Nästa artikel
Honda CR-V – kandidat till Årets Bil 2013
Webb-TV

Honda CR-V – kandidat till Årets Bil 2013

Publicerad 5 december 2012 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Nya Honda CR-V lockar med vässad fyrhjulsdrift och större utrymmen än tidigare. Se bilen presenteras i Vi Bilägares webb-tv.
Årets Bil 2013:

Årets Bil – eller "Car of the year" – delas ut av en jury bestående av 58 motorjournalister från 23 europeiska länder. Vi Bilägares Tommy Wahlström är en av tre svenska representanter i juryn.

För att vara med i omröstningen måste en bil vara helt eller till väsentliga delar ny och gå att köpa i minst fem europeiska länder innan året är slut. Den uppskattade försäljningen måste dessutom överstiga 5 000 bilar per år.

Kandidatlista:
Audi A3
BMW 3-serie
Chevrolet Malibu
Citroën C4 Aircross/Peugeot 4008
Dacia Lodgy
Dacia Sandero
Kia Cee'd
Kia Optima
Fiat 500L
Ford B-Max
Honda CR-V
Hyundai Santa Fe
Hyundai i30
Mazda6
Mercedes A-klass
Mercedes SL
Mitsubishi Outlander
Opel Adam
Opel Mokka
Peugeot 208
Porsche Boxster
Range Rover
Renault Clio
Skoda Rapid/Seat Toledo
Subaru BRZ/Toyota GT86
Subaru XV
Subaru Impreza
Volkswagen Golf
Volvo V40
Volvo V60 Plug-in Hybrid
Toyota Prius Plug-in Hybrid
Toyota Prius+

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-12-06 08:37
Sture H (ej verifierad)

Lär vara en toppenbil. Heja Japan!

#2 • Uppdaterat: 2012-12-06 23:32
Familjebilsbloggen

Har nu testat nya Honda CR-V i en vecka och ställt mot den CR-V 2007 som jag äger så är det faktiskt å ena sidan en helt annan bil men samtidigt är igenkänningsfaktorn väldigt hög. Nya CR-V känns tajt, nätt och rolig att köra men samtidigt är den rymligare och mer ombonad. Framförallt är den tystare och mer eco (2,2 diesel med start/stop) - den har blivit mer kombi och mindre minibuss/mpv vilket nästan bara är av godo. Mitt enda aber är att man inte längre kan skjuta baksätet (60/40) framåt för att vid behov utöka bagageutrymmet. Det kan man på CR-V 2007-2012 och ur familjeperspektivet är den skillnaden en dubbelvagn på tvären eller på längden i skuffen, inte jätteviktigt kanske men en del av den flexibilitet som gjort CR-V till en bra bruksbil för bagageutrymmes-knarkare som mig själv (och med mig de flesta småbarnsfamiljer?) är nu förlorad.

#3 • Uppdaterat: 2012-12-09 01:15
Peter i Sydney

Läste testet i Carsguide där man utnämde nya CR-V till marknadens tråkigaste bil. Urtråkig att titta på och lika tråkig på insidan med en istrumentbräda i billig hårdåplast. Automatlådan som bara är 5-växlad fick också hård kritik. Under rubriken slutomdömme så påstår biltestaren att bilen är så tråkig att han somnade innan han hann skriva ett.

#4 • Uppdaterat: 2012-12-10 11:27
Hackenbush

Jadu Sture du har en annan åsikt än i testet som Peter har läst :-)
Enligt den så är bilen ett sömnpiller.

#5 • Uppdaterat: 2012-12-10 12:55
OpelTobbe

Tror knappast bilen är ett sömnpiller men i ärlighetens namn har jag inte provkört. Honda är kända för körglada maskiner men en SUV är inte byggd för att vara sportig utan för att vara just ett utility vehicle. Vill man ha sport, familjebil och Honda ska man köra Accord Aeorodeck Type-S.

#6 • Uppdaterat: 2012-12-10 21:20
Sture H (ej verifierad)

Nej, tror det är en raktigenom trevlig bil.

#7 • Uppdaterat: 2012-12-11 08:33
Peter i Sydney

Enligt herr Clarkson på Topgear så medelåldern för en Hondaägare i England ca. 70 år. Jag börjar närma mig så smått. Man kanske skulle titta på en trots allt.

#8 • Uppdaterat: 2012-12-11 08:38
Peter i Sydney

I ärlighetens namn så var det den framhjulsdrivna instegsmodellen som Carsguide testade.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.