Bild
Nästa artikel

Peugeot 508 SW: Plus och minus

Webb-tv

Peugeot 508 SW e-HDi är en stor, miljöbilsklassad kombi med många sympatiska egenskaper. Vi pekar ut plus och minus.

Kommentarer

#1
2011-06-29 09:48

Ja,bilen är en positiv överraskning! Men en negativ punkt har jag kommit fram till och det är partikelfiltret som ska bytas=dyrt räkna med 12000kr enligt uppgift från Peugeotverkstad.

#2
2011-06-29 09:58

Ca 1kr/mil extra!
men vad är milkostnaden för de bilar som har underhållsfritt filter som ej ska behöva bytas.
Hur länge håller dessa?

#3
2011-06-29 10:08

Mitt är helt än efter 13000mil. Så jag håller tummarna att det håller en stund till. Men jag kan höra vad Gösta säger på min auktoriseradeverkstad hur vanligt det är med haverier på dessa filter. Men jag skulle tro att det inte är några problem alls.......

#4
1 Tysken
2011-06-29 10:56

Är det inte Peugeot som tar loss filtret och spolar rent det istället för att byta, sedan fungerar det 12.000 mil till ??

#5
2011-06-29 10:59

1 Tysken.

Efter kontakt med Peugotservice i Karlstad fick jag uppgift på att partikelfilter byte till Peugeot 508 skulle kosta ca 12000kr det är det minsta jag skulle räkna med att det skulle kosta till nya 508 då det kostar det på andra Peugeotmodeller enligt verkstaden.

#6
2011-06-29 14:16

Tveksamt liten dåligt synlig blinkers till en så stor bil, snudd på trafikfarligt.

I övrigt inget speciellt som sticker ut, medelmåttigt, utslätat, allt ser likadant ut som i många andra bilar, tråkigt.
Peugeot har på sin höjd gjort tre eller fyra detaljer på egen hand, resten är gammal skåpmat man plockat lite här och var.
Man försöker få det att se lyxig ut men det ser snarare ut som just ett försök.
Den misslyckas fullständigt med att dölja sitt vardagliga oglamorösa ursprung.

En av de dummaste sakerna är genomlastningsluckan i baksätet som är betydligt smalare än armstödet, vad är det för idiotisk ide?
Sånt kan ju driva en till vansinne när man ska lasta något och ser hur korkat det är gjort.

Och facken i golvet bak tror man är lika breda som luckan i golvet, men när man öppnar luckan visar sig den vara fejk, utrymmet under luckan är bara lite över hälften så brett som man tror, under andra halvan är det vanligt golv.

Inte heller fällningen av ryggstöden är något nytt precis.

Och som den romerske politikern Cato alltid sa ”För övrigt anser jag att Dieseln bör förstöras”.

#7
2011-06-29 16:07

Vad är det ni snackar om? Peugeot 508 är till för att köras och skönare bil på små/motorvägarna får man söka länge efter? Mobilen bör ställas i sin ställning och inte ha löst sittande men samma fel i varje bil att man inte tänkt på hur och var navigatorn/mobilen) installeras och var kablarna skall dras. Partikelfiltret går att spola om den är likadan som förut och dieselmotorns extra Nm är ju nog det de flesta vill betala extra för i varje fall? Trött på tråkiga bilar, den här fick i varje fall mej att le och det är inte illa det!

#8
2011-06-29 18:10

today tomorrow toyota !

#9
2011-06-29 18:41

Läste i nya tidningen nu om testet på nya 508:an och ännu en gång så jämför man MCP lådan med en DSG låda, ni som gör testerna borde väl vara liet mera pålästa att det går ju inte att jämföra en DSG låda som är gjord för racing som ska växla fort och ryckfritt mot en halvautomat som ska spara på dropparna.
Så någon rättvis jämförning är det verkligen inte.

Sen att Skodan vann testet är man verkligen inte förvånad över, finns det någon tidning som prisar en Peugeot? Skulle tror att Skodan skulle vinna var redan bestämt innan testet ens börjat... Tex finns nog ingen test som tex Passaten är med i utan att vinna.
Jämför bilen och inte märket.

#10
2011-06-29 20:13

Jag är faktisktnhelt benägen att hålla med Peugeot-pär i väldigt många tester där någon av VAG koncernens bilar ställs mot andra så utses oftast VAG. Sedan detta med växellådorna DSG må vara mjuk och fin men den har en urusel kvalitet och är väldigt dyr att repa vidare så erbjuder ju VAG endast 2 års nybilsgaranti så msn bör vara beredd på att hosta upp pengar om man behåller bilen en längre tid.

#11
2011-06-29 21:09

När har en DSG blivit mjuk och skön när man vill sakta gå framåt eller backa? En sak är säker att till frugan skaffar jag inte en bil som man inte kan backa exakt med eller sakta glida framåt. Tacka vet jag en tiptronic!

#12
2011-06-29 21:35

Själv har jag telefonen i bröstfickan - utmärkt plats! Fast man måste ju ha en bröstficka förstås.

#13
2011-06-29 22:13

Peugeot 508 är en fin bil även om den har några dippar med partikelfiltret och automatlådan mcp som inte är en höjdare. Men man lär sig att köra lådan med tid det är jag övertygad om efter att ha provat bilen ett antal gånger och det går bättre och bättre.

Sedan var ju bränsleförbrukningen något högre än vad jag räknat med i testet 0,58. Hade räknat med ungefär 0,55 då jag brukar på ett ungefär lägga på en deciliter på de uppgivna siffrorna alltid och det brukar stämma bra.

#14
Kalas
2011-06-29 23:31

Ska man åka riktigt bekvämt är det franska bilar som gäller, snacket om några centiliters bränsleförbrukning hit eller dit är inget annat än trams!

#15
Ernst P
2011-07-03 14:38

Kalas = von Drake?

#16
2011-07-04 17:35

Jag kör en Peugeot 508 med MCP lådan och jag tycker den är väldigt bra ändå, visst det tar några mil att bli vän med lådan men när man väl lärt sig lådan så är det väldigt många droppar man sparar med den. I Sverige så tycker jag man är lite väl hård mot Peugeot.

#17
2011-08-12 22:44

Finns nån kombi i den storleken, med rimligt pris, som har så bra och vettig standardutrustning? (Ja, Laguna. Men den är en historia för sig) Hade jag inte haft så dåliga erfarenheter av importörens snåla garantipolicy på våra 2 Peggor, så hade både sonen och jag köpt varsin. Men ni som köper, får nog mycket bil för pengarna.

#18
2011-08-14 14:16

Efter att provkört nästan alla bilar i klassen så blev min favoritlista följande: Citroen C5 (Hydroactive), Peugeot 508 (styrkänsla kombinerat med komfort), Volvo V70 DRIVe (Komfort, 2 cm lägre = lite styvare = bättre körkänsla för mej). De svindyra testade jag inte. VW konsernens produkter verkar gamla efter att ha provkört dessa.

#19
2011-10-01 10:33

Partikelfilter i dieselbilar är inget problem, här ser man hur man gör service på ett partikelfilter, sedan kan man åka med bilen till nästa besiktning utan några problem.


Något anorlunda metod på Citroen C5 - 2.0 HDI .

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.