Bild
Nästa artikel

Opel Meriva: Plus och minus

Webb-TV

Opel har aldrig tillverkat en smartare bil än lilla familjebussen Meriva, konstaterar Vi Bilägares testförare. Se filmen från testet.

 

Visst finns det plats för okonventionellt tänkande när bilar designas. Fiat 500L ser rolig ut och har en smart inredning. Ford B-Max saknar helt stolpe mellan dörrarna. Opel Meriva har bakvända bakdörrar

I Vi Bilägare nummer 9/2013 testas Opel Meriva mot just Ford B-Max och Fiat 500L. Tidningen utkommer den 11 juni, men prenumeranter får den en vecka tidigare.

Klicka på videofönstret ovan för att se en film från testet av Opel Meriva.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Meriva?

Kommentarer

#1
2013-06-07 09:24

Vad nu?

#2
2013-06-07 10:52

Jag talade med en kund på gummiverkstan som hade just en Meriva, han var väldigt nöjd, men så var det det här med ljudet.
Nu ville han ha de absolut tystaste däck som fanns!
Hoppas att det hjälpte.

#3
2013-06-07 13:09

Meriva har förlorat tester mot Ford B-Max. Men B-max har en instrumentpanel (främst mittkonsollen) som ser ut som den plockats från en billig kassettradio från Biltema. Merivas förarmiljö framstår trots kritiken om knapphysteri som mycket ordnad och prydlig. Jag skulle välja Meriva, eller skulle ha valt den om det inte hade varit en GM-produkt. Så det blir ingen av dem. Volkswagen Autogruppe har mycket att välja på.

#4
2013-06-07 18:24

Däckbuller är ett av de största problemen med nästan alla bilar. Motorjournalister som testar nya bilar lägger ner mycket energi på motorstyrka, körglädje, design mm, men nonchalerar nästan helt det största problemet.

#5
2013-06-07 21:06

Bytte däck på min Prius till Continental / ContiPremiumContact 5 och vart faktiskt positivt överraskad då man man ser framför sig att få däck som är sämre i ljudkomfort än de däck man kört på i tretton år. Så långsamt som däcken nöts på i Priusen så får man dras med däcken länge. Men nya däcken går förvånansvärt tyst och med bra fjädringskomfort jämfört med tidigare Michelin energy miljödäck som satt som orginal på Priusen sen den var ny. De tidigare däcken har långt kvar till klacken som visar när man senast ska byta ut däcken men två av däcken har fått längsgående sprickor i mönstret och då var det nog bra att få nya på bilen. Så dessa däck kan vara något för bilar som får in många ljud i kupén, något svagt rungande ljud kan möjligen höras vid motorvägshastighet men inget som stör, och då är mina andra bilar mycket tysta så jag kan vara rätt kritisk när det gäller ljud i bilen.

#7
2013-06-08 10:23

Nja, trångsynt... Då är jag väl likadan.

Jag har inget emot Opel utan tycker nog snarare att det oftast är prisvärda bilar och numer av en uppenbarligen högre kvalitet än många andra.

Ändå har jag bestämt att aldrig köpa en enbart pga att jag inte kan stödja GM efter deras behandling av Saab. Vissa principer måste man ha.

Om Opel säljs kan jag nog ändra mig men tyvärr tror jag dock att märket läggs ned av idioterna från Detroit inom några är...

#8
2013-06-08 16:12

Meriva verka vara ovanligt nuftig .. En sådan skulle jag gärna haft när ungarna var små ..

#9
2013-06-08 22:10

Vad är vitsen med bakhängda bakdörrar när B-stolpen är kvar? Ingen alls! Det blir bara bökigt att stänga (att få med sig) dörren när man sätter sig i bilen.

#10
2013-06-09 01:35

Jag har läst testet och kan förstå att Forden vann trots att den inte har några finesser alls utöver bakdörr och avsaknad av mittstolpe.
Meriva har dock alltid imponerat på mig på grund av det smarta baksätet och goda lastmöjligheter. Dock hatar jag vägbuller (åker ibland i baksätet i en Focus) och den plottriga mittpanelen med små, diffust rödlysande symboler är verkligen ingen höjdare. Och Opel behöver över lag modernare motorer.
B-Max eller Meriva. Det är frågan.
500L ser jag inte som något egentligt alternativ, men det finns ju andra.

#11
2013-06-11 12:12

Dörrlösningen för bakdörrarna är opraktisk när man står i kundparkeringen utanför IKEA och det är bilar på båda sidorna som har parkerat så man får åla sig in och ut, och då blir det ännu värre med bakhängda bakdörrar än med framhängda - särskilt om föraren och passagaren i baksätet ålar sig ur samtidigt för kommer de att krocka med varandra.

Men visst är det praktiskt med individuella skjutbara delar i baksätet och med ett ryggstöd som kan ställas i flera lutningslägen, det är så jag har det i min Picasso. Inget speciellt för Opeln alltså...

#12
2013-06-11 12:50

Det kan bli en riktig kul sketch, jag blir mer och mer förtjust i idén ju mer jag tänker på det. En Meriva på en parkering och bilar på båda sidor som är tätt parkerade intill Merivan. Och så en i framsätet och en i baksätet som försöker ta sig ut samtidigt. Nu talar vi humor a'la Casino-gänget på 70-talet eller brittisk slapstick. Robert Gustafsson får gärna vara en, men vem mer ska vi ha? Kanske en kvinna för bra balans? En kvinna bra på fysisk komik och roliga miner? Eva Rydberg, hon är ju fantastisk men kanske någon av den yngre skolan. Christine Meltzer?

#13
2013-06-11 13:37

Raphael. jag har haft bilar med den här dörrlösningen som finns på Meriva och det är inte svårare att åla ut från dem än om båda dörrarna än hängda fram. Man behöver ju inte nödvändigtvis gå ur samtidigt från fram och baksäte.
När det gäller Forden blir det ju enklare med skjutdörrar bak.
Egentligen kan man ju undra över varför de inte löpte linan ut och lät framdörrarna vara en fortsättning på bakdörrarna så att det endast fanns en skjutdörr på var sida.

#14
2013-06-11 13:43

Saabnisse, men medge att det hade blivit en rolig sketch när man går ur samtidigt?!

#15
2013-06-12 04:51

Raphael, Meriva har mer än bara skjutbara stolar. När mittdelen fälls fram så går de yttre stolarna att skjuta in mot mitten så att man sitter mer fritt, med mer luft mellan huvudet och sidorutan.

#16
2013-06-12 13:07

Roy, jag är medveten om att den tredje passageraren bak lämnas utanför om man ska ha bra utrymme för benen med viloläge för ryggen. Det är inget jag ser som positivt.

#17
2013-06-12 16:13

Men om man bara sitter en eller två i baksätet så ÄR det ju positivt att kunna får mer plats både för benen och runt kroppen.
Denna lösning borde nog Renault tittat på med tanke på avsaknaden av krockgardin(Captur). Då hade ett större avstånd till bilens insida varit önskvärt.

#18
2013-06-12 20:10

Peter E, om man bara är en i baksätet så har jag ett tips för bästa utrymme åt alla håll - att man sätter sig i mitten. Är man två så innebär Merivas lösning att baksätesåkarna hamnar mycket närmare varandra och om idén är att man ska ha större utrymme så det som händer i praktiken är ju bara att man omfördelar så man får större utrymme åt sidorna genom att utrymmet mellan baksätespassagerarna försvinner för man sätter sig tätare ihop. När jag var barn så uppskattade jag att det fanns ett mellanrum mellan mig och mitt syskon i baksätet. Och så fanns det ju plats för ett mittarmstöd för bekväm komfort. Om man tar bort det utrymmet ja då har man inget mittarmstöd. Om du jämför med 500 L så har den faktiskt ett mittarmstöd i baksätet.

#19
2013-06-12 20:22

Raphael: Det som händer är att man slipper sitta så nära dörrarna = bättre plats.
Vad är det som är så svårt att förstå?

Eller är det så enkelt att du bara måste vara tvärtemot och med vilje *missförstå* allt och vrida o vända på ord och meningar och påstå att jag/vi menar inte alls det vi skriver utan nåt helt annat som du minsann har genomskådat.
Exemplet när jag kritiserade Renault för dess blanka plast där man håller händerna på ratten, det fick du till att jag kritiserade kundernas smak...ja jösses.

Vill du att vi ska vara seriösa så ska du också vara det.

#20
2013-06-12 20:50

Peter E: "Raphael: Det som händer är att man slipper sitta så nära dörrarna = bättre plats"

Nej, eftersom de två baksätespassagerarna flyttas in mot varandra istället. Det blir inte bättre plats utan man bara flyttar platsen från mellan passagerarna till utsidan av passagerarna. Eftersom bilens interiör inte expanderar på något sätt så ökas inte utrymmet i sidled bara för att man fördelar utrymmet på ett annat sätt.

Dessutom får du inte plats med ett mittarmstöd med den lösningen som Merivan har.

"Vad är det som är så svårt att förstå?"

Jag frågar dig detsamma Peter, vad är det som är så svårt att förstå?

"Eller är det så enkelt att du bara måste vara tvärtemot"

Peter E, jag uttrycker det jag anser. Om du vill ha en värld där alla tycker likadant som du gör så kanske inte detta är rätt forum för det. Men personligen har jag inget problem med att du försöker tycka tvärtemot mig hela tiden, tvärtom. Du är välkommen att sätta dig på tvärs jämnt. :) För mig får du vara precis som du vill och uttrycka precis det du önskar, även om jag inte håller med dig hela tiden. Men jag välkomnar alltid dina inlägg!

#21
2013-06-12 21:29

Suck...om du flyttar in stolarna säg 5 cm emot mitten så blir det ju bättre plats för vänster arm/axel på den personen som sitter till vänster och vice versa för den som sitter till höger.
De kommer INTE sitta axel mot axel.
De behöver heller inte sitta så nära bilens dörrar. =Mer utrymme för de TVÅ i bak. Istället för att sitta längst ut emot dörrarna så utnyttjar man det disponibla utrymmet bättre.

Hade det stått Peugeot, Renault eller Fiat på bilen så hade denna lösning höjts till skyarna som något helt fantastiskt. :)

#22
2013-06-12 21:44

Peter E, vad som är bättre eller sämre utnyttjat är givetvis en personlig åsikt och jag förbehåller mig rätten att ha min åsikt i frågan. Jag uppskattar mittarmstöd i baksätet och det gör jag oavsett vilket märke som finns på bilen. Jag är en praktisk människa och jag är också en människa som uppskattar komfort - även i baksätet.

Jag beklagar Peter E att jag inte uppskattar Meriva lika mycket som du gör, men du får helt enkelt leva med det. :)

#23
2013-06-13 00:53

Som Peter E påpekar så handlar det absolut inte om att de två baksätespassagerarna kommer att sitta axel mot axel.
Jag har suttit i baksätet inställt på det viset och det är nästan löjligt vilket utrymme man har. Jag och brorsan, som är 192 lång, satt och snackade länge eftersom vi satt så bra.
Mittarmstöd finns som tillbehör, så visst finns det utrymme.

#24
2013-06-13 10:10

Roy, när du har baksätet placerat på ett sådant sätt så har du inget mittarmstöd tillgängligt i den konfigurationen. Personer över 190 sitter utmärkt bak i min Picasso med baksätet skjutbart längst bak och ryggstödena går att justera individuellt för ryggen vilken lutning man vill ha. Nej jag är faktiskt inte exalterat av Merivan. Opel har aldrig varit ett märke som har exalterat mig. Jag upplever inget speciellt i deras design, de har inredningar som jag uppfattar som röriga och inte estetiska, de dieselmotorer som är bra har de köpt från Fiat och deras egenkonstruerade är bullriga och törstiga jämfört med konkurrenterna - även om nu en ny generation sägs vara på gång så vi får se om de kommer ikapp konkurrenterna där eller fortsätter att ligga efter.

Men det är bra att Opel nu samarbetar med PSA-gruppen och bygger nästa generation av sina minibussar på PSA-chassi med PSA-teknik, det kan rädda en hel del. :) Men formerna lär fortfarande vara Opel, tyvärr.

#25
2013-06-13 13:33

Nej, Rafael vill nog bara vara tvärtemot. Vi får väl se vad han säger när/om Opel släpper denna inovation till PSA.... :-)
Faktum är väl att det inte är bekvämt att åka 3 personer bak längre sträckor ens i en såpass stor bil som Volvo V70, än mindre i dessa.

#26
2013-06-13 15:15

Merivan är en tung bil och väger + 1400 kg, vilket är mer än för flera konkurrenter. Detta gagnar varken förbrukning eller utsläpp. Här är konkurrenterna bättre.

#27
2013-06-13 15:37

Raphael. Jämför tex en Meec/Bruksbo handmaskin från Jula med en Bosch/Skil/Metabo/DeWalt från fackhandeln, vilken är tyngst?... :-)

#28
2013-06-13 15:53

Om den tyngre maskinen drar mer bränsle och därmed innebär högre utsläppsnivåer jämfört med flera konkurrenter så är det något jag kritiserar ja. Enligt ett kommande lagförslag som utreds just nu så kommer bilar över 1370 kg att straffbeskattas, troligen läggs det på inköpspriset. Merivans +1400 kg gör att den då blir dyrare än sina konkurrenter (exempelvis Fiat 500 L) som hamnar under gränsen. Denna idé till en ny beskattning av bilar är för att främja lätta och snåla bilar - de som ligger under 1370 kg får skatterabatt ju lättare de är, de som ligger över för straffbeskattning ju tyngre de är. Detta kopplas även till en gräns om 120 g Co2 som också påverkar den slutgiltiga skatten förutom vikten. Nu är denna idé inte beslutad av riksdagen än, men om den blir verklighet så kan den komma att rita om bilmarknaden rejält i Sverige.

#29
2013-06-14 04:37

Raphael, det där extra armstödet, som även är en förvaringsbox, är till för att användas just när baksätet är inställt för två. Alltså sitter man inte axel mot axel.

#30
2013-06-21 20:57

Eftersom denna diskussion tycks avslutad är det kanske riskfritt att påpeka något utan att tredje världskriget bryter ut.

Det gäller biltestet där Ford B-Max vinner trots att testresultaten visar att Ford ingalunda är en klar vinnare därför att den har anmärkningsvärda brister och svagheter.

Det finns ingen odiskutabel vinnare, istället är det oavgjort mellan B-Max och Meriva.

Om man lusläser hela testet och alla siffror och resultat framstår det som att man låtit sina personliga känslor och åsikter ta överhand så att man blundar för svagheterna hos B-Max därför att man av rent känslomässiga skäl på förhand beslutat sig för att den bilen ska vinna - nu gäller det bara att fundera ut hur det ska gå till…

Man är inte objektiva och neutrala utan agerar helt plötsligt som Fordentusiaster som lallande dansar omkring i sjunde himlen och inte vet till sig av berusning.

Bl.a. sjunger man lovsånger om hur bra B-max är att köra med styrning och egenskaper och detta är orsaken till att den vinner… - genom detta får man ju intrycket att den som hyllas mest självklart också är den som är bäst på det den hyllas för.

Men så är det inte alls i detta fall.

Det visar sig att Meriva är 2.2 sekunder snabbare till 100 km/t, har betydligt bättre segdragning, kan köras i högre hastighet genom undanmanöverprovet och stannar på 3 meter kortare bromssträcka än fantastiska B-max.

Dessutom är Merivas strålkastare betydligt - väsentligt - bättre än Fords, även bra ljus är en viktig del i hur en bil är att köra.
Meriva är snabbare, starkare, har bättre väghållning, bättre bromsar och bättre strålkastare - trots detta påstår man att Ford är bäst att köra?

Det är den uppenbarligen inte!
Det är bara en bedräglig känsla - om du upplever och känner dig som Napoleon, är du då Napoleon?
Enligt Vi bilägare är du det!
Eftersom din känsla är viktigare än verkligheten.

Man låter känslor ta över förnuft och faktiska prestationer så att man helt frankt ljuger och lämnar ett missvisande intryck.
Man hemfaller åt samma värderingar och ställningstaganden som dominerar i övriga samhället att åsikter och känslor och personliga tyckanden är det enda man behöver bry sig om, fakta och verklighet kan du strunta i om du inte gillar det fakta och verklighet säger.

OCH lögner är helt legitimt för att uppnå dina syften, nyligen erkände journalister som gör ett samhällsprogram i radio att de inte alls var ute efter att berätta om verkligheten, utan efter att sprida sitt eget ideologiska budskap vilket tvingade dem att ljuga då de trots desperat sökande inte kunde finna något stöd för sin personliga åsikt.

Men det är inte bara köregenskaperna Ford blir slagen i utan också visar sig den s.k. ”fantastiska” motorn inte alls så snål som den påstås, trots 3-cylindrar och bara 100 hk drar den i testet 0.61, bara 0.07 mindre än den mycket starkare Merivas 0.68 dessutom överskrids den uppgivna förbrukningen på 0.49 kraftigt medan Meriva ligger på uppgiven siffra 0.67 – 0.68.

Åter är det på papperet och i fantasin Ford är fantastisk men inte i verkligheten, dessutom kräver nya ”fantastiska” 3-cylindriga motorn byte av kamaxelrem vid 24 000 mil som då kostar 11 000 kr att utföra.

MEN nu vid 24 000 mil är det inte långt till byte av koppling på Ford också! Det sker mellan 20 – 30 000 mil kan man gissa.
Det kostar också 11 000 kr, totalt ska man alltså ut med 22 000 kr runt 25 000 mil? på B-max.

Meriva kritiseras för dyrt kopplingsbyte men Fordens egenskap att man måste byta BÅDE rem OCH koppling som sammantaget blir en astronomisk siffra nämns inte med ett enda ord.

En koppling kan hålla 30 000 mil om det är en bra kvalitet och förare, då kostar kopplingsbyte till Meriva 16 000 – 6000 kr billigare än de båda sammanlagda bytena på Ford som Opel slipper med sin motor som har kedja.

Vid 24 000-30 000 mil reducerar alltså Meriva Fords ekonomiska fördel med 6 000 kr.
Varför nämnde man inte detta när man speciellt lyfter fram dyra kopplingsbytet på Meriva?

Lätt att se varför man höll tyst om det.

Fortsätter man läsa testet radas ytterligare brister på B-Max upp, rostskydd m.m., till alla de brister man tydligt också påtalar – MEN nonchalerar… entusiaster…

Och självklart hyllar man också de totalt värdelösa och helt oanvändbara knapparna på panelen, listan på alla deras fel blir utan slut, bara en sådan sak som att knapparna är pyttesmå, många som knappen på en kulspetspenna, inte skiljer sig från panelen omkring och har texten och symbolen inte PÅ knappen som normalt utan BREDVID därför att de är så små att symboler och text inte får plats… så när man trycker på texten som brukligt så visar det sig att det inte händer något därför att det inte finns någon knapp att trycka på där!!!

Och hittar man till slut knappen efter mycket fummel bland alla prickarna, glider fingret osvikligt ut på panelen bredvid - vid minsta koncentration på oväsentligheter som vägen och trafiken - så man ändå inte lyckas trycka in fanskapet.

Gissa om det är enkelt och snabbt att manövrera som man påstår… gapskratt…

Och värmereglagen… helt slät panel med släta knappar, tätt ihop man inte kan särskilja med känsel, kräver mycket uppmärksamhet och svärande var gång man ska ha tag i något.

Har tyvärr kört eländet själv.

Fordentusiasterna har talat…

Skäms! Vi bilägare.
Skandal.

#31
2013-06-24 19:56

Men för helvete, Vi Bilägare.

Lär er att filma sånt här med riktig utrustning. Skaffa framför allt riktig ljudutrustning men även en riktig kamera.

Det där är ju patetiskt dåligt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.