Nästa artikel
Podcast: Släpp ratten – bilen tar över
Podcast

Podcast: Släpp ratten – bilen tar över

Publicerad 24 oktober 2014 (uppdaterad 4 oktober 2018)
Avsnitt 7: Sensorer och kameror räddar dig när olyckan är framme, men litar vi för mycket på tekniken? Hör senaste nytt om säkerhetssystemen och om att befinna sig i en självkörande bil mitt i Göteborgstrafiken.
Tryck på play och lyssna in Vi Bilägares podcast. I veckans avsnitt hör du som vanligt Andreas Jennersjö som den här veckan får besök av webbreporter Andreas Svensson och redaktionschef Tommy Wahlström.

Andreas Svensson berättar om när han befann sig i en självkörande bil mitt i Göteborgstrafiken. Redaktionschef Tommy Wahlström är tillbaka från Åretsbil-testet i Danmark och den här veckan förklarar han vad ett aktivt säkerhetssystem är och ger en gedigen genomgång av tekniken på marknaden och vad som kommer.
 
Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj ”spara länk som”). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Inom kort dyker Vi Bilägares podcast även upp på Itunes.

Trevlig helg, önskar Vi Bilägares redaktion.

 Diskutera: Skulle du vilja ha en bil som tog över och körde själv i stadstrafiken?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-10-24 17:08
Hackenbush

Nej, jag gillar inte själva idén med självkörande bilar. Jag gillar att köra själv. Skulle jag inte vilja köra själv någon gång så tar jag taxi.

#2 • Uppdaterat: 2014-10-24 19:11
Roger Skagerström

Vad är det man ser på bilden? En Volvo "X6"?

#3 • Uppdaterat: 2014-10-27 11:51
Mythbuster

Nästan alla som har bil använder den för att ta sig till jobbet. Så även jag. Buss är inget alternativ pga tid och taxi pga kostnad. Tror nästan alla håller med om att trafiken till jobbet är sådär inspirerande för körning. Att göra nått bra den tiden skulle vara guld värt. Köra i köer räknas inte in i kategorin bra.

#4 • Uppdaterat: 2014-10-27 12:44
Raphael

Satsa pengarna på att bygga ut kollektivtrafiken istället, och gör en bra kollektivtrafik till låg kostnad och hög kapacitet och tillgänglighet under rusningstiden.

#5 • Uppdaterat: 2014-11-17 01:52
volvoguy

Tekniken är intressant. Som bilmänniska lite hotande. Dock behövs tekniken eftersom trafikutbildningarna varierar i kvalité på senare tid. Allt för många kör riktigt, riktigt dåligt. Vissa har inte ens läst en svensk teoribok eller ens försökt förstå vad det handlar om.
Dessa människor kan mycket gärna åka autonoma bilar.

Jag kan gå med på tekniken som extrautrustning. Dock väljer jag själv när den används, t.ex. om man är för trött för körning vid en tidpunkt.
En annan synvinkel är smidigheten som tekniken medför. T.ex. för festande folk som kan köra till utestället/festen, låter bilen köra hem.

Framtiden: Taxibranschens värsta konkurrent. Rattfyllans i särklass mest reella lösning.
Svensk lagstiftning kan gå hur som helst då det krävs ett intresse på högre ort för att saker ska hända. Oftast i relation till mängden pengar det finns att tjäna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.