Bild
Nästa artikel

Opel Astra Sports Tourer: Plus och minus

Webb-tv

Opel Astra Sports Tourer förenar nytta och nöje, men har en nackdel som blir tydlig i stadskörning. Vi pekar ut plus och minus.

Kommentarer

#1
2011-05-07 12:10

Opel har länge nog varit lite underskattat här i Sverige. Till och med så gamla försyndelser som från tiden de var riktiga rostburkar har hängt med, trots att de sen milleniumskiftet snarare varit föredömen ur rostsynpunkt.
Astra är helt klart en modell jag kommer att titta närmare på när det blir aktuellt.
Men Opel borde göra något åt sina knappspäckade mittpaneler (som även drabbat 9-5 om än mer uppstädat). Det behöver abslut inte vara fel med många knappar, men de ska vara tydligt åtskilda, placerade i logiska grupper och ha tydliga anvisningar - och absolut inte röd belysning!
Men man ska inte tro att allt är så bra bara för att det finn ett fåtal rattar och knappar. Det brukar istället innebära att man måste bläddra sig igenom menyer och liknande - och det är sannerligen inte bättre!

#2
Raymond K
2011-05-07 12:19

Tyvärr lider Opel Astra (och kanske även en del andra Opel modeller) av allvarliga elproblem som kan vara ofta återkommande. Har en svåger som just har fått erfara detta med sin Astra. Ibland lägger elen av helt och bilen går inte att köra. Jag har även läst om detta i Teknikens världs bok "Begagnad bil fakta"

#3
2011-05-07 15:10

Det där med elfelen är våldsamt överdrivet.

Det bygger i huvudsak på Att det var fel på monteringen av en liten kontakt på 750 Vectra 2003 varav flertalet råkade bli levererade till Sverige, detta blåstes upp till astronomiska proportioner.

Nästa är att det var fel på två – tre censorer av central betydelse på nya Astra och även nu blåstes dessa fel upp på ett löjeväckande sätt.

Utöver detta har det förekommit helt normala elfel som dyker upp på en del bilar här och där som det varit i alla tider och som det säkert för evigt kommer att förbli.
Sånt kan hända, sånt är livet, det är bara så.

Vad som hänt är att dessa två uppmärksammade elfel skapat en väldig ryktesspridning och en oerhört spirande grogrund för fördomar och förutfattade meningar där man konstaterar att man här har ett fel och genast lägger ihop det med stora braskande rubriker och rykten och prat som pågår och bums drar slutsatsen att detta ju bara måste vara så att Opel har enorma problem med dåligt elsystem och dålig elektronik.
Säkert spelar problem med bensinpumpar som förekom några år 2003 – 2005, 2006 in här och det var faktiskt dåligt, men ändå, fel på EN komponent motiverar inte att man generellt dömer ut HELA systemet.

Det är bara gamla händelser som i evighet upprepas som om de just hade hänt.

Så har det alltid varit med Opel i Sverige, man berättar gamla skrönor som för varje gång utbroderas till att bli lite hiskeligare och hemskare tills åhörarna börjar klappra med tänderna och oroligt ser sig omkring efter världen undergång som säkert är nära…

NÄR det gäller Astras knappar och belysning…

ALLA andras röda belysning ÄR dålig, Opels är det inte, det är hela grejen.

När det gäller knapparna så är det häpnadsväckande varje gång man hör denna kritik, man skulle ju kunna tro att ingen sett ens en bild av dessa knappar utan endast går på hörsägen så totalt oförankrad i verkligheten är kritiken.

Man skulle ju vilja sitta ner med dessa kritiker i ett långt ingående samtal för att försöka förstå hur de fungerar rent kognitivt och motoriskt.
Teorin om tolv tummar på varje hand och andra egenheter dyker ju osökt upp i fantasin…

”De ska vara tydligt åtskilda, placerade i logiska grupper och ha tydliga anvisningar”

MEN det är ju precis detta de är!

Tydligt åtskilda? menas det kanske därmed 20 cm?
Placerade i logiska grupper, ja vad är i så fall logik om inte detta är det???

Och tydliga anvisningar?

Ja så tydligt som på Omega B1 94 – 99 är det ju inte och tydligare har ingen bil i världshistorien haft, men nog är det Liiite extremt att kräva att allt måste se ut som på Omega 94 om det ska få godkänt?

Tar man fram en jättelik bild av Astras instrumentpanel och sätter sig i flera timmar och studerar den ingående eller sitter i bilen motsvarande tid så syns det inte hur unika dessa knappar är om man inte känner till knapparna på samtliga övriga bilar i hela världen.

Men om man har omkring 1000 olika knapptyper i minnet så ser man dock att ingen bil i världshistorien har haft knappar som är så ofattbart genomarbetade, genomtänkta eller minutiöst väl formgivna som just Astras kritiserade knappar.
Just för att motverka det som kritiken hävdar.

Knapparna sitter inte tillsammans utan i grupper med enhetliga funktioner, knapparna är stora, få i varje grupp och åtskiljs med avstånd och breda lutande vallgravar och kromade lister som är avsedda att isolera knapparna så att de kan skötas enbart med känseln om man vill.

#4
Raymond K
2011-05-08 08:58

De som har all de här elfelen tycker nog inte att det är "våldsamt överdrivet"

#6
Raymond K
2011-05-08 10:06

Jodå christer många bilmodeller har diverse elfel men astras elfel yttrar sig ofta att bilen inte går att köra och det är ju mer allvarligt än mindre elfel. Detta står i begagnatguiden och jag har bekanta som har dessa problem.

#7
2011-05-08 12:00

Håller med alla övriga Opelvänner här. Elfelen är vaninnigt överdrivna och ryktesspridningen kommer för det mesta från Saabhåll.
Att det förekommit elfel är ju tråkigt nog sant, men man behöver troligen inte vara rädd att köpa en beg. Opel även om den varit behäftad med dessa inkörn ingsfel. Opel har idag en mycket välordnad feldatabas, som även icke auktoricerade verkstäder får ta del av. (mot en medlemsavg motsv. ett virusskydd).
Det är dock viktigt att inte låta en icke aktuoriserad verkstad släcka felkoderna.
Dessutom har Opelverkstädernas mekaniker äntligen fått central utbildning, vilket de inte fått på över 10 års tid!
Om det är Saabs fel, eller om det är GM som inte ansett att mekanikerna behövde utbildas är en fråga för sig, men som sagt, det är historia.

#9
Raymond K
2011-05-09 10:08

Finns kilometervis att läsa om fel varje bilmodell på internet.
Opel har sin beskärda del.

#11
Raymond K
2011-05-09 10:23

crister sök på t.ex "opel astra fel" det är ägarna som skriver om sina fel på bilarna och vill ha hjälp. Alltså ingen som gissar det är ÄGARNA som skriver.
Bara just en vanlig internetsökning, borde alla klara av.

#13
Raymond K
2011-05-09 12:09

Om jag vill veta fel på en specifik bilmodell så vill jag inte ha statistik, jag vill info från ägare eller före detta ägare som kan berätta om de vanligaste och allvarligaste felen.
Statistik kan vridas hur som helst och ger oftast inget.

#15
Raymond K
2011-05-09 12:51

Du förutsätter att eventuella ägare sitter och ljuger?
Jag är inte så cynisk faktiskt.

#17
2011-05-09 19:11

Raymond tycks leva i fablernas värld. Han tar till sig allt negativt om Opel men tycks blunda för att fler märken än Opel är baktalade.
Hänvisar även till felforumet. Ett forum som är mycket märkligt. Varför skriver bilägare till forumet och påstår att det är fel på en bil som är så pass ny, att den omfattas av garanti? I dessa fall ifrågasätter jag sanningshalten i dessa insändare.
Det vore på sin plats att de som skriver till forumet sätter ut sin bils registreringsnummer!!! Men då dör väl den tråden helt och hållet.
Jag vågar köpa Opel, har aldrig haft allvarligare fel, lksom andra Opelägare jag känner. Det finns alltså nöjda Opelägare, men Raymond tror att de ljuger!

#18
Konrad Bärnevik
2011-05-09 21:38

Säkert en okej bil men vad hände med designen?

#19
Raymond K
2011-05-09 22:09

Många bilägare vill sällan erkänna att deras älsklingar är behäftade med lite för mycket fel.

#21
Raymond K
2011-05-10 08:49

De felen de skriver om erkänner dom eller hur?
Men det finns nog fler kanske mindre fel som ägarna inte talar om eftersom det då verkar som om de är lite dumma som köpt en kass bil.

#23
2011-05-10 10:27

Återigen vill jag framhålla detta med din trovärdighet Raymond. Det är ju fullständigt klart att du får tro vad du vill. Men varför skriva till forumet och påpeka fel och brister på en bil som omfattas av en fabriksgarnati? Det är ju knappast bilägarns bekymmmer, eftersom han i detta fall erhåller en ersättningsbil under garantitiden!
Dessutom besvarar du inte mitt inlägg, där jag påpekar att den som klagar borde sätta ut sin bils reg.nr. och namn. Varför dölja sig under anonymetetens skydd när man klagar på ett bilmärke?

#24
Raymond K
2011-05-10 10:45

Jag talar bara om vad jag tycker om Opel Astra vilket frågas efter här ovan.
Den har i mitt tycke för mycket fel och brister för att vara intressant som bilköp. Min privata bils registreringnummer har faktiskt ingen med att göra på ett forum. Vad jag äger för bilmärke är ingen hemlighet eftersom det står i min profil.
Jag hindrar ingen från att köpa en Opel det är upp till var och en men jag kommer aldrig att köpa en.

#25
2011-05-10 11:31

Märklig syn där Gunnar, bara det inte kostar dig något så är det inget problem? om bilen ska in var och varannan månad för garantireparationer är det ju uppenbart att den är kass oavsett om du inte betalar en krona för det samt får lånebil. Det är mycket krångel runt detta och dessutom är det ju inte sannolikt att problembilar helt plötsligt lagar sig själva när garantin går ut. Fel och brister är väl fel och brister oavsett vem som betalar notan?

#26
2011-05-10 17:43

Alldeles för många människor längtar efter svart-vita bilder, enkla slutsatser och enkla förklaringar i en grå värld där mycket få saker är så enkla.
Det gör att man blundar för allt som komplicerar och nyanserar bilden och därmed skapas en missvisande och bedräglig bild.

I det här fallet är det någon som har en viss åsikt och som gör allt för att finna allt som kan styrka och visa på hur rätt och riktig denna åsikt är.

Allt som talar emot slutsatsen och åsikten avvisas som värdelöst, ointressant strunt.

Dessutom ligger tyngdpunken på en personlig fixering där order ”JAG” är av central betydelse.

Det ”jag” och ”vi” eller just en viss utvald grupp tycker och tänker, DET är det enda som betyder något och dessa åsikter skall bestämma övriga världens öden

Att ”Jag”, ”vi” eller den utvalda gruppen kanske är en försumbar droppe i oceanen, är helt utan minsta betydelse därför att det råder en total självfixering och självupptagenhet.

När jag började lära mig om bilar på 1980-talet så insåg jag genast att det var löjligt att köpa EN tidning, eller lyssna på En källa, och tro att man därmed vet hur det är.
Jag insåg att oavsett vilket material som någon har tillgång till så är det HUR man behandlar detta material som är helt avgörande för vilka slutsatser och resultat man kommer fram till.
Det är t.ex. enkelt att tolka ett totalt negativt resultat så att det framställs som en positiv seger.
Och en solklar överlägsen seger till att bli något mediokert och medelmåttigt.
Genom att välja att ta hänsyn till vissa saker och bortse från andra.

Den enda rättvisande och sanna bilden får man om man tar hänsyn till allt och bortser från inget.

Jag läste då varje månad tre svenska biltidningar, och därtill ytterligare två, två tyska och en engelsk, utöver att jag själv skaffade egna kunskaper och erfarenheter, och mina slutsatser baserades på allt detta tillsammans.

Den som petar lite på toppen av ett isberg och sedan går ut med högaffel och knölpåk för att slåss på barrikaderna för en helt fnoskig åsikt är en sorglig skepnad som har så höga tankar om sig själv men som vet så lite om allt.

Den som avskyr Opel baserat på en grund så fjuttig att den är ett löjeväckande skämt, leker med elden, för där uti verkligheten finns en sanning som förbränner allt som står det emot.

#27
2011-05-10 19:24

Nya Opel Astra ST är en mkt fin och trevlig bil... var och provade en och tyckte den var härlig att köra var även och provade en Peugeot 508 och köpte en sådan. Men skulle lätt kunnat köpa en Opel men då med 160 hk dieseln och automat.

#28
2011-05-10 20:07

Gunnar 44.

Det är väl klart att det är irriterande om det blir fel på en ny bil även om den har garanti. Det är ju mycket därför man köper ny bil för att slippa vara på verkstad.

Som på våran Toyota Auris 2,2 diesel. Den har vi haft på verkstad flertal gånger och det är fruktansvärt irriterande. Speciellt som tidigare Toyotor man ägt varit i stort sett felfria. Detta är den sämsta Toyota vi haft. Gnissel från bromsar (Bosch tog en evighet att få bort!) Byte av bägge främre hjullager vid 7000mil är under all kritik och har aldrig hänt oss förut,dåligt enligt Toyota också. Byte av nivåjustering av xenonljuset bytt. Bytt xenonlampor (Philips). Ombyggnation av spjällhus som kan frysa vid mycket kallväderlek.

Visst Toyota har lagat allt på garanti utan tjafs desseutom. Men som sagt det är fruktansvärt irriterande då man ska lämna bilen på verkstad etc även om man får lånebil under tiden. När man haft så många Toyota tidigare som vi haft så blir man besviken,irriterad,förbannad. Men det är klart de tidigare har varit tillverkade i Japan med delar från japanska underleverantörer de flesta ägda av Toyota själva. Denna Auris har ju en massa från europeiska underleverantörer och då kommer problemen....något jag även fått medhåll av av Toyotamekaniker att så är fallet. Bilar tillverkade i Japan är mer felfria än Europabyggda Toyotor.

Här har du regnr på våran bil GSA277.

#29
2011-05-10 21:22

Jösses N-iklas! Är du frikyrkopastor? vilken predikan, ska de inte brinna i helvetets eviga eldar också?

#30
Raymond K
2011-05-10 23:16

N-iklas!
att säga att folk inte gillar Opel Astra på grund av en "fjuttig grund" som består av i mitt fall att ha läst åtskilliga inlägg på forum av Opel ägare som haft stora problem och efter att ha läst om alla el-problem i bilguider är ju att idiotförklara alla Opel ägare. Deras problem anser du vara en "fjuttig grund"? Mitt intryck av deras inlägg om sina problem är att dom är ganska trötta på Opel.

#31
2011-05-12 15:47

Du generaliserar allt för mycket Raymond. Visst förekommer det problem, men inte mer än hos andra märken. Det som de flesta Opelägare är missnöjda med, är den brist på kunnig personal, som är ett faktum hos många Opelhandlare. Den nya lednngen för Opel har nu påbörjat en utbildningsfas för Opel. En utbildning som helt uteblivit under den tid man hade gemensam generalagent med Saab.
Alltså tror jag inte att det är Opel det är fel på, utan de fel som uppstår beror på dåliga serviceställen.
Ett faktum som besannas till en viss del, då en av firmoorna som namnges, inte finns med i den förteckning över medlemmar i Opels feldatabas som finns. Ytterligare belägg för detta antagande är att märket INTE har samma bekymmer i andra länder.
Men jag tror att dessa missförhållanden kommer att rätta till sig. Ett tips till blivande Opelköpare, är att vända sig till en handlare som säljer många bilar av märket. Detta tyder på att man har en organisation som är intresserade av andra bilar än enbart Saab.

#32
Raymond K
2011-05-15 11:52

Att det finns dåliga serviceställen kan jag gärna instämma i Gunnar.

#33
2011-05-16 12:09

Med all sannolikhet kommer Opelsweden att ta tag i den här frågan. Man har redan sagt upp kontrakten med flera Saabåterförsäljare. Men det kan gå trögt, eftersom man inte vill riskera att de som miste om Opelförsäljningen ska börja misskreitera märket.
OpelSweden har en svår balansgång att göra, när man samtidigt har ett ansvar som GM företag gentemot Saab.
Den senaste nyheten jag hört ryktas om, är att de serviceställen som inte ansluter sig till Opels feldatabas kommer att mista sin rätt att utföra service och garantireparationer. I de orter där man misskött sig, kommer andra verkstäder att prövas för att ufföra akrediterade arbeten på Opels modellprogram.
Jag har även hört rykten frånOpelanställda i Tyskland, att Opels ledning är mycket irriterad på de förhållanden som råder i Sverige.

#34
2011-05-21 22:07

Det var mycket spekulationer här.

Jag kör en Astra Sports Tourer 1.7D ecoflex, dvs en likadan som är med i testen.

Den har hittills gått 2400 mil, så det kanske vore intressant med lite fakta istället för spekulationer:

Antal elfel: 0
Antal övriga fel: 0

Vet inte om de fortfarande har kampanjen med iPod touch på köpet, men den funkar iaf kanon ihop med bilens "infotainment" system (USB-ansluten). Ljudet är bra med.

Det enda som inte riktigt stämmer överens med specen är förbrukningen. Den är snål, men det går inte att komma ner i 0,45. Den ligger snarare på 0,48-0,50 blandad körning.

Jag har förövrigt inte kört på varken gående, cyklister eller bilar pga A-stolpen...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.