut och då vi även har en Megane kombi så räcker en vanlig Clio långt.

#43
2011-03-22 19:04

Ogillar i och för sig franska bilar, och i synnerhet Renault. Men den här är snygg och säkert bra.

#44
2011-03-28 09:26

"Barnsjukdomar" på nya bilar oroar jag mig inte alls för men däremot är en kort nybilsgaranti oroväckande.
Köpte enbart Meganen p.g.a sina utrymmen samt att den var billigare än den enda i sin klass som är rymligare...Focus.
Bättre komfort,utrustning,säkerhet, rostskydd m.m blev bara en bonus.
Men kvaliten oroade mig p.g.a den gnagande känslan av att Franska bilar inte håller. ( för SÅ är det väl? )
Clion är trevlig och mycket prisvärd och det blir ju spännande att se vad den ersätts med om ett par år.
Min syster köpte en A3:a för dem dubbla pengarna och visst är det en fin bil men det blir lite patetiskt när Clion är bättre utrustad och har bättre prestanda. ( med ett minus för bränsleåtgång )
Mitt bilnörderi fick sig en ordentlig knäck då jag provkörde Audin i helgen. ( mycket bil...jodå,men mycket av känslan sitter nog i ringarna!)

#45
2011-03-30 18:01

i min familj 1xTalbot + 3xPeugeot hittils , ingen av bilarna hade nå´t "franzosen krankheit" de var lika felfria som Toyota och Mazda vi ägd efter-hur bilen fungerar och hur längre bilen hållerut beror någ på bilägaren,har jag fel ? .Passar på och frågar igen på tenna tema med ;
"min fru får sin "Clio" veckan 20,har frågad sälgare om lackbehandling-de avrådde detta,bilen skall ej vaxas heller,så att efter två år bilen skall lämnas hos de för rekonditionering (2000kr), min fråga ; är Renault´s lack redan i fabriken behandlad ?"

PS. min fru byttär från "Corolla" 1,6 CC 1992 års modell,bilen är hellt OK men frugan längtar efter nybilskänslan så köppte hon sig en "franzose"

Hälsar
HP

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.