Nästa artikel
Vurm för vätgas och vem kör egentligen?
Podcast

Vurm för vätgas och vem kör egentligen?

Publicerad 6 november 2015 (uppdaterad 29 oktober 2018)
Avsnitt 40: Så var åkturen i en Lexus som körde själv. Vätgasen är på uppgång – men var är mackarna? Detta och mycket mer i nya avsnittet av Vi Bilägares podcast.
Tryck på play och lyssna in Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du redaktionschefen Tommy Wahlström som får besök av reportern Fredrik Diits Vikström och webbredaktören Maria Dahlin.
 
Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj "spara länk som"). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Du kan även prenumerera på Vi Bilägares podcast via iTunes och valfri podapp!
 
Trevlig helg, önskar Vi Bilägares redaktion.
 
Diskutera: Vad tyckte du om veckans avsnitt?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-11-06 18:51
Mythbuster

http://www.greenoptimistic.com/wp-content/uploads/2015/02/tony-seba-Hydrogen-vs-EV.jpg?de852f

#2 • Uppdaterat: 2015-11-07 14:41
Vidstige

Finns ett svenskt bolag som heter Powercell Sweden och som sysslar med vätgasteknik för fordonsindustrin. Att detta är hett kan man förstå av deras kursutveckling på börsen i år. Se

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/527998/powercell-sweden

Klicka på rutan för 1 års graf.

Gått från 6 kr till 62 kr på några månader!

#3 • Uppdaterat: 2015-11-07 17:36
Axelman

Varför krångla till det med vätgas?? Om det inte fanns elbilar och vanlig fordonsgas skulle jag kunna förstå. Detta är ett blindspår som inte kommer att ha kommersiell bärkraft. Bortkastad energi och pengar. Men det är väl så här det blir när någon entusiast får för mycket utrymme.

#4 • Uppdaterat: 2015-11-07 17:38
Axelman

Tänk bara på kostnaden att ställa upp en ofarlig laddningsstolpe för elbil mot en skyddsvärd tankstation som inte kan placeras var som helst. En svindyr infrastruktur måste etableras. Glöm det.

#5 • Uppdaterat: 2015-11-08 13:04
Tjalle

Vidstige: tack för INFO - jag köpte Powercell för ett år sedan - hade inte kollat!
Passade bra på Fars dag :o)

#6 • Uppdaterat: 2015-11-08 13:07
Pi

"Snabbt fånget - snabbt förgånget" brukar man säga. Nåt som även kan inträffa i företagsvärlden...

#7 • Uppdaterat: 2015-11-08 15:57
PREVIA

För några år sedan sa Toyotas tekniska chef i USA att det behövdes bara ett antal underverk för att vätgasbilen skulle bli vanlig. Då kostade bilen en miljoner dollar att tillverka. Nu har Toyota lyckats få ner priset till rimliga nivåer och inom en snar framtid tror Toyota att bilen går att tillverka till samma pris som en vanlig bensinbil. Idag går alla elbilstillverkare fortfarande back på sina elbilar, men man hoppas att större serier och lägre pris på batterier kommer att göra elbilen lönsam. Vi får väl se vilken teknik som vinner i längden, elbil hybridbil eller vätgasbil. Vätgasbilen har några fördelar som att den går att tanka för 50-80 mil på tre minuter och att gasen bara väger några få kilon, man behöver inte planera sina resor på samma vis som om man kör elbil. Nackdelen framför allt just nu är sämre verkningsgrad vid framställning sv vätgasen och komprimeringen av gasen och de mycket dyra vätgasmackarna som biltillverkarna går in och sponsrar.

#8 • Uppdaterat: 2015-11-08 16:14
Reverend Benny

Jag tror ingen enskild teknik "vinner" i längden. Vi kommer sannolikt ha lika många bränslen/tekniker att välja på som vi har idag.
Jag gissar att folk kommer skaffa bilar som bättre passar just deras behov istället för som nu, köpa en XC70 som till 99% av tiden går till att pendla till jobbet under 3 mil med för en person, men som man köpt utifall det blir en resa till fjällen var tredje år.

#9 • Uppdaterat: 2015-11-08 18:51
Tjalle

Pi: det heter: "snabbt fånget - lätt förgånget".

För att undvika detta kommer jag att sälja hälften av aktierna imorgon :o)

Kan man ana ett uns av Kungliga Svenska Avundsjukan?

#a • Uppdaterat: 2015-11-09 08:49
Bortom

@Benols, vad får dig att påstå att framställningen av biogas är energikrävande? Och att det krävs teknikutveckling för biogas, metanol/etanol? Båda fungerar i stor skala. Vätgas är också en återvändsgränd av samma anledning som Li-Ion m.fl. exotiska batterier: det finns inte tillräckligt med de sällsynta jordmetallerna som krävs för miljarder bränsleceller. Att det finns närapå gränslösa mängder väte, och för den delen sol-el, har ingen betydelse så länge det finns en flaskhals i ´teknikkedjan´.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.