Bild
Nästa artikel

Kvinnan bakom Saabs superbatteri

Webb-tv

Saab 9-3 ePower sägs ha ett batteri som vida överstiger andra elbilsbatterier. Vi träffade svenska Christina Lampe-Önnerud, ledare för företaget som står bakom tekniken, på bilsalongen i Paris.

 

Läs mer om Saab 9-3 ePower och bilsalongen i Paris i Vi Bilägare nummer 15/2010. Tidningen finns i butik från 26 oktober, hos prenumeratner några dagar tidigare.

Diskutera: Vad tycker du om Saab 9-3 ePower?

Kommentarer

#1
jarl s
2010-10-18 10:31

20 mil är väl typ helt värdelöst, eller? Och kör man 8,5 sek till hundra kommer man nog inte ens 5 mil.

#2
jarl s
2010-10-18 10:44

Det som krävs för att få en fungerande elbilsmarknad är att det tas fram en standard för batterier. Att ha en bil med inbyggt batteri är ungefär lika smart som att tanka bilen med sugrör. För att det ska fungera måste batterierna kunnas bytas snabbt, man byter helt enkelt ut sitt gamla tomma batteri mot ett nytt fulladdat på säg 1 minut. Tänk er dagens mackar, fast med batterier istället. Detta kräver som sagt en standard och nån form av prenumerationssystem, och där är vi inte idag...

#3
2010-10-18 12:13

Första gången jag håller med jarl s.
Det är helt riktigt och det borde inte vara omöjligt att få till en batterikassettstandard liknande den standard som mediakoncernerna kom överens om när det gäller allt från musikkassetter till DVD.
Men marknaden är nog inte mogen än, men den blir det och det gör den förmodligen först när ett sådant system kommer.

#4
TurboLover
2010-10-18 12:35

Det finns inget revolutionerande i Boston Powers produkter, tyvärr tror jag Saab snart får byta leverantör för dessa batterier har för kort livslängd.

#5
toe
2010-10-18 12:58

Och sedan, när alla "tvingats" köpa elbil, skall dom laddas med vindkraft. Tjolahopp.

#6
Aha
2010-10-18 12:59

Skönt att se att Jarl dömer ut Prius plug in..

#7
alítheia
2010-10-18 13:10

Jarl menar nog better place projektet. Bra ideé men finns ganska många stoppers. En av dem är kostnaden för an sådan station. Elbilar kommer men de är inte beroende av laddstolpar eller batteribytarstanderder. Men alla kommer inte köra elbil än på många år.

#8
spengebab
2010-10-18 13:12

Byta ut hela batterier på 200kg? I vilken värld lever du? Använd specialuttag med en satans hög effekt på laddningsstationerna istället.

#9
Krönikören
2010-10-18 13:38
#10
Benny H
2010-10-18 13:46

Batterierna måste bli mycket bättre om elbilar ska ha någon framtid. Räckvidd, livslängd måste dubbleras och laddningstiden måste ner till en kvart annars har elbilar ingen framtid. Så länge inte detta sker är det ganska meningslöst att introducera elbilar...

#11
2010-10-18 14:14

TurboLover, vad vet du om det?
Just BostonPowers batterier anses ju vara bäst av de som känner till branschen.
spengebab, vad skulle det vara för problem med att skifta ett batteripaket på 200kg?
Har du hört talas om lyft och hanteringsutrrustning?
Med en standardiserad kassett och standardiserad infästning skulle batteriskiftet kunna robotiseras.
Men frågan är väl om någon vill satsa på en sådan sak, om fem år kanske det finns betydligt bättre batterier som inte lämpar sig för en antagen standard
Men jag tror inte heller på rena elbilar, däremot på seriella hybrider som Volt och Ampera.
De är ju en modern utveckling av det som Porsche konstruerade för 110 år sedan och som tillverkades i åtskilliga exemplar.

#12
789
2010-10-18 15:43

Tänk att Jarl har tagit sin förmiddagsmedicin idag och kan tänka tämligen klara tankar och SE SAAB "is on the move" igen!

#13
2010-10-18 16:05

TurboLover, har du läst alla fakta om batteriet? jag har och företaget har hittat en ny möjlighet att utnyttja battereits kapacitet bättre än någon annan. (Normalt styr den sämsta cellen batteriets kapacitet, men här har man kringgått det.)
-
Jarl med flera, visst kan man rent tekniskt skapa ett batterikassettsystem, men det ska vara ekonomiskt och praktiskt genomförbart också. Utrustningen blir dyr och skrymmande för att inte tala om batteritraven som alltid måste fyllas på med nyladdade batterier.
Och så var det det där att enas om en gemensam standard...
-
Spengebab (också ett namn...), det är inte heller så enkelt som att trycka in energin med hjälp av hög strömstyrka. Det bildas en s k mot-EMK i batteriet som bromsar mottagningen. (Inte heller kondensatorer löser problemet.)
Det blir lite grand som att försöka steka fisk på svetslåga i tron att hög temperatur kan förkorta tillgagningstiden.
-
20 mil är en utmärkt räckvidd och även om man kör som ett svin och förkortar den till hälften så räcker den till för de dagliga resorna för åtminstone majoriteten av privatbilister.
Men även jag tycker att smarta hybrider är den (än så länge) optimala lösningen.

#14
Spliff
2010-10-18 16:06

Renault har ju ett projekt med elbilar som bygger på att man leasar batteriet och då kan byta det i en automatiserad "tankanläggning", så visst går det. om alla tillverkare då enas om en sorts batteripack behöver man inte bygga olika sorters stationer för olika märken. Gemensamma lösningar för detta är vad konsumenterna vill ha, man kommer oundvikligen att jämföra med att tanka en förbränningsbil så allt för begränsande lösningar är det största problemet med den nya tekniken.

#15
2010-10-18 16:20

Men jag håller med Roy J, det kommer att krävas enorma utrymmen för att tillgodose efterfrågan på laddställen.
Iden är bra, men den är nog tyvärr ogenomförbar.
Vem skulle våga satsa på en sådan laddstation?
Och det måste ju byggas hundratals!
Nej ska det satsas på eldrivna bilar måste det nog bli seriella plug-in hybrider typ Ampera och Volt, som kan köras för de flesta tillräckligt antal mil på batterier och med en förbränningsmotor som back-up.

#16
Passe
2010-10-18 16:47

@Roy J: jag måste ge Turbolover en del rätt i hans påstående om batterierna, se http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article738116.ece så ser du (och andra) att de har fått mycket kritik då batterierna inte klarar mer än 600 laddningar.

#17
André
2010-10-18 17:34

Varför försöker man att göra dessa SAAB-klumpar till energifordon??????????? Tänk om och bygg bilar för nutid och framtid. Bort med alla klumpar, tänk på vikt och aerodynamik.

#18
mythbuster
2010-10-18 18:20

Passe, tur att det finns fler batterileverantörer än Boston Power.
Krönikören på metro behöver dock läsa på en hel del. Även om motorn liter lite är inte elbilar helt tysta. Det är inte spårvagnar heller som nu även stockholmarna lär sig. Bl.a. försöker krönikören slå fast myten att det går åt mycket el. Så är det förstoss inte. Ex. skulle dagens vindkraft som inte är stor räcka till 20% av alla bilar, om de nu gick på el. Om bara elbolagen inte envisas med att tömma vattenmagasinen och reparera alla kärnkraftverk samtidigt blir det inga problem.

#19
2010-10-18 19:45

Sorry, tror att jag var lite slarvig. Min beskrivning avser True Electric som princip och inte just detta batteri.
Testet som Passes länk leder till är för övrigt ifrågasatt och kanske behövs lite ytterligare utvecklingsarbete.

#20
2010-10-19 17:14

Problemet med elbilar är ju inte bara möjlig körsträcka, batterikostnad, lång laddtid m.m.
Var ska vi ta energin från?

Enligt miljömupparna ska det inte byggas nya kärnkraftverk och de som finns ska avvecklas.
(Att Sveriges sammanlagda kärnkraft bara är bråkdelar av procent av hela världens kärnkraft glömmer man lätt).

Vindkraften ska byggas ut, men inte i närheten av bebodda platser och inte på några naturskyddsområden eller platser som kanske kan bli det.

Vattenkraften får inte byggas ut och de många av de kraftverk som finns bör man överväga att lägga ner eftersom de förstör fisk och framför allt den för tillfället orökta ålen som ju är så god.

Nej, all energi ska komma från energibesparing genom att alla ska byta till lågenergilampor (att kraftnätet skulle braka ihop p.g.a. fasförskjutning begriper man inte) och att alla TV och andra elapparater stängs av, istället för att dra en massa energi i stand-by läge.

Om jag köper en elbil räcker det alltså med att jag helt stänger av TVn!

#21
2010-10-19 20:56

Saabnisse, först förstod jag faktiskt inte vart du ville komma. Det är vanligt att man börjar med en ironisk kommentar för att i nästa stycke framföra sina egna idéer - vilket alltså är vad du inte gör. Rubbet ska tydligen uppfattas som raljerande.
Enligt uppgifter från flera oberoende bedömare så finns det ingen risk för att elen på minsta vis skulle ta slut på grund av elbilar. Tänker inte än en gång fördjupa mig i detta - leta lite själv.

#22
2010-10-19 23:00

Roy J, det här var inte mina åsikter utan en sammanfattning av vad MP hade framfört i sina åsikter före valet.
Nu spelar det ju ingen större roll, eftersom de ändå inte har så mycket att säga till om, men det speglar kanske den uppfattning de har i den här frågan.
Och samtidigt det motsägelsefulla i hela miljöuppfattningen.

Vi ska skona miljön genom att köra elbilar och åka mer tåg (hur nu det ska gå till, de går inte när det är för kallt och de går inte när det är för varmt).
Samtidigt ska elförbrukningen minskas.

Det här handlar inte om raljerande utan om klarsyn.

#23
2010-10-20 14:54

Som så många "realister" så verkar saabnisses klarsyn vara detsamma som fantasilöshet. Det gäller att se lösningarna och inte bara problemen. Allt är inte statiskt.

#24
2010-10-20 15:10

Ok Roy J.

Har du lösningen?

Och än en gång, det var inte mina åsikter!

#25
2010-10-21 17:02

Bara tusen bilar i månaden skriver Better place, men det är alltid en början i Australien Kina Danmark Israel Japan och Nordamerika kan man läsa här.
http://www.betterplace.com/the-solution-switch-stations

#26
2010-10-23 16:45

Saabnisse, din kommentar är kanske delvis en sammanfattning men mest en egen tolkning av MP:s åsikt. (Du väljer i första kommentaren att kalla dem för miljömuppar, vilket kan innefatta vilka som helst som råkar ha en mer samhällstillvänd och framtidsinriktad syn än du.)
Nej, Saabnisse, jag har naturligtvis inte lösningen - lika lite som du. Däremot har jag klarlagt en del felaktigheter i spalterna och visat på olika möjliga vägar att gå.

#27
2010-10-23 18:08

I Sverige rullar våra 4,3 miljoner personbilar hela 4 mil per dag i snitt vilket motsvarar 6 Kwt per dag och bil +lite laddningsförluster om bilarna skulle vara elbilar eller pluginbilar. Det är nästan lika mycket energi som hushållets torktumlare tar ur sitt vägguttag för att torka våra tvättade kläder hos en barnfamilj per dag.
Om den energin skulle komma från vindkraftverk skulle man få bygga 483 stycken av den näst största modellen av vindkraftverk för få ihop den energin vilket alla förstår är en omöjlighet, och hur skall bilarna hinna laddas på bara dom tjugotre timmar som bilar står parkerade i snitt per dygn när dom körts i fyra mil per dag.


#28
André
2010-11-03 17:57

Om hon har löst detta problem så är hon värd ett Nobel-pris. Jag tvivlar och hon faller snart i glömska.
A

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.