Bild
Nästa artikel

Opel Mokka: Plus och minus

Webb-tv

Opel hade inte räknat med att Mokka skulle bli en sådan succé och har därför fått öka produktionen. Vi pekar ut plus och minus.

 

Klicka på videofönstret för att starta filmen.

Läs hela testet med Opel Mokka i Vi Bilägare nummer 6/2013. Där ställs bilen mot Opel Mini Countryman och Volvo V40 Cross Country.

Tidningen utkommer i butik den 23 april, men prenumeranter får den redan under vecka 16. Klicka här för att teckna en prenumeration.

Diskuterea: Vad tycker du om Opel Mokka?

Kommentarer

#1
2013-04-19 18:27

Även ViB har anmärkt på hård och stötig gång. Gissningsvis körde man på dubbfria 17-tums vinterdäck med 60-profil. Sommardäcken bör vara ännu värre, 18-tums med 55-profil. 60-profil tycker jag dock inte låter så extremt. Kommande Chevrolet Trax har 16-tumsdäck med 70-profil. Jag vet inte heller om den får samma chassisättning. Skulle vara intressant med en jämförelse ur komfortsynpunkt Mokka/Trax när den senare blir tillgänglig. Billigare och bekvämare?

#2
2013-04-19 21:15

soptunna utan fjädring är oxå stabil o säker på landsväg men ack så stötig

#3
2013-04-20 11:55

Varför testa sämsta versionen, med sämsta motorn, sämst ljudkomfort och sämsta fjädringen som dessutom är 18 000 dyrare än den bästa versionen?
Finns det en tanke med detta val?
Att 1.7 är en motor som endast totala idioter skulle köpa är allmänt känt sedan minst 5 år tillbaka.

Mer intressant hade ju varit att få veta hur bra det bra alternativet är.
Varför vägra testa bensinbilar?
1.4 T är en av marknadens energieffektivaste bensinmotorer, så nära en diesel man kan komma, med de i särklass renaste avgaserna och betydligt lägre utsläpp av partiklar än någon annan motor enligt ams. stora test av 25 modeller.

En så attraktiv motor hade varit motiverat att testa för att se vad den kan erbjuda - till lägre pris – istället kör man gammalt skräp och talar om det alla redan vet – väldigt nödvändigt.

#4
2013-04-20 12:20

Om Mokka är sådan succé, varför ser man inga i Sverige? Den har varit ute på marknaden flera månader i Sverige, men jag har fortfarande bara sett den i reklamutskick i min brevlåda - ingen på vägarna.

Nej, detta är ingen bil för mig. Jag tycker den är för dyr och har för litet och oflexibelt bagageutrymme. Dessutom har den knappt någon förhöjd markfrigång jämfört med en vanlig bil. Jag ser istället fram emot de sydeuropeiska konkurrenterna som lanseras under sommaren, de tycks för mig vara närmare det jag önskar.

#5
2013-04-21 18:48

Jag såg faktiskt en Mokka i helgen.....får se hur lång tid det tar innan jag ser en till..
Först såg jag inte vad det var, men sen såg jag Opelmärket och tänkte: *Javisst ja, det är ju den där succen.....*

#6
2013-04-22 08:45

Att Mokka och flera andra Opelmodeller gör succe i Europa är ett faktum. Trögheten i Sverige stavas till SAAB. Saab styrde GM Nordiska/Sverige i 20 år och dom hade inga ambitioner att sälja Opelbilar...Kommer att ta år att bygga upp en fungerande organisation igen.

#7
2013-04-22 14:03

Man skall akta sig för att kalla saker och ting för succé bara för att de egna säljmålen uppnås. Det är nämligen inte riktigt samma sak.

Så hur stor marknadsandel har Mokka kontra andra aktörer och hur ser det ut med lönsamheten?

Att jämföra den med en XC40 är vidare rätt dumt. Den matchen kommer Mokka att förlora så att det tjuter om det, speciellt med en trött diesel under den (rostiga) huven..... (ja, jag retar Opel-entusiasterna)

,-)

MVH AL

#8
2013-04-22 21:09

Nu har ju Opel inte bara uppnått säljmålen utan faktiskt överträffat dom och tvingats öka produktionen, det får man faktiskt kalla succé.

Om XC40 hade en årsvolym motsvarande dom förhandsbeställningar (40 000st) som lagts på Mokka hade det varit en braksucce för volvo som räknar med att sälja ca 17000st/år. Men just nu förknippas väl Volvo mest med flopp.

#9
2013-04-22 22:52

Jo Lars58, bilmarknaden och dess köpare är påverkade av asymmetrisk information - därav att Opel kan sälja bilar och att PSA i nuläget överlever.

För hade bilmarknaden haft en sund konkurrens så vore såväl Opel som PSA ett minne blott idag - vilket också gäller GM, Chrysler och en del andra aktörer. Då skulle dessutom bilmärken som Volvo eller andra aktörer som inte får subventioner (nåja, numera är ju Kina inblandade) av sina hemmastater kunna sälja lite fler bilar.

Men nu är bilproduktion lika mycket politik som sunt företagande och därför ser vi skapelser som Mokka och annat skräp rulla omkring. Betalar kalaset gör vi bilköpare, uppenbarligen är dessutom Lars58 olyckligt vetande om detta missförhållande.

Men vill Lars58 lära sig mera om konkurrens kan han googla på begreppet "perfekt konkurrens". Då ser man rätt snabbt att bilbranschen är allt annat än konkurrensneutral... Ja, bilproduktionen är egentligen ett stort slöseri med resurser (som att Opel/GM/Renault/PSA osv ens existerar)

Och tänk, en Mokka konkurrera med en XC40... Skulle inte tro det. Det är som att jämföra ett årgångsvin med matlagningsvarianten, d.v.s helt olika kvalitet, förfining och perfektion. Dessutom kommer Mokka inte i närheten vare sig vad det gäller komfort, vägegenskaper eller säkerhet där XC40:n är säkrast på hela bilmarknaden). Ja, jag behöver knappast förklara mera. Mokka är vad den är. Och försäljningsprognoser (tidsserier) är inte samma sak som succé, det är snarare frågan om dåliga prognosmakare eller inkompetent ledning som inte kan tolka siffrorna korrekt....

Köp en Opel, bli belåten - se naturen genom plåten (ja, jag retas fortfarande).....

MVH AL

#10
2013-04-23 08:26

AL din statistik och "asymmetrisk information" är väl för böveln igen intresserad av . Vilket skitsnack.
Opel gör succe och Volvo floppar, det kan du inte ändra på hur mycket det än svider för dig. Punkt.
Nog med krut lagt på ditt svammel.

#11
2013-04-23 10:45

AL, du menar väl inte på fullt allvar att du jämför Mokka med XC40?
Det är ju den korkade jämförelsen ViB också gjort.
XC40 ska ju jämföras med andra tvåsitsiga bilar med nödsäte bak.
Mokka är ju ett under av rymlighet i den jämförelsen.

#13
2013-04-23 11:49

Nu finns det väl i och för sig andra saker än utrymmen att ta hänsyn till saabnisse. Och jag provkörde och provsatt en XC40 senast nu i veckan och fick in mig själv och hunden där bak utan problem. Vidare åkte vi tre personer i bilen utan att jag hörde ett ljud om att den var trång bak, ja det lät inte särskilt mycket alls - kontra en bullerburk från Opel med sina resonanser och vibrationer - vare sig från vind, väg eller motorn (T5:an). Men folk upplever saker och ting på olika sätt.

Att XC40 också är ett under av avancerad teknik gör den heller inte till ett olustigt val, också det tvärtemot Opel Mokka som kan stoltsera med - ja vad?

Däremot är jag ingen stor anhängare av Haldex generation 5, men det har vi debatterat tidigare så det behöver vi inte fortsätta med.

MVH AL

#12
2013-04-23 11:50

Lars58 pratar som han har förstånd till. Det jag tog upp och som han kallar "svammel" är grunden inom all konkurrenslagstiftning eller tullunioner och ofta föremål för kritik gentemot vissa slutna stater (som Kina exempelvis). Det är också bakgrunden till den svenska regeringens hållning i frågan och en fundamental del inom en liberal och konkurrensutsatt ekonomi och torde tillhöra allmänbildningen (trodde jag).

Att Lars58 inte begriper en sådan enkel sak vittnar mer om hans kompetens, både när det gäller bilindustri och bilar. Frågan man ställer sig är därför om Lars58 ens har körkort - i alla fall har han knappast möjligheten att köpa sig en ny Opel.

Och man kan ju undra hur det skulle gått med Opel om inte tyska staten ställt upp med pengar - eller om den amerikanska staten räddat GM undan konkurs via jättelån. Då skulle inte Lars58:s Mokka funnits (notera här också varför Saab gick i konken).

Men jag har inte ork eller tid att föreläsa om sådana här grundskolefrågor för Lars58 så visst, vi lägger ner.

Och faktum kvarstår: Har Opel gjort dåliga prognoser så är det ett rätt angenämt problem - förstås. Men det är inte samma sak som succé (fast jag inser att Lars58 inte har en susning om vad en prognos är heller så även det är meningslöst)..

Sedan vet vi ju alla att Opeln inte lär gå särskilt många mil innan den börjar rosta - eller strula på annat sätt så då lär de tyska skattebetalarna få ställa upp med nya pengar - igen....

MVH AL

#14
2013-04-23 12:08

Upprepar det jag skrev.
"Nog med krut lagt på ditt svammel".

#15
2013-04-23 13:19

Det är nog en klok strategi. För håller Lars58 tyst så slipper han avslöja ytterligare mera av sin egen okunnighet - den skrala bildningsnivå som kommer till uttryck när han oklokt nog väljer att öppna truten.

Men den dagens som Lars58 är gammal nog för att delta i riksdagsvalet så är det detta som utgör skiljelinjen mellan det socialistiska blocket respektive det borgerliga (förutom äganderätten).

Och Opel Mokkas existens är en konsekvens av politiska beslut, punkt slut.

MVH AL

#16
2013-06-28 12:37

Varför blandar så många in personliga saker och är så otrevliga på det här forumet? Väx upp nu. Det här handlar om bilar, i det här fallet Opel Mokka. Fundera på hur ni beter er mot andra.

När det gäller Mokka måste jag säga att den är ypperlig. Jag har provkört och kan säga att här har Opel, ett bilmärke som i många år givit en sorts njaha-upplevelse på samma sätt som Ford, fått in en fullträff. Det här blir årets bil!

#17
2015-05-25 09:31

Ja, här ser man återigen vilken "seriös" diskussion "vissa" vill ha med fakta som de påstår själva....med personliga angrepp så det skriker om det. Förnekar sig aldrig. Det är väl inget större fel på Opel Mokka! Säkert en riktigt trevlig småbil med bekvämt insteg.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.